Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری- آوین آزادی: این روزها همه از ارزهای دیجیتال حرف می‌زنند. همه دنبال صرافی‌های دیجیتال هستند و جمله‌هایی مثل «ارز دیجیتال چیست؟»، «رمزارز یعنی چه؟»، «ماینینگ چیست؟» در گوگل فارسی به شکل بی‌سابقه‌ای سرچ می‌شود. بعد از شکست در سرمایه‌گذاری زودبازده در بورس، اقبال عمومی به سمت خرید ارزهای مجازی رفته و به‌نظر می‌رسد درهای جدیدی در جهان سرمایه‌گذاری به روی ایرانی‌ها باز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، بالاخره در سال ۹۸، بعد از کش و قوس‌های بسیار، قانونی شد اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ناگهان یک روز سیاستگذاران در کشور معاملات ارز دیجیتال را در ایران غیرقانونی اعلام نکنند و صرافی‌های این ارزها از بستر قانونی و شفاف خارج نشوند. به هر حال امروز و تا لحظه تنظیم این گزارش شما هنوز هم می‌توانید برای خود کیف پول مجازی بسازید، در صرافی‌ها ثبت‌نام کنید و از انواع مختلف این ارزها بخرید و بفروشید. در این گزارش کوتاه تلاش شده که به یک سؤال سخت، پاسخ ساده داده شود که واقعا در دنیای ارزهای دیجیتال چه می‌گذرد؟ 
 

ارز دیجیتال دقیقا چیست؟ 

وقتی شما اسکناس‌های خود را به بانک می‌برید و برای خود حساب باز می‌کنید و نقدینگی را به اپراتور می‌سپارید از بعد از آن همه دارایی شما تبدیل به اعدادی روی مانیتور دستگاه‌های عابر بانک یا گوشی موبایل‌تان می‌شود. شما پول دارید اما در لحظه و در دست خود نه! شما پول دارید، می‌توانید معامله کنید اما اسکناس فیزیکی در اختیار ندارید. ساده‌ترین تعریف ارزهای دیجیتال که رمزارز یکی از مشتقات آن است، بر همین سازوکار سوار است. ارز دیجیتال درواقع پولی است که در فضای مجازی با سیستم‌های الکترونیک قابلیت نقل‌وانتقال دارد و در معاملات فضای مجازی از آن استفاده می‌شود. شاید درک آن کمی سخت باشد اما این صفر و یک‌های کامپیوتری دارای ارزشی معادل پول کاغذی است. ویژگی مهم ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین که آن را با ارزهای دیگر متفاوت می‌کند این است که این ارز ادعا می‌کند که تحت نظارت هیچ سیستم  و نهادی نیست و به شکل همتا به همتا یا همان بین فردی بدون واسطه  بانک‌ها و بدون دخالت دولت‌ها معامله می‌شود؛ یعنی شما ارز دیجیتال خود را مستقیما به متقاضی می‌فروشید و مستقیما از عرضه‌کننده می‌خرید. هیچ واسطه‌ای در این میان وجود ندارد؛ چه دولتی!چه خصوصی!
 

خرید و فروش در بستر بسیار امن انجام می‌شود 

ساز و کار ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای چیده شده که هک کردن آن و یا اصطلاحا هر نوع غش در معامله آن، تقریبا ممکن نیست. ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که با پروتکل رمزگذاری شده و طراحی شده‌اند و هدف از تولید آنها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاهبرداری است. این ارزها غیرمتمرکز بوده و متعلق به هیچ کشور و نهادی نیستند و در بستر شبکه‌ای به نام بلاکچین (بخوانید دفتر حسابداری، زنجیره بلوکی یا بستر خرید و فروش ارز دیجیتال) قرار دارند و هک کردن آنها در این مرحله(پیش از وارد معامله شدن) ممکن نیست.
 

و در نهایت؛ صرافی‌های رمزارزی

صرافی اینجا همان معنای سنتی را دارد؛ محل خرید و فروش است. ارزهای دیجیتال خود را می‌توانید همانند سایر ارزها (دلار و یورو) در صرافی‌های مختلف بفروشید. برای گام اول شما در صرافی‌ها که عموما آنلاین هستند، احراز هویت می‌شوید. سپس، در صرافی یک کیف پول مختص خودتان می‌سازید. ابتدا سکه‌های خود را(همان رمزارزها) از کیف پول اصلی به آن انتقال می‌دهید. این‌جا تنها نقطه‌ای است که امکان دستبرد به آن توسط هکرها امکان‌پذیر است. یعنی تا دم در صرافی کسی نمی‌تواند سکه‌های شما را بدزدد اما در صرافی‌ها این اتفاق ممکن است بیفتد.  اگر هکرها موفق به نفوذ به صرافی و برداشت سکه‌ها شوند امکان بازپس‌گیری آنها عملا غیرممکن است.

بنابراین نمی‌توان شبکه ارز دیجیتال را هک کرد اما هک کردن صرافی ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. البته صرافی‌های بزرگ دارای امنیت بالایی هستند و تقریبا چنین اتفاقی در آنها با احتمال بالایی نخواهد افتاد. کارمزد این صرافی‌ها معمولا اعداد قابل‌توجهی است. پیشنهاد می‌شود که کمتر از یک میلیون تومان از ارزهای بسیار گران نخرید چرا که ممکن است پول شما در صرافی گیر کند و کارمزد خرید و فروش آن بیش از موجودی کیف پول‌تان باشد. برای خرید میزان و نوع ارز دیجیتال حسابی تحقیق کنید و حتما با پول مازادتان به این جهان وارد شوید.
 

نکاتی که دانستن آنها برای ورود ضروری است 

قوانین دنیای ارزهای دیجیتال، منحصربه‌فرد است. فراموش نکنید که در ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها غیرقابل بازگشت هستند؛ یعنی اگر تراکنش تأیید شود، دیگر نمی‌توانید آن را برگردانید.

ارزهای دیجیتال ناشناس یا نیمه‌ناشناس هستند؛ یعنی اینکه آدرس کیف پول‌ها همان نقش شماره کارت یا شماره حساب شما را دارد و شامل اطلاعات هویتی شما نخواهد بود.

چندان دنبال پیدا کردن هویت افراد در این فضای امن عجیب نباشید. در برخی از ارزهای دیجیتال شناسایی هویت فرد تقریبا غیرممکن است.

رمزارزها جهانی هستند و محدودیت مرزی ندارند. شما در چند دقیقه می‌توانید این ارزها را از هر نقطه دنیا به نقطه دیگری ارسال کنید.

امنیت ارزهای دیجیتال به شکلی است که هر کسی مسئول دارایی خودش است و هیچ‌کس نمی‌تواند به این دارایی‌ها دسترسی داشته باشد.

رمزارزها انحصاری نیستند و برای استفاده از آنها نیازی به اجازه از شخص یا گروه خاصی نیست.

کد خبر 607377 برچسب‌ها رمزارز ارز دیجیتال

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رمزارز ارز دیجیتال ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال خرید و فروش صرافی ها کیف پول سکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۰۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ناطق نوری از دیدار با رئیس جمهور اوکراین؛ ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟

ناطق نوری در خاطرات خود نوشته است: به رئیس جمهور اوکراین گفتم: می‌دانید هشت سال جنگ داشتیم و بسیاری از ادوات نظامی و سلاح‌های ما از بین رفت و یا فرسوده شد و ما به شدت مشغول جبران آن هستیم.

به گزارش ایران، حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در زمان ریاست مجلس در سفر به اوکراین مذاکرات جالبی با رئیس جمهور این کشور داشته است.

ناطق نوری در بیان خاطرات خود از این سفر می‌گوید: در جلسه‌ای که با رئیس جمهور اوکراین داشتیم، بعد از صحبت‌های عادی به ایشان گفتم «می خواهم یک مقدار خصوصی با شما صحبت کنم» – این جلسات خصوصی کاربردش خیلی است – ایشان قبول کرد و بعضی‌ها را بیرون کرد. به رئیس جمهور اوکراین گفتم: «می‌دانید هشت سال جنگ داشتیم و بسیاری از ادوات نظامی و سلاح‌های ما از بین رفت و یا فرسوده شد و ما به شدت مشغول جبران آن هستیم. بالاخره این ادوات نظامی را برای تقویت خودمان باید تعمیر کنیم یا بخریم و در حد خودمان بنیه‌ی نظامیمان را بالا ببریم. ترجیح می‌دهیم از کشور‌های اروپای شرقی که الان به پول نیاز دارند و وضعشان خیلی خوب نیست – به خاطر تازه به استقلال رسیدن-سلاح‌ها را بخریم. البته اگر شما‌ها نفروشید ما از جای دیگر می‌خریم و لنگ نمی‌مانیم».

در خاطرات ناطق نوری آمده، بحث ما در جلسه خصوصی این بود که «شما تا کجا با ما هستید، چقدر و تا کجا به ما سلاح می‌فروشید؟» او اول یک کم جا خورد، یک شوخی کرد و گفت «آقای اسپیکر، آقای رئیس من اول از شما سوال کنم، شما رئیس مجلس هستید یا رئیس جمهور؟» من به ایشان گفتم «دو تا جواب دارم یکی این که ما مجلسمان با دولتمان خیلی تفاوت نمی‌کند و ما به هم کمک می‌کنیم. دوم این که من با آقای هاشمی بیش از سی سال است رفیقم، یعنی کار‌های او را آن طور که از دست من بر می‌آید برایش پیگیری می‌کنم. این مسئولان اجرایی هم به همین دلیل با من هستند» و به آقای تولایی اشاره کردم.

ایشان یک خورده جا خورد و ماند که چه جواب بدهد، من دوباره گفتم «تا کجا با ما هستید؟» آقای جواد لاریجانی که آدم زرنگ و باهوشی است یک نامه‌ای از زیر میز به من داد که ایشان خیال می‌کند که شما می‌خواهید بمب اتم از ایشان بگیرید، به او بگوئید چه می‌خواهید.» سپس من گفتم: البته ما بمب اتم و این چیز‌ها نمی‌خواهیم. ما دنبال این چیز‌ها نیستیم و مخالفیم. این را که گفتم او لبخند زد و به قول معروف یک کمی باز شد و گفت: زیر اتم هر چه بخواهید مشروط به این که مصالح ما را هم در نظر بگیرید».

دیگر خبرها

  • «سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد
  • «سلطان رمزارز» به ۲۵ سال زندان محکوم شد
  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • روایت ناطق نوری از دیدار با رئیس جمهور اوکراین؛ ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟
  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • کشف کلاهبرداری میلیاردی به شیوه خرید ارز دیجیتال در کازرون
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • راهنمای جامع خرید کابل برق
  • ایلان ماسک، FREN، Doge، میم کوین ها، و داستان همیشگی
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند