Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهور گفت: تجارت آزاد با کشورهای همسایه می تواند اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران را توسعه دهد.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی آخرین وضعیت روابط ایران با اوراسیا از موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فرصت مناسبی برای اقتصاد کشور یاد کرد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های ذیربط خواست برای نهایی شدن این موافقتنامه، برنامه زمانبندی تعیین و آن را با جدیت دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اول رییس جمهور همچنین از تجارت آزاد با کشورهای همسایه به عنوان راه پیشرفت اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران نام برد و اظهار داشت: تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نه تنها تهدیدی برای تولید داخلی محسوب نمی شود بلکه بازار بزرگی در اختیار کالاهای تولیدی کشور قرار می گیرد.

جهانگیری از وزارت امور خارجه نیز خواست بسترهای لازم را برای رفع موانع و نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کند تا هرچه سریعتر شاهد آماده شدن موافقتنامه و تایید قطعی آن در اجلاس سران باشیم.

در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نیز حضور داشتند، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از آخرین وضعیت تجارت و مذاکرات ایران و اوراسیا ارائه کرد.

وی به تاثیر مثبت موافقتنامه اوراسیا بر تجارت کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: حجم تجارت فیمابین در مدت اجرایی شدن موافقتنامه در مقایسه با مدت مشابه پیش از اجرای موافقتنامه ۷ درصد رشد داشته که شامل رشد ۴۴ درصدی در صادرات ایران به اوراسیا و کاهش ۱۳ درصدی واردات ایران از اوراسیا است.

در این نشست همچنین در خصوص برخی موانع و مشکلات پیش روی موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بحث و تبادل نظر شد و پس از ارائه پیشنهادات و دیدگاههای مختلف، تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و نهایی شدن تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت امورخارجه صنعت معدن و تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا اسحاق جهانگیری بانک مرکزی تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد ملی و انسجام اسلامی هم افزایی یا تعارض؟

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، محمد علیزاده نظری در یادداشتی که برای خبرگزاری تقریب ارسال کرده، در خصوص اتحاد ملی و انسجام اسلامی مطالبی را بیان کرده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

در نگاه اولیه به دو مقوله اتحاد ملی و انسجام اسلامی، درک هم‌افزایی این دو موضوع در ذهن دچار چالش می‌شود. در واقع این سوال مطرح می‌شود که اگر اتحاد ملی را یک همسویی و هم‌افزایی مرتبط با عوامل درونی جامعه بدانیم که رنگ و بوی ملیت و توجه به وطن می‌دهد و انسجام اسلامی را تلاش برای همگرا کردن ظرفیت های کشورها و جوامع اسلامی را اهداف دینی و سپس سیاسی معنا کنیم، این دو مقوله تزاحمی با تحقق دیگری دارد یا خیر؟ و اینکه آیا این دو موضوع در قامت تحقق، می‌توانند مکمل همدیگر باشند؟ برای پاسخ به پرسش‌های فوق لازم است مفهوم دو مقوله اتحاد ملی و انسجام اسلامی بررسی گردد. اتحاد ملی، ریشه در هم‌افزایی و همسویی تمام توان و قدرت یک ملت و نظام در جهت دستیابی به اهداف ترسیم شده دارد. البته از منظر ملی گرایانه‌ی افراطی نیز می‌توان به موضوع اتحاد ملی نگریست که نتیجه این نگاه چیزی جز تعصب قومی، نژادی، سرزمینی، زبانی و مشروع دانستن سلطه بر دیگران نیست. قبل از پرداختن به مقوله انسجام اسلامی باید به تفاوت‌های ظریف وحدت اسلامی و انسجام اسلامی توجه کنیم. در واقع، وحدت اسلامی به معنای مصطلح، بر همبستگی عمومی مسلمانان بر اساس وجود اشتراکات دینی آنان تاکید می‌کند که پیامدهای آن می‌تواند بسیار کلی و البته مهم باشد. ولی انسجام اسلامی، به دنبال ایجاد سطح مناسبی از وفاق میان مسلمانان، گروه‌ها یا دولت‌های اسلامی در جهت دستیابی به اهداف و منافع مشترک با تلاش جمعی و هماهنگ است.با این تعریف، وحدت اسلامی را می‌توان شرط لازم و ضروری برای تحقق انسجام اسلامی دانست. همانطور که می‌دانیم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول نهم و یازدهم خود ضمن تاکید بر استقلال و تمامیت ارضی، بر اساس آیه کریمه" إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ" دولت را موظف کرده تا سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و در راستای دستیابی به وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام کوشش نماید. با توجه به اینکه انسجام اسلامی یک موضوع فراملی است و سرمایه گذاری برای آن در عرصه‌های مختلف نوعی هزینه بر جامعه تحمیل می‌کند، اما از زاویه دیگر تقویت انسجام اسلامی در میان ملتهای مسلمان به ویژه در شرایط حساس کنونی، سرمایه‌گذاری مشترکی است که منافع آن عاید همه مسلمانان در هر نقطه‌ای از جهان اسلام خواهد شد. نا‌گفته نماند که تحقق اتحاد ملی نیازمند آرامش فراملی به ویژه در میان کشورهای همسو است. در یک نگاه نظام مند، اگر تک تک کشورهای اسلامی را به مثابه بلوک های یک سد عظیم که در برابر فشارها و آسیب های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بیگانگان مقاومت می‌کنند، در نظر بگیریم، شرط نخست این ایستادگی، اتحاد درونی هریک از این کشورها و شرط دوم پیوند عمیق و انسجام بین هر کدام از ملت ها است. حال باید گفت امت اسلامی اگر به دنبال تحکیم پیوند‌های برادرانه اسلامی باشد، باید هر کدام از واحدهای تشکیل دهنده این امت را به همگرایی و همکاری دعوت نماید.همچنین در درون هر یک از کشورهای اسلامی نیز برای ایجاد تعالی و توسعه همه جانبه و پایدار، نمی‌توان از سرمایه‌گذاری برای ایجاد رابطه برادرانه و همکاری مشترک با سایر اجزای امت اسلامی غافل شد. بنابراین کشورهای اسلامی، باید اتحاد ملی خود را با انسجام اسلامی در میان یکدیگر همسو بدانند و تدبیر و تلاش برای هر کدام از این دو عرصه را پشتوانه‌ی دیگری بشمارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین
  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • اتحاد ملی و انسجام اسلامی هم افزایی یا تعارض؟
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان