Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@03:42:42 GMT

عراقچی: باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۹۹۴۶

عراقچی: باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی مسئول هیات مذاکره کننده ایران پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفتگو با خبرنگار پرس تی وی در وین به پرسش‌های این شبکه درباره دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران پاسخ داد.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است؛

خبرنگار پرس تی وی: دور ششم مذاکرات در حالی شروع شد که در پایان دور قبلی مذاکرات، امیدواری‌های زیادی وجود داشت که دور ششم، آخرین دور مذاکرات باشد، اما اخباری وجود دارد که نشان می‌دهد شاید گفتگو‌ها همچنان ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چشم انداز گفتگو‌ها را از این مرحله به بعد چطور ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین موانع چه بودند؟ آیا این موانع قابل رفع شدن هستند؟

دکتر عراقچی: همانطور که شما گفتید ما امروز(شنبه) دور ششم گفتگوهایمان را در وین آغاز کردیم. ما به صورت جدی درباره موضوعات باقیمانده، مشغول مذاکره شدیم. ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.
وی افزود: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم یا بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند. ما همچنان به مذاکرات ادامه می‌دهیم. ما عجله نداریم. ما برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوعات فنی بسیار زیادی وجود دارند که باید حل شوند. ما امروز تصمیم گرفتیم - هم در سطح سیاسی و هم در سطح کارشناسی - به بحث‌ها و گفتگو‌های فشرده ادامه دهیم. به نظر من همه موضوعات، قابل حل شدن هستند منوط به اینکه طرف مقابل بتواند تصمیم خود را به خصوص درباره مسائل دشوار و سخت بگیرد.
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است، (یعنی) پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، زمانی که ایران تصمیم گرفت در توافقنامه (برجام) باقی بماند (تصمیم دشوار خود را اتخاذ کرد). ما همان زمان تصمیم دشوار خود را گرفتیم، اما اکنون نوبت طرف مقابل است. اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند که جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی اش بازگردد، آن‌ها هم باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند. آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است. ما همچنان به این بحث و گفتگو‌ها - تا زمانی که ضرورت داشته باشد - ادامه می‌دهیم. فکر نمی‌کنم بتوانیم در این دور به نتیجه نهایی دست یابیم، حتی نمی‌توان پیش بینی کرد که دور بعدی دور نهایی خواهد بود. ما تعداد دور‌های مذاکرات را نمی‌شماریم بلکه منافع خود را می‌شماریم.

خبرنگار پرس تی وی: همچنین بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافقی وجود دارد که برای یک ماه دیگر تمدید شد. آیا ایران یا سایر شرکت کنندگان در این گفتگو‌ها به این (توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی) به دید جدول زمانی برای حصول به توافقنامه (درباره برجام) نگاه می‌کنند؟ چون وقتی این (توافقنامه ایران با آژانس به پایان برسد) دیگر هیچ دسترسی وجود نخواهد داشت و اطلاعات حذف خواهند شد. ما از طرف مقابل شنیدیم که گفتند نمی‌خواهند به آن مرحله برسند.
دکتر عراقچی: هیچ کس نمی‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد، چون باعث می‌شود گفتگو‌های ما حتی مشکل‌تر شود. البته که جدول زمانی بین ایران و آژانس در گفتگو‌های ما تاثیرات خودش را دارد، ولی ما تلاش می‌کنیم تاثیرات این مسئله را به حداقل برسانیم. هنوز خیلی زود است که بخواهیم به آن نقطه برسیم. ما هنوز به اندازه کافی وقت داریم تا به نقطه‌ای برسیم که ایران بتواند بار دیگر به اجرای کامل پروتکل الحاقی بازگردد. بیایید از الان قضاوت نکنیم بلکه منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع در روز‌های آینده چگونه شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس عراقچی مذاکرات وین دشوار خود گفتگو ها دور ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان در گفتگو با وزیر خارجه ژاپن: از گروه ۷ انتظار تلاش برای آتش بس داریم

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفتگو با یوکو کامیکاوا وزیر خارجه ژاپن که کشورش ریاست دوره‌ای گروه ۷ را بر عهده دارد، گفت که ایران از این گروه انتظار تلاش برای ایجاد آتش بس در غزه را دارد.

به گزارش تسنیم، امیرعبداللهیان امروز سه‌شنبه در تماس تلفنی با  کامیکاوا در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون اقدام اخیر دفاع مشروع نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم متجاوز صهیونیستی، همچنین ضرورت ایجاد آتش بس فوری در غزه و اهمیت امنیت دریانوردی در منطقه گفتگو و تبادل نظر کرد. 

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو ضمن تشریح ضرورت و ابعاد اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب دفاع مشروع و هشدار و‌ پاسخ تنبیهی به حمله گستاخانه رژیم اسراییل بر سفارت کشورمان در دمشق، تاکید کرد: اقدام نظامی ایران بسیار دقیق و حساب شده علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی مبدأ حمله به مکان دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

وی با تاکید بر عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مسیر کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه افزود: این پاسخ نظامی به حمله اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود و در صورت ارتکاب هر گونه اقدام ماجراجویانه بعدی از سوی رژیم اسرائیل، این بار پاسخ ایران قاطع، فوری و حداکثری خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم کشور ژاپن به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت و گروه هفت اظهار داشت: ریشه  اصلی بحران در منطقه به جنگ غزه برمی‌گردد و جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های دیپلماتیک خود را به منظور ایجاد یک آتش بس پایدار ادامه خواهد داد و از ژاپن و اعضای گروه هفت همین انتظار را دارد.

کامیکاوا نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در غزه و گسترش دامنه درگیری ها در منطقه، بر اهمیت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه،  تداوم رایزنی‌ها و گفتگوهای چند جانبه و دوجانبه در جهت توقف فوری جنگ و بازگشت صلح و ثبات به منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه ژاپن با یادآوری موضع صریح کشورش در محکومیت حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اظهار داشت؛ ژاپن  معتقد است که حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل پذیرش است. 

وی همچنین بر اهمیت جلوگیری از تشدید و گسترش تنش و درگیری در منطقه برای ژاپن و لزوم خویشتنداری حداکثری همه طرف ها تاکید کرد  و خاطر نشان نمود که نسبت به تبعات تشدید تنش و درگیری بر ثبات و امنیت منطقه و در معرض تهدید قرار گرفتن امنیت دریانوردی به همه طرف ها توجه داده ایم.

وزرای امور خارجه ایران و ژاپن در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش مناسبات دوجانبه میان تهران و توکیو، بر تداوم رایزنی‌ها و گفتگوها در جهت ایجاد آرامش، صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سفر معاون وزیر خارجه ژاپن به تهران واکنش امیرعبداللهیان به جلیقه ضد گلوله وزیر خارجه آمریکا در بغداد: این واقعیت نقش آمریکا است

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدارو گفتگو کرد
  • وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد
  • دیدار وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل
  • پس از عملیات ایران علیه اسرائیل، مذاکرات بین اسرائیل و حماس متوقف شده است
  • تماس تلفنی وزیر امورخارجه قطر و آمریکا؛ محور گفتگو چه بود؟
  • جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی
  • امیرعبداللهیان در گفتگو با وزیر خارجه ژاپن: از گروه ۷ انتظار تلاش برای آتش بس داریم
  • برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند
  • گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و قطر درباره حمله ایران
  • نخست‌وزیر انگلیس: به زودی با نتانیاهو گفتگو خواهم کرد