Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رعایت نکردن قانون کپی‌رایت در کشور، یکی از معضلاتی است که هنرمندان دائم با آن درگیر هستند و این موضوع همیشه صدای اعتراض آن‌ها را بلند کرده است. این اتفاق، در همه حوزه‌های هنری رخ می‌دهد، ولی کسی به آن رسیدگی نمی‌کند؛ ماجرایی تکراری که این‌بار قطعه «ایران من» همایون شجریان درگیر آن شد و صدا و سیما بدون اجازه این خواننده، از اثرش در مناظره انتخاباتی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به همین دلیل خبرآنلاین از مخاطبان خود خواست تا نظرشان را  درباره استفاده صدا و سیما از آثار هنری، بدون اجازه مالکان اثر را بگویند، که در ادامه بخشی از این نظرات را مرور می‌کنیم.

رعایت کپی‌رایت، شعور می‌خواهد

ایران، یکی از معدود کشورهایی است که قانونی کپی رایت در آن رعایت نمی‌شود و همین موضوع باعث شده تا آثار بسیاری از هنرمندان، دست به دست شود، اتفاقی که در حین پخش مناظره‌های انتخاباتی رخ داد و باعث اعتراض صاحبان آثار شد. کاربری درباره رعایت نکردن قانون کپی رایت نوشت: «هیچ‌کس کپی‌رایت را رعایت نمی‌کند، صداوسیما هم مانند دیگر افراد رعایت نمی‌کند.»

جواد، یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین نوشت: «صدا و سیما همه چیزش کپی است، حتی مسابقاتی که برگزار می‌کند. برنامه‌هایی مثل «نود» را هم که مردم آن را دوست دارند، حذف می‌کند.»

یکی از مخاطبان هم در این زمینه نوشت: «صدا و سیما قانون کپی رایت را رعایت نمی‌کند، به علت این‌که شعور احترام به حقوق تالیف کننده را نمی‌شناسند.»

کاربر بی‌نامی درباره این موضوع نوشت: «صدا و سیما ، حق ندارد بدون مجوز از صاحب اثر از آن اثر استفاده کند، اما این کار را انجام می‌دهد، چون زورش می‌رسد.»

هنرمندان را تلویزیون معروف‌ می‌کند

در واکنش به نظرخواهی خبرآنلاین، عده‌ای معتقد بودند که صدا و سیما باعث به شهرت رسیدن هنرمندان می‌شود و به همین دلیل نیازی ندارد که برای پخش آثارشان، از آن‌ها کسب اجازه کند، کاربری در رابطه با همین موضوع نوشت: «این همه صداوسیما، آنتن رایگان به هنرمندان داده است، این همه در معروف شدن‌شان نقش داشته، حالا بابت هر ۱۰ ثانیه آهنگ پول هم بدهد؟»

کاربری بی‌نام هم در این راستان نظر داد: «صدا و سیما و هنرمندان با یکدیگر تعامل دارند و نیازی به اجازه از هم ندارند، هنرمندان هرچه دارند از صدا و سیماست.»

مخاطبی دیگر، در دفاع از عملکرد صدا و سیما تاکید کرد: «شجریان را همین رادیو و تلویزیون معروف کرد، اما بعدش نمکدان شکست و شکایت کرد.»؛ نظری که با مخالفت و رای منفی بسیاری دیگر از کاربران روبه‌رو شد. 

صدا و سیما، آثار فاخر را دوست دارد اما خودش نمی‌سازد

برخی از کاربران هم بر این باور بودند که صدا و سیما چون هر رسانه دیگر، به آثار هنری فاخر علاقه‌مند است اما نمی‌خواهد که برای پخش آن‌ها هزینه کند، یکی از کاربران با نام حسنعلی در این‌باره نوشت: «صداوسیما کلا علاقه‌مند به آثار فاخر است ولی ظاهرا خیلی مایل به پرداخت هزینه‌های این موضوع نیست، چون هزینه‌های جاری این سازمان عریض وطویل با حدود ۵۰ هزار نیرو بسیار بالا است پس هنرمندان عزیز نمی‌توانند توقع داشته باشند.»

مخاطبی بی‌نام هم توضیح داد: «صدا و سیما خودش یک واحد موسیقی دارد که در سال ده‌ها کار تولید و ده‌ها میلیون تومان خرج هر کدام می‌کند. برخی از این کارها آن‌قدر از نظر شعر و آهنگ ضعیف هستند که حتی یک بار هم پخش نمی‌شوند. آن وقت صدا و سیما می‌آید و اثر آماده دیگران را بدون اجازه پخش می‌کند. نا کارآمدی صدا و سیما در همه حوزه‌ها همین‌طور است.»

مهربان توسی، کاربر همیشگی خبرآنلاین هم نظر داد: «این کار، غیر اخلاقی، غیرمنصفانه و غیرحرفه‌ای است. نمی‌شود یک روز با ربنای مرحوم شجریان یک جور برخورد کنند و با ترانه فرزندش همایون جور دیگری برخورد کنند.»

اکبر که یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین است، نوشت: «سرقت ادبی و هنری که دیگر شاخ‌ و دم ندارد! بعد در عجب هستم از بعضی آدم‌های بی‌هنر که دائم می‌خواهند همه را از کشور بیرون کنند. استاد شجریان وطن‌پرست و ایرانی بود مطمئن باشید این صدای هنر و عشق است که باقی خواهد ماند.»

۵۷۲۴۵

کد خبر 1524572

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمدرضا شجریان همایون شجریان مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ریاست جمهوری نظرسنجی خبرآنلاین صدا و سیما کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۷۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیش فروش نمایش «کمی کمتر بدزدین»

پیش فروش بلیت نمایش «کمی کمتر بدزدین» به کارگردانی مهدی ارجمند آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی، نمایش «کمی کمتر بدزدین» از ۲۲ فروردین ماه سال جاری اجرای خود را در سالن استاد عزت‌الله انتظامی خانه هنرمندان آغاز می‌کند و پیش فروش بلیت‌های آن از روز اول فروردین روی سایت‌های تیوال و گیشه خانه هنرمندان آغاز شده است.

این نمایش متنی انتقادی از داریو فو و کاری از گروه شالیزه است که در آن الهام رضایی، مهدی ارجمند، هادی دلیرآقایی، فرهاد جودکی، شیما زادپور، مهسا اصغری، منصوره هروی، علی فرخنده نژاد، شیرین فرخنده‌نژاد، گودرز هاجری، محمدرضا ثابت نیا، احسان قلیزاده، فرهاد اعتمادی ایفای نقش خواهند کرد.

دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایش عبارتند از:

سرپرست گروه و مشاور کارگردان: میکاییل شهرستانی، طراح لباس: شیرین فرخنده‌نژاد، طراح پوستر و بروشور: ندا رضایی، انتخاب موسیقی: الهام رضایی، مدیرروابط عمومی: مریم حضرتی، ساخت تیزر: فرهاد اعتمادی ، مدیر صحنه: علی شهامتی، علی فرخنده نژاد.
نمایش «کمی کمتر بدزدین» از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰ در خانه هنرمندان ـ سالن استاد عزت‌الله انتظامی به روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به خرید بلیت این نمایش درسایت تیوال از طریق لینک https://www.tiwall.com/p/kamtarbedozdin اقدام کنند.
بلیت این نمایش از طریق سایت فوق و گیشه خانه هنرمندان نیز به مخاطبان ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • آغاز پیش فروش نمایش «کمی کمتر بدزدین»
  • «توسعه» یعنی صدای هنرمندان تئاتر شنیده شود
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • فتح‌الله‌زاده: آقای رئیسی چرا بانک خوب را به پرسپولیس دادید؟! / تصمیم شما در تاریخ ثبت می‌شود +عکس
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • فرامرز اصلانی در قطعه هنرمندان دفن می‌شود؟
  • برای حفظ کاهش وزن افراد در ماه رمضان موارد زیر باید رعایت شود
  • نمایشگاه صنایع دستی وسوغات سیرجان
  • عکس| دورهمی هنرمندان مشهور به مناسبت عید نوروز