Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@06:15:50 GMT

تقسم‌بندی ارقام جدید برنج کشور در ۳ گروه

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۴۹۱۳

تقسم‌بندی ارقام جدید برنج کشور در ۳ گروه

ایسنا/گیلان رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور، ارقام جدید برنج را در سه گروه ارقام خوش کیفیت، ارقام پرپتانسیل و ارقام متحمل به خشکی معرفی کرده است.

مریم حسینی در جمع خبرنگاران تعداد ارقام برنج معرفی شده از سوی این موسسه را از ابتدای تاسیس تاکنون ۵۵ رقم عنوان کرد و گفت: موسسه تحقیقات برنج کشور، ارقام جدید برنج را در سه گروه ارقام خوش کیفیت، ارقام پرپتانسیل و ارقام متحمل به خشکی معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ارقام خوش‌کیفیت از نظر کیفیت پخت، عطر و طعم مشابه ارقام محلی هستند، اما در عین حال معایب ارقام محلی مانند ارتفاع بوته بلند و آسیب پذیری در برابر خوابیدگی یا ورس و حساسیت به بیماری بلاست را در آنها برطرف کرده‌ایم.

عملکرد ارقام خوش کیفیت اصلاح شده، بالاتر از ارقام محلی

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان این که عملکرد ارقام خوش کیفیت اصلاح شده، بالاتر از ارقام محلی است، گفت: این ارقام بین ۵ تا ۶ تن در هکتار عملکرد شلتوک دارند و ارقام گیلانه، آنام و گیلار جزو ارقام خوش کیفیت اصلاح شده با عملکرد مناسب هستند.

حسینی درباره ویژگی‌های ارقام پر پتانسیل خاطرنشان کرد: این ارقام عملکردی بیش از ۷ تن در هر هکتار دارند و از لحاظ کیفیت پخت نیز مطلوب هستند ضمن آن که این ارقام متحمل به بیماری بلاست بوده و علاوه بر پاکوتاهی، زودرس نیز هستند.

وی اضافه کرد: ارقام  جدید تیسا، رش و طلوع جزو این گروه از ارقام پرپتانسیل هستند.

رونمایی از یک رقم برنج متحمل به خشکی در سال جاری

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در مورد ارقام متحمل به خشکی گفت: رقم کیان نخستین رقم برنج متحمل به خشکی و حاصل پژوهش مشترک با پژوهشکده کشاورزی هسته ای (زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران) است که امسال رونمایی خواهد شد.

وی عملکرد تولید رقم کیان را در شرایط تنش خشکی حدود چهار تن در هکتار و در شرایط نرمال حدود ۶ تن در هر هکتار عنوان کرد و گفت: امسال این رقم برنج در مناطقی از استان گیلان که دارای بحران آب است، به صورت پایلوت در مزارع کشاورزان کشت شده است.

اجرای طرح بهبود تغذیه گیاهی در برخی از شالیزارهای گیلان و مازندران

حسینی از اجرای یک طرح پایلوت در زمینه بهبود تغذیه گیاهی در سال ۱۴۰۰ در برخی از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران خبر داد و هدف از اجرای این طرح را پوشش خلا عملکرد تولید در شالیزارها عنوان کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور افزود: در این طرح، تعدادی کشاورز از نقاط مختلف استان های گیلان و مازندران انتخاب شدند تا در قالب نسخه نویسی کود و تعیین مقدار و نوع مصرف این نهاده پس از آزمایش تجزیه خاک و همچنین مدیریت مزرعه با کمک کارشناسان و مروجان، عملکرد تولیدشان را بالا ببرند.

وی اظهار امیدواری کرد: انتقال یافته های به‌نژادی و به‌زارعی به شالیکاران علاوه بر افزایش تولید برنج ایرانی به حفظ پایداری تولید برنج نیز کمک کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برنج رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ارقام متحمل ارقام محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند

روزنامه اعتماد در گزارشی در مورد موسسه خیریه میعاد مهرمهدوی که متعلق به امیرحسین رائفی‌پور، برادر علی‌اکبر رائفی‌پور است، نوشت: نکته کمی عجیب درباره این موسسه «خیریه»، فعالیت در یمن و افغانستان است؛ به گفته این فرد مرتبط با موسسه مصاف ایرانیان، «در برنامه اطعام عید غدیر ۱۴۰۱، ۲۱ هزار بسته غذا در تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان، اهواز، یمن و افغانستان توزیع کردیم. به افغانستان هم در زمان‌های مختلف سه سری کمک فرستادیم.» در عکس‌های موجود روی وبسایت این موسسه، تصاویری از کیسه‌های مواد غذایی که احتمالا آرد یا برنج و خرما باشند، منتشر شده و در توضیح آن آمده «کمک‌های مهر مهدوی به مناسبت عید غدیر در یمن».   به گزارش عصر ایران؛ بخش هایی از گزارش روزنامه اعتماد از موسسه خیریه میعاد مهرمهدوی متعلق به برادر علی‌اکبر رائفی‌پور را در ادامه می خوانید:   - موسسه دیگری که نام «امیرحسین رائفی‌پور» در آن دیده می‌شود، موسسه‌ای با نام «میعاد مهر مهدوی» است؛ موسسه‌ای که در واقع «واحد خیریه» موسسه مصاف ایرانیان است. این موسسه که سال 1398 تاسیس شده، برای معرفی خود نوشته «در این زمانه پر از ظلم و فساد و در عصر حکمرانی تجارت و لهو و لعب، به تمام دنیا نشان خواهیم داد منتظران حضرت ولی‌عصر (عج) مطابق سیره ایشان و اجداد طاهرینش به دنبال استقرار اخلاق و انسانیت بر جامعه هستند و تا ظهور ایشان از پای نخواهند نشست.»

- در جایی دیگر از وبسایت این موسسه که عنوان خیریه دارد، خود را «مهر مهدوی مصاف» معرفی کرده است. موسسه «میعاد مهر مهدوی» در بخش تماس با ما، تنها یک شماره تلفن در تهران را نوشته و در ادامه شماره حساب و شماره کارت خود را منتشر کرده.

- فعالیت‌های این موسسه که سال 1398 تشکیل شده، در دایره وسیعی تعریف می‌شود. آبان ماه 1401، خبرگزاری فارس گزارشی که بیشتر شبیه به رپرتاژ بود، درباره این موسسه منتشر کرد. در گزارش فارس، مسوول این موسسه فردی با نام «مرتضی بهزادی» است که ردی از نام او در جمع موسسان و هیات مدیره نیست.

- طبق نوشته‌های خبرنگار فارس، این فرد «به سختی» راضی به گفت‌وگو شده و در عین حال «طبیعتا اجازه نداد تا از او عکسی گرفته شود.»
براساس این گزارش، «پویش مهر مهدوی در واقع واحد خیریه موسسه مصاف ایرانیان است و این واحد رسما از عید غدیر ۱۳۹۹ تشکیل شد.» این درحالی است که طبق آگهی‌های روزنامه رسمی، تاسیس این موسسه مربوط به سال 1398 می‌شود.

- نکته کمی عجیب درباره این موسسه «خیریه»، فعالیت در یمن و افغانستان است؛ به گفته این فرد مرتبط با موسسه مصاف ایرانیان، «در برنامه اطعام عید غدیر ۱۴۰۱، ۲۱ هزار بسته غذا در تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان، اهواز، یمن و افغانستان توزیع کردیم. به افغانستان هم در زمان‌های مختلف سه سری کمک فرستادیم.»
- او تاکید کرده که «در بحث‌های خیریه، مهر مهدوی چند وقتی است به سایر کشورها هم ورود کرده و الان در یمن و افغانستان هم فعالیت داریم.» در عکس‌های موجود روی وبسایت این موسسه، تصاویری از کیسه‌های مواد غذایی که احتمالا آرد یا برنج و خرما باشند، منتشر شده و در توضیح آن آمده «کمک‌های مهر مهدوی به مناسبت عید غدیر در یمن».   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!
  • مشخص شدن دلیل کیفیت پایین نان خوزستان
  • معرفی ۵۰ رقم گندم در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم
  • رونمایی از دو رقم گندم جدید در استان یزد
  • پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور
  • آفت سن وبیماری زنگ تولید گندم در کرمان را تهدید می کند
  • رونمایی از دو رقم جدید گندم در استان یزد
  • معرفی ۵۰ رقم گندم توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور