Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@01:54:26 GMT

کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۶۰۰۹

کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت» نوشته سینیشا مالشویچ، با ترجمه سینا باستانی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر شد.

این کتاب به موضوعاتی چون جنگ پیش از مدرنیته؛ جنگ در عصر مدرن؛ ملی‌گرایی و جنگ؛ تبلیغات جنگ؛ همبستگی در میدان نبرد؛ جنگ و قشربندی اجتماعی؛ جنسیت و خشونت سازمان‌یافته؛ و بحث جنگ‌های جدید، پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پشت جلد این کتاب آمده که: «جنگ، شکلی بس پیچیده و پویا از تضاد اجتماعی است. این کتاب، اهمیت کاربست ابزارهای جامعه‌شناختی برای فهم سرشت روبه تغییر جنگ و خشونت سازمان‌یافته را نشان می‌دهد. نویسنده، تحلیلی اصیل از تأثیرات تاریخی اجبار و جنگ بر دگرگونی حیات اجتماعی و بالعکس به دست داده است. گرچه جنگ و خشونت در شکل‌گیری مدرنیته نقشی سرنوشت‌ساز داشتند، اما بیشتر تحلیل‌ها از مطالعه جامعه‌شناختی خاستگاه‌های خونین حیات اجتماعی معاصر طفره می‌روند. در مقابل، این کتاب، با به دست دادن تحلیلی جامعه‌شناختی که نظریه‌های کلاسیک و معاصر را با بافت‌های تاریخی و جغرافیایی پیوند می‌زند، این کار خطیر و بزرگ را به انجام رسانده است».

این کتاب، اهمیت استفاده از ابزارهای جامعه‌شناختی را برای فهم سرشت متغیر جنگ و خشونت سازمان‌یافته نشان می‌دهد. نگارندۀ کتاب از تأثیر تاریخی و کنونی‌ای که اجبار و جنگ بر دگرگونی حیات اجتماعی داشته است و برعکس، تحلیل‌هایی به دست می‌دهد.

نویسنده این کتاب معتقد است، جنگ و خشونت در شکل‌گیری مدرنیته مؤلفه‌هایی تعیین‌کننده بوده‌اند اما بیشتر تحلیل‌ها به مطالعۀ خاستگاه‌های حیات اجتماعی معاصر، پرداخته‌اند. به همین دلیل در این کتاب و در مقابل این تحلیل‌ها، مطالعۀ خشونت سازمان‌یافته را کانون توجه خود قرار می‌دهد و بدین منظور، تحلیل جامعه‌شناختی فراگیری به دست می‌دهد که نظریه‌های کلاسیک و معاصر را با بافت‌های تاریخی و جغرافیایی خاص پیوند می‌زند.

این کتاب مجموعاً در ۵ بخش و ۱۰ فصل تدوین شده که «خشونت جمعی و نظریۀ جامعه‌شناختی»، «جنگ در زمان و مکان»، «جنگ: ایده‌ها و ورزه‌ها»، «جنگ، خشونت و تقسیمات اجتماعی» و «خشونت سازمان‌یافته در سدۀ بیست‌ویکم»، عناوین بخش‌های آن هستند.

بخش نخست کتاب، بنیان‌های نظری را ترسیم می‌کند؛ بخش دوم، مطالعۀ جامعه‌شناختی خشونت و جنگ را در قالب‌های زمانی و مکانی خاص قرار می‌دهد؛ بخش سوم و چهارم مسائل مضمونی مهمی را که روابط میان جنگ، خشونت و جامعه، مانند ملّی‌گرایی، تبلیغات سیاسی، همبستگی، قشربندی و جنسیت را سروشکل می‌دهند، می‌کاود و بخش آخر به جنگ در روزگار کنونی نظر می‌افکند.

کتاب «جامعه‌شناسی جنگ و خشونت»مجموعاْ در ۳۹۳ صفحه و با قیمت ۵۳ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 5233817

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات معرفی کتاب جنگ انتخابات 1400 رایزنی فرهنگی ترجمه تازه های نشر معرفی کتاب انتشارات شهید کاظمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نقد کتاب مناظره انتخاباتی دهه کرامت انتشارات سروش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتشارات ققنوس توسعه فرهنگی خشونت سازمان یافته حیات اجتماعی جامعه شناختی جنگ و خشونت تحلیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب شعر «من خیالم تخت است» سروده پیوند فرهادی به‌تازگی توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب شامل ۱۰ قطعه شعر به نام‌های «قدری تفکر»، «صفحه‌ی گم شده»، «تلاش هم از من»، «جهانگرد»، «لالایی»، «تولد»، «دل‌خور»، «بی تو من هیچم»، «باند فرود» و «افطار» است.

کتاب شعر «من خیالم تخت است» با تصویرگری محمدعلی عدیلی برای گروه سنی نونهال (بالای ۹ سال) مناسب است.

در یکی از شعرهای این کتاب به نام «بی تو من هیچم» که عنوان کتاب هم از مصرعی از آن گرفته شده آمده است؛

پیچ‌هایی کوچک / چوب‌هایی ساده / تا به هم وصل شدند / تخت شد آماده / من شنیدم می‌گفت / تخته‌ای با یک پیچ / دوستت دارم چون / بی تو من هیچم هیچ / گرچه کوچک هستی / کارت اما سخت است / تا تو پیشم هستی / من خیالم تخت است.

این‌کتاب با ۲۴ صفحه، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6084477 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی در علوم اجتماعی
  • چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند