انتخابات؛ حق، تکلیف و مجاهدت
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۶۲۷۳
به گزارش الف از روزنامه جوان، شاید بیشترین واژگانی که در آستانه انتخابات در کشور از سوی شخصیتها و گروههای سیاسی به کار برده میشود، واژههای «حق» و «تکلیف» باشد، اما اینکه حق چیست و بهرهگیری از آن متضمن چه دستاوردی است و دایره تکلیف تا چه اندازه بسیط است و چه امتیازی نسبت به حق دارد و یا وجه امتیاز کدام یک بیشتر است، از مقولاتی است که تاکنون کمتر مورد توجه افکار عمومی و حتی نخبگان جامعه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سخن امام راحل (ره) که فرمودند: «حق هرجا که هست، باید دنبالش رفت و او را با آغوش باز پذیرفت» برگرفته از این تفکر است که در صورتی میتوان از حق بهره جست که بر حقانیت آن پدیده یا رویداد واقف باشیم و این وقوف متضمن حقوق فردی و اجتماعی است، اما توجه به اینکه «تکلیف» چیست و از چه جایگاهی در جامعه اسلامی برخوردار است، اهمیت ویژهتری در فرهنگ دینی و انقلابی ما دارد و این نگاه تیزبین امام (ره) بود که توانست برای اولین بار چنین واژه راهبردی را در معارف دین با مقوله «حق» پیوند دهد و مفهوم کلیشهای از حق را به حاشیه رانده و با طرح «تکلیف» بار معنایی به «حق» ببخشد. مگر میتوان استراتژی تکلیفگرایانه حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس و راهبرد آن حضرت در پیشبرد اهداف انقلاب را که با بهرهگیری از همین کلید واژه دینی صورت گرفت، فراموش کرد آنجا که امام (ره) میفرمایند: «ما میخواهیم حفظ اسلام بکنیم، با کنارهگیری نمیشود اسلام را حفظ کرد، خیال نکنید که با کنارهگیری تکلیف از شما سلب میشود» و یا «تأخیر در رسیدن به همه اهداف، دلیل نمیشود که ما از اصول خود عدول کنیم، همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفهایم، نه مأمور به نتیجه» آیا چیزی جز تلاش آن پیر فرزانه برای باز کردن فضای جدید ذهنی برای آحاد جامعه از مفهوم تکلیف- آن هم در کنار مطالبه حق - برای جامعه تشنه حقانیت است.
در نگاه تکلیفگرایانه، ضمن اینکه یک شهروند این حق را برای تعیین سرنوشت خود قائل است، حقوقی را نیز در جامعه اسلامی برای خویش در نظر میگیرد که مکلف به انجام آن است. در چنین تکلیفی، نگاه فردگرایانه صرف مکاتب لیبرالیستی، جای خود را به اندیشه اسلامی در جامعه دینی میدهد. طبیعی است از این منظر، سرنوشت و مطالبات یک جامعه، اولی از مطالبات فردی است و ضرورت مشارکت در همه صحنههای آن را دوچندان میکند. اما در کنار نگاه تکلیفگرایانه به انتخابات، پیشتر رهبر فرزانه انقلاب، واژه جدیدی را در سپهر سیاسی انتخابات وارد کردند و آن واژه «مجاهدت»بود.
ایشان در دیدار با مردم در خصوص انتخابات مجلس هشتم فرمودند: «حضور در انتخابات یک نوع مجاهدت است». از این منظر شرکت در انتخابات نه تنها تکلیف است، بلکه فردی که خود را ملزم به شرکت در آن میکند، ضمن انجام یک فریضه تکلیفی، همچون رزمنده میدان جنگ، در یک میدان «مجاهدت» شرکت کرده است و ارزشی بسیار بالا دارد.
لذا با توجه به این نگاه، این دوره از انتخابات که همه جریان ضد انقلاب با همه ابزار رسانهای و عِده و عُده خود به میدان آمده تا مانع از برگزاری یک انتخاباتِ در تراز انقلاب و جمهوری اسلامی شود، حضور در این انتخابات نه تنها« حق» و« تکلیف»، بلکه یک«مجاهدت» از جنس مجاهدت حاج قاسم شهید در میدان رزم و مبارزه با دنیای کفر و تروریست است.
آنچه اکنون بیش از هر زمان دیگر در انتخابات سیزدهم دوره رئیسجمهوری اهمیت دارد این است که همه دوستداران کشور و به ویژه کسانی که در طول این سالها رنج معیشت تنگ دستان جامعه را دیده و آن را با تمام وجود حس کردهاند و در آرزوی تغییر شرایط و ایجاد شرایط جدید هستند، لازم است فارغ از این هیاهوهای ساختگی خناسان، با گامهای استوار و بر حسب تکلیف همچون یک مجاهد فی سبیل الله به دور از تأثیرپذیری از القائات یأسآلود دشمنان خارجی و داخلی پای به عرصه حضور درپای صندوقهای رأی نهاده و سرنوشت کشور را به گونهای رقم زنند که انتظار امام راحل (ره)، رهبر انقلاب و شهیدانی است که چشم به دستان ما دوختهاند.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۶۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
در گزارشی مناقشه بر سر حجاب را در سالهای مختلف مرور کرده ایم.
به گزارش اعتماد، شاید عجیب به نظر برسد که موضوع حجاب زنان در ستاد هاشمی در انتخابات سال ۱۳۸۴ یکی از اصلیترین دلایل برای این باشد که جامعه روحانیت مبارز که اکبر هاشمیرفسنجانی شناسنامه آن بود، در رقابت بین محمود احمدینژاد، هاشمیرفسنجانی، سکوت کند و از یکی از اصلیترین چهرههای خود یعنی هاشمی حمایت نکرد. با سکوت این تشکل راست روحانی، هاشمی برای همیشه از خانه پدری خود در جریان اصولگرایی سنتی هجرت کرد و دیگر تا پایان عمر خود هرگز به آن باز نگشت.
غلامرضا مصباحیمقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتوگویی در سال ۱۳۵۹ روایت میکند که در دور اول انتخابات سال ۱۳۸۴ جامعه روحانیت مبارز از هاشمیرفسنجانی حمایت کرد، اما در دور دوم مسائلی در ستادهای ایشان دیده و شنیده شد که جامعه را دلزده کرد: «در انتخابات دوره دوم ستادهای ایشان رفتارهایی نشان دادند که هیچ در شأن ایشان نبود و البته خلاف انتظار ما نیز بود...
یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در دور اول بسیار داغ از ایشان حمایت کرده بود، برای دور دوم اعلام کرد که دیگر حمایت نمیکند، علت را جویا شدم، گفتند یکی از شبهای تبلیغات به تماشای تبلیغات رفته و از نزدیک مسائلی را در ستاد انتخاباتی فرشته دیده است... آقای مهدوی هم در دوره دوم از نوع رفتار آقای هاشمی و طرفداران ایشان رنجیدهخاطر بود و همین موجب شد که به اکثریت نسبی در حمایت از ایشان نرسیم.»