Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری روز دوشنبه گفت: لایحه موافقتنامه میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درخصوص تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (پژوهشگاه)، تهران، به عنوان مرکز گروه (۲) تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا تقدیم مجلس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در توضیح ضرورت تقدیم لایحه فوق گفت: کشورهای واقع در منطقه غرب و مرکز آسیا به عنوان کشورهای لرزه‌خیز در دنیا شناخته می‌شوند. در سال‌های اخیر زلزله‌های ویرانگر متعددی در کشورهای این منطقه نظیر ایران، پاکستان، افغانستان و ترکیه به وقوع پیوسته است که برخی از آنها تبعات جانی و خسارات اقتصادی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

امیری خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از این زلزله‌ها در مناطق مرزی میان دو یا چند کشور رخ داده‌اند که آسیب‌های آنها ابعاد منطقه‌ای داشته است. بنابراین ظرفیت‌سازی در این منطقه برای کاهش خطر زلزله و توانمندسازی این کشورها برای آمادگی و مقابله با تبعات زلزله‌ها، از مهمترین اقداماتی است که باید در راستای کاهش تلفات و خسارات زلزله‌های احتمالی آتی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس به منظور ارائه خدمات تخصصی به کشورهای منطقه و تسهیل همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همجوار، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری عنوان کرد: این موافقتنامه تعریف شرایط و ضوابط حاکم بر همکاری میان یونسکو و دولت مربوطه و نیز حقوق و تعهدات ناشی از آن برای طرف‌ها است.

امیری بیان کرد: از جمله وظایف مرکز (مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (پژوهشگاه)، تهران، به عنوان مرکز گروه (۲) تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا) می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

وی، انجام تحقیق و توسعه در زمینه‌های اصلی کاهش و مدیریت خطرپذیری زلزله برای کمک به درک بهتر از خطرپذیری ناشی از زلزله و حمایت از توسعه، اجرا و بهبود مقررات، استانداردها و دستورالعمل‌های فنی در حوزه کاهش خطرپذیری بلایا از جمله وظایف این مرکز دانست.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری همچنین، پشتیبانی از تدوین و توسعه سیاست کاهش خطرپذیری بلایا با انجام فعالیت‌های مانند کمک به دولت‌ها در طراحی سیاست‌های کاهش تبعات و خطرپذیری بلایا، ارزیابی نیازها پس از وقوع بلایا، ارزیابی صدمات، انجام ماموریت‌های شناسایی بعد از بلایا، ارزیابی خسارات فیزیکی، عملکردی و اقتصادی، ارزیابی اثرات اجتماعی بلایا و ... را نیز از دیگر وظایف این مرکز عنوان کرد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله حسین علی امیری یونسکو ترکیه زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران پاکستان مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله حسین علی امیری یونسکو ترکیه زلزله کاهش خطرپذیری بلایا منطقه ای زلزله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۶۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۶ فروردین؛ حمایت قاطع نمایندگان از «وعده صادق» سپاه

«حمایت رئیس و نمایندگان مجلس از سپاه در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونسیتی»، «توضیحاتی درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه»، «اصلاح موادی از لایحه تجارت در صحن مجلس» و... از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و ششم فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی  مجلس  به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و نمایندگان در ابتدای این جلسه در صحن مجلس در حمایت از اقدام سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونسیتی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق یک‌صدا «مرگ بر اسرائیل» را فریاد زدند.

«درود بر رزمندگان اسلام»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «سپاه انقلابی، تشکر تشکر» و «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده» از دیگر شعارهایی بود که نمایندگان مجلس سر دادند.

محمدباقر قالیباف هم در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر این‌که سیلی مردم ایران به دشمن صهیونیستی محکم و درس آموز بود، گفت‌: در صورتی که رژیم صهیونیستی با متحدانش غلط دیگری انجام دهد، پاسخ طراحی شده ایران شدیدتر خواهد بود.

محمود عباس زاده مشکینی خبرداد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز جلسه ای درباره ابعاد عملیات «وعده صادق» در پاسخ به اقدام تجاوزگرایانه رژیم صهیونستی در حمله به کنسلوگری ایران در دمشق برگزار می‌کند که این جلسات با حضور مسئولان مربوطه تشکیل می‌شود.

در ادامه، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس بیانیه ۲۰۶ نفر از نمایندگان مجلس پیرامون حمله و اقدام انقلابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به شرح زیر قرائت کرد که در بخشی از آن تاکید شده است: هرگونه خطایی راهبردی رژیم اسرائیل و پشتیبان آن آمریکای خبیث در تجاوز به سرزمین ایران اسلامی با پاسخ مقتدرانه فرزندان ملت روبرو خواهد شد آنچنان که همگان پایان عمر نکبت بار رژیم جعلی رژیم اسرائیل را به نظاره خواهند نشست.

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ رئیس مجلس ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه که بخش دوم لایحه بودجه درباره جداول کلان و پیوست‌ها شامل طرح‌های عمرانی و شرکت‌ها و واگذاری دارایی‌ها است، اضافه کرد: مجلس و دولت حق ندارند که در زمان بررسی این بخش به منابع و مصارف دست زده و حکم جدیدی بنویسند لذا نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را در هر سرفصل ثبت کنند بدون آنکه حکم و تبصره جدیدی اضافه شود.

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره لایحه تجارت (ایرادات شورای نگهبان) هم نمایندگان با اصلاح مواد ۵۶۱ تا ۸۱۶ این لایحه موافقت کردند.

در پایان این جلسه، تقاضای بررسی طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ (بررسی در کمیسیون به جای صحن) اعلام وصول شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زلزله در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ترکید؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه؛ حباب سکه ترکید؟
  • وقوع زلزله در نصرت آباد زاهدان
  • افقه در گفت و گو با قدس: مجلس برای تحقق شعار سال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کند
  • زلزله ۶.۵ ریشتری پاپوآ گینه‌نو را لرزاند
  • زلزله ۳، ۶ ریشتری در حوالی پارس اباد
  • کاهش 40 درصدی مالیات عملکرد تولید به معنای افزایش جذابیت این بخش است
  • خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲۶ فروردین؛ حمایت قاطع نمایندگان از «وعده صادق» سپاه
  • چرا زمین‌لرزه تایوان تلفات کمی داشت؟
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم باید قبل از اتمام کار مجلس یازدهم به سرانجام برسد