Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@21:20:32 GMT

امکان ساخت سالی یک میلیون مسکن وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۷۲۹۱

امکان ساخت سالی یک میلیون مسکن وجود دارد؟

خبرگزاری مهر: رضا حیدریون در نشست خبری معرفی تشکل‌های مهندسی ساختمان تهران گفت: این تشکل از ۱۵ انجمن صنفی در حوزه صنعت ساختمان تشکیل شده و نهادهای مطالبه گر مشکلات مدیریت صنعت ساختمان هستند.

وی افزود: سیاست گذاری‌های نادرست وزارت راه و شهرسازی در بخش ساختمان و مسکن و همچنین ناتوانی دولت در حمایت از تولید مسکن ارزان جامعه هدف که زوج‌های جوان هستند سبب شده تا با بازار آشفته تولید، خرید و فروش مسکن مواجه شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس تشکل‌های مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: عدم استفاده از ساخت و ساز صنعتی به ضعف در ایمنی ساختمان‌ها منجر شده از سوی دیگر توسعه حاشیه نشینی، بد مسکنی و بافت‌های فرسوده شهری باعث شده تا ۳۴ درصد از ساختمان‌های شهر تهران در مقابل زلزله به ویژه در بافت‌های فرسوده نا مقاوم باشند.

حیدریون با بیان اینکه سال‌های گذشته با کاهش شدید تولید مسکن روبرو بودیم، گفت: در حال حاضر بافت فرسوده کشور دو برابر مساحت تهران است و شهرداری می‌بایست به جای ترویج دوچرخه سواری، احیای بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار می‌داد. این در حالی است که بر اساس قانون باید سالی ۱۰ درصد از بافت فرسوده تهران نوسازی می‌شد.

وی درباره بازار مسکن گفت: علت رکود تورمی در بازار مسکن در کنار پارامترهای اقتصاد کلان و نرخ، کاهش شدید عرضه مسکن است که سبب شده حداقل عرضه را در سال‌های اخیر داشته باشیم. همچنین افزایش سنگین عوارض ساختمانی و مصالح از دیگر علل افزایش قیمت مسکن هستند.

رئیس انجمن مهندسان عمران کشور درباره بازار اجاره گفت: وقتی مسکن به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده کاهش شدید عرضه در بازار اجاره را شاهد بوده‌ایم و در نتیجه اجاره بها افزایش یافت.

حیدریون درباره امکان ساخت سالانه یک میلیون مسکن گفت: توان ساخت سالانه یک یا حتی ۲ میلیون مسکن در کشور وجود دارد اما باید اولاً به سمت صنعتی سازی برویم ثانیاً در خصوص تأمین منابع مالی ساخت این تعداد مسکن، اندیشه کرد.

وی ادامه داد: مثلاً تشکل‌های صنفی می‌توانند با جمع آوری منابع خرد در راستای توسعه صنعت ساخت و ساز مسکن، هم افزایی کنند. در همین خصوص لازم است لایحه مشارکت عمومی – خصوصی در مجلس به تصویب برسد. همچنین بازار سرمایه و صندوق‌های زمین و ساختمان هم به تأمین بخش ساخت و ساز کمک می‌کنند.

رئیس تشکل‌های مهندسی ساختمان استان تهران درباره وجود زمین در شهرها گفت: برای افزایش ساخت و ساز راهی جز مراجعه به بافت‌های فرسوده و نوسازی این بافت‌ها نداریم چون زمین در شهرها کم است و اگر بخواهیم محدوده شهرها را بزرگ‌تر کنیم مشکلات دیگری ایجاد می‌شود.

حیدریون با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد شرکت همه آحاد در انتخابات پیش رو و اهمیت حضور جامعه تخصصی صنعت ساختمان در این عرصه، از تهیه لیست متخصصان صنعت ساختمان در انتخابات پیش روی شورای شهر تهران خبر داد.

وی درباره هزینه بالای ساخت و ساز گفت: در حال حاضر به دلیل انتظار تورمی که سازگان دارند و از افزایش قیمت در هنگام تحویل واحد می‌ترسند لذا هزینه ساخت و ساز افزایش می یابدبنابراین تنها راه نجات بازار مسکن، احیای بافت فرسوده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازار مسکن ساخت مسکن بافت های فرسوده صنعت ساختمان ساخت و ساز صنعت ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص پروژه خانه شهر مطرح کرد: همان‌طور که از اسم پروژه خانه شهر پیداست، این پروژه بیانگر سابقه و تاریخچه شهر تهران است. 

وی با بیان اینکه پروژه خانه شهر تاریخچه و گذشته تهران به تصویر می‌کشد، افزود: سعی کردیم با اجرای این طرح علاوه برتداعی گذشته شهر، آنچه برای آینده آن متصور هستیم را نیز در این ساختمان به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه به کارکردهای پیرامونی و جنبی این پروژه توجه ویژه شده است، عنوان کرد: تمامی مراجعه کنندگان از شهروندان گرفته تا اعضای کلانشهرها پس از اتمام پروژه به محض اینکه وارد این ساختمان شوند سیر تاریخی که در این بنا به تصویر کشیده شده است را درک خواهند کرد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نسبت به تمامی بخش‌های این پروژه توجه ویژه و خاصی شده است و از مواد با کیفیت و مدرن مورد استفاده قرارگرفته است.

حق بین ادامه داد: به عنوان مثال سقف این پروژه اکسپوز است که به عنوان سقف‌های باز یا پلنوم‌های باز نیز شناخته می‌شوند. در این نوع سقف تمامی سیستم‌های تاسیساتی ساختمان که از زیر سقف عبور کرده‌اند در معرض دید قرار می‌گیرند. در واقع این سقف‌ها نوعی سقف باز قلمداد شده و امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌‎اند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش پروژه کاملا منطبق با ساختمان دوره قاجاریه و زمان قدیم در نظر گرفته شده است. داخل پروژه نیز کاملا مدرن است و با کارکرد امروز خدمات خواهیم داد.

حق‌بین همچنین در خصوص زمان افتتاح پروژه اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته این پروژه تا شهریور ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی در ابنیه شهر تهران است، افزود: نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که بافت میدان امام‌خمینی با احداث این پروژه احیا خواهد شد.

گفتنی است پروژه «خانه شهر» واقع در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل، سالن نمایش با ظرفیت 360 نفر، کافه رستوران حدود 100 نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است و با زیر بنای در حدود 18000 متر مربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری در دست ساخت است.این پروژه دقیقا در محل ساختمان قدیم بلدیه تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی با آزادسازی حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند