Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر روز گذشته مراسم رونمایی از منشور محیط زیستی دولت مردمی ایران قوی با حضور رفیعی، رئیس ستاد محیط زیست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عصر روز گذشته مراسم رونمایی از منشور محیط زیستی دولت مردمی ایران قوی با حضور رفیعی، رئیس ستاد محیط زیست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست سلاجقه استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس اسبق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شروع به صحبت کرد.

سلاجقه در ابتدای سخن خود گفت: تشکر می‌کنم از عزیزانی که در ستاد آقای رئیسی، در کمیته‌ی محیط زیست تلاش کردند و به کمک خانم رفیعی که از خادمین دلسوز محیط زیست کشور هستند، منشور محیط زیستی را تدوین کردند. این منشور بیانگر این است که این دولت در مورد محیط زیست با برنامه پیش خواهد رفت. برای ایرانی سرسبز و آباد و غنی از منابع طبیعی برنامه خواهد داشت. شهادت می‌دهم که بزرگترین پشتوانه مسائل مربوط به محیط زیست کشور، رهبر انقلاب هستند. آقای رئیسی هم در پشت سر ایشان حرکت می‌کنند.


در افتتاحیه پارک ۶۵ هکتاری فرودگاه قلعه مرغی رهبر انقلاب هم حضور داشتند. در آن جلسه وزیر وقت جهاد کشاورزی در رابطه با آبیاری تحت فشار و مسائل مختلف در حوزه‌ی کشاورزی توضیح دادند. حضرت آقا وسط صحبت ایشان فرمودند که آقای وزیر این مسائل را در هیئت دولت مطرح کنید و در همان‌جا اعتبار بگیرید. هفته‌ی منابع طبیعی و محیط زیست کشور است و در رابطه مسائل محیط زیست کشور صحبت کنید. سه بار بر شانه‌ی بنده زدند و فرموند که برو و محیط زیست کشور را نجات بده. ایشان در آن جلسه فرموند مسئله منابع طبیعی و محیط زیست یک مسئله‌ی درجه یک است.

در سفر استانی قم که هیئت دولت هم حضور داشتند بنده را خواستند و گفتند باید این پارک به این دلایل واگذار شود. بنده گفتم این منابع و پارک‌هایی که ایجاد می‌شود متعلق به همه‌ی مردم است. تنها دستگاهی که آن روز به داد ما رسید از دفتر حضرت آقا به ما گفتند که این قانون ملغی ست. اجازه ندادند پارکی که قرار بود به مساحت چندین هکتار در قم ساخته شده بود در اختیار جایی یا کسی قرار بگیرد.

محیط زیست مبتنی بر فطرت ماست. بحث آفرینش خداوند این موجود را به این چیزی رسانده که ما استفاده می‌کنیم. حضرت آقا محکم پشت منابع طبیعی کشور ایستاده‌اند و تنها مدافع راست قامت این مجموعه هستند. مبتنی بر همین بحث، حضور آقای رئیسی هم در دستگاه قضا و هم در حال حاضر در راستای محیط زیست کشور حرکت می‌کنند. ایشان خردمندانه و ریشه‌دار و مبتنی برا آموزه‌های دینی و دانش این مسائل را تحلیل کردند و در قوه قضاییه به آن پرداختند.

در سال ۸۸ چیزی حدود ۲۰۰ هزار هکتار به پیکره‌ی منابع ملی کشور برگشت. این نشان از یک عزم راسخ دارد. شعار‌های محیط زیست جزء فانتزی‌ترین شعار‌ها هستند به جای اینکه جای متخصصین باشد، لانه‌ی سیاسیون می‌شود و کار به حواشی می‌رسد. دشمن از حواشی ما خوب استفاده می‌کند. از تمام ظرفیت‌های ما برای اینکه ما نسبت به نظام کشور خود موضع بگیریم استفاده می‌کند.

دیپلماسی ضعیف محیط زیست ظرفیت‌هایی است که دشمن استفاده می‌کند و وارد فاز زمین‌خواری می‌شود. در استان‌های مرزی دشمن با سواستفاده شروع می‌کند به فروش اراضی ملی با قیمت‌های بسیار گزاف برای اینکه قومیت‌هایی را در این منطقه سکونت بده. مثلا در استان سیستان و بلوچستان و کردستان دشمن بسیار فعالانه اراضی مردم را در جهت اهداف خود و در جهت رونق بهائیت به چندین برابر قیمت می‌خرد و زمین‌خواری و تغییر کاربری اتفاق می‌افتد. دشمن از همه‌ی وجوه منابع طبیعی استفاده می‌کند تا فشار‌ها را حداکثری کند و تحریم‌ها هم به کمک می‌آیند. ولی از آن جهت ناکارآمدی داخلی را ببینید.

قوانین منابع طبیعی و محیط زیست کشور هم بسیار است هم تناقض زیادی دارد. یک قوه مقننه قوی میتواند یک قوه‌ی مجریه قوی به این کشور تحویل بدهد. یک قوه مقننه قوی می‌تواند تعهد بدهد که آرمان‌های نظام را حفظ می‌کند. قوانین ناسخ هستند و باید غربالگری قوانین در مجلس انجام شود. دولت زمین‌خوارترین بخش این کشور است. لوایحی که دولت پیشنهاد داده است و در مجلس در دستور کار است، همگی یعنی زمین‌خواری و تغییر کاربری. لایحه‌ی حفاظت از رودخانه‌ی وزارت نیرو یعنی زمین‌خواری و تغییر کاربری. مجموعه اراضی ملی کشور صاحب دارد. وقتی در مدیریت سیلاب‌ها ناتوان هستیم و از ظرفیت داخلی استفاده نمی‌کنیم، درست عمل نمی‌کنیم و می‌خواهیم که کارتل‌ها شکل بگیرند، بحث مالکیت حریم رودخانه را مطرح می‌کنیم. لایحه‌ی قانونی می‌دهیم تحت عنوان لایحه‌ی قانون آب. مسائل سیلاب کشور با حداقل هزینه و از راه دیگری قابل حل است. تمامی لوایح حفاظت رودخانه در جهت تملک و زمین‌خواری محض است. لایحه‌ی قانون آب کشور مطرح می‌شود و دولت مصر است در این چند روز پایانی در کمیسیون اصلی دولت مصوب آن را به تصویب برساند. مالکیت به بخش دولت واگذار شده است. این مجموعه مورد تاراج و دست‌اندازی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه وقت گفتند رئیس جمهور دستور دادند در حاشیه‌ی سد لتیان ساختمانی ساخته شود برای رؤسای محترم جمهوری که به این‌جا می‌آیند. برای این مسائل راهکار‌هایی وجود دارد و عمیقا باید به محیط زیست اعتقاد راسخ داشته باشیم. امیدواریم با حضور آقای رئیسی که پشت رهبر انقلاب ایستاده‌اند اعتماد کنیم. در مسائل مربوط به زمین‌خواری باید قوانین غربال شود. آقای رئیسی فهمیدند که در قوه‌ی قضائیه معلول‌ها را رفع می‌کنند، علت‌ها کجا هستند؟ در قوه‌ی مجریه. امیدواریم که با همین رویکرد در قوه‌ی مجریه هم ادامه دهند. این انقلاب با تمام فراز و فرود‌ها به سمت قله‌ها در حرکت است. رویکردی که دولت ایران قوی در پیش گرفته در جهت اهداف‌های مطلوب رو به جلو و در حرکت است و نگاه ویژه‌ای به مسائل محیط زیست دارد.

رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ورئیس ستاد بانوان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی گفت:
این نشست تخصصی به حضور متبرک محیط‌بانان عزیز، مردان میدان محیط زیست مزین شده است. گزینه‌های اصلحی که وجود دارند و اعتقاد آن‌ها به امر محیط زیست است به شخصه بارقه امیدی را دریافت می‌کنم. امیدواریم تغییری که انتظارش را در همه‌ی حوزه‌های کشور داریم، در حوزه‌ی منابع طبیعی هم محقق شود؛ با شعور و بدون شور. یک مقداری گوش محیط زیست کشور پر شده از فانتزی‌هایی که خنجر به قلب آن زده است. ما الان باید دور هم بنشینیم و بشنویم که ۳۲ هزار هکتار اراضی ملی واگذار شده است. فکر کردن به تعرضات زیست اعم از تالاب، آب، خاک و عرصه‌های جنگلی چه فلسفه‌ای پشت آن است. به حق یک نسل تعرض نشده و حق همه‌ی نسل‌ها را نابود کردند و این بخشودنی نیست. قطعا خود طبیعت انتقام خود را خواهد گرفت و ما این را متوجه می‌شویم؛ از خشکسالی‌ها گرفته تا وقوع سیل. همچنان برنامه‌ریزی‌ها و قوانین که آقای دکتر سلاجقه به آن اشاره کردند همچنان به این قضیه دامن می‌زند. در حال حاضر قانون طرح اراضی دوباره در دستور کار است و دوباره می‌خواهد تخلفات و تعرضات را قانونی می‌کند و این‌ها آسیب‌های کشور است و راه را باز می‌گذاریم و می‌گوییم آقای متخلف برای خودت بردار و چند سال دیگر دور هم می‌نشینیم و قانونی را می‌نویسیم که تخلفات و تعرضات را قانونی می‌کند. شما را صاحب ملک می‌کند و حق نسل‌های آینده را از آن‌ها دریغ می‌کند. در حوزه نعادت در حوزه‌ی آب و در تمام حوزه‌های طبیعی اعم از جانوری و گیاهی این اتفاق در حال رخ دادن است. سرمنشا بسیاری از این اتفاقات در داخل خود دولت است. باید کسی که در حوزه‌ی محیط زیست کار می‌کند قلبا و عمیقا به محیط زیست اعتقاد داشته باشد. با شعور اکولوژیک به محیط زیست نگاه کند و الا یک کار روتین اداری می‌شود و خروجی نخواهیم گرفت. فرهنگ محیط زیستی غلط خیلی از مسئولین باعث شده که آسیب بسیاری به عرصه‌ی محیط زیست کشور زده شود. بعضا مردم در امر حفاظت محیط زیست جلوتر از مسئولین هستند، چون خودشان مورد آسیب قرار می‌گیرند. سعی کردیم در یکسال گذشته سعی کردیم پای تعهد خود بایستیم و حال محیط زیست کشور را کمی خوب کنیم. امید داریم که از این به بعد هم با یک انتخاب درست سرمنشا بسیاری از مشکلات در دولت اصلاح شودو اتفاقات درست و اصولی از خود دولت شروع شود. ما یک طرحی را با بیش‌از ۶۰ امضا در مجلس مطرح کردیم، در خصوص وضعیت محیط‌بانان که هر چه سریع‌تر تغییر وضعیت اتفاق بیفتد. همچنین قانون حمل و به کارگیری سلاح هم اصلاح شود که شاهد اتفاقات اخیر در مورد محیط‌بانان بودیم دیگر تکرار نشود. امیدواریم که این تغییرات به نفع مردم و در نهایت محیط زیست کشور رخ دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: منشور محیط زیست محیط بان دولت کشور منشور محیط زیستی محیط زیست کشور محیط زیست منابع طبیعی ی محیط زیست محیط زیست زمین خواری آقای رئیسی ایران قوی حوزه ی لایحه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۲۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ و همچنین سیاست‌های موجود در زمینه محیط زیست در حوزه مشارکت‌های مردمی گفت: اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مردمی سازی محیط زیست را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای نام گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری از تشکیل ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» در این اداره کل، خبر داد و گفت: اعضا این ستاد متشکل از شرکت‌های دانش بنیان، نهادهای مرتبط، دبیران محیط زیست مناطق ۲۲ گانه و همکاران اداره کل محیط زیست خواهد بود، که با تشکیل این ستاد و اقدامات مرتبط با محیط زیست، منشأ اتفاقات خیر و اثر گذار در حوزه محیط زیست شهری خواهیم بود.

حسینی در ادامه جلسه به بحث پویایی و انگیزه کاری در محیط کار پرداخت و گفت: در زمینه سیاست گذاری برنامه‌های ابلاغی در بدنه شهرداری به مناطق ۲۲ گانه، خلاقیت و نوآوری از ارکان مهم کاری است که باید، نظارت مستمر و پیگیری برنامه‌ها، ضمیمه این موضوع شود، تا بیشترین اثرگذاری و نتیجه مطلوب حاصل شود.

حسینی در پایان جلسه از برگزاری «جشنواره عملکرد محیط زیست شهری» در سال جدید خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف ارائه عملکرد محیط زیست شهرداری تهران و تعامل و استفاده از نیروهای مردمی در حوزه محیط زیست برگزار خواهد شد و زمان و جزئیات آن، متعاقباً اعلام می‌شود.

کد خبر 6081213 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در حفظ محیط زیست است
  • ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • آموزش، مهمترین بستر در حفظ محیط زیست است
  • دولت با تمام توان پیگیر حل مساله ریزگردها است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند