Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@14:56:12 GMT

مشکلات کشور با محوریت مردم قابل رفع است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۵۵۱۵

مشکلات کشور با محوریت مردم قابل رفع است

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اکبری  رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موقعیت و ویژگی ممتاز زنجان از لحاظ قرار گرفتن در مسیر چند استان گفت:  زنجان علاوه بر داشتن اتاق بازرگانی خوب، از این امتیاز بالای قرار گرفتن در مسیر کریدور چند استان از جمله استان‌های شمالغرب هم برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او حضور و مشارکت مردم در صحنه‌هایی مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن را بیمه کننده نظام از نظر سیاسی عنوان کرد و افزود: این حضور نشان از پتانسیل مردمی است و همین کار را می‌توان با استفاده از پتانسیل مردمی در اقتصاد، صنعت، تولید، معدن و در بسیاری از موارد دیگر مانند دیپلماسی هم استفاده کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نگاه ما این است که اگر ظرفیت مردمی را وارد عمل کنیم کشور از هر نظر بیمه می‌شود، گفت: باید این امر را باور کنیم نه اینکه فقط حرفش را بزنیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه ما برای دولت شخصی را می‌خواهیم که هم قدرت داشته باشد و هم غیرت تا این ظرفیت‌ها را بسیج کند، گفت: رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدی باید در اولویت باشد چراکه بر این باور هستیم که بخش خصوصی نه‌تن‌ها باری بر دوش نظام نیست بلکه سراسر سود است.

اکبری ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که بخش خصوصی با ایجاد اشتغال باری از دوش دولت بر می‌دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هدف از سفر‌های استانی را ایجاد زمینه‌های مناسب برای مشارکت فعالان اقتصادی در کنار دولت عنوان کرد و افزود: منطق ما این است که دولت باید تیم درست کند و یکی از دلایل دیدار ما با فعالان اقتصادی استانها، این است که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، میداندار باشند.

او ادامه داد: حداقل میدان داری برای فعالان اقتصادی هم این است که وزرا و مدیران اقتصادی را خود آن‌ها انتخاب کنند و این شعار انتخاباتی نیست بلکه حرف دل ما است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، انتخابات را یک انتخاب و البته حق طبیعی هر شخصی عنوان کرد و گفت: اگر همه دقیق باشند و تحت تاثیر حرف‌های غیر منطقی و غیر اصولی قرار نگیرند، می‌توانند به راحتی اصلح‌ترین فرد را انتخاب کنند.

اکبری با اشاره به اینکه هدف ما ایجاد انسجام بین فعالان اقتصادی در سراسر کشور است، افزود: ما میخواهیم فعالان عرصه اقتصادی از دولتی که روی کار می‌آید، مطالبه‌گری داشته باشند و اعضای دولت دور از لابی‌گری‌های مرسوم باشد.



مدیریت تحریم‌ها از داخل کشور است


او در ادامه به مسئله تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها از داخل کشور مدیریت می‌شود و ایجاد اختلاف از درون کشور است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه در حال حاضر ۹۸ درصد مشکل کشور در قوانین و مقرراتی است که اجرا نمی‌شود، افزود: این قوانین در قالب بخشنامه مانده است، چون وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با هم در حال دعوا هستند.

اکبری با اشاره به اینکه در مجلس یازدهم کار‌های اساسی انجام داده ایم، گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی را برای اولین بار در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کردیم و در حال نهایی کردن طرحی با عنوان الزام دولت به استقرار دیپلماسی اقتصادی هستیم.

این مسئول در خصوص مزایای این طرح یادآورشد: در حال حاضر سفارتخانه‌های ما هیچ خروجی ندارند و ما درصدد هستیم که چهره آن‌ها را نیز، تولیدی، اقتصادی، صنعتی و معدنی کنیم تا در دنیا ما را به این شکل بشناسند و علاوه بر آن، نظام‌های جامع بسیاری از جمله نظام جامع بانکی، مالیاتی و بیمه هم دست به دست دهند و با تشکیل کارگروه‌های مرتبط، آن‌ها را به یک نتایج مطلوب برسانیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید بر اینکه قانون ساماندهی امور معادن، مراحل پایانی را می‌گذراند، گفت: کار مهم دیگری که انجام دادیم و در حال طی پروسه و مراحل پایانی قانونی است، این است که هیچ واحد تولیدی صنعتی و خدمات وابسته، به هیچ عنوان و حتی با دلایلی مانند بدهی بانکی، چک، سفته و امثال آن، پلمب نشود.

او همچنین با تاکید بر اینکه هیچ فعال اقتصادی هم نباید زندانی شود، افزود: بلکه در صورت نیاز باید به ایجاد خط تولید و یا کارخانه دیگر محکوم شود، چون زندانی کردن یک تولید کننده و کارخانه‌دار اصلاً عقلانی نیست و به تبع آن افراد دیگری هم از جمله کارگران آن واحد تولیدی هم گرفتار می‌شوند.



در گزینش وزرا و مدیران جامعه اقتصادی از ایده فعالان اقتصادی و تولیدی استفاده می‌کنیم



او با بیان اینکه فکر ما این است که در کنار شما فعالان اقتصادی و تولیدی باشیم، افزود: هدفمان این است که در گزینش وزرا و مدیران جامعه اقتصادی، از فکر و ایده فعالان حوزه اقتصاد استفاده کرده و گزینه مناسبی که معرفی می‌کنید را روی کار بیاوریم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آزاد هستید به هر کسی که تمایل دارید رای بدهید و اگر تشخیص می‌دهید کسی هست که می‌تواند منابع ملی را آزاد کند، به او رای بدهید.

منبع ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع و معادن اتاق بازرگانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس فعالان اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۵۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

آفتاب‌‌نیوز :

حسین علایی مهمترین وظیفه حاکمیت در بحث مشارکت مردم را ایجاد تغییرات اساسی در قوانین و مقررات انتخاب می داند و می گوید حاکمیت می تواند با حذف نظارت استصوابی و قرار دادن شورای نگهبان به عنوان مراقب و ناظر بی طرف انتخابات به برگزاری بانشاط و پرشور کمک کند.

از علایی درباره پیام آراء باطله در انتخابات می پرسیم، او با بیان اینکه ۳ نوع آراء باطله در این انتخابات وجود داشت، می گوید؛«آرایی که بر آنها اسامی مختلفی از خدا و پیامبر و ائمه معصومین گرفته تا اسامی زندانیان سیاسی و محصورین و افراد مورد علاقه رأی دهندگان و نیز قیمت کالاها نوشته شده است که آنهم می تواند اعتراض به وضع موجود کشور باشد.»

بخش هایی از گفت و گوی علایی را در ادامه می خوانید:

از آنجا که در ایران احزاب قوی و ریشه دار و پاسخگو وجود ندارند، لذا در ایام انتخابات، گروه های یک بار مصرف و جریاناتی بوجود می آیند تا بتوانند نامزدهای خود را به مجلس بفرستند. این گروه ها معمولاً پس از اعلام نتایج انتخابات، ناپدید می شوند تا پاسخگوی عملکرد خود نباشند.

از طرفی تلاش حاکمیت برای کنار زدن احزاب، گروه ها و جریانات مستقل، موجب شده که تا حدودی رقابت بین جریانات خودی بوجود آید و تعداد زیاد نامزدهای همسو، باعث شده تا فهرست های مختلفی برای انتخابات منتشر شود.

بنابراین می توان گفت که عملاً اجازه رقابت بین گروه های موجود در طیفی که خودی پنداشته می شوند، داده شده است و آنها برای کسب کرسی های مجلس در تلاش بوده اند.

فعلاً که انتخابات تمام شده است، ولی چند گروه شدن یک اردوگاه سیاسی، تصور رقابت را در افکار عمومی بوجود می آورد و این امر برای برگزارکنندگان انتخابات که می خواهند از نتایج آن مطمئن باشند، چیز مطلوبی است.

رهبران جریانات سیاسی تا حدودی مشخص هستند، ولی عدم امکان فعالیت احزاب قوی در کشور، موجب شده تا تصور شود که برخی گروه ها و جریانات نوظهور فاقد رهبری هستند.

برای به صحنه آمدن جدی اکثریت مردم در انتخابات، باید شرایطی بوجود آید که هر فردی احساس کند که اگر در انتخابات شرکت نکند، به شدت ضرر خواهد کرد و زیان خواهد دید و ممکن است کسانی را که نمی پسندد در مصدر قدرت قرار گیرند.

بنابراین مهم ترین کاری که حاکمیت باید انجام دهد این است که در قوانین و مقررات انتخاب، تغییراتی اساسی بوجود آورد به گونه ای که مردم واقعاً احساس کنند که یک انتخابات آزاد، سالم و رقابتی برگزار خواهد شد.

با چنین تغییراتی مردم احساس خواهند کرد که سرنوشت آینده کشور به دست خود آنهاست. آنها هستند که می توانند با شرکت در انتخابات، دولت و مجلس و خبرگان و رهبری مورد نظر خود را تعیین کنند و ایران را به سمت توسعه همه جانبه جلو ببرند و جایگاه برجسته ایران را در آینده جهان تعیین کنند. آنگاه اگر انتخاب های خوبی انجام ندهند، مسئول عقب ماندگی کشور نیز خودشان هستند.

لذا حاکمیت می تواند با حذف نظارت استصوابی و قرار دادن شورای نگهبان به عنوان مراقب و ناظر بیطرف انتخابات به منظور جلوگیری از مداخله احتمالی دولت در گزینش مردم، کمک بزرگی به برگزاری بانشاط و پر شور انتخابات های آینده کند.

معمولاً در هر انتخاباتی در هر کشوری تعدادی آرای باطله وجود دارد. اما برداشت عمومی این است در انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲، تعداد آرای باطله نسبت به انتخابات های قبلی بیشتر شده است.

اما آنچه تا کنون از محتوای آراء باطله منتشر شده این است که تقریباً سه نوع آراء باطله در این انتخابات وجود داشته است.

۱- آراء سفید که به مفهوم آنست که رأی دهنده گان هیچ یک از نامزدهای موجود را دارای صلاحیت مورد نظر خود برای انتخاب کردن نمی دانسته اند.

۲- نوشتن اسم نامزدهای رد صلاحیت شده بر روی برگه های رأی، که به مفهوم اعتراض به رد صلاحیت های گسترده نامزدها توسط وزارت کشور و شورای نگهبان است.

۳- آرایی که بر آنها اسامی مختلفی از خدا و پیامبر و ائمه معصومین گرفته تا اسامی زندانیان سیاسی و محصورین و افراد مورد علاقه رأی دهندگان و نیز قیمت کالاها نوشته شده است که آنهم می تواند اعتراض به وضع موجود کشور باشد.

سالهاست که ایران با سه چالش بسیار اساسی و مهم مواجه است:

۱- مشکلات مربوط به سیاست خارجی و روابط بین المللی

۲- مشکلات ناشی از سیاست های نادرست و غلط اقتصادی

۳- مشکل ناشی از وجود بعضی از وزرا، مسئولین و مدیران کارنابلد، سیاسی و کم تجربه و غیرحرفه ای

تجربه ده ها سال گذشته نشان داده است که سیاست خارجی ایران نتوانسته است مشکلات روابط بین المللی ایران را حل کند. به طوری که بسیاری از قدرت های غربی، دشمن ایران هستند و روابط ایران با بسیاری از کشورهای دنیا دچار تنش و نارسایی است.

از طرفی ایران رابطه مناسبی هم با سازمان های بین المللی و موسسات جهانی ندارد و در مجامع بین المللی هم حضور چندانی ندارد.

همین امر باعث شده تا ایران نتواند از فرصت های بین المللی و از فناوری های پیشرفته و از بازارهای مالی و سرمایه گذاری های بین المللی برای توسعه کشور استفاده کند.

از طرفی تداوم تورم های دو رقمی و گران شدن دائمی اقلام مصرفی مردم، بیانگر آنست که سیاست های اقتصادی اتخاذ شده، ناکارآمد بوده اند. سیاست های اقتصادی چند دهه اخیر نه تنها باعث عقب افتادن ایران از توسعه کشور شده است، بلکه مردم همواره با مشکلات معیشتی مواجهند.

مردم هر روز نگران افزایش قیمت مرغ، گوشت و سایر ارزاق خود هستند و دولت به جای اتخاذ سیاست های منطقی برای افزایش تولید مولد در کشور، تنها چاره کار را در زمان های بحرانی به واردات کالاهای مختلف از کشورهای خارجی می داند.

بنابراین تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را در حوزه های مختلف عوض نکند، مشکلات همچنان باقی خواهند ماند و هر روز بدتر از دیروز خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در تولید زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور است
  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • تولید مردم محور کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است
  • مشارکت مردم در مقوله تولید، رمز عبور از چالش‌های اقتصادی است
  • آخرین وضعیت تفحص از شستا و اتاق بازرگانی در مجلس