Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس پرداخت.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس» آورده است:

سال ۲۰۱۶ ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرد «امنیت خلیج فارس، امنیت ماست و انگلیس متعهد به همکاری با شورای همکاری خلیج فارس به منظور مهار تهدیدهای ایران است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سند «بازبینی استراتژی امنیت ملی و دفاع و امنیت استراتژیک ۲۰۱۵»، منطقه خاورمیانه و خلیج فارس منبع قابل توجهی از تهدید و فرصت معرفی شده و مشخصاً تأکید می شود که این کشور به طور ویژه حضور نظامی «دائمی» و قابل توجه تری در منطقه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ در سال ۱۹۸۰ با شروع جنگ تحمیلی عراق ضد ایران، انگلیس در واکنش به تهدیدهای فزاینده در منطقه، رسماً تشکیلات دریایی «گشت ارمیلا» را به منظور «تضمین حقوق آزادی دریانوردی و جریان نفت و تجارت» ایجاد کرد. درنهایت در سال ۲۰۱۱ «عملیات کیپتون» با اهداف مشابه گشت ارمیلا راه اندازی شد. طبق اعلام نیروی دریایی سلطنتی، کیپتون «ادامه حضور دریایی بلند مدت در خلیج فارس و اقیانوس هند» است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۲۰۱۶ بوریس جانسون نخست وزیر کنونی و وزیر خارجه سابق انگلیس از قصد لندن برای تقویت همکاری های نظامی قابل توجه با کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن گفت. این همکاری شامل تقویت پایگاه دریایی دائمی در بندر مینا سلمان بحرین، تقویت حضور ارتش انگلیس در پایگاه هوایی المنهاد دوبی و افزایش همکاری های آموزشی در کویت، قطر، عمان و عربستان سعودی بود.

این گزارش با بیان اینکه در حال حاضر انگلیس دارای سه تشکیلات دائمی در منطقه خلیج فارس است، تصریح می‌کند که این تشکیلات شامل یک تأسیسات پشتیبانی دائمی دریایی در بندر «مینا سلمان» بحرین، تشکیلات دریایی در بندر «الدوقم» کشور عمان و مرکز حضور نظامی انگلیس در پایگاه هوایی العدید قطر است. قطر تنها کشوری است که انگلیس با آن اسکادران مشترک دارد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید از جمله اهداف انگلیس برای حضور در خلیج فارس را می توان نگرانی از قدرت روزافزون ایران، پیگیری منافع اقتصادی در دوران پسابرگزیت و خروج از اتحادیه اروپا، منافع امنیتی در منطقه خلیج فارس، پُر کردن خلأ قدرت ناشی از کاهش حضور ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، بی اعتمادی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایالات متحده و فراهم شدن زمینه حضور قدرت های درجه دوم، برشمرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که مهم ترین پیامد حضور انگلیس در منطقه می تواند دلگرم شدن کشورهای عرب خلیج فارس برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران باشد؛ زیرا این کشورها همواره برای این رویارویی خود را نیازمند حضور نظامی کشورهای غربی به همراه پایگاه های دائمی آنها می بینند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گزارش مرکز پژوهش های مجلس حضور نظامی انگلیس منطقه خلیج فارس خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۲۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره جزئیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع، مواد یک و ۲ این طرح را به شرح زیر به تصویب رساندند:

«ماده ۱- به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده با تاکید بر نوآوری و پشتیبانی از توسعه آنها و در راستای غافلگیری فناورانه دشمن و پیشگیری از غافلگیری فناورانه کشور با تاکید بر مدیریت و دستیابی به فناوری‌های بدیل، نوظهور، شالوده شکن، پر مخاطره و برتر ساز در حوزه تهدیدات نوین و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تامین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که در این قانون به اختصار سپند نامیده می‌شود، با هدف تداوم و تثبیت راه دانشمند شهید فخری زاده تشکیل می‌گردد.

ماده ۲- سپند دارای شخصیت حقوقی مستقل و با ماهیت موسسه دولتی و دارای استقلال مالی، معاملاتی و اداری بوده و در چهارچوب مقررات نیرو‌های مسلح و اساسنامه مصوب بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور اداره می‌شود.»

tags # مجلس شورای اسلامی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • انتشار بین المللی ۱۰ چارت جدید ناوبری الکترونیکی خلیج فارس
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست
  • آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران
  • «وعده صادق» اجرای کریدور آمریکایی-صهیونیستی را متوقف کرد
  • تحرکات دشمنان در خلیج‌فارس رصد می‌شود
  • نیروی دریایی سپاه تمام تحرکات در خلیج‌ فارس را رصد می‌کند
  • نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس