Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نهایت وزارت کشور اسامی تأیید صلاحیت‌‌شدگان انتخابات شوراها را منتشر کرد. لیستی که هم بسیار دیر اعلام شد و هم حواشی بسیاری در پی داشت.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، سرانجام کدهای انتخاباتی داوطلبان تایید صلاحیت‌شده شوراها از سوی وزارت کشور اعلام شد که از این تعداد دو هزار و ۲۹۴ کد متعلق به شهر تهران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که اسامی نامزدهای نهایی بسیار دیر منتشر شد. درحالی که ثبت‌نام انتخابات شوراها دو هفته قبل از ثبت‌نام ریاست‌جمهوری انجام شد اما اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌‌شده ریاست‌جمهوری زودتر اعلام شد. همچنین حواشی رد صلاحیت‌ نامزدهای شوراها که چند هفته‌ای در جریان بود، بعد از اعلام نهایی وزارت کشور نیز مجدد ادامه پیدا کرد.

حواشی پیرامون نامزدهای رد صلاحیت‌شده شورا

ششمین دوره انتخابات شورای شهر این بار با سازوکاری نسبتاً متفاوت با دوره‌های پیش انجام می‌شد. ساز و کاری که هیئت نظارت بر شوراهای شهر و روستا را به‌عنوان مرجع اصلی تایید صلاحیت‌ها در خود داشت و همین هیئت تازه تاسیس، حواشی بسیاری را در موضوع رد صلاحیت‌ها رقم زد. این حواشی بیشتر حول افرادی چرخید که درحال حاضر عضو شوراهای شهر هستند اما برای دوره بعد صلاحیت‌شان احراز نشده است. این حکایت اکثر اعضای فعلی شورای شهر تهران است که در موضوع تایید صلاحیت‌ها به در بسته خوردند. از ۱۲ عضو شورای شهر کنونی که برای انتخابات شورای ششم ثبت‌نام کرده‌اند، محمد علیخانی، مجید فراهانی، علی اعطا، محمد سالاری، افشین حبیب‌زاده و الهام فخاری تأیید صلاحیت شده و شش عضو دیگر، یعنی زهرا صدراعظم نوری، محمدجواد حق‌شناس، حجت نظری، آرش میلانی، زهرا نژادبهرام و محمود میرلوحی ردصلاحیت شده‌اند. بسیاری از این افراد تلاش کردند تا با واسطه قراردادن محسن هاشمی، رئیس فعلی شورای شهر تهران، صدای اعتراضات خود را به مجلس و هیئت مرکزی نظارت برسانند. بهارستانی‌‌ها اما تمام قد از تصمیمات اتخاذ شده خود در جهت تایید یا رد صلاحیت‌ها دفاع کردند و اعلام داشتند که مراجع پنج‌گانه‌ای که با هیئت‌‌های نظارت در ارتباط هستند، با رو کردن مدارک مختلفی از افراد به تایید یا رد صلاحیتشان کمک کرده‌اند.

احمد نادری، رئیس هیئت نظارت بر شوراهای تهران و نماینده مجلس یازدهم نیز در این باره بیان داشت: مجلس با منابع قانونی یعنی  سازمان‌هایی که در قانون ذکر شده مثل ثبت احوال، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، سازمان بازرسی و ... روند تایید یا رد صلاحیت‌ها را در پیش گرفته؛ علت رد صلاحیت بسیاری از افراد نقص مدارک بوده؛ یعنی برخی مدرک لازم برای پیگیری صلاحیت‌ را به وزارت کشور نداده بودند.

نادری افزود: مراجع پنج‌گانه مثل وزارت اطلاعات در نظر دادن درباره صلاحیت داوطلبان ورود نمی‌کنند و تنها سوابق امنیتی یا سوءسابقه‌ی افراد را بررسی می‌کنند چرا که غیر این اصلا قانونی نیست؛ همچنین در تایید صلاحیت‌ها، اقشار مختلف با ادیان متفاوت حضور دارند. حتی در شهر تهران نیز چندین مورد از افراد زرتشت تایید صلاحیت شدند.

با این حال حواشی بوجود آمده پیرامون رد صلاحیت‌ها به اینجا ختم نشد. هنگامی که اسامی نهایی تایید صلاحیت‌شدگان از سوی وزارت کشور منتشرشد، نام کسانی دیده می‌شد که در تایید صلاحیت اولیه موفق بودند اما در نهایت و پس از اعلام نهایی صلاحیت آنان احراز نشده بود.

اختلاف در هیئت نظارت بر انتخابات شوراها

مرتضی طلایی چهره‌ای که عضویت در چند دوره از شورای شهر تهران را در کارنامه خود دارد، درحال حاضر به عنوان سر لیست شورای وحدت به عنوان یکی از مهم‌ترین نامزدهای شورای شهر تهران وارد کارزار انتخاباتی شده است. اما نحوه تایید صلاحیت او بسیار جالب است. در ابتدا که وزارت کشور لیست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت‌‌شده را منتشر کرد نام مرتضی طلایی در لیست دیده نمی‌شد. مرتضی طلایی هم در چند توئیت تند گفت که اصلاح‌طلبان باعث تایید صلاحیت اولیه وی شده‌اند و درنهایت مجلس انقلابی و هیئت نظارت او را رد صلاحیت کردند. طلایی در توئیت اخر خود نیز اظهار کرد که نامه‌ای سرگشاد به محمدباقر قالیباف درباره فسادها و سیستم شهرداری‌ها و شورای شهر خواهد نوشت. چند ساعت از این توئیت معنادار نگذشته بود که در کمال تعجب مرتضی طلایی از سوی وزارت کشور کد انتخاباتی گرفت و به‌عنوان سر لیست شورای وحدت وارد انتخابات شوراها شد.

اما این تنها حواشی پیرامون انتخابات شوراها نبود. در دیگر لیست مهمی که از آن با نام لیست شورای ائتلاف نام برده می‌شود و مهدی چمران را به‌عنوان یکی از چهره‌های مطرح شورای شهر در خود دارد نام عجیبی دیده می‌شود. نرجس سلیمانی، دختر حاج قاسم سلیمانی. نام خانم سلیمانی در لیست شورای ائتلاف حواشی زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی به‌پا کرد. تا جایی که زینب سلیمانی خواهر خانوم سلیمانی و عموی او از حضورش در انتخابات شوراها ابراز تاسف کردند و علت آن را هم بازی‌های سیاسی دستان پشت‌پرده شورای ائتلاف برای جمع آوری رای عنوان کردند.

انتخابات شوراها در بخش تایید صلاحیت‌ها در هیئت مرکزی نظارت بر شوراها نیز دارای حاشیه بود‌. سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران و عضو هیئت مرکزی نظارت چند روز بعد از اعلام نهایی نامزدهای شوراها در طی نامه‌ای استعفای خود را از این هیئت اعلام کرد.

میرسلیم در نامه خود اعمال نفوذهای متعدد در فرآیند بررسی صلاحیت‌ها و رد صلاحیت و تایید صلاحیت ناحق برخی از نامزدها را علت اصلی استعفای خود دانست. این درحالی است که او در نامه خود بیان کرده اعضای هیأت‌های نظارت با تحمل چند شب نخوابیدن و دقت تمام کار خود را پیش می‌برند اما دست‌های پشت پرده مانع احقاق حق شده است.

علل رد صلاحیت‌ها شفاف شود

حواشی که پیرامون رد صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری در این دوره از سوی شورای نگهبان و مجلس اتفاق افتاده، همگی در یک موضوع اشتراک دارند و آن هم شفاف نبودن علل رد صلاحیت‌هاست که در نتیجه آن هم اعتراضات شدید چهره‌های رد صلاحیت شده شکل گرفته است.

نتیجه عدم شفافیت در علل رد صلاحیت‌ها، ادعا‌های متنوع ردشدگان است که همگی خود را برای احراز صلاحیت محق دانسته و خود را مصداق تذکر رهبری قلمداد می‌کنند و حتی فراتر از آن خواستار بررسی مجدد صلاحیت‌ها هستند.

به طور کلی موج اتفاقات پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها نشان داد افکار عمومی بیش از هر دوره‌ی دیگری خواهان تعیین شاخص‌های شفاف و واضح از سوی شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی برای داوطلبین انتخابات است.

جدای از شفاف نبودن علل رد صلاحیت‌ها، ضعف‌های قانونی که در بحث تایید یا رد صلاحیت‌ها وجود دارد از دیگر مواردی است که نیاز به اصلاح جدی دارد. میرسلیم نیز در نامه‌ای که پیرامون استعفای خود از هیئت نظارت نوشت، به ضعف‌های قانونی که در بحث احراز صلاحیت‌ها وجود دارد اشاره کرده و برطرف شدن این ضعف‌ها را از اولویت اصلی مجلس یازدهم بیان کرده است. به گفته اکثر کارشناسان موارد احراز صلاحیت‌های نامزدهای شوراها در قانون به صورت کلی آمده و به همین دلیل بخش اعظمی از این روند با دخیل‌شدن سلیقه ناظران و اعمال کنندگان صلاحیت‌ها شکل می‌گیرد که این خود اشتباهات متعددی را به همراه می‌آورد.

تاخیر در اعلام نهایی نامزدهای تایید صلاحیت‌‌شده

موضوع دیگری که انتخابات شوراها را تحت الشعاع خود قراره داده اعلام دیر هنگام نامزدهای نهایی این انتخابات است. درحالی که زمان ثبت‌نام انتخابات شوراها از ریاست‌جمهوری تقریبا دوهفته‌ای زودتر انجام شد اما داوطلبان تایید صلاحیت‌شده شوراها زمانی اعلام شد که نامزدهای نهایی ریاست‌جمهوری مناظره دوم خود را هم برگزار کرده بودند. به نظر زمان ده روزه برای این که مردم کلان شهری مثل تهران نامزدهای شوراها را بشناسند و تصمیم بگیرند که به کدام رای بدهند، زمان بسیار کمی باشد. یادآوری این نکته نیز ضروری است که داوطلبان شوراها نسبت به ریاست‌جمهوری بسیار بیشتر هستند و این آمار برای شهر تهران چیزی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نامزد انتخاباتی است.

علی‌رغم تمهیدات فراوانی که مجلس یازدهم برا دوره ششم شوراها در نظر گرفته بود، از هیئت نظارت گرفته تا ثبت‌نام الکترونیکی؛ اما هیچ‌کدام از این اقدامات به خوبی اجرا نشد. در بحث ثبت‌نام که اکثر نامزدها در نهایت به علت خرابی سامانه مجبور به ثبت‌نام حضوری شدند و در بحث هیئت‌های نظارت نیز حواشی زیادی پیرامون تایید و رد صلاحیت کاندیداها شکل گرفت که در نهایت هم به استعفای اعضای اصلی این هیئت منجر شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای شهر تهران انتخابات 1400 شورای شهر شورای وحدت تایید یا رد صلاحیت علل رد صلاحیت ها انتخابات شوراها نامزدهای شوراها تایید صلاحیت ها شورای شهر تهران ریاست جمهوری اعلام نهایی مرتضی طلایی لیست شورای صلاحیت شده وزارت کشور هیئت نظارت اعلام شد ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها

رییس شورای اسلامی شهر تهران از آغاز به کار ۳۵۲ هیات امنای محلات شهر تهران، همزمان با نزدیک شدن به روز ۹ اردیبهشت که بنام روز شوراها در تقویم رسمی کشور یاد شده است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران با اعلام این خبر گفت: پیرو تحقق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، مبنی بر تشکیل هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله پایتخت این هیات امنا  از ۹ اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت تشکیل شوراهای سراسر کشور که به روز شوراها نامگذاری شده، آغاز به کار خواهند کرد و نخستین جلسه رسمی خود را برگزار می کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال گسترده و مشارکت فعال شهروندان در فرآیند تشکیل هیات امناء در سطح شهر تهران، فعالیت این هیات های امنا را نقطه عطفی در مسیر نیل به مشارکت محله محور برشمرد و تأکید کرد: آغاز به کار این هیات‌های امنا در ۳۵۲ نقطه از پایتخت و با حضور ۷۳۵۰ نفر از معتمدین آنهم در مدیریت شهری این دوره  می‌تواند زمینه ساز هم افزایی و همکاری سازنده بین آحاد مختلف مردم و نهادهای ذیربط در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در محلات مختلف شهر تهران شود.

رییس شورای شهر تهران در تشریح تشکیل این هیات امنای محلات یادآور شد: اعضای این هیات متشکل از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های جهادی، معتمدین محله، نخبگان، گروه‌های جهادی، نمایندگان هیات‌های مذهبی و قرآنی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان کلانتری، مدارس، مجموعه‌های ورزشی، بانوان فعال، ائمه جماعات، پایگاه‌های بسیج محله و معتمدین شورای اسلامی شهر تهران است. از این رو اهمیت حضور فعال و منظم کلیه اعضای هیات امنا در این جلسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تشکیل نخستین جلسه آنهم همزمان با روز شوراها، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تبادل اطلاعات پیرامون چالش‌ها و فرصت‌های موجود محلات خواهد بود، اظهار کرد: از این رو موضوع انتخاب ارکان هیات امنا، تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های آتی در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی، ایجاد هم افزایی و همکاری بین اعضاء و ساکنین محلات و سایر نهادهای ذیربط از مهمترین محورهای این جلسات به شمار می‌رود.

به گفته چمران، شروع این مراسم به صورت آنلاین از صحن شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با تشکیل جلسات هیات امناء محلات همراه خواهد بود؛ ضمن آنکه بعدازظهر همان روز، شورای شهر تهران، میزبان حضور اعضای دوره‌های اول تا ششم برای هم اندیشی در خصوص مسائل روز شهر است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، اسفند ماه سال گذشته دو همایش تحت عنوان آیین معرفی معتمدین شورای شهر تهران در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و همایشی تحت همین عنوان از سوی شهرداری تهران در تالار وزارت کشور نیز برگزار شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس