ارتباط کووید-۱۹ با عارضه نارسایی شناختی
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۳۸۱۳
پزشکان در یک مطالعه جدید به نقاط مشترک بین کووید-۱۹ با نارسایی شناختی همچون بیماری آلزایمر پی بردند.
به گزارش ایسنا، در مطالعات جدید از سوی متخصصان آمریکایی مکانیسمی شناسایی شد که بر اساس آن کووید-۱۹ می تواند با مشکلات زوال عقل و بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد.
این یافته ها حاکی از همپوشانی بین بیماری کووید-۱۹ و تغییرات مغزی شایع در آلزایمر است و ممکن است به مدیریت خطر و راهکارهای درمانی اختلال شناختی مرتبط با کروناویروس کمک کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گزارش های مربوط به پیامدهای عصبی بیماری کووید-۱۹ در بیماران و افرادی که برای طولانی مدت با علائم این عفونت درگیر هستند، نشان می دهد که کروناویروس ممکن است اثرات ماندگاری بر عملکرد مغز داشته باشد. هرچند، هنوز به خوبی مشخص نشده که چگونه ویروس منجر به بروز مشکلات عصبی می شود.
متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: در حالیکه برخی مطالعات حاکی از آن است که کروناویروس سلول های مغز را به شکل مستقیم آلوده می کند اما در تعدادی از تحقیقات انجام گرفته، شواهدی از ویروس در مغز پیدا نشده است.
این متخصصان تاکید کردند: شناسایی چگونگی ارتباط کووید-۱۹ و مشکلات عصبی برای توسعه راهکارهای موثر پیشگیرانه و درمانی به منظور مقابله با افزایش اختلالات عصبی شناختی که انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد آن باشیم، حیاتی خواهد بود.
در این مطالعه، محققان با استفاده از هوش مصنوعی مجموعه داده های موجود در مورد بیماران مبتلا به آلزایمر و کووید-۱۹ را به کار گرفتند. آنها مجاورت بین ژن ها/ پروتئین های میزبان کروناویروس و ژنهایی را که با چندین بیماری عصبی در ارتباط هستند اندازه گیری کردند چراکه نزدیکی و مجاورت بیشتر، حاکی از مسیرهای مرتبط یا مشترک بیماری بوده است. محققان همچنین عوامل ژنتیکی را که باعث می شود کروناویروس بتواند بافت ها و سلول های مغزی را آلوده کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، در حالیکه محققان شواهد کمی یافتند که نشان دهد ویروس به طور مستقیم مغز را مورد هدف قرار می دهد، اما روابط نزدیک شبکه ای بین ویروس و ژن ها/ پروتئین های مرتبط با چندین بیماری عصبی از جمله آلزایمر مشاهده شد که به مسیرهایی اشاره دارد که بیماری کووید-۱۹ می تواند منجر به بیماری آلزایمر شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: کروناویروس کرونا در جهان آلزايمر کووید ۱۹
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۳۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکلگیری مفهوم محیطزیست در تفکر اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در همه ادوار تاریخ انسانها در زندگی همیشه تحت تاثیر دو عامل، جهان طبیعی اطراف خود و محیط زیست کل جهان بودهاند.
نرگس آذری (دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه عالمه طباطبایی) در مقالهای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعهشناسی ایرانی» مینویسد در تاریخ اجتماعی ایران، برههای را میتوان بازشناخت که در آن مفهوم محیطزیست ازدغدغههای محیطزیستی ملهم از رمانتیکگرایی یا دغدغههای نخبهگرایانه در میان روشنفکران به موضوعی عمومی و به تعبیر دیگر موضوعی سیاسی بدل شد.
از نظر این پژوهشگر زمینههای مادی وقوع چرخش هستیشناختی را میتوان در بحرانهای اجتماعی مربوط به محدودیتهای دسترسی به منابع مشترک آب و زمین و وقوع بحرانهای مربوط به آلودگی محیطزیست پیگرفت که به مفهوم جدید و مدرن محیطزیست در مقابل مفهوم قدیم طبیعت یا اقلیم معنا بخشید و فهم نقش قدرت از سوی جامعه در این میان امکان یافت.
* ارتباط محیطزیست و جامعه
امر سیاسی محیطزیست در حیطە هستیشناختی شکل میگیرداین نویسنده اینگونه ادامه میدهد که این روایت به دنبال ساختن تاریخی است که در آن، امر سیاسی محیطزیست در حیطە هستیشناختی شکل میگیرد و در ادامه ضرورت شناختشناسانهای در حوزه علوم اجتماعی طرح میشود که تاکنون به تعویق افتاده است.
به زعم آذری این ضرورت، شکلگیری نوعی جامعهشناسی است که محیطزیست را نه به منزله موضوعی پیرامون جامعه برای شناخت درنظر میگیرد بلکه، طبیعت و کنشهایش را به عنوان بخشی جداییناپذیر از اقتصاد، سیاست و جامعه میبیند و جامعه را موجودی میپندارد که در کنشهای سیاسیاش با محیطزیست نسبت پیدا میکند.
* ماهیت سیاسی و اجتماعی محیطزیست
آذری مینویسد در تاریخی که روایت میشود، یک پیشاتاریخ گسترده نیز مفروض است که در آن چرخشهای هستیشناسی زیادی روی داده تا شکلگیری مفهوم محیطزیست در تفکر اجتماعی ما امکان یافته است.
در جامعهشناسی کلنگرانه، طبیعت به عنوان ابژهای تاریخمند و نیتمند مدنظر است که مانند سایر وجوه اجتماعی انسان در یک پارادایم هستیشناختی شکل گرفته و شناخت آن نیز تابع اقتضائات این پارادایم استاین پژوهشگر در این مقاله مبداء تاریخ را در پساشکلگیری مفهوم محیطزیست به مثابه مسئلههای اجتماعی قرار داده است و بنابراین از شرح پیش از آن چشمپوشی کرده است. درواقع برای ساختن تاریخ مدنظر به برهههایی پرداخته است که مسیر این تاریخ را روشن میسازد.
او در ادامه با اشاره به این موضوع که در هریک از این برههها نوعی فهم محیطزیستی حاکم شده و مبتنی بر رویکرد طبیعتگرایانه از بومشناسی است، فهمی که مجال شناخت جامعهشناختی به معنای کلنگرانه را از میان میبرد یا گامی برای شناخت ماهیت سیاسی و اجتماعی محیطزیست و شکلگیری کلنگری شناختی است.
آذری توضیح میدهد که در جامعهشناسی کلنگرانه، طبیعت به عنوان ابژهای تاریخمند و نیتمند مدنظر است که مانند سایر وجوه اجتماعی انسان در یک پارادایم هستیشناختی شکل گرفته و شناخت آن نیز تابع اقتضائات این پارادایم است.
او در پایان مینویسد: در این بستر، زمانی که جامعهشناسی از محیطزیست سخن میگوید و به ویژه از منظر دفاع از محیطزیست در برابر تأثیرات مدرنیته و صنعتیشدن به جامعه مینگرد، سنت و رویکرد خود را نیز آشکار میسازد و دیگر بیطرف به نظر نخواهد رسید.
انتهای پیام/