Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با نزدیک شدن به رویداد حساس انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی برخی گروه‌های سیاسی در اردبیل شدت گرفته به طوری که هر یک از این گروه‌ها در تلاش هستند تا با افزایش سطح کیفی و کمی فعالیت‌ها شانس برد خود در رفراندوم ملی پیش رو را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان اردبیل که اتفاقا سابقه خوبی هم طی ۴ دهه قبل تا به امروز در رویداد‌های حساس و سرنوشت‌ساز ملی در قالب «انتخاب ملی» داشته این روز‌ها در آستانه تشکیل سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی و ششمین پارلمان محلی شهری و روستایی با یک چالش بزرگی روبه‌رو است.

طوری که در نظرسنجی‌های اخیر در سطح شهر مشخص شده است که رضایت و نظر مثبت مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو در قیاس با دوره‌های قبل کاهش ۲۰ درصدی داشته، اما این در حالی است که بیشتر مردم از طیف‌ها و اقشار مختلف هنوز برای حضور گسترده و خلق حماسه‌ای دیگر به نام اردبیل اعلام وجود و حضور کرده‌اند.

شاید بتوان این کاهش چشمگیر را به عدم رضایت از دولت کنونی نسبت داد به طوری که اکبر نیکزاد، استاندار سابق اردبیل در باره رضایت مردم کشور از دولت روحانی اظهار می‌کند: هم‌اکنون در آستانه تشکیل سیزدهمین دولت ایرانی رضایت جمعی از دولت دوازدهم به زیر ۷ درصد رسیده و اصلی‌ترین دلیل این نارضایتی مشکلات عدیده اقتصادی و وضع معیشت و رفاه مردم است.

عملکرد نامناسب دولت کنونی و دولت‌های قبلی هر چند مشکلات زیادی را گریبان‌گیر زندگی مردم کرده، اما همین موضوع سبب شده تا بینش سیاسی ملت ایران نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته و دو خصوصیت شفافیت و ارائه برنامه قابل اجرای نامزد‌ها را بیش از هر معیار دیگری برای داشتن انتخابی شایسته مدنظر داشته باشند.

انتخاب ۳ هزار و ۴۱۷ عضو اصلی در یک هزار و ۸۲ حوزه

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اظهار کرد: در ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا ۳ هزار و ۴۱۷ نفر به عنوان اعضای اصلی در یک هزار و ۸۲ حوزه انتخابی شهری و روستایی در این دوره انتخاب می‌شوند.

بهروز ندایی تصریح کرد: در انتخابات پیش رو ۱۶۵ عضو اصلی شورای شهر از بین ۷۷۷ داوطلب و ۳ هزار و ۲۵۲ عضو اصلی روستایی در استان اردبیل وارد رقابت می‌شوند.

او با اشاره به حوزه‌های انتخابی شهری و روستایی گفت: استان اردبیل دارای ۵ حوزه انتخابی شامل حوزه انتخابی اردبیل، نیر، نمین و سرعین، حوزه انتخابی خلخال و کوثر، حوزه انتخابی مشگین‌شهر، حوزه انتخابی گرمی و حوزه انتخابی پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز است.

این مسئول به تایید یا رد صلاحیت داوطلبان شورای اسلامی شهر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در طول ایام بررسی صلاحیت‌ها تعداد ۶۸ نفر از نامزد‌ها از انتخابات انصراف داده و ۳۹ نفر نیز رد صلاحیت شدند.

ندایی با تاکید بر اینکه استان اردبیل دارای ۳۱ شهر و یک هزار و ۵۲ روستاست، یادآور شد: در مجموع ۴۰۴ شعبه اخذ آرا در سطح استان اردبیل پیش‌بینی و ایجاد شده است.

به گفته ندایی در انتخابات ۲۸ خرداد ۲۴ هزار عوامل اجرایی و پشتیبانی در ستاد‌های فعال استان فعالیت دارند.

افرایش آمار واجدین شرایط رأی دادن

در انتخابات سال ۹۶ تنها ۹۵۰ هزار نفر در سطح استان اردبیل برای رأی دادن واجد شرایط لازم بودند که از این تعداد ۳۸ هزار و ۸۸۰ نفر رأی اولی محسوب می‌شدند، این در حالی است که امسال تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن به یک میلیون نفر رسیده و تعداد کل رأی اولی‌ها نیز ۲۲ هزار نفر برآور شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل افزود: در قیاس آمار انتخابات سال ۹۴ استنباط می‌شود که در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که در اسفند ماه سال ۹۴ برگزار شد، تعداد کل واجدین شرایط رأی در استان اردبیل ۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر بوده و تنها ۳ هزار و ۳۰۰ رأی اولی در اردبیل وجود داشت.

ندایی افزایش آمار واجدین شرایط در استان را نویدی برای افزایش حضور در پای صندوق‌های رأی دانست و افزود: با افزایش چند درصدی افراد واجد شرایط رأی دادن نسبت به دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا امید داریم استان اردبیل بار دیگر حماسه‌ای بی‌نظیر را در سطح کشور به نام خود به ثبت برساند.

او گفت: تمام اقدامات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، امن و پرشور در استان اردبیل انجام شده و در این زمینه ناظران و بازرسان ویژه برای کنترل فعالیت پایگاه‌های اخذ آرا تعیین و انتخاب شدند.

مشارکت ۷۴ درصدی اردبیل در دور قبل انتخابات

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ضمن ابراز امیدواری از افزایش حضور در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به آمار واجدین شرایط در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری در این انتخابات ۷۰۴ هزار و ۵۱۶ اردبیلی با پوشش ۷۴ درصدی مشارکت داشتند.

ندایی تصریح کرد: امسال با اذعان به افزایش تعداد افراد واجد شرایط رأی‌دادن در استان اردبیل انتظار می‌رود مشارکت بالایی را نسبت به دور قبل در استان شاهد باشیم.

به گفته این مسئول تلاش‌های سوء دشمن در راستای دلسرد کردن ملت ایران برای عدم حضور در موعد انتخابات باید در این روز با حضور گسترده و حداکثری مردم ایران در پای صندوق‌های رأی به ناامیدی و یاس تبدیل شود.

اردبیلی‌ها خود را مقید به حضور می‌دانند

دستمزد، یکی از اهالی روستای استان اردبیل در خصوص حضور در انتخابات می‌گوید: باتوجه به تبلیغات گسترده دشمن و تلاش آن برای حضور نیافتن مردم در رویداد ملی و مهم انتخابات ما سعی خواهیم کرد تا به سهم اندک خود در این رویداد سرنوشت‌ساز حضور یافته و سردمدار آینده دولت را خودمان انتخاب کنیم.

او ضمن گلایه از وضعیت معیشتی و اقتصادی نا بسامان گفت: اگر امروز رئیسی، رضایی، قاضی‌زاده هاشمی، همتی، جلیلی، مهرعلیزاده و زاکانی در مناظرات تلوزیونی و از پشت تریبون وعده‌هایی را برای بهبود وضعیت زندگی و درآمد مردم می‌دهند، امید داریم هر یک از این وعده‌ها با برنامه بوده و صرفا یک شعار نباشد.

کمال رستم‌زاده، دیگر شهروند اردبیلی حضور مردم را برای حفظ مشروعیت و جمهوریت نظام ضروری دانست و گفت: حضور حداکثری مردم ضامن تداوم و تقویت جمهوریت نظام است و بی‌شک با حضور در روز انتخابات برگ زرین دیگری را به دفتر انقلاب کشور اضافه خواهیم کرد.

او قوه مجریه را اصلی‌ترین نهاد در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری دانست و اضافه کرد: چینش هیئت دولت از افرادی باتجربه مدیریت اجرایی، نخبه و دلسوز یک ضرورت است و باید دولت آینده در بدو تشکیل نسبت به این موضوع اشرافیت کامل داشته باشد، چرا که سرنوشت ۴ یا ۸ ساله مردم به دست دولتی رقم می‌خورد که در روز ۲۸ خرداد تشکیل خواهد شد.

برای راضی نگه داشتن مردم از حاکمیت ملی و بهبود شرایط زندگی برای آنان اقدامات زیادی لازم است که در بطن تمام این اقدامات داشتن روحیه جهادی، انقلابی و صداقت اصل و بسیار مهم است.

تنور داغ ستاد‌های انتخاباتی در اردبیل

در آخرین اخبار انتخاباتی استان شاهد هستیم که در کنار رقابت تنگاتنگ کاندیدا‌های شورا‌های اسلامی شهر و روستا تنور ستاد‌های انتخاباتی هفت داوطلب ریاست جمهوری در استان اردبیل نیز داغ است به طوری که از ۲۰ خرداد با آغاز رسمی تبلیغات نامزد‌ها رنگ سیاست در شهر جان گرفته و حال و هوای مردم شهر کاملا انتخاباتی است، از موضوع گفت‌وگوی محافل اجتماعی و سیاسی گرفته تا فعالیت ستاد‌های انتخاباتی.

علی رحیمی، کارشناس مسائل سیاسی در این باره اظهار می‌کند: هرگونه تبلیغات کاندیدا‌ها باید به دور از تعصب‌زدگی و طایفه‌گرایی باشد و باید اصل بی‌طرفی در عین دغدغه‌مندی نسبت به مشکلات مردم رعایت شود.

او به فعالیت داوطلبان در ستاد‌ها و هواداران هر یک از کاندیدا‌ها اشاره و اذعان کرد: ریخت و پاش‌های مالی نه به منزله ارج جایگاه کاندیداست و نه شانس برنده بودن را افزایش می‌دهد چرا که مردم هم‌اکنون با بررسی دلیل تبلیغات رسانه‌ای و میدانی داوطلبان در پی شخصیت‌شناسی آنان بوده و با حس نگرانی از آینده در پی انتخابی شایسته هستند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: هدف غایت و نهایی انتخابات پیش رو در کشور حفظ وحدت و انسجام ملی در کنار انتخابی درست است و سهم هر یک از استان‌ها در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و حتی می‌تواند تغییردهنده سرنوشت انتخابات باشد.

رحیمی با تاکید بر برنامه نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا گفت: در سکان‌داری قوه مجریه و پارلمان محلی آنچه که بیش از هر معیار دیگری حائز اهمیت بوده شفافیت داوطلبان و عمل‌گرا بودن آنان است چرا که مردم کشور به تبعیت از شرایط موجود به دنبال انتخاب فردی عالم، جهادی و انقلابی هستند.

او در خصوص بینش مردم استان ادامه داد: مردم استان اردبیل به لطف پروردگار از آگاهی‌های گسترده سیاسی و انتخاباتی برخوردار هستند و در این زمینه هرگز با دل بستن به شعار‌های به ظاهر بزرگ از انتخاب صحیح و مسیر دست منحرف نمی‌شوند.

در یک بررسی کلی از فضای انتخاباتی استان در می‌یابیم که به رغم نارضایتی مردم از وضعیت موجود، امید به آینده و نشاط اجتماعی هنوز رنگ نباخته و در بین اقشاری از جامعه دیده می‌شود، پس باید دولت آینده چند اصل مهم را برای آغاز سردمداری خود در نظام مد نظر داشته باشد.

تلاش برای حمایت از اقشار ضعیف، رعایت اصل مساوات و برابری، عملکرد مناسب در راستای غنی‌سازی تولید و افزایش اشتغال، کاهش وابستگی اقتصادی به کشور‌های دیگر و تقویت خوداتکایی، کنترل قیمت کالا‌ها در بازار و ... از اهم مسائلی است که دولت آینده باید با تشکیل تیم قوی و با استعداد در پی رفو یا انجام آن‌ها باشد.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات 1400 مشارکت مردمی تبلیغات انتخاباتی شعبه اخذ رای شورا های اسلامی شهر و روستا استان اردبیل شرایط رأی دادن حوزه انتخابی ریاست جمهوری واجدین شرایط واجد شرایط نامزد ها ۳ هزار ستاد ها پیش رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

ایسنا/اردبیل اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها با پذیرش ۱۲۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

جبرائیل رزمجو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در این کنفرانس با اشاره به جایگاه منحصربفرد موزه‌ها در توسعه کشور، گفت: نسل جوان اطلاع چندانی از سیر تحول و پیشینه خود ندارد و در همین راستا وظیفه پیشکسوتان و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه‌ها افزایش اعتماد به نفس و خودباوری نسل جدید با شناساندن گذشته و سیرتحول تاریخی است.

وی همچنین موزه‌ها را از منظر تفریحی حائز اهمیت دانست و افزود: کشورهای توسعه‌یافته به موزه‌ها بها می‌دهند؛ به گونه‌ای که یکی از اهداف گردشگران بازدید از موزه‌های این کشورهاست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: هدف دانشگاه محقق اردبیلی از همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و برگزاری این کنفرانس افزایش معلومات فرهنگی است و امیدواریم این کنفرانس تلنگری برای تفکر و افزایش خودباوری بوده و منتج به پیشرفت و توسعه شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: انسانی که شان ندارد خدا به او رحم نمی‌کند، خدا به کسی رحم می‌کند که قدر و شان خود را بداند. شان انسان در این است که با یک چشم به گذشته نگاه کند و با چشم دیگر به حال و آینده.

وی افزود: موزه‌داران گذشته را مقابل چشم می‌آورند و شان ما را تقویت می‌کنند.

در این کنفرانس، ارنستو اتوون معاون مدیرکل سازمان یونسکو و لایشون آن رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌های آسیا و اقیانوسیه(آسپک) به صورت مجازی به سخنرانی پرداختند و پیام علی اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز معاون مطالعات کمیسیون ملی یونسکو قرائت شد.

همچنین بازدید از موزه تاریخ علوم اردبیل، مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، رونمایی از طرح‌های موزه تاریخ علوم اردبیل، نشست‌های تخصصی و ارائه مقالات توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی از دیگر بخش‌های این کنفرانس بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • آزادی یک زندانی به همت دانش‌آموزان اردبیلی
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد