Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@10:04:43 GMT

دل پر درد نگهبانان شعب بانک ها

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۴۹۲۹

دل پر درد نگهبانان شعب بانک ها

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گاهی اوقات تصور ما از دنیای پیرامون با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد. مثلا هنگامی که برای انجام امور بانکی به شعب آن‌ها مراجعه کرده و افرادی با اسلحه به دست و لباس مشخص را معمولا در جلو شعب مشاهده می‌کنیم تصور ما این است که آن‌ها جزو پرسنل بانک بوده و از حقوق و مزایای کافی و مناسب بانکی برخوردار هستند، در حالی که واقعیت موضوع ۳۶۰درجه با تصور ما متفاوت است و افراد شاغل در این زمینه حتی از حداقل‌های شغلی نیز برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیزاری از تعطیلی

یکی از نگهبان‌های بانک در مشهد گفت: بدون هیچ گونه قرار داد شغلی به انجام این کار مشغول هستم و هیچ گونه مزایایی همچون بیمه تامین اجتماعی، عیدی، پاداش و مرخصی‌های بدون حقوق نداریم.

او با بیان اینکه مستاجر هستم و با سه فرزند در شهرک حجت اجاره نشینم، افزود: بانک برای روز‌هایی که فعال است و به اصطلاح تعطیل نیست روزانه مبلغ ۱۰۰هزار تومان به حساب شرکت پیمانکار واریز می‌کند و شرکت نیز در پایان ماه پس از کسر ۱۶هزار تومان از مبلغ واریزی برای هر روز و احتساب ۸۴هزار تومان برای روز‌هایی که حضور داشته ایم، مجموع مبلغ را که حدود ۲میلیون تومان می‌باشد را به حساب افراد واریز می‌کند، از این رو برخلاف کارمندان که در روز‌های تعطیل دارای حقوق می‌باشند ما در این روز‌ها هیچ گونه حقوقی نداریم به خاطر همین از تعطیلات بیزار هستیم!

نگهبان بدون بیمه

این نگهبان بانک با بیان اینکه اگر خواسته باشیم به مرخصی برویم باید فردی از پاسگاه یا پایگاه‌های بسیج را جایگزین نماییم که آن‌ها هم برای هر روز مبلغ ۱۰۰هزار تومان از ما دریافت می‌کنند و به عبارتی باید ۱۶هزار تومان از جیبمان به او پرداخت کنیم، ادامه داد: علی رغم حساسیت‌های زیادی که برای این شغل وجود دارد، اما افراد شاغل در آن از هیچ گونه بیمه و امنیت شغلی برخوردار نیستند و اگر اتفاقی برای آن‌ها در محیط کار رخ دهد مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظار آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید

خشاب‌های پر با جیب خالی!

به یکی از شعبه‌های بانکی دیگر رفته و دقایقی پای درد و دل نگهبان آن می‌نشینیم.

درگیری با کرونا

او که دل پردردی داشت در ابتدا به ما گفت: ما هر روز در حال بازی با جان خود در این شغل هستیم، ولی حتی حداقل‌های مزایای یک شغل را نیز برای ما لحاظ نمی‌کنند به طوری که مثلا سال گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در محیط کار حدود یک ماه بدون داشتن هیچ گونه حقوق و مزایایی خانه نشین بودم.

او در پاسخ به اینکه آیا از طرف شرکت یا بانک هزینه‌های درمانی شما پرداخت شد نیز افزود: هزینه‌های درمان را به صورت شخصی پرداخت کردم و یک ریال برای این موضوع به من پرداخت نکردند و تنها یک بار به صورت تلفنی پیگیر وضعیت بیماریم شدند؛ حتی تصمیم داشتند فرد دیگری را جایگزین من کنند که با تماس‌های پی درپی همسرم و مشکلات متعددی که با آن مواجه هستیم از این تصمیم منصرف شدند.

بوی مافیا

این نگهبان بانک با بیان اینکه افرادی که به دنبال تحقق عدالت در جامعه هستند، انتظار می‌رود به این گونه مسائل و تبعیض‌های شغلی نیز توجه داشته باشند، ادامه داد: چندی پیش قرار بود بانک‌ها برای نگهبان‌ها حداقل حقوق قانون کار با ۲۵روز بیمه را پرداخت کنند که مشخص نیست به چه دلایلی تاکنون هنوز اجرایی نشده است؟!

او با اشاره به اینکه حضور برخی افراد بازنشسته که اغلب با رابطه وارد این شغل شده اند، باعث شده بانک‌ها نسبت به بیمه کردن افراد دیگر بی تفاوت باشند، بیان کرد: امیدواریم مسئولان محترم هر چه زودتر این شغل را ساماندهی کرده و به فکر این قشر از جامعه که مظلوم واقع شده اند باشند تا حداقل مزایای قانون کار برای این افراد اجرایی شود.

طرح در کمیسیون کارگری

حمیدرضا پناه مدیرکل کار و تعاون خراسان رضوی گفت: بانک‌ها مکلف به پرداخت حقوق و مزایای این قشر از جامعه طبق قانون کار هستند، ابلاغیه‌های لازم در این باره به بانک‌ها صورت گرفته است و تاکید شده که باید افرادی که به عنوان نگهبان در محل شعب فعالیت دارند حقوقی بر اساس قانون کار دریافت کنند و لیست بیمه آن‌ها نیز بر اساس کارکرد ماهانه ارسال شود.

او افزود: ما بر اساس قانون کار نظارت‌های خود را انجام می‌دهیم و این موضوع را حتی در کمیسیون کارگری استان نیز مطرح و نظرات کارشناسی نیز پیرامون آن ارائه کرده ایم تا این قشر از جامعه به حقوق خود دست پیدا کنند.

طرح دعوی علیه بانک‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: مقرر شده است جلسه دیگری با شورای هماهنگی بانک‌های استان در این باره برگزار شود تا تاکید مجدد درباره اجرای این قانون به آن‌ها صورت بگیرد.

پناه بیان کرد: از طرفی نگهبان‌های بانک‌ها می‌توانند با مراجعه به اداره کار، دادخواستی پیرامون اینکه حقوق قانون کار و بیمه از سوی پیمانکار یا بانک به آن‌ها پرداخت نشده است را مطرح نمایند تا بر اساس آن رای قانونی صادر و بانک از بازه زمانی که این افراد به عنوان نگهبان در شعب آن‌ها مشغول به کار بوده اند موظف به پرداخت حقوق قانونی آن‌ها باشد.

او تصریح کرد: اگر بانک‌ها در این زمینه قانون را اجرا نکنند علیه آن‌ها طرح دعوی شده و در صورت عدم اجرا، مکاتبات لازم در این باره به دادگستری استان ارائه خواهد شد.

منبع:قدس آنلاین


انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک نگهبانان قانون کار قانون کار هیچ گونه بر اساس بانک ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی/ تخلفات وام ازدواج را گزارش دهید

روز گذشته بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

پرداخت تسهیلات ازدواجی که علی‌رغم تاکیدات بانک مرکزی، اما برخی از بانک‌ها با سختگیری‌های خارج از ظوابط برای زوج‌های جوان چالش ایجاد کردند که در این راستا اسد نژاد یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به سبب سختگیری یکی از بانک‌ها در تامین دو ضامن برای وام ازدواج مجبور شدم فعلا برای دریافت این تسهیلات دست نگه دارم.

در ادامه هم یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان ابراهیمی گفت: بانک‌ها برای بحث پرداخت تسهیلات ازدواج در حوزه اخذ یک ضامن برخلاف تاکیدات بانک مرکزی عمل می‌کنند امیدوارم سال جدید در این حوزه سختگیری بیشتری صورت گیرد تا گره از کار ما جوانان باز شود.

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

در همین راستا و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ هم روز گذشته اعلام شد: در رابطه با تسهیلات ازدواج پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

امکان گزارش دهی تخلفات حوزه تسهیلات ازدواج فراهم است

بانک مرکزی هم اعلام کرده است: مردم می‌توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند که از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

گفتنی است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی‌شود و هر فرد تنها یکبار می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزرات کار به بازنشستگان تامین اجتماعی
  • زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در پرداخت‌ها
  • جزییات وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پرداخت فقط با یک ضامن!
  • قانون وام ازدواج ، فرزندآوری و مسکن ابلاغ شد
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی/ تخلفات وام ازدواج را گزارش دهید
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و مسکن در سال ۱۴۰۳
  • شرایط دریافت ۷۰۰ میلیون تومان وام ازدواج اعلام شد/ شرط مهم برای پرداخت وام سه میلیاردی به خانواده‌های فاقد مسکن/ وام فرزندآوری چند میلیون تومان شد؟
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و مسکن
  • قانون وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن ابلاغ شد
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزند و مسکن به شبکه بانکی