Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:24:32 GMT

بررسی یادگیری برنامه‌نویسی از طریق بازی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۷۳۳۶

بررسی یادگیری برنامه‌نویسی از طریق بازی

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که شیوه آموزش یادگیری برنامه نویسی بر اساس مفهوم «یادگیری برنامه نویسی از طریق بازی»، تاثیرگذاری مطلوبی دارد و افراد بیشتری را به یادگیری برنامه نویسی ترغیب می‌کند، درحالیکه هنوز چندان شناخته شده نیست و تلاش بیشتری می‌طلبد.

امروزه بازی‌های جدی گسترش بیشتری پیدا کرده‌­اند و یکی از حوزه‌­های فعالیت این بازی‌­ها برنامه نویسی است که یکی از مهم­ترین مهارت ‌هایی است که شاید در سال ‌های آینده برای رشد و پیشرفت افراد ضروری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داشتن مهارت در یک یا چند زبان برنامه نویسی و یا حداقل آشنایی با مفاهیم آن و حل مسئله با استفاده از کدنویسی، می‌تواند به راحتی آینده شغلی و تحصیلی افراد را تغییر دهد. می­‌توان این مهارت را از سنین کودکی به وسیله بازی­‌های جدی، به گونه‌­ای که کودکان به برنامه نویسی علاقه‌­مند شوند، به آنها آموخت، زیرا کودکان زمینه ذهنی مناسبی برای فراگیری مطالب دارند و زمان زیادی را صرف بازی ­‌های موبایلی و رایانه‌­ای می‌­کنند.

بازی‌های جدی در عین حال که سرگرم کننده هستند، باعث تقویت دانش و انگیزه نیز می‌شوند و از این طریق می‌توان مفاهیم جدید را به طور غیرمستقیم به کودکان منتقل کرد تا آنها قادر به درک بهتر شوند.

در مقاله‌ای که توسط سیده فاطمه طاهری و شیوا محمدعلیپوری- دانشجویان کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه قم انجام شد، بازی‌های جدی مبتنی بر وب جهت آموزش برنامه نویسی به کودکان مورد بررسی قرار گرفت.

سیده فاطمه طاهری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این پژوهش، اظهار کرد: در این مقاله بررسی هفت وبسایت ارائه دهنده بازی جدی با هدف آموزش مهارت یا زبان برنامه نویسی به کودکان انجام شد و بازی های جدی را برای یادگیری برنامه نویسی بر اساس مفهوم «یادگیری برنامه نویسی از طریق بازی» بررسی، ارزیابی و پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه بازی از موثرترین و لذت بخش ترین راه ها برای یادگیری و وسیله‌ای کارآمد برای عملکرد بهتر و موثرتر و بخش جدایی ناپذیر زندگی ما است، افزود: می‌توان یادگیری از طریق بازی را به عنوان یکی از راه‌های مدیریت دانش و کسب مهارت و تجربه برای نسل بعد در نظر گرفت و روی آن سرمایه گذاری کرد.

این محقق ادامه داد: یادگیری با بازی‌ها، ناخودآگاه و بسیار اثربخش است، همچنین برای یادگیرنده جذاب و تعاملی است، افراد را درگیر می کند و به دلیل ماهیت غیرخطی و انعطاف پذیری ذاتی، یادگیری به فرایند تحت کنترل فرد در هر زمان و مکان تبدیل می شود. مهمترین تفاوت این است که موضوعات برای یادگیری یاد داده نمی شود، بلکه باید خود افراد با شیوه هایی مانند کشف و تعامل و بهتر از همه از راه تفریحی آموخته شود.

وی به نتایج تحلیل‌های صورت گرفته که هفت وبسایت در این مقاله اشاره و تصریح کرد: هر وبسایت اکثریت موارد را پوشش می‌دهد. اگرچه این وبسایت ها کاربران نسبتا قابل قبولی دارند، اما در سرتاسر جهان شناخته شده نیستند و این شیوه آموزش آن چنان گسترش نیافته است. بدین منظور باید تلاش های بیشتری از سوی آنها انجام شود تا این شیوه آموزش جایگزین شیوه های قدیم شود. همچنین در کشور وبسایتی که بتواند با این وبسایت ها رقابت کند نداریم بهتر است اکنون که در کشورهای دیگر این شیوه آموزش در حال گسترش است، ما هم روی آن سرمایه گذاری کنیم.

این پژوهشگر در توضیح نتایج به دست آمده از این پژوهش گفت: شیوه آموزش یادگیری برنامه نویسی بر اساس مفهوم «یادگیری برنامه نویسی از طریق بازی»، تاثیرگذاری مطلوبی دارد و افراد بیشتری را به یادگیری برنامه نویسی ترغیب می کند، درحالیکه هنوز چندان شناخته شده نیست و تلاش بیشتری می طلبد.

مقاله «بررسی بازی های جدی مبتنی بر وب جهت آموزش برنامه نویسی به کودکان» در ششمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» اسفند ۱۳۹۹ در دانشگاه اصفهان ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی رايانه دانشگاه اصفهان مقاله پژوهش بازی های جدی شیوه آموزش بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش سلامت ۲۱ هزار نوآموز کردستانی

 رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: اختصاص ۲۰ پایگاه در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی - تربیتی در شهرستان‌ها و مناطق تابعه استان برای اجرای برنامه سنجش آماده شده است.

طالب محمدی افزود: تعرفه عادی سنجش ۶۰۰ هزار ریال و تعرفه عشایر، افاغنه و دانش آموزان بی بضاعت رایگان از طریق شناسایی کد ملی واتصال به درگاه الکترونیک سازمان ملی هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت از طریق درگاه الکترونیکی است.

وی گفت: اولیا می‌توانند تا اواخر اردیبهشت ماه جاری با مراجعه به آدرس اینترنتی https://my.medu.ir نسبت به ثبت نام نوآموزان در پایگاه‌های سنجش محل زندگی خود اقدام کنند.

محمدی افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود ۳۴ هزار نوآموز چهار و پنج ساله با مراجعه به مراکز جامع از لحاظ بینایی، شنوایی، جسمی و هوش مورد ارزیابی قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • آموزش تغییر ریجن پابجی موبایل به امارات
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران
  • سنجش سلامت ۲۱ هزار نوآموز کردستانی
  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش