Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، کتاب موسیقایی «قطعاتی برای قانون» به تألیف سحر میرهاشمی و نت‌نویسی صالح آسترکی توسط انتشارات آروَن انتشار یافت.

این اثر شامل گلچینی از ملودی‌های بومی ایرانی و آهنگ‌های خاطره‌انگیز با تألیف سحر میرهاشمی منتشر شد.

نگارش این مجموعه که دارای ۲۵ قطعه و ۵۳ صفحه است، حدود شش ماه به طول انجامیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بخشی از مقدمه  کتاب آمده است: «مردم ایران زمین از روزگاران کهن پیوند عمیقی با موسیقی داشته‌اند. در واقع موسیقی دستاورد فرهنگ متداوم مردم این خاک و بوم است. سرمایه اصلی موسیقی، بخش سنتی آن است. در این میان قطعات مرسوم به فولکلوریک، نواخته شده‌اند که از ابتدا به طور غیرمکتوب و به صورت سینه به سینه منتقل شده‌اند. این نوع موسیقی که به موسیقی قومی و بومی نیز مشهور است در زیر مجموعه موسیقی سنتی قرار دارد و شکل مردمی‌تر موسیقی سنتی است.»

مجموعه حاضر از دو بخش تشکیل شده که بخشی از آن متعلق به قطعاتی از موسیقی فولکلور و بخشی دیگر برگرفته از قطعات فیلم‌های جهانی است. 

این انتخاب برای تنوع نوازنده یا هنرجو در نظر گرفته شده است. این کتاب جنبه آموزشی نداشته و از نظر تکنیکی، قطعات کتاب با یکدیگر هم سطح هستند. زینت‌های نوشته شده در کتاب، با توجه به توانایی نوازندگان می‌تواند ساده یا دشوار بوده  و نواختن هنرجو را با قوت و ضعف آموخته‌های خود آشنا می‌سازد.

همچنین از این هنرمند به تازگی مجموعه «آموزش مربی‌گری موسیقی کودک» توسط انتشارات آروَن منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب آموزشی می‌توانند با انتشارات آروَن تماس حاصل کنند.
***************************

دفتر چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» بسته شد

چهارمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و‌ حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

در روز چهارم و پایانی اجراها و مطابق با جدول پخش، ابتدا گروهی پنج نفره متشکل از آزاده امیری نوازنده تار، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، مریم ملا نوازنده تمبک، صبا رمضان نوازنده سازهای کوبه‌ای و به خوانندگی نوید نوروزی به روی صحنه رفتند و قطعات باران، ساز و آواز (علیرضا دریایی و نوید نوروزی)، طرب انگیز، تکنوازی تار، چهار مضراب با همراهی تمبک مریم ملا و تصنیف دوستت دارم را اجرا کردند.

قطعاتی که این گروه در این کنسرت اجرا کردند، در دستگاه شور و آواز دشتی بود که آهنگسازی تمامی این قطعات برعهده آزاده امیری بود. تمامی این قطعات، از ساخته‌های چند سال گذشته این هنرمند است که به صورت صوتی منتشر شده‌اند. این قطعات برای ارکستر بزرگتری که شامل تار، سنتور، عود، کمانچه، کمانچه آلتو، تار باس، تمبک، سازهای کوبه‌ای و خواننده نوشته شده بود اما به دلیل شرایط این اجرا، گروه تصمیم به اجرای این قطعات با ارکستر کوچکتری گرفت.

اجرای دوم توسط گروه سه نفره نوید توسلی نوازنده سنتور، صابر سوری نوازنده عود و بهنام معصومی نوازنده تمبک به روی صحنه برده شد. این گروه در این کنسرت، قطعات نهفته در یادها اثر ابوالحسن صبا و پرویز مشکاتیان، بداهه نوازی، پرواز اثر صابر سوری، بداهه نوازی، چهار مضراب در امتداد نوا اثر نوید توسلی، بداهه نوازی و در پایان باده گسار اثر نوید توسلی را اجرا کردند. ‌
این گروه تمامی قطعات را در دستگاه نوا اجرا کردند و نحوه انتخاب قطعات، براساس مشورت دو عضو اصلی گروه یعنی نوید توسلی و صابر سوری بود.

اجرای پایانی روز چهارم نیز به اجرای محمدامین اکبرپور نوازنده تار و عیسی شکری نوازنده دایره اختصاص داشت. این گروه قطعات پیش‌درآمد از آقای نی داوود، درآمد‌های ردیف آن، گوشه‌های کرشمه، سارنگ، دادآفرین، ضربی دادآفرین، آواز و دلکش، ضربی دلکش، جامه دران و فرود دلکش، ضربی چهارپاره، گوشه راک آقای نی داوود و همچنین یک ضربی در راک کشمیر، فرود و همچنین یک تصنیف نصیر خوانی را اجرا کردند.

این گروه تمامی قطعات را در دستگاه ماهور اجرا کردند. این اجرا، ادامه‌ی دونوازی‌هایی بود که در سال ۱۳۹۲ به نام «سینه‌ی مشروح» یادواره مرتضی نی داوود اجرا کرده بودند که در آن کنسرت، صفحه و ردیف سه گاه آقای نی داوود را کپی کرده بودند و قطعات را بر آن اساس ساخته بودند. در این اجرا، محمدامین اکبرپور به همراه عیسی شکری ردیف و صفحه ماهور استاد نی داوود را کپی کرده بودند و آن را اجرا کردند.

گفتنی‌ست؛ این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهیانه اجرا خواهد شد. گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود. 

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب موسیقی قانون برخط ماه و نوا کنسرت های آنلاین اجرا کردند نوید توسلی نی داوود شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجری خندان‌تر از همیشه در شهر خاطره‌انگیز (عکس)

به گزارش "ورزش سه" رضا مهاجری که طبق عادت قدیمی مشهد را برای اردوی تیم‌هایش انتخاب کرده از ابتدای امسال هم در مشهد اردو زد و فردا در همین شهر باید به مهمانی خوشه‌طلایی برود، تیمی که حالا پس از استعفای خسرو حیدری، ایمان رزاقی را به عنوان سرمربی معرفی کرده است.

مهاجری که تیمش با یک بازی کمتر در صدرجدول لیگ آزادگان حضور دارد، حالا با شور و نشاط بیشتری در مشهد حضور دارد و تمرینات شاگردانش را زیرنظر گرفته است.

او پیش از این روزهای خوبی را در مشهد با سیاه‌جامگان، پدیده و شهرخودرو گذرانده است و حالا با شکست خوشه‌طلایی می‌تواند کام لرتباران را برای یک صعود خاطره‌انگیز، شیرین کند.

عکس: محسن بخشنده

دیگر خبرها

  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • خواننده ای که رکورد اجرای کنسرت در ایران را شکست | آمار شگفت انگیز در سال ۱۴۰۲
  • مهاجری خندان‌تر از همیشه در شهر خاطره‌انگیز (عکس)
  • تتلو، معین، رونالدو، علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • تتلو، معین، رونالدو ،علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • اجرای موسیقی بومی ‌و محلی در ایلام
  • تکنیسین‌های کامپیوتر که حتی «نت» را بلد نبودند، جای آهنگسازان آمدند/ سال‌ها کار نکردم و کسی سراغم را نگرفت/ در این مُلک دردهایمان مشترک است
  • پایان شادراه خاطره انگیز نور در یزد