Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، برای دستیابی به پاسخ دو سوال مهم در مورد مثلث مردم، رسانه و انتخابات با تعدادی از صاحبنظران و اصحاب رسانه در شهرستان‌های  ممسنی و رستم به گفتگو نشستیم‌.

در این گفتگو میزان و سطح تاثیر رسانه‌ها بر رفتار انتخاباتی و شیوه‌ها و شگردهای رسانه‌ای تاثیرگذار بر افکار عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان رضایتمندی و خشنودی از رسانه‌ها، نظریه تزریقی و دیدگاه برجسته‌سازی در کارکرد رسانه، تاثیر تبلیغات مستقیم رسانه‌ای در انتخابات، نحوه کارکرد هر یک رسانه‌ها در انتخابات و میزان تاثیر و نفوذ آنان بر افکار عمومی نیز در خلال این گفتگو که با اصحاب رسانه در ممسنی و رستم صورت گرفت، بررسی شده است. 

دبیر سرویس اجتماعی پایگاه خبری خبر نوراباد در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: انتخابات در تمام دنیا نماد مردم‌سالاری است و در ایران با استناد به اصل‌های قانون اساسی، مردم سالاری دینی تلقی می‌شود.

اصغر پارسایی افزود: مشارکت و سطح مشارکت بستگی به شرایط روز جامعه داشته و گاهی نیز مردم به دلیل موج‌سواری دست به انتخاب می‌زنند.

وی در ادامه گفت: در بحث انتخاب منطقه‌ای و انتخابات در سطح شهر و روستا عملا شرایط روز بستگی به میزان محبوبیت جریانات سیاسی ندارد و در بعضی نقاط نگاه جغرافیایی و قومیتی ارجح‌تر است.

وی معتقد است: محور انتخابات همواره مردم هستند، مردم اگر فقط محدود به انتخاب باشند و مطالبه‌گری از آنها سلب شود قاعدتا رغبتی به مشارکت نخواهند داشت، گاهی مردم با این سوال از خود مواجه می‌شوند که انتخاب در روند زندگی شخصی آنها چه تاثیری گذاشته است؟ تا زمانی که ما مردم را با سانسور اطلاعات روبرو می‌کنیم، آنها با ابهام‌های متفاوتی روبرو هستند.

این کنشگر اجتماعی خاطر نشان کرد: امروز سانسور به محدودیت و مسدود کردن روند دسترسی به اطلاعات نیست، آدرس غلط دادن است، غوطه‌ور کردن افکار مردم در اطلاعات غلط است.

وی اضافه کرد: تا زمانی که جمعیت گسترده‌ای در کنار هم زندگی کنند و همبستگی و احساس مسئولیت بین آنها وجود نداشته باشد ما به جای جامعه فقط جمعیت داریم، یعنی هر کس برای اداره بهتر امور خود رفتار می‌کند؛ غافل از این که ما با هم یک جامعه را تشکیل می‌دهیم.

پارسایی با اشاره به وظایف رسانه‌ها در آگاهی بخشی گفت: مشارکت در صورتی پررنگ تر خواهد شد که سطح آگاهی مردم را بالا ببرد، آگاهی مردم نه به این معنی که فقط نگرش‌های خود را به آنها انتقال دهیم، بلکه این ارتباط باید دو سویه باشد، در مطالبه‌گری لازم است بعد از انتخاب، افراد جامعه بازخوانده شوند، اگر انتقادات به موقع شنیده شود، نقد و سهل‌انگاری به نفرت و قهر مردم از صندوق رای بدل نخواهد شد.

وی افزود: در اینجا استناد می‌کنم به چند نکته از کتاب ولایت فقیه شهید دکتر عبدالحمید دیالمه که در صفحات۳۳ و ۳۴ آن دقیقا بر آگاهی مردم تاکید می‌کند.

پارسایی اظهار داشت: شهید دیالمه تاکید دارد، بعد از تدوین قانون اساسی باید در مردم هوشیاری، تفکر و تامل ایجاد کنیم و فرهنگ در سطح قبلی نماند، مردم ضامن اجرای قانون هستند و باید این آمادگی را در خود به‌وجود آورند، نمونه این تاکید شهید دیالمه رهاسازی قیمت بنزین بدون آگاهی قبلی مردم بود که به تبع آن مطالبه‌گری رنگ و بوی تخریب به خود گرفت.

این فعال رسانه‌ای بیان داشت: آن‌چه که اساسی‌تر از قانون اساسی و انتخابات است خود مردمی هستند که می‌خواهند به آن عمل کنند. 

وی بر  این باور است، در همین جامعه ممسنی و رستم دو قطبی‌های پس از انتخاب که نشات گرفته از نداشتن روحیه وحدت است عملا یک روند رو به رشد را به یک روند مقاومت منفی تبدیل خواهد کرد. 

پارسایی گفت: شهید دیالمه به مساله‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید: بارها شنیده‌اید گفته می‌شود مردم آگاهی ندارند و رای‌هایی که داده‌اند بر اساس عدم آگاهی و شناخت بوده است. اما به قول آقای هاشمی‌نژاد اگر این مردم به شما رای می‌دادند آگاهی داشتند و حالا که به شما رای ندادند آگاه نیستند؟ اگر معتقدید مردم آگاه نیستند، چرا کاندیدا شدید؟ وقتی کاندیدا شدید یعنی رای مردم را قبول دارید و معتقدید می‌فهمند، اما اکنون که به شما رای ندادند نمی‌فهمند؟ 

وی در ادامه بیان داشت: امروز آدرس غلط دادن به مردم و غوطه‌ور کردن آنها در اطلاعات غلط و لولو‌خورخوره‌سازی از رقیب به جای ارائه برنامه آسیب انتخابات است، وحدت، برنامه مدون، بازی دادن منتقدین و ایجاد یک مسیر مشخص برای  مطالبه‌گری رغبت مشارکت را همیشه در سطح عالی خود نگه خواهد داشت. 

از نگاه این خبرنگار، آگاهی‌بخشی به منزله استفاده صحیح از تمام ظرفیت‌ها نظیر صدا و سیما، رسانه‌های ارتباط جمعی، فضای مجازی، انجمن‌ها، تشکل‌ها، شوراهای محله‌ای و... می‌تواند به مشارکت مدبرانه ختم شود. 

وی گفت: اگر شما امروز با کسانی که قصد مشارکت ندارند روبرو شوید و به آن ها بگویید حق با شماست، راه‌حل بعدی چیست؟ اغلب آنها به اتفاق هیچ حرفی برای گفتن ندارند که اینجا نشان می‌دهد فضای مجازی به جای ظرفیت یک آدرس غلط ایجاد کرده است، آدرس غلط در تبادل اطلاعات.

پارسایی وظایف و رسالت رسانه‌ها را در این برهه زمانی مهم و حیاتی برشمرد و گفت:  تا زمانی که بستر فعالیت رسانه‌ها و تولید محتوای آنها به دلیل نداشتن پشتوانه مناسب از بلاگرها ضعیف‌تر است، مردم به سمت سواد رسانه‌ای نخواهند رفت. 

وی در پایان بیان داشت: مردم نیاز به گفت و گوی دو سویه دارند، به جای رهایی فضای مجازی، اصول هدایت ٱن را به مردم یاد بدهیم تا خودشان مروج رفتار صحیح انتخاباتی و مشارکت حداکثری باشند. فضا دادن به اطلاعات غلط، مشارکت را شکننده خواهد کرد.

بهنام کیانی، خبرنگار صدا و سیما نیز در ممسنی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: قطعا با گسترش تکنولوژی و استفاده از فضاهای مجازی مختلف این رسانه‌ها هستند که در عصر جدید ذهن و فکر ها به سمت مسائل مختلف سوق می‌دهند.

وی افزود: رسانه‌ها برای ایجاد یک خط فکری جدید و تعیین کننده خیلی می‌توانند مثمرثمر باشند، چرا که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اثرگذار هستند و جهت‌دهی‌هایی که می‌دهند اکثرا مورد اقبال عمومی واقع می شود.

وی با تاکید بر اهمیت حضور میدانی رسانه در کنار مردم خاطرنشان کرد: برای حضور حماسی مردم در صحنه  انتخابات و افزایش مشارکت می‌شود از ظرفیت خود آنها استفاده لازم را برد و با شنیدن و انعکاس دیدگاه‌ها، خواسته‌ها و مطالباتشان رسانه را به عنوان یک پل عبور از این وضعیت در اختیار آنان قرار داد.

احسان احسانی از تحلیلگران مسائل روز و فعالان رسانه نیز در این گفتگو بیان داشت: امروز ما در حساس‌ترین و مهمترین پیچ سرنوشت‌ساز جمهوری اسلامی در دوره معاصر قرار داریم و اگر با توجه به گذشت ۴۰ و اندی سال از انقلاب بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، می‌بینیم که باید رفته رفته این نهال نوپای انقلاب به درختی تنومند تبدیل شده باشد و زمان عصربندی فرارسیده است، چون دهه‌های اول گذشته و در عصر جدیدی از زمامداری انقلاب و انقلابیون قرار داریم.

احسانی اظهار داشت: در این عصر جدید بیش از هر چیزی جمهوریت نظام تحت‌الشعاع قرار گرفته و پایه‌های اصلی جمهوریت، مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم رابطه رسانه‌ها را با انتخابات پیش‌ رو بسنجیم، در وهله اول باید اینگونه فکر کنیم که وظیفه و رسالت اصلی رسانه پررنگ جلوه دادن جمهوریت نظام است و پررنگ‌سازی جمهوریت نظام، با افزایش مشارکت مردم معنا پیدا می‌کند و تشویق و ترغیب رسانه‌ای با اقناع مردم مهمترین راه رونق انتخابات و افزایش مشارکت و آشتی کردن گروهی از مردم با صندوق‌های رای است.

وی راهکار اقبال بیشتر مردم از انتخابات و افزایش مشارکت را در فراگیرتر شدن فعالیت‌های رسانه‌ای دانست و گفت: وظیفه رسانه ایجاد رای برای یک کاندیدای خاص نیست بلکه حمایت از اصل نظام را باید جا بیندازیم، بنابراین لازم است که رسانه‌ها با توجه به تفاوت سلیقه‌های مردم از کاندیداهای مختلف حمایت کنند و با برون‌داد این حمایت و ارائه اطلاعات صحیح و مستدل آنان را به سمت مشارکت ترغیب و علل و فواید حضورشان در پای صندوق‌های رای توجیه نمایند.

این فعال رسانه‌ای تمرکزگزینی اصحاب رسانه بر حزب یا جناح خاص را یک آسیب برشمرد و اذعان داشت: اینکه همه رسانه‌ها به یک سمت بروند ضعف بزرگی است و مهمترین وظیفه اصحاب رسانه در این ایام آگاهی‌بخشی به افرادی است که در تصمیم‌گیری معلق‌اند و یا رأی خاکستری دارند و باید با سرمایه‌گذاری برای آگاهی‌بخشی، توجیه و اقناع این قشر برنامه‌ریزی شود و این مهم با پرهیز از عملکرد سلیقه‌ای و حمایتی کارکردن رسانه‌ها ممکن است.

احسانی در پایان گفت: از نگاه بنده وظیفه مهم تمامی رسانه‌ها جذب ۸ تا ۹ میلیون رای معلق در سراسر ایران است که باید با حل معما و پاسخگویی به پرسش‌های افرادی که با صندوق رای قهر کرده یا نه به انتخابات می‌گویند و تشویق و ترغیب این افراد به مشارکت و اصلح‌گزینی و توجیه آنان با آگاهی بخشی نه تحمیل خواسته‌ خودمان و تبلیغ صحیح با حفظ کرامت کاندیدایی که از فیلتر شورای محترم نگهبان گذشته‌اند، این انتخابات سرنوشت ساز را در مسیری درست و سالم هدایت و به سرانجام برسانند.

حسین دهقانی، مدیر پایگاه خبری سورنا نیوز در این باره اظهار داشت: همان‌طور که در بحران‌ها رسانه‌ها در تدوین اخبار و گزارشات و حتی به شکل حضور فیزیکی دوشادوش مسئولان بودند و در آگاهی‌بخشی به مردم کوشیدند، در مباحث سیاسی نیز نقش رسانه‌ها بی‌بدیل است و می‌توانند باتوجه به اختیاراتی که دارند از این فرصت و فضا برای افزایش سطح مشارکت مردم در انتخابات استفاده کنند.

وی یادآور شد: البته فعالان فضای مجازی نیز می‌توانند در این مسیر نقش اثرگذار خود را به خوبی ایفا کنند.

دهقانی افزود: آنچه که در این دوره از انتخابات شاهد آن هستیم نقش بیش از پیش رسانه‌ها و فضای مجازی با توجه به شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری میتینگ‌های سیاسی در تهییج مردم و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در جهت شرکت در انتخابات است و قطعا در ادوار آینده نیز رسانه‌ها و فضای مجازی تاثیرگذاری بالایی خواهند داشت.

طیبه خسروی، کنش‌گر اجتماعی و فعال رسانه‌ای در روزنامه طلوع،  هفته‌نامه طلوع جنوب و پایگاه خبری میلاتی نیوز در ادامه این گفتگو و در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: انتخابات به عنوان یکی از ارکان‌ مهم دموکراسی  و مردم‌سالاری دینی در نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت فراوانی  است.

وی افزود: با توجه به این‌ مهم رسانه تاثیر گذارترین قشر جامعه در تشویق و  ترغیب مردم جهت جلب  مشارکت  و حضور حداکثری  در انتخابات و حضورشان پای صندوق‌های رای  می‌باشد.

خسروی یادآور شد: رسانه با تولید محتوا و خوراک فکری، اگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و همچنین ایجاد فصای امید‌بخش می‌تواند تعادل خوبی بین ۴ رکن اصلی فضا و میدان انتخابات یعنی: سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت برقرار نموده و با تهییج افکار عمومی زمینه مشارکت حداکثری مردم  در این‌ رویداد سیاسی را فراهم‌ سازد.

وی بر این باور است که رسانه به خصوص خبر‌نگاران‌ علاوه بر اطلاع‌رسانی و اگاهی‌بخشی و باز نمودن دیدگاه مردم به سمت و سوی مثبت و حقیقت در ایجاد وحدت عمومی و همبستگی ملی نیز بسیار تاثیرگذار است.

خسروی ضمن اشاره به مشکلات موجود در فضاهای مختلف اجتماعی و سیاسی اضافه کرد: با توجه به مشکلات پیش‌ رو درفضای کنونی جامعه،  تحقق نیافتن وعده‌های مسؤولین و عواقب ان،  دلسردی و ناامیدی درصدی از مردم‌ باعث بزرگ‌نمایی کمبود‌ها و سوءاستفاده دشمن گردیده است.

وی بیان داشت: قبل از هر گروه و احادی، رسانه می‌تواند در جهت تغییر ذهنیت افراد، ایجاد انگیزه، حضور پر شور و تزریق امید در جامعه نقش‌افرینی کند.

محسن ضرغامی، مدیر مسئول پایگاه خبری دیار ممسنی در این باره اظهار داشت: در عصر ارتباطات، رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و امروزه با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، مردم برای اطلاع یافتن از رویدادهای خبری به رسانه‌های مجازی مراجعه می‌کنند. 

وی افزود: در موضوع انتخابات نیز رسانه‌ها وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند.

ضرغامی معتقد است، رسانه‌ها می‌توانند با معرفی نامزدهای انتخاباتی و اهداف و برنامه‌هایشان، ضمن آگاهی بخشی به جامعه آنها را به حضور در پای صندوق‌های رای ترغیب کنند.

مدیر مسؤول دیار ممسنی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بیان مشکلات فعلی در حوزه‌های مختلف، انتشار خواسته‌ها و مطالبات مردم و متقابلا اعلام برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی برای حل آنها می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای مردم تا با انتخاب فرد اصلح در سرنوشت جامعه خود سهیم باشند.

باتوجه به مباحث مطرح شده و به طور کلی، خبرگزاری فارس بر این باور است که با توجه به اینکه در دوران کنونی، رسانه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده‌اند و به عنوان یکی از دستگاه‌های فراگیر و گسترده در دسترس همگان قرار دارند، در چگونگی شکل‌گیری رفتارهای سیاسی و انتخاباتی بسیار موثر و تعیین کننده می باشند.

 از این رو، علاوه بر توجه به کارکردهای مثبت و سازنده آن در توسعه سیاسی جوامع، باید با تدوین راهبردها و سیاست‌گذاری مناسب، به منظور تقویت مبادلات فرهنگ اسلامی - بومی، در تقویت و رشد رفتار انتخاباتی شهروندان گام برداشت و توسعه سیاسی در رفتار انتخاباتی را به نسل‌های آینده منتقل کرد.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ها انتخابات مشارکت جامعه افزایش مشارکت آگاهی بخشی اصحاب رسانه پایگاه خبری رسانه ها فضای مجازی مطالبه گری رسانه ها رسانه ای آدرس غلط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۰۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید باید تقویت شود

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهر گفت: تقویت زیرساخت‌ها با رویکرد اقتصاد شهری، موجب مهار تورم و جهش تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود حیدری اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری که «جهش تولید با مشارکت مردم» را به‌عنوان سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی انتخاب کردند، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی در جذب مشارکت مردم برای توسعه شهر، مجموعه ارکان مدیریت شهری است که ضرورت دارد همواره برنامه‌ها و اقدامات اجرایی و عملیاتی شهرداری اصفهان با این رویکرد بازتعریف و بازطراحی شود.

وی افزود: انتخاب حکیمانه این عنوان بیانگر اهمیت نگاه ویژه به مقوله تولید و نقش کلیدی مردم و مشارکت آحاد جامعه در تحقق این هدف بزرگ ملی است و نشان از آن دارد که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، راه تعالی کشور را در گرو مشارکت مردم جست‌وجو می‌کند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای عمومی با توان مالی بالا و ظرفیت‌های متعدد، قادر هستند فضای لازم را ایجاد کنند و اجازه دهند با درایت فعالان اقتصادی، حجم فعالیت‌های توسعه‌ای شهر گسترده شود.

حیدری ادامه داد: آنچه ضامن ایجاد یک شهر پویا است در هم‌افزایی بخش عمومی و بخش خصوصی هر شهر نهفته است و ثمره این مشارکت دوطرفه، در نهایت به نفع شهر و شهروندان تمام خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، تقویت زیرساخت‌ها با رویکرد اقتصاد شهری، موجب مهار تورم و جهش تولید خواهد شد؛ به‌عنوان مثال رشد سیستم حمل‌ونقل عمومی، تقویت بخش مسکن، توجه ویژه به تولیدات داخلی و فرایندهای دانش‌بنیان، تولید و اشتغال شهر را افزایش می‌دهد یا تقویت توان کارآفرینی که در گروه مشارکت عموم مردم است، زمینه جهش پایدار شهر را فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری این کلان‌شهر از سال‌ها قبل در این مسیر گام برداشته است، به‌ویژه سال گذشته، افزایش چشمگیر پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان را شاهد بودیم که نشان می‌دهد ظرفیت سرمایه‌گذاری در شهر اصفهان افزایش یافته است و اعتماد سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان در پروژه‌های شهری به نهاد متولی اداره شهر، یکی از مهم‌ترین دلایل رغبت برای افزایش سرمایه‌گذاری آن‌ها بوده است.

حیدری اظهار کرد: سال گذشته رشد بسیار خوبی در پروژه‌های شهری اصفهان شاهد بودیم که اثرات آن شهر اصفهان را متحول خواهد کرد و شهروندان نتایج اجرای این آن‌ها را در آینده مشاهده خواهند کرد.

وی تاکید کرد: برای هر پروژه‌ای که فراخوان آن توسط شهرداری اعلام می‌شود، ده‌ها سرمایه‌گذار اعلام آمادگی می‌کنند و رقابت برای گرفتن هر طرح مشارکتی بسیار افزایش یافته است و هیچ پروژه‌ای نیست که استقبال کننده نداشته باشد.

کد خبر 745332

دیگر خبرها

  • رسالت همه فعالین اجتماعی نشان‌دادن چهره واقعی سیستان و بلوچستان است
  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • امیدآفرینی در تحقق شعار سال مورد توجه باشد
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی
  • صداوسیما، آگاهی مردم درخصوص سلامت را افزایش داده است.
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • ◄ مشارکت مردم و ابتکار بخش خصوصی/ نگاهی به پروژه لوکوموتیو GT22
  • زیرساخت‌های شهری برای مهار تورم و جهش تولید باید تقویت شود