Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در روزهایی که دمای هوا در برخی نقاط استان کرمان به بالای ۵۰ درجه رسیده در سایه بی‌توجهی و کارشکنی مسئولان بی‌آبی در این استان بیداد می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، در روزهایی که با ثبت دمای 51 درجه در عنبرآباد رکورد دمایی استان کرمان در خردادماه شکسته شد و مردم این استان بالاترین دما را در بین ایستگاه‌های هواشناسی کشور در 24 ساعت گذشته با حداکثر دمای 51 درجه در عنبرآباد، 50 درجه در شهداد و 49 درجه در فهرج در شرایطی تجربه می‌کنند که بی‌آبی در این استان بیداد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین استان کشور در خشک‌ترین سال آبی 50 سال گذشته خود در شرایطی در آستانه تابستانی سخت و طاقت‌فرسا قرار دارد که عدم توجه مسئولان به این مسئله و کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها باعث شده که امروز کرمان در یک تنش آبی و بحران شدید قرار داشته باشد.

محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان چندین سال گریبانگیر خشکسالی‌هاست و خشکسالی‌های پیاپی نفس منابع آبی کرمان را گرفته است اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 13 شهر استان کرمان با بحران آب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه این شهرها بیش از 60 درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند گفت: این شهرها در وضعیت قرمز آبی قرار دارند و در این میان شهر کرمان با میزان بارندگی ناچیز در سال آبی جاری بدترین شهر کشور از نظر وضعیت آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان تنها کلان‌شهری در کشور است که منابع آبی آن صرفاً به منابع زیرزمینی و چاه‌های عمیق وابسته است بیان کرد: هر ساله با جابه‌جا کردن چاه‌ها به میزان جزئی به ظرفیت آب کرمان افزود می‌شود اما هر ساله به جمعیت کرمان اضافه شده و ظرفیت آبدهی چاه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آبرسانی به برخی از شهرهای استان سال‌ها به دلیل کمبود اعتبارات با کندی اجرا می‌شود تصریح کرد: شهرهای بم و بروات با مشکل تامین آب مواجه هستند و با وجودی که 120 میلیون مترمکعب آب پست سد نساء وجود دارد نبود نقدینگی باعث شده که پروژه انتقال آب به این شهرها بعد از 10 سال هنوز به اتمام نرسد.

طاهری با اشاره به اینکه میزان بارندگی استان کرمان در سال زراعی جاری 62 میلی‌متر بوده که یک سوم سال گذشته است گفت: در استان کرمان 940 حلقه چاه، 122چشمه و 2 سد داریم که آب شرب استان کرمان از آن تأمین می‌شود.

وی با عنوان اینکه 13 هزار و 580 لیتر بر ثانیه نیاز آب استان کرمان بوده و توان ما 11هزار و 42 لیتر بر ثانیه است بیان کرد: به جز مشکل کمی آب در استان با مشکل کیفی آب هم مواجه هستیم و در حال حاضر با حدود 60 تانکر آبرسانی سیار به روستاها و برخی مناطق شهری در حال انجام است.

بحران آب در ایران| تنش آبی در‌ بزرگ‌ترین استان کشور به مرز فاجعه رسید / کرمان در آستانه تابستانی سخت و طاقت‌فرساتدبیر مسئولان برای گذر از خشک‌ترین سال آبی 50 سال گذشته استان کرمان چیست؟طرح‌های کوتاه مدت یکی دو ساله چاره بحران آب امروز استان کرمان نیست

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بی آبی در کرمان بیداد می‌کند اظهار داشت: قرار بود بخشی از انتقال آب خلیج فارس به کرمان برای آب شرب اختصاص پیدا کند که متأسفانه وزیر نیرو در این ارتباط کارشکنی می‌کند.

وی با بیان اینکه درخواست داریم براساس تصمیمی که گرفته و مسیر لوله گذاری شده، این کار انجام شود گفت: تخلفات وزارت نیرو برای ما محرز است و طبق ماده 234 حقوق مردم را پیگیری خواهیم کرد.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه چندین نوبت به وزارت نیرو تذکراتی در ارتباط با مشکل آب شرب کرمان داده شده اما این تذکرات از سوی این وزارتخانه خیلی جدی گرفته نشده است اظهار داشت: مقصر بی‌آبی کرمان وزیر نیرو است و در صحن علنی مجلس نیز این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برآورد اعتبار انتقال آب شرب از خط لوله انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان است گفت: تاکنون 500 میلیارد تومان اعتبار دولتی برای آن اختصاص پیدا کرده و 500 میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

شهباز حسن‌پور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با انتقاد از اینکه گوش شنوایی در وزارت نیرو برای شنیدن بحران آب کرمان نیست اظهار داشت: و کوتاهی کاملاً شفافی از سمت وزارت نیرو برای انتقال آب شرب به کرمان انجام شده است.

یدالله موحد رئیس کل دادستری استان کرمان با بیان اینکه امروز مدیریت مصرف منابع موجود مهم تراز تامین آب است، اظهار داشت: در اینکه با بحران جدی تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در استان کرمان روبه رو هستیم تردیدی وجود ندارد و باید بررسی کرد که چرا به این نقطه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی و مدیریت‌هایی که در حوزه بهره‌برداری و مصرف آب از گذشته تاکنون داشتیم با اشکالات جدی مواجه بوده و در نهایت منجر به بحران‌های کنونی شده است گفت: در گذشته طرح‌هایی به منظور ارتقاء مدیریت آب در استان اجرایی شده اما معطل مانده‌اند و نتیجه مورد انتظار را در پی نداشته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در حوزه آب با دو موضوع تامین آب و مدیریت مصرف منابع آبی موجود روبه‌رو هستیم، بیان کرد: به منظور مدیریت منابع آبی موجود در استان کرمان باید یک برنامه جامع، مبنایی و اساسی تدوین و به شکلی قاطع و جدی اجرایی شود.

انتهای پیام/511/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان کرمان استان کرمان استان کرمان استان کرمان وزارت نیرو منابع آبی انتقال آب بی آبی تامین آب بحران آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: اگر قرار باشد یک نکته بگویم توسعه ایران است. موضوع دوم مسائل جاری ایران است. معیشت مردم ایران سخت شده. روزی که آقای روحانی در سال ۹۲ دولت را شروع کرد، تورم حدود ۴۰ درصد بود و رشد اقتصادی سال ۹۱ منفی ۷ درصد بود. خب ما‌ها می‌دانستیم که این اعداد وقتی در اختیار ما قرار می‌گیرد، تورم ۴۰ درصد، رشد اقتصادی سال قبل منفی ۷ درصد، یعنی سفره مردم کوچک شده. یعنی کیک زندگی مردم ایران کوچک شده. به هر کسی سهم کمتری نسبت به سال قبل می‌رسد.

 

به گزارش اعتماد جهانگیری در ادامه افزود: مردم هر سال می‌خواهند کمی این کیک بزرگتر شود و سهم بیشتری به زندگی‌شان بیاید. وقتی این کیک کوچکتر می‌شود و جمعیت هم زیادتر می‌شود، سهم مردم خیلی کم می‌شود و مردم این را در زندگیشان حس می‌کنند. بلافاصله یک امیدی آمد، تورم شروع به کاهش پیدا کردن شد. تورم ۴۰ درصد به ۲۵ رسید و بعد ۱۱ درصد، ۶ درصد، ۸ درصد. معلوم است که می‌شود تورم را کاهش داد. نمونه روشن وجود داشته. ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ هر سال تورم کاهنده از ۴۰ درصد به شش درصد رسیده.

مسائل بین‌المللی که حل می‌شود، برجام که حل می‌شود، در یک سال که فقط برجام داشتیم بیش از ۸۰ میلیارد دلار شرکت‌ها و کشور‌های خارجی با ایران تفاهمنامه و قرارداد امضا کردند که به ایران خط اعتباری بدهند که برنامه‌های توسعه‌ای در ایران اجرا شود. پس این کشور جاذبه دارد. وقتی این شرایط باشد می‌توان کشور را به توسعه رساند. ترامپ که از برجام کنار رفت، معلوم بود وارد دوره جدیدی شده‌ایم.

معلوم بود یک آدم ابله رئیس‌جمهور آمریکا شده، قدرت هم دارد و می‌تواند ایران را اذیت کند. ما گفتیم اقتصاد را یک جوری اداره کنیم که زندگی مردم آسیب نبیند. این سفره از این کوچکتر نشود. مگر کسی دیگر هست که بگوید مسائل اقتصادی را می‌دانم، ولی دوباره ارز ترجیحی می‌گذارم. نه آقا یک مواقعی هست مثل جنگ اقتصادی شما مجبور می‌شوید کوپن بدهید، سهمیه‌بندی کنید، مجبور هستید یک کاری کنید که از زندگی مردم حفاظت کنید.

آقای مهندس موسوی چه کار می‌کرد؟ کالا‌ها را کوپنی کرده بود و سهمیه هر چیزی مشخص بود و می‌گفت حداقل‌ها را باید به خانواده ایرانی برسانم. این هم جنگ اقتصادی بود. ولی هر جنگی یک دوره‌ای باید داشته باشد. نمی‌شود بی‌نهایت ادامه داد. بی‌نهایت ادامه بدهیم، قربانی‌اش مردم هستند. نباید در این تردید کرد. یک دوره‌ای بود که می‌شد از موضع عزت مسائل را با دنیا حل کرد. من فکر می‌کنم معیشت مردم مسئله دوم است.

از ۹۷ تا الان مردم با تورم حدود ۴۰ درصد روبه‌رو هستند. همین امسال که دولت گفت کنترل می‌کنیم، رهبری سال «کنترل تورم» نامگذاری کرد، الان تورم دی ماه نسبت به دی ماه سال قبل، ۴۳ و خرده‌ای درصد است و حتماً تا پایان سال هم بالاتر می‌رود. فرهنگی و کارمند ناراضی می‌شوند. حقوق کم می‌شود، کارگر ناراضی می‌شود، سفره مردم کوچک می‌شود. دومین موضوعی که خواهم گفت این است که مسئله معیشت مردم را جدی بگیرید. صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد.

باید مسئله اقتصاد مردم را حل کنیم. دولت می‌تواند راهکار پیدا کند و حل کند. ناترازی‌ها مسئله جدی است. ما ناترازی‌هایی داریم که به دلیل عدم تصمیم‌گیری بموقع پیچیده‌تر و سخت‌تر شده و هر روز بخواهیم تصمیم بگیریم، سخت‌تر از روز قبلش خواهد شد.

آب امروز یک مسئله جدی برای ایران است. ایرانی که می‌خواهد توسعه پیدا کند، الان وقتی برای مجوز مراجعه می‌کنید می‌گویند این واحد صنعتی، واحد تولیدی شما اگر آب بخواهد ما نداریم که بدهیم. هوا یک مسئله جدی مردم شده. کلانشهر‌ها یک جور درگیر هستند. تالاب‌ها یکی بعد از دیگری در حال خشک شدن است.

دیگر خبرها

  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • رکورد جوجه ریزی مازندران شکسته شد.
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی در مازندران
  • رکورد تاریخ راه آهن شکسته شد
  • رکورد تولید PVC شکسته شد