Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پس از حمله چند روز پیش داعش به مین روب های افغانستان، این گروه تروریستی مسئولیت حمله به دو خودروی ون در محلات شیعه نشین کابل را نیز پذیرفت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از واشنگتن پست، گروه تروریستی-تکفیری داعش مسئولیت انفجارهای دیروز در کابل -پایتخت افغانستان- را که طی آن چندین نفر کشته و زخمی شدند؛ به عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بمب گذاری که طی آن دو دستگاه خودرو ون با بمب های چسبان منفجر شدند؛ دست کم هفت کشته بر جای گذاشت. این انفجارها در محله های شیعه نشین کابل رخ داده و در میان کشته شدگان، دو کارمند شرکت فیلم سازی دولتی افغانستان نیز حضور دارند.
گروه تروریستی داعش در بیانیه ای اعلام کرد که اعضایش دو دستگاه ون را که حامل شیعیان بوده اند با بمب های چسبان منفجر کرده اند. چند روز قبل نیز این گروه مسئولیت حمله شبانه به کارکنان شرکت «هالو تراست» که یک شرکت مین روبی است را پذیرفته بود.
در جریان این حادثه که شامگاه سه‌شنبه در منطقه «شیخ جلال» ولسوالی «بغلان مرکزی» روی داد، 10 نفر از مین روب‌های «هالو تراست» به ضرب گلوله کشته و 18 نفر نیز زخمی شدند.
مهاجمان در این حمله بطور مشخص به دنبال اعضای اقلیت قومی هزاره بوده‌اند.
هزاره ها سومین گروه بزرگ قومی افغانستان هستند که معمولاً به دلیل شیعه مذهب بودن مورد تبعیض و آزار و اذیت گروه های افراطی قرار می‌گیرند.

ادامه کشتار هدفمند غیرنظامیان قوم هزاره در کابل
روند حملات هدفمند بر غیرنظامیان هزاره در غرب شهرکابل همچنان ادامه یافته است.
«فاطمه» و «طیبه» دو بانوی افغان و از کارمندان سازمان سینمای دولت افغانستان (افغان فیلم) بودند که در یکی از انفجار‌های روز گذشته در غرب شهر کابل جان خود را از دست دادند، جان باختن این دو بانو بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و بسیاری از کاربران به کشته شدن آن‌ها واکنش نشان دادند.
«صحرا کریمی» رئیس اداره «افغان فیلم» (سازمان سینمایی افغانستان) نیز امروز اعلام کرد: این دو کارمند تازه در این اداره استخدام شده بودند و در بخش‌های انیمیشن و طراحی چهره کار می‌کردند، آن‌ها عصر دیروز به وزارت اطلاعات فرهنگ رفتند، اما در مسیر خانه، بمب مغناطیسی ون مسافربری را هدف قرار داد که آن‌ها سوار بر آن بودند.
اجساد این دو کارمند زن سازمان سینمایی افغانستان که کاملا سوخته بود، امروز شناسایی شد.
عصر روز گذشته دو ون مسافربری با بمب‌های مغناطیسی در غرب شهر کابل هدف قرار گرفت که در این دو انفجار هفت نفر جان باختند و شش نفر دیگر زخمی شدند . قربانیان همگی غیرنظامی بودند.
در دو هفته گذشته دستکم شش دستگاه خودروی مسافربری شامل مینی بوس و ون» در غرب شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت که براثر آن بیست و هفت نفر کشته و حدود سی نفر دیگر زخمی شدند.

تلفات سنگین طالبان
بیش از دویست و هشتاد عضو طالبان در عملیات شبانه روز گذشته نظامیان افغان کشته یا زخمی شدند.
وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد: در عملیات شبانه روز گذشته نظامیان افغان در استان‌های لغمان، پکتیا، وردک، ارزگان، نیمروز، بادغیس، سرپل و هلمند صد و هشتاد و یک نفر از طالبان کشته و صد و دو نفر ازدآن‌ها زخمی شدند، همچنین یک فرماندار خود خوانده طالبان در عملیات نظامیان افغان در استان هرات افغانستان کشته شد.
درگیری‌ها میان نظامیان افغان و طالبان در مناطق مختلف افغانستان به ویژه استان‌های شمالی این کشور به اوج خود رسیده است.
رئیس شورای استانی قندوز امروز اعلام کرد: بازار شهرستان «علی آباد» استان قندوز در حمله طالبان به تصرف شبه نظامیان این گروه افتاد.
وی افزود: در این درگیری پانزده نظامی افغان کشته و شماری از آن‌ها زخمی شدند، هنوز مسئولان امنیتی قندوز درباره تلفات سنگین نظامیان افغان در شهرستان علی آباد چیزی نگفته اند.
از سوی دیگر وزارت کشور افغانستان نیز اعلام کرد: نیرو‌های پلیس افغان طی عملیاتی در استان لوگر نزدیک به هفت تن مواد منفجره را کشف و ضبط کردند.
وزارت کشور افزود: این عملیات در حومه شهر «پل علم» مرکز استان لوگر اجرا شد که در آن شش هزار و هشتصد کیلوگرم مواد منفجره به دست نظامیان افغان افتاد، تروریست‌ها قصد داشتند از این محموله بزرگ مواد منفجره برای ساخت مین و اجرای حملات تروریستی استفاده کنند.

وداع رسمی سران ناتو با افغانستان
سران ناتو دوشنبه با افغانستان رسماً وداع می‌کنند.
به گزارش آسوشیتدپرس، قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتایانش در ناتو فردا (دوشنبه) در آخرین نشست خود رسماً با افغانستان وداع کنند. این به معنای پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و عقب‌نشینی قطعی ارتش ایالات متحده از افغانستان است.
بنا بر آمار منتشرشده از سوی دانشگاه براون، این جنگ 18 ساله تنها برای آمریکا 2.26 ترلیون دلار هزینه داشت و جان 2 هزار و 442 سرباز آمریکایی را نیز گرفت. همچنین هزار و 144 پرسنل از کشورهای متحد آمریکا در این جنگ جان خود را از دست دادند.
اما این آمار در قیاس با ضرر و زیان واردشده به افغانستان تقریباً ناچیز است. در این 18 سال بیش از 47 هزار غیرنظامی افغان، 69 هزار عضو ارتش افغانستان و بیش از 51 هزار پیکارجو جان خود را از دست دادند.
کمتر تحلیلگری را می‌توان یافت که باور داشته باشد این جنگ برای افغانستان ثبات پایدار، دموکراسی معنادار و امنیت به ارمغان آورده است.
اریک برتبرگ، مدیر برنامه اروپا در «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» در این خصوص می‌گوید: در این نقطه اینطور تصور می‌کنید که سران ناتو تقریباً می‌خواهند به جای مهم جلوه دادن ماجرا، موضوع را کم‌ اهمیت جلوه دهند و منطقه را به آرامی ترک کنند و بر مسائلی دیگر متمرکز شوند.
در اثنای این عقب‌نشینی که به رهبری آمریکا انجام می‌شود، متحدان اروپایی ایالات متحده و کانادا می‌خواهند از زبان جو بایدن بشنوند امنیت سفارتخانه‌هایشان -- در کنار امنیت فرودگاه کابل و جاده‌های مهم افغانستان -- چطور تأمین می‌شود. عده‌ای نیز درباره توانایی دولت افغانستان برای چیرگی بر یک شورش سراسری طالبان تردید دارند.

تلاش‌های پشت پرده امریکا برای آینده فرودگاه کابل
آمریکایی‌ها تلاش‌های پشت پرده خود را برای آینده فرودگاه بین المللی کابل آغاز کرده اند.
فرودگاه بین المللی کابل همزمان با خروج نظامیان خارجی از افغانستان اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است، آمریکایی رایزنی‌های تازه‌ای را در مورد فرودگاه کابل با ترکیه آغاز کرده است و می‌خواهد نسخه جدیدی را برای آینده این فرودگاه بپیچد.
آمریکایی‌ها از ترکیه خواسته اند مسئولیت امنیت فرودگاه بین المللی کابل را پس از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان برعهده بگیرد . ترکیه نیز در این باره اعلام آمادگی کرده  اما این موضوع با مخالفت طالبان همراه شده است.
طالبان گفته است ترکیه در بیست سال گذشته در کنار نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان بوده است و باید از این کشور خارج شود.
طالبان امروز نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: باقی ماندن بخشی از نظامیان خارجی به هر عنوان که باشد به معنای ادامه اشغال افغانستان خواهد بود، طالبان گفته است مسئولیت تامین امنیت فرودگاه‌ها و نمایندگی‌های خارجی در افغانستان برعهده افغانهاست.
دکتر «لطیف نظری» استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل می‌گوید: آمریکایی‌ها می‌خواهند با معاملات پشت پرده، اهداف خود را در افغانستان از طریق ترکیه دنبال کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افغانستان طالبان نظامیان افغان بین المللی غرب شهر روز گذشته زخمی شدند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۶۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل

یک هیئت بلندپایه ترکمنستان برای گفتگو درباره توسعه تجارت و ترانزیت با افغانستان به کابل سفر کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هیئت بلندپایه جمهوری ترکمنستان به هدف ادامه گفتگوها با مقامات حکومت طالبان به‌منظور توسعه تجارت و ترانزیت میان دوکشور وارد کابل شده است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، قرار نشست سه‌جانبه جهت اتصال منطقه‌ای و توسعه تجارت و ترانزیت میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در روزهای آینده برگزار گردد.

پس از رسیدن هیئت ترکمنستان، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان نشست بین‌الوزارتی را پیرامون دستورکار نشست سه‌جانبه با ترکمنستان و قزاقستان برگزار کرد.

این نشست با حضور نمایندگان وزارت‌های امورخارجه، معادن، کشاورزی، آبیاری و دامپروری، مخابرات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی افغانستان و اداره خط آهن افغانستان برگزار شد.

دیپلماسی تجاری محور سفر هیئت حکومت طالبان به ترکمنستانترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شودترکمنستان: افغانستان بر اساس حقوق بین‌الملل از منابع آبی استفاده کند

عزیزی در این نشست با تأکید به آماده‌سازی فهرست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان، افزایش دادوستد میان کشورها، از نمایندگان ادارات خواست موضوعات مورد بحث ادره خود و دستورکار تهیه شده این وزارت را با مقامات مربوطه در میان بگذارند.

کارشناسان افغان پیش از این با اشاره به دیدارهای هیئت حکومت طالبان با مقامات عالی ترکمنستان تاکید کرده بودند در صورت عملی شدن پروژه‌های بزرگ از جمله «تاپی»، واردات برق و همکاری ریلی، ترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • اخراج اجباری پناهجویان با مدرک روابط با کابل را تیره می‌کند