Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@21:02:21 GMT

واشنگتن حوزه های همکاری با مسکو را معرفی کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۳۸۲۴

واشنگتن حوزه های همکاری با مسکو را معرفی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی است که ایالات متحده باور دارد که می تواند با روسیه در باب مواردی چون ثبات راهبردی، مسائل بشردوستانه در سوریه، مسائل مرتبط با آرکتیک (محیط پیرامونی قطب شمال) و شماری دیگر از حوزه ها همکاری کند.

سالیوان با این ادعا که ایالات متحده در حال بررسی احتمال تعامل با روسیه در شماری از حوزه هایی است که در آنها منافع مشترک دارند؛ افزود: این حق را هم برای خود محفوظ می داند که «پیامی صریح» درباره «اقدامات مخرب» به مسکو مخابره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری مهر، آمریکا در قبال روسیه سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته است و همزمان که بر اتهامات نسبت داده شده به مسکو پافشاری می کند، به دلیل جایگاه بین المللی روسیه، سعی در جلب رضایت مقامات این کشور نیز دارد.

این سیاست و لحن دو پهلو پیشتر در اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز مشاهده شده بود. وی در پیامی فرا رسیدن روز ملی روسیه را به مردم این کشور تبریک گفته و مدعی شده بود که مقامات واشنگتن به دنبال تعامل سازنده با مسکو بر مبنای ارتقای رابطه ای با ثبات تر و قابل پیش بینی تر هستند.

بلینکن همچنین مدعی شده بود همزمان که مردم روسیه به ساختن آرمان های ترسیم شده در اعلامیه حق حاکمیت این کشور و علاقه شان به تعامل با جامعه جهانی و همکاری صلح جویانه در باب حل دغدغه های جهانی ادامه می دهند؛ ما نیز قاطعانه به حمایت از آنها متعهد می مانیم.

بنا بر اعلام کرملین، اولین ملاقات حضوری میان روسای جمهور روسیه و آمریکا در ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در شهر ژنو در سوئیس خواهد بود و رهبران دو کشور درباره شرایط فعلی روابط دوجانبه و چشم انداز گسترش آن بحث و گفتگو خواهند کرد.

کد خبر 5234389 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه ایالات متحده امریکا جیک سالیوان سوریه قطب شمال ایالات متحده امریکا فلسطین روسیه رژیم صهیونیستی ایران افغانستان عراق جو بایدن برجام لبنان مذاکرات وین میخائیل اولیانوف سوریه جی هفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۳۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب

به گزارش خبرگزاری مهر، با اعلام شورای نظامی حاکم بر نیجر در ماه گذشته میلادی درباره پایان توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا، وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که در حال خارج کردن بیش از یک هزار نیروی نظامی باقیمانده خود از این کشور آفریقایی است.

در همین ارتباط، نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در پی اقدام پنتاگون از عقب نشینی نظامی از این کشور استقلال یافته از استعمار خارجی در تحلیلی اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از نیجر به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای روسیه در مقابل غرب است.

پایگاه خبری روسیا الیوم چهارشنبه شب گزارش داد که نشریه فایننشال تایمز در تحلیلی از تبعات عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از خاک نیجر پس از آغاز حاکمیت سیاسی جدید در این کشور آفریقای نوشت: ترک ارتش آمریکا از این کشور به مثابه پیروزی راهبردی دیگری برای مسکو در منطقه ساحل آفریقا است.

همچنین، این نشریه انگلیسی در ادامه افزود: کشورهای آفریقایی دیگری نیز به شکل چشمگیری با چرخش سیاست خارجی خود در حال قطع تماس‌های دیپلماتیک خود با شرکای غربی سنتی خود و اقبال به سمت افزایش همکاری‌های نظامی و سیاسی با روسیه هستند.

در همین ارتباط پیشتر، وزیر کشور نیجر اعلام کرد که این کشور در تلاش برای بیرون کردن نیروهای آمریکاست و قصد خرید سلاح از روسیه را دارد.

گفته می‌شود هم‌اکنون کمی بیش از هزار نظامی آمریکا در دو پایگاه در مناطق مرکزی نیجر مستقر هستند.

در پی تظاهرات مردمی در نیجر، شورای نظامی جدید حاکم بر این کشور توافق‌نامه امنیتی ۱۲ ساله با آمریکا را لغو کرد و خواستار خروج نیروهای آمریکا از این کشور شد.

اواخر اسفند پارسال سخنگوی شورای نظامی حاکم در نیجر از اقدام این شورا در لغو فوری توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا پس از گذشت نزدیک به ۱۲ سال از امضای آن میان دو کشور خبر می‌دهد.

بر پایه این گزارش، شورای حاکم در نیجر یک روز پس از سفر سه روزه مقامات ارشد آمریکایی به نیامی، پایتخت این کشور توافقنامه همکاری نظامی (۲۰۱۲) خود با واشنگتن را «به طور یک جانبه» لغو کرد.

همچنین، پایگاه خبری روسیا الیوم پیشتر گزارش داده بود که شورای حاکم در نیجر موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن»، توافقنامه همکاری نظامی با واشنگتن را لغو کرده و حضور نیروهای آمریکایی در خاک نیجر را غیر قانونی و مغایر با منافع این کشور برشمرده است.

در همین ارتباط، آمادو عبدالرحمان، سخنگوی شورای موسوم به شورای محافظت از وطن در بیانیه‌ای که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، گفت: «دولت نیجر با تمسک به آرمان‌ها و منافع ملی این کشور، با مسئولیت کامل خود تصمیم گرفته است به شکل فوری و یکجانبه توافق نظامی خود را درباره حضور نظامی نیروها و پرسنل اداری وابسته به وزارت دفاع آمریکا در خاک این کشور را لغو کند.»

کد خبر 6088237

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • رابطه با روسیه، به کره‌شمالی برای اقدامات خصمانه جرات می‌دهد
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو