Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:37:07 GMT

برگزاری مانور اطفاء حریق در محل پارک جنگلی شاهد ملایر

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۴۱۸۵

ایسنا/همدان سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر به تشریح راه های ساده پیشگیری از آتش سوزی پرداخت و مطرح کرد: خودداری از روشن کردن آتش در سطح جنگل های مراتع، دشت ها و کوه ها، مراقبت از آتش بازی کودکان، رها نکردن ته سیگار، کبریت روشن و خاکستر باقیمانده از آتش در طبیعت و خودداری از رها کردن ظروف شیشه ای یا پلاستیکی در مرتع که زیر تابش نور خورشید است و می تواند همانند عدسی آتش ایجاد کند، از راه های ساده پیشگیری از آتش سوزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد زنگنه دوشنبه ۲۴ خردادماه در مانور اطفاء حریق در محل پارک جنگلی شاهد ملایر، اظهار کرد: آتش سوزی در میان فاکتورهای مخرب، به جهت نوع، سرعت و ماهیت خاصی که در تخریب و نابودی هر شیء، به ویژه جنگل ها و مراتع دارد مورد توجه خاص کشورهایی است که حتی از این مواهب الهی، در حد بی نظیری برخوردار هستند و این کشورها تمهیدات لازم را در قالب یگان های زمینی و هوایی تدارک می بینند تا از بروز و توسعه این پدیده مخرب که گاهی به صورت آتش سوزی دو ریه جان انسان ها را نیز تهدید می کند، جلوگیری کنند.

وی به حریق سطحی به عنوان یکی از انواع حریق و راه کنترل آن اشاره و تصریح کرد: حریق سطحی بر اثر آتش گرفتن علوفه، برگ ها و سرشاخه های خشک و افتاده در سطح جنگل یا مراتع اتفاق می افتد. چنانچه آتش سوزی سطحی وسیع نبوده و پوشش گیاهی نیز انبوه نباشد، با ریختن خاک یا آب و یا کوبیدن آن به وسیله بیل یا آتش کوب قابل مهار شدن است اما اگر سرعت آتش سوزی زیاد باشد به طوریکه از روبرو مبارزه با آن ممکن نباشد، بهتر است از اطراف اقدام به کنترل حریق کرده تا به تدریج وسعت حریق کم شود.

زنگنه ادامه داد: حریق تنه ای، نوعی آتش سوزی است که بر اثر توسعه حریق های سطحی ایجاد می شود. این نوع آتش سوزی ناشی از صاعقه زدگی درختان یا بی احتیاطی افرادی است که در پای درختان میان تهی پوسیده و خشک آتش می افروزند. این آتش سوزی در جنگل های بلوط کهنسال بیشتر مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه حریق تاجی در تاج درختان و بیشتر در انواع سوزنی برگان و از پهن برگان در درختانی نظیر اوکالیپتوس که دارای اسانس و رزین های قابل اشتعال فراوان هستند اتفاق افتاده و به سرعت پیشروی می کند، گفت: برای کنترل این حریق لازم است در قسمت های جلوی آتش با ایجاد آتش بُر چند ردیف از درختان را قطع کرد چراکه این کار از پیشروی آتش جلوگیری می کند.

این مقام مسئول نوع پوشش گیاهی، وضع پستی و بلندی منطقه، زمان آتش سوزی و عوامل جوی را از فاکتورهای اثرگذار در بروز و شدت حریق برشمرد و افزود: هر کجا اکسیژن هوا، مواد سوختنی و حرارت در مجاورت یکدیگر قرار گیرند، آتش به وجود خواهد آمد به این سه عامل مثلث حریق گفته می شود.

زنگنه مطرح کرد: انسان برای پیشگیری از خطر آتش سوزی و برای حفظ سرمایه های طبیعی، مراتع و جنگل ها باید این سه عامل را از یکدیگر دور نگه دارد. اکسیژن(هوا) که در کنترل انسان نیست پس فقط شعله و مواد سوختنی را می توان کنترل کرد.

وی با تأکید بر اینکه اکثر آتش سوزی های اتفاق افتاده مربوط به عدم توجه به نکات ایمنی مردم بوده و با رعایت آنها قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: خودداری از روشن کردن آتش در سطح جنگل های مراتع، دشت ها و کوه ها، مراقبت از آتش بازی کودکان، رها نکردن ته سیگار، کبریت روشن و خاکستر باقیمانده از آتش در طبیعت و خودداری از رها کردن ظروف شیشه ای یا پلاستیکی در مرتع که زیر تابش نور خورشید است و می تواند همانند عدسی آتش ایجاد کند، از راه های ساده پیشگیری از آتش سوزی است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر یادآور شد: در صورت مشاهده هر گونه حریق در جنگل ها، مراتع و کوه ها سریعاً با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرید همچنین هنگام روشن کردن آتش، آن را به حال خود رها نکرده و بعد از اتمام کار روی آن آب ریخته و از خاموش شدن و سرد شدن آن مطمئن شوید و حداقل پنج متر دورتر از چادر، درختچه ها، بوته ها و دیگر مواد اشتعال‌زا آتش روشن کنید.

زنگنه بیان کرد: قبل از روشن کردن آتش در مرتع و جنگل، جهت باد را درنظر بگیرید هرگز نمی توان خلاف جهت باد آتش را مهار کرد. با توجه به اینکه مکان های طبیعی مثل رودخانه ها، دریاچه، جاده، باتلاق، مناطق سنگلاخی، موانع طبیعی خوبی در برابر آتش هستند و از پیشروی آتش جلوگیری می کنند، سعی کنید حواشی این مناطق را برای روشن کردن آتش انتخاب کنید.

وی به بیان راهکارهایی برای خاموش کردن آتش در طبیعت اشاره کرد و افزود: در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید، آتش مواد نفتی و وسایل الکترونیکی را با آب خاموش نکنید و با گذاشتن یک درپوش آن را خاموش کنید، ظرف آتش گرفته را حرکت ندهید، شعله را با شن، نمک یا پتو خفه کنید، اگر لباسی آتش گرفت، آن را در پتو پیچیده و روی زمین بغلتانید، دهان و بینی خود را با پارچه ای گرفته و با آتش نشانی(۱۲۵) تماس بگیرید.

زنگنه در ادامه به تشریح مجازات حریق و تخریب در قانون مجازات اسلامی پرداخت و اظهار کرد: طبق ماده ۳۵۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس در ملک خود آتشی روشن و آتش به جایی سرایت کند و سرایت او استناد داشته باشد، ضامن تلف و خسارت های وارده است گرچه به مقدار نیاز خود روشن کرده باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق ماده ۳۵۵ قانون مجازات اسلامی نیز هر کس در ملک دیگری بدون اذن صاحب آن و یا معبر عام بدون رعایت مصلحت رهگذر، آتشی روشن کند و موجب تلف یا خسارت شود ضامن خواهد بود اگر چه او قصد اتلاف یا ضرر نداشته باشد.

وی هدف از ایجاد همیار طبیعت دانش آموزی را استفاده از نیروهای مردمی در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی دانست و گفت: افراد علاقمند و دوستداران منابع طبیعی کشور، در طرح همیاران طبیعت سازماندهی می شوند تا به وسیله دستورالعمل ها و آموزش های لازم سطح دانش و بینش آنها افزایش یافته و به عنوان همیار دانش آموز، همیار مروج و همیار محافظ طبیعت به صورت افتخاری همکاری کنند.

زنگنه با بیات اینکه ثبت نام همیار طبیعت به نشانی Hamyartabiatfrw.ir انجام می شود، تأکید کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اصلی حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح و اصولی از منابع طبیعی تجدیدشونده، اگرچه تاکنون طرح های بی‌شماری را به مرحله اجرا گذاشته اما به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه های مرتعی، جنگلی و بیابانی به تنهایی قادر به انجام چنین رسالت بزرگی نیست و حفاظت از این عرصه ها را بدون مشارکت مردم امری محال و غیرممکن می داند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها آتش سوزی در جنگل ها آتش سوزی مراتع پیشگیری از آتش سوزی اطفاء حریق روشن کردن آتش منابع طبیعی کردن آتش آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد

فرماندار ملایر گفت: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، سلمان اسماعیلی امروز _سه شنبه چهارم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حوزه میراث فرهنگی و امور گردشگری سبب رونق اقتصادی و تحقق شعار سال مبنی بر مردمی‎سازی امور می‌شود.

وی افزود: ملایر با ظرفیت بالای خود و دو نشان بین‌المللی و جهانی یک ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصاد استان و غرب کشور است.

فرماندار ملایر خاطرنشان کرد: در اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان یک مرکز تبادلات اقتصادی جهانی طراحی شده است و قلب این مرکز اقتصاد عرضه صنایع‌دستی ملایر خواهد بود که در کنار این اقدام تقویت آنلاین شاپ ها در سکوهای مجازی بسیار پر اهمیت است.

اسماعیلی اضافه کرد: امیدواریم با توجه به عزم شهرداری ملایر و بودجه‌های تزریق شده ملی و استانی در هفته دولت، سال جاری شاهد افتتاح مجموعه مینی‌ورد به صورت رسمی باشیم.

معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این دیدار با اشاره به اینکه در شهرستان ملایر با تدبیر فرماندار پرتلاش و حمایت‌های شهردار شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی هستیم، تصریح کرد: شهرستان ملایر نگین درخشان حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان است.

وی اضافه کرد: تلاش داریم ضمن حفاظت و مرمت آثار تاریخی، محوطه تاریخی نوشیجان را در فهرست موقت یونسکو ثبت کنیم تا شاهد حفاظت شایسته‌تری از این بنای به یادگار مانده از عصر مادها داشته باشیم.

کد خبر 747110

دیگر خبرها

  • برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی 
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • آتش‌سوزی در پامنار