Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-16@11:07:19 GMT

دوقطبی اصلی انتخابات رئیسی-روحانی است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۲۶۸۷۳

دوقطبی اصلی انتخابات رئیسی-روحانی است

برای آنکه بتوان رویکرد دولت روحانی را تغییر داد، باید نارضایتی منفعل و قهر با صندوق های رای را به نارضایتی فعال تبدیل کرد؛ در حقیقت همه آنها که با روند حاکم بر دولت مخالف‌اند می‌توانند با رای خود نسبت به تغییر وضع موجود اقدام کنند.

به گزارش مشرق، روز جمعه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و هشتمین رئیس‌جمهور از میان ۷ کاندیدای برگزیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجاکه مجری انتخابات در همه ادوار دولت و وزارت کشور است،  بی‌طرفی دولت‌ها در ایام تبلیغات و عدم مداخله رئیس جمهور و ارکان دولت در جریان برگزاری انتخابات مورد توجه رسانه‌ها و کاندیداها است.

با این وجود اظهارات رئیس‌جمهور در روزهای گذشته و موضع‌گیری‌های وی علیه نامزدهای جریان انقلاب را می‌توان نوعی مداخله در انتخابات دانست. آقای روحانی در جلسه هیئت دولت بعد از برگزاری دومین مناظره با انتقاد از آنچه قلب واقعیت در مناظره‌ها می‌دانست، اظهار داشت: " چیزهای بهتری در این روزها هم می‌شنویم. چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شدند. حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها و به جوان‌ها، چه شد در این مدت خانم‌ها نبودند! این روزها خانم‌ها پیدایشان شد. خیلی مورد احترام هستند. اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شدند! شیعه و سنی چقدر باهم برادر و متحد شدند! چیزهای خوبی هم الحمدالله این روزها هست." 

روحانی شنبه نیز در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با بیانی طعنه‌آمیز گفت: "این روزها متأسفانه زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده است. زبان نقد و انتقاد که همیشه باز بوده، امروز هم باز است و متأسفانه زبان تخریب و تضعیف و تحریف هم به راه افتاده است...".

این اظهارات روحانی نشان می‌دهد که وی در این انتخابات خود را بخشی از نزاع می‌داند و با تفکر منتقد جریان حاکم بر دولت به مقابله برخاسته است. آنچه در این دوره از انتخابات نمود زیادی داشته است مخالفت با استمرار وضع موجود است و هرکدام از کاندیداها تلاش داشتند تا گوی سبقت را از دیگری در مخالفت با دولت روحانی بربایند و با نمایندگان این تفکر یعنی همتی و مهرعلیزاده مقابله کنند؛ هرچند آنها نیز تلاش داشتند تا خود را از زیر چتر دولت بیرون بکشند اما بهرحال چسبندگی آنها به جریان اصلاحات و همچنین مسئولیت کلان داشتن در دولت روحانی مانع از این می‌شد تا بتوانند خود را از دولت جدا کنند. 

میزان درصد بالای آراء نامزدهای جریان انقلاب و مشخصاً آیت‌الله رییسی و آراء بافاصله پایین‌تر نامزدهای وابسته به دولت مانند همتی و مهرعلیزاده در نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که ملت در شرایط فعلی خواهان عدم استمرار سیاست‌های دولت روحانی هستند. حتی بخش عمده‌ای از آن دسته از افرادی که پای صندوق‌های رای حضور نمی‌یابند نیز گلایه‌مندی از دولت و شرایط اقتصادی را دلیل اصلی بی‌تمایلی به مشارکت اعلام کرده‌اند. در حقیقت، بعد از رشد مشکلات معیشتی و اقتصادی و همچنین برخی سوءرفتارهای دولت با مردم همچون افزایش غیرمدبرانه قیمت بنزین، راه انداختن صف کالاهای اساسی همچون مرغ و روغن، آشفتگی اجرایی در مدیریت شیوع کرونا و روند کند واکسیناسیون موجب شده تا حتی رای ندادن نیز بخشی از مخالفت با دولت باشد. 

در این شرایط، بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند: برای آنکه بتوان رویکرد دولت روحانی را تغییر داد، باید نارضایتی منفعل و قهر با صندوق های رای را به نارضایتی فعال تبدیل کرد؛ در حقیقت همه آنها که با روند حاکم بر دولت مخالف اند با رای خود نسبت به تغییر وضع موجود اقدام کنند. هرچند وضعیت اقتصادی و عملکرد دولت ناراحت‌کننده بوده اما انتخابات فرصتی برای پیگیری مطالبات سیاسی از طریق انتخاب نامزدها و برنامه‌های آن‌هاست. ضمن آنکه تجربه نشان داده، نمایش انسجام ملی در کشور و مشارکت بالا هم ضدتحریم بوده و هم ضدتهدید و هم مایه‌ی تقویت اقتدار ملی ایرانیان.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین انتخابات ریاست جمهوری 1400 رئیس جمهور انتخابات ریاست جمهوری دولت روحانی خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۶۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرعباس نیک، دبیر انجمن اسلامی معلمان استان آذربایجان شرقی در گفتگو با هم‌میهن به تحلیل و بررسی دلایل پیروزی چهره‌های میانه‌رو در انتخابات مجلس دوازدهم در این استان پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

*‌دلیل اینکه در استان آذربایجان شرقی از بین نماینده‌های راه‌یافته به مجلس جریان میانه‌رو بیشترین درصد رای‌آوری را داشتند، چیست؟

آذربایجان شرقی رفتارشناسی خاص خود را دارد و گاهی هماهنگ با کشور عمل می‌کند و گاهی رفتار منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارد. تا سال ۸۸ یکی از پایگاه‌های مستحکم جریان اصلاحات استان آذربایجان شرقی بوده است و بیشترین میزان مشارکت و رای اصلاح‌طلب‌ها تا این سال از این استان بوده است. اما بعد از سال ۸۸ جریانات هویت‌طلب در این استان تقویت شدند و مقداری از سبد رای اصلاح‌طلب‌ها کاسته شد اما بعد از سال ۹۶ مجدداً این سبد رای به سمت اصلاح‌طلب‌ها بازگشت.

علت این موضوع را می‌توان هماهنگ با کل کشور در نظر گرفت و نوعی رویگردانی از شرایط فعلی و اعتراض به وضعیت مستقر تلقی می‌شود. عموماً هر زمانی که افکار عمومی آذربایجان شرقی نسبت به وضعیت جاری استان و کشور معترض است، به کاندیداهای منتسب به جناح اصولگرا چه در انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در انتخابات مجلس رای نمی‌دهند.

اگر شرایط رقابتی بهتر بود، اطمینان دارم که حتی نتایج به مراتب قدرتمندتری به نفع جریان میانه‌رو در این استان رقم بخورد و ممکن بود حتی یک نفر هم از جریان اصولگرا وارد مجلس نشود. ممکن است این موضوع در سال‌های آینده تشدید شود، یعنی در شرایطی که ما این نتیجه را داشتیم که هیچ‌یک از احزاب اصلاح‌طلب وارد انتخابات نشدند و از هیچ‌یک از کاندیداها حمایتی نکردند.

*‌از سال ۹۸ تا انتخابات مجلس دوازدهم، تغییر خاصی در رویکرد و نگرش مردم رخ داده است و با وجود محدودیت‌های مشابه موجود و کاهش مشارکتی که در هر دو دوره تکرار شد، اما در این دوره تعداد میانه‌روهایی که به مجلس راه یافتند بیشتر شده است؟

عموماً تا سال ۹۶ شرایط و کارنامه عملکرد حاکمیتی برای مردم مشخص نشده بود. از سال ۹۶ به بعد که هم در مجلس و هم در دولت وضعیت جناح اصولگرا برای مردم روشن‌تر شد، این حمل بر باز شدن دست افرادی که شعارشان مبنی بر این بود که معیشت مردم اولویت است و می‌توانند مشکلات را حل کنند، در نظر می‌گیرم.

به همین دلیل احساس می‌کنم طی سال‌های گذشته شدیداً نسبت به عملکرد جریانات اصولگرا در آذربایجان شرقی اعتراض جدی وجود دارد؛ به‌ویژه اینکه نمایندگانی که از جریان اصولگرا در آذربایجان شرقی و شهر تبریز در مجلس بودند، در جایگاه‌های مهمی قرار داشتند که رای نیاورند. برای مثال فردی مثل آقای تاج‌الدینی که در تبریز جزو نفراتی است که با رای بسیار ضعیف به مرحله دوم راه یافته، او کسی است که تا سطح معاونت ریاست‌جمهوری بالا رفته اما با این وجود، رای کمتری نسبت به کاندیداهای میانه‌رو دارد و در جایگاه پایین‌تری قرار گرفت.

‌*در این دوره به نظر نمی‌رسد نسبت به دوره گذشته تبلیغات انتخاباتی چندان گسترده‌ای صورت گرفته باشد، با این وجود تاثیر تبلیغات را در انتخاب مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منطقه آذربایجان یک منطقه سیاسی است و سطح تحصیلات و رفاه مردم نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و مردم هم منابع رسانه‌ای متعددی دارند و به همین دلیل نقش تبلیغات را چندان جدی نمی‌بینم. افکار عمومی در این استان براساس تحلیل شخصی خودش به نتیجه می‌رسد و دست به انتخاب می‌زند و تبلیغات هم به مراتب کمتر از انتخابات گذشته بود.

چه در تبریز و چه در سایر شهرهای استان خلوت‌ترین فضا در ستادها را شاهد بودیم و عملاً حتی این مقدار رای که وارد صندوق‌های رای شد نیز منجر به شکست اصولگراها حتی در انتخاباتی غیررقابتی شد.

*‌پیش‌بینی شما از گرایش سیاسی نمایندگانی که در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از این استان به مجلس راه پیدا می‌کنند، چیست؟

مجدداً به نظر می‌رسد عموماً نسبت به دور اول مشارکت کمتر می‌شود و بازهم چهره‌های مطرح و شناخته‌شده جریان اصولگرا در این شرایط هم شانس کمتری دارند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895794

دیگر خبرها

  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • انتقاد تلویحی یک اصولگرا از مدیریت قالیباف بر مجلس /عملی نشدن وعده های دولت رئیسی تقصیر هیات رئیسه است
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • فعال سیاسی اصولگرا: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است
  • زریبافان: بهترین زمان برای تغییر و اصلاح دولت سیزدهم است /رئیسی نباید زیر بار فشار جریانات سیاسی و فامیلی برود
  • اشتباه کردم و استغفار می‌کنم | عذرخواهی یک روحانی از توئیت انتقادی که درباره رئیسی نوشت
  • رشیدی کوچی، نماینده: فکر می‌کنم دلار تا 70 هزار تومان بالا برود/ روابط عمومی دولت به نقادان گفتند تروریست اقتصادی! به آنها پیشنهاد می‌کنم صحبت‌‌های خود در دوران دولت روحانی زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کرد را مرور کنند!
  • بررسی| آیا واقعا بدترین وضعیت طلا در دولت رئیسی بوده است؟
  • (عکس) میزان رشد قیمت کنسرو‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی