Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی نجات نیا رایزن سابق بازرگانی کشورمان در عراق  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات  بازرگانان خارجی و تجارت با عراق گفت: مشکل ویزا از مشکلات جدی کشورها برای ورود به عراق است. بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق شعبه ثبت کرده اند و نمی‌توانند به دلیل کرونا ویزا بگیرند که باید این مشکل برای آن‌ها حل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: همینطور میان دو کشور اتوبوسی از تهران به بغداد به منظور مقاصد سیاحتی، زیارتی و درمانی وجود ندارد. باید از میدان آزادی به مقصد شهر‌های نجف، کربلا و بغداد و بالعکس تاکسی‌های سواری داشته باشیم. ببینید اتحادیه اروپا و آمریکای جنوبی و کشور‌های خاور دور تا چه میزان رفت و آمد‌ها را میان کشور‌ها تسهیل کرده اند.

نجات نیا گفت: در حال حاضر تنها ریل قطار ما در شلمچه متوقف شده است و تا به حال ما به اندازه ۳۰ هزار کیلومتر را نتوانسته ایم وصل کنیم تا کالاهایمان هم از طریق ریلی و هم ترانزیت به این کشور صادر شوند. که در این صورت هم میزان سود برای کشور ما افزایش خواهد داشت هم کالا‌ها به مراتب ارزان‌تر به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد.

رایزن بازرگانی در عراق تصریح کرد: همینطور خدمات ترانزیت کالا‌ها باید در بنادر کشورمان  جریان داشته باشد. ظرفیت بنادر ما خالی است. از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

ظرفیت بندر شهید رجایی جهت انتقال ترانزیت به عراق

او بیان کرد: دولتمردان ما توجهی ندارند که اگر عراق از استرالیا گندم وارد می‌کنند، می‌توانند از ظرفیت بندر شهید رجایی استفاده کرده و از این بندر به عراق از طریق ترانزیت وارد شود. به دلیل اینکه مستقیما نمی‌تواند به بندر ام القصر در جنوب عراق وارد شود. زیرا آب خور اسکله این بندر به خوبی لایروبی نشده است و بالای ۱۰۰ هزار تن نمی‌تواند بارگیری کند و تنها کشتی‌های کوچک و لنج می‌تواند بارگیری کند. در حال حاضر دبی و کویت از این فرصت استفاده می‌کنند.

این رایزن سابق بازرگانی در عراق توضیح داد: اولین گروه کالایی که مورد نیاز عراق است و در بیشترین سطح وارد می‌شود مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی است و در رتبه بعدی مصالح ساختمانی و مواد شوینده و بهداشتی بوده، لوازم خانگی و پوشاک و اسباب بازی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نجات نیا گفت: پوشاک در سه سطح در عراق مصرف می‌شود اول ارزان که از چین و تایلند و برمه و ویتنام وارد می‌شود. دوم پوشاک متوسط به بالا که از ترکیه وارد می‌شود و سوم پوشاک گران قیمت که از ایتالیا وارد این کشور می‌شود. تا وقتی که دلار زیر سه هزار تومان بود، صادرات پوشاک ایران به عراق به صرفه نبوده است. تجار به دنبال جنس ارزان هستند، اما مردم جنس با کیفیت می‌خواهند.

رایزن سابق بازرگانی کشورمان در عراق بیان کرد: در واقع بازرگانان جنس‌های درجه پنجم و ششم خریداری می‌کنند. در حال حاضر که دلار به قیمت ۲۵ هزار تومان رسیده است، کالای ما بسیار به صرفه‌تر از کالای چین ارزان‌تر و در مدت زمان کمتری به عراق می‌رسد. حال حاضر بهترین زمان صادرات پوشاک ایرانی به عراق است.

او ادامه داد: اولین استراتژی این است که باید اطلاع رسانی درستی به عراق در این رابطه صورت بگیرد و تعامل بیشتری با تجار عراق انجام شود. هیچ مرکز اطلاع رسانی به زبان عربی در کشورمان وجود ندارد که با یک کلیک بتوان اطلاعات درستی را درباره جزئیات تجارت با این کشور به دست بیاید.

نجات نیا تصریح کرد: به عنوان مثال اگر یک فروشنده عراقی بخواهد تیشرت ایرانی خریداری کند نمی تواند به راحتی  تولید کنندگان این پوشاک را از نظر رتبه اقتصادی و کیفیت کار و آشنایی با تجارت خارجی و صادرات و متعهد بودن شناسایی کند. اصلا چنین مواردی در هیچ کدام از بخش‌های صادرات و به زبان‌های مختلف در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجارت خارجی صادرات به عراق نجات نیا حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۸۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ناصر عسکری‌فرد گفت: تولید خوراک سالم و بهداشتی برای صنعت دام و طیور کشور از اهمیت بالای اقتصادی و بهداشتی برخوردار است و کارشناسان دامپزشکی با حضور جهادی و شبانه‌روزی در بندر امام خمینی، بهداشت و سلامت نهاده‌های دامی وارداتی را در همه مراحل تخلیه، بارگیری و حمل به تمام نقاط کشور طبق ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و نظارت‌های بهداشتی و تخصصی را اعمال می‌کنند.

وی افزود: این محموله‌ها تحت نظارت و کنترل بهداشتی دامپزشکی و بعد از انجام آنالیز کیفی و انجام آزمایش‌های لازم، در سیستم زنجیره مصرف دام و طیور کشور قرار می‌گیرند.

عسکری فرد ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ میلیون تن نهاده دامی وارداتی به کشور تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان ترخیص شد که این مقدار نسبت به سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: با انجام این حجم از واردات نهاده‌های دامی به کشور از بندر امام خمینی تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی، رشد تولید فرآورده‌های دامی، آرامش در بازار مصرف، امنیت غذایی و افزایش اشتغال در این زمینه بیشتر فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی فرصتی برای نظام پوشاک است
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • دولت نجات ملی یمن : ما مشکوک هستیم که اعضای موساد از طریق یک پرواز، وارد بندر المخا شدند
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • پیشرفت 73 درصدی در ساخت کانال اتصال بندر فاو به «جاده توسعه»
  • اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل غلط بود | گمان نمی‌کردیم ایران مستقیم وارد عمل شود
  • ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد
  • ایکس از کاربران جدید کارمزد می گیرد