Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان- اعظم محبی: استان گلستان دارای ۵۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی بوده که همه ساله در یک یا دو نوبت به زیرکشت می‌روند به همین سبب فرصت اشتغال صدها هزار شغل در این بخش میسر است.

یکی از محصولات مهم و استراتژیک گندم بوده که گلستان در زمینه کیفیت رتبه اول و در زمینه کمیت رتبه چهارم کشور را دارد و در سال جاری بنا به آمارها، حدود ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت این محصول رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشاورزی مکانیزه و گلخانه‌ای، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای ایجاد ارزش افزوده، محدود بودن فرصت صادرات محصولات تولیدی، بالا بودن قیمت نهاده‌ها و به صرفه نبودن کشاورزی از جمله مشکلات این بخش است.

با وجود آنکه حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده اما حدود ۳۰۰ هزار هکتار به صورت سنتی آبیاری می‌شود.

بیابانی بودن دو سوم از عرصه‌های سرزمینی گلستان در مناطق شمالی سبب شده تا خاک بیشتر مناطق شور و بافتی قلیایی داشته باشد و این موضوع اهمیت اجرای پروژه‌های زهکشی در گلستان را دوچندان می‌کند تا با بهبود کیفیت خاک راندمان محصولات زراعی افزایش یابد.

موضوع دیگر، ناکافی بودن صنایع تبدیلی در گلستان مانند کارخانجات است تا بخش زیادی از محصولات کشاورزی در استان فرآوری شده و به صورت خام به دیگر استان‌ها و یا خارج از کشور صادر نشود.

در حال حاضر به دلیل اینکه صنایع تبدیلی در استان وجود ندارد و بسیاری از صیفی جات زمان نگهداری کوتاهی دارند باعث شده کشاورز کالای خود را به قیمت پایین بفروشد و در نتیجه کشاورزی به صرفه نباشد.

نبود صنایع تبدیلی، گران بودن نهاده‌های زراعی و محدود بودن فرصت صادرات بخشی از مشکلات بخش کشاورزی گلستان است ضعف در سیستم توزیع نهاده‌های زراعی و گرانی آنها هم یکی دیگر از مشکلات این بخش است که به دلیل کشاورزی بودن گلستان خود را بیشتر نشان می‌دهد.

همچنین با توجه به کاهش بارندگی و تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر در استان، توجه به تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی کشاورزی مدرن و یا حفاظتی امری واجب است.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و با ذکر این نکته که اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی است لذا لازم است نامزدهای انتخاباتی برنامه جدی را در این خصوص داشته باشند.

نبود صنایع تبدیلی

میرزا قاسمی یکی از سیب زمینی کاران گرگانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هر سال با وجود آنکه پس از یک دوره سخت کاشت و داشت محصول را برداشت می‌کنیم با بازارهای آشفته سیب‌زمینی روبرو می‌شویم.

وی افزود: ماندگاری پایین سیب زمینی، سبب می‌شود تا کشاورزان پس از برداشت، فرصت کوتاهی برای فروش محصول خود داشته باشند.

این کشاورز گلستانی بیان کرد: عرضه صدها هزار تن سیب‌زمینی در یک بازه زمانی کوتاه، باعث کاهش قیمت خرید این محصول در بازار می‌شود و دلالان از این فرصت استفاده کرده و دسترنج چندین ماهی کشاورزان را به بهایی اندک می‌خرند و این امر درآمد سرانه کشاورزان را کاهش داده است.

قاسمی اضافه کرد: اگر دولت در این منطقه صنایع تبدیلی ایجاد کند و یا اینکه فرصت صادرات این محصول را به سایر کشورها فراهم کند موجبات اشتغال هزاران نفر مهیا می‌شود.

وی تاکید کرد: نامزدهای ریاست جمهوری باید برای کشت این محصول و رفع دغدغه‌های کشاورزان این بخش برنامه داشته و اعتبار کافی در نظر بگیرند.

پایین بودن قیمت خرید محصولات کشاورزی

سید محسن سید میرانی یکی از گندم کاران غرب گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: علیرغم آنکه گندم یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود اما قیمت بسیار پایینی دارد.

به گفته وی دولتمردان در سالیان گذشته با اختصاص میلیون‌ها دلار ارز بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور را از سایر کشورها و با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت مصوب خریداری و وارد می‌کردند اما هم اکنون حاضر نیستند که قیمت گندم را افزایش دهند.

سید میرانی گفت: فارغ از قیمت گندم کشاورزان با موضوعات دیگری از قبیل مشکلات تهیه بذر، تأمین نهاده‌ها مانند کود و سم، گرانی دستمزد کارگران و غیره روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران هم یکی دیگر از دغدغه‌ها بوده که با وجود وعده دولتمردان همچنان پا برجا است.

خودکفایی ما را از وابستگی نجات می‌دهد

یک کارشناس کشاورزی هم به خبرنگار مهر گفت: امنیت غذایی به عنوان اصلی ترین پارامتر پدافند غیرعامل و استقلال کشور موضوعی بسیار مهم است.

علی اصفهانکلاته افزود: شرایط خاص ایران در حوزه بین الملل و افزایش تحریم‌ها تلنگری برای کشور است تا با تولید محصولات زراعی کافی به خودکفایی رسیده و امنیت غذایی خود را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: فرصت تولید بالای حدود ۱۵ رقم از محصولات زراعی، گلستان را به یک استان شاخص تبدیل کرده و به همین سبب برای جهش تولید و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، رفع دغدغه‌های فعالان این بخش باید بیش از پیش مورد توجه نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار گیرد.

اصفهانکلاته ادامه داد: توسعه عملیات بِه زراعی مانند زهکشی، یکپارچه سازی اراضی، تقویت و توسعه شبکه‌های نوین آبیاری و گلخانه‌ها در کنار تأمین مناسب نهاده‌های زراعی از جمله نیازهای مشهود بخش زراعت در گلستان است.

این کارشناس کشاورزی اضافه کرد: ایجاد صنایع تبدیلی کافی، شناسایی بازارهای جدید برای صادرات محصولات و گسترش حمایت‌های مالی از بخش کشاورزی برای توسعه زیرساخت‌های زراعت از دیگر مواردی است که باید مورد توجه نامزدها قرار گیرد.

وی گفت: اعمال حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از کشاورزان موجب افزایش سرانه درآمد فعالان این بخش شده و موجبات خودکفایی استان و کشور را فراهم می‌کند.

اصفهانکلاته افزود: همجواری گلستان با کشورهای مشترک المنافع و وجود زیرساخت‌های ترابری مانند ریل، فرودگاه و بزرگراه در کنار تصویب منطقه آزاد اینچه برون یکی دیگر از پتانسیل‌های ارزشمند گلستان است که نباید از منظر نامزدها دور بماند.

اصفهانکلاته بیان کرد: منطقه اینچه برون فرصت سرمایه گذاری خوبی برای فعالان اقتصادی بوده و این امر گلستان را از خام‌فروشی نجات می‌دهد.

گلستان با ۲۱ هزار کیلومتر وسعت و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب یکی از استان‌های محوری در بخش کشاورزی کشور است که با تولید حدود ۶ میلیون تن محصول زراعی نقش مؤثری در خودکفایی کشور دارد لذا رئیس جمهور بعدی باید توجه بیشتری به چالش‌ها و دغدغه‌های بخش زراعت گلستان داشته و با بهره مندی از نظرات کارشناسان اهل فن روزهای درخشان‌تری برای کشاورزی گلستان رقم بزند.

کد خبر 5234162

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان کشاورزی جهادکشاورزی گلستان انتظار از رئیس جمهور آینده انتخابات 1400 اقتصاد محصولات کشاورزی انتخابات 1400 ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی مشارکت مردم در انتخابات کرمانشاه بوشهر گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای شهر و روستا سعید جلیلی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی هزار هکتار سیب زمینی دغدغه ها نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۱۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از هزار و ۲۰۰ سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد

سیدعلی ترابی فرماندار اشنویه در نشست شورای حفاظت از حقوق بیت‌المال با موضوع تثبیت اراضی‌کشاورزی، گفت: پارسال هزار و ۲۴۰ سندمالکیت‌زراعی در این شهرستان صادر شده است.

وی افزود: در این مدت ۳ هزار و ۷۸ پرونده ثبت و ۲ هزار و ۱۵۰ رأی هیئت قانون صادر شده که منجر به صدور هزار و ۲۴۰ سندمالکیت شده است.

ترابی بر اهمیت و اولویت صدور اسناد اراضی‌کشاورزی تأکید کرد و تعامل بیشتر اداره‌های جهادکشاورزی و ثبت شهرستان را برای تسریع در فرآیند صدور اسناد خواستار شد.

وی با اشاره به رفع موانع سنددارکردن اراضی‌کشاورزی به‌منظور ترغیب و تشویق کشاورزان برای دریافت سندرسمی، به تسریع در تشکیل پرونده، حذف هزینه‌های زائد و تسریع در پاسخ به استعلامات معموله تأکید نمود.

اقبال‌جو دادستان عمومی و انقلاب اشنویه هم در این جلسه توجه به حقوق‌بیت‌المال را از اولویت‌های اساسی عنوان کرد و گفت: باید مدیران و مسئولان از حقوق‌بیت‌المال صیانت کنند.

در این جلسه بخشداران مرکزی و نالوس، رؤسای جهادکشاورزی، ثبت اسناد و شورا‌های اسلامی و دهیاران نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته و موانع و مشکلات موجود در فرآیندکاری صدور اسنادکشاورزی را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • بیش از هزار و ۲۰۰ سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان