Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم انلاین اردبیل؛ اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای در پی شروع فصل گرما و ماه‌های پرخطر از نظر آغاز فعالیت و رشد و تکثیر و فراوانی کنه‌ها و ارتباط آن با برخی از بیماری‌ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.
در این اطلاعیه از عموم دامداران، دامپروران و روستائیان استان خواسته شده است نسبت به سمپاشی بدن دامها، جایگاه‌های نگهداری و اماکن دامی خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری سمپاشی است و در این راستا با تمهیدات انجام شده سمـوم مجـاز بـه انـدازه کافی تأمین شده و دامداران می‌توانند برای تهیه آن به نزدیکترین داروخانه دامپزشکی حتی در دورترین نقاط استان مراجعه و سموم مورد نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه و استفاده کنند.
 
بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که عامل اصلی بیماری، ویــروسی از گروه خانواده آربوویروس‌ها است و کنه‌ها ناقل و مخزن اصلی این بیماری بوده و نیش زدن کنه‌های آلوده مهمترین راه انتقال این ویروس است.

بیماری در دام‌ها بدون علائم کلینیکی و معمولاً به شکل یک تب خفیف که از ۲ تا ۷ روز متفاوت است بروز می‌کند و در این دوره کلیه ترشحات دام پر خطر می‌باشند.
 
تمامی دامداران، کارگران دامداری‌ها، چوپانان، دلالان دام، رانندگان وسایل حمل و نقل دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه‌ها (دامپزشکان، سلاخان، قصابان و بازرسان بهداشتی گوشت)، پشـم چینـان و دسـت انـدرکـاران پشم و پوست دام و پرستاران بیمارستان‌ها می‌توانند در معرض خطر این بیماری باشند.
 
گرچه سمپاشی با سموم مجاز و مناسب به عنوان یکی از تاکتیک‌های پیشگیری و کنترل این بیماری و کاهش جمعیت کنه‌ها بسیار ضروری است، اما موارد دیگری مانند منع کشتار دام در خارج از فضـای کشتــارگاه، اجتناب از عادت پرخطر نظیر له کردن کنه‌ها توسط دامداران، شیردوشان، پشم چینان و منع کشتار دام بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده در پیشگیری از این بیماری مهم است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بیماری کریمه کنگو دامپزشکی استان اردبیل تب خونریزی دهنده کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۲۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس دامپزشکی نیشابور گفت: واحد مبارزه با بیماری‌ های این شبکه، برای مبارزه با انگل‌ های خارجی دام‌ های سبک و سنگین بیش از هزار لیتر سم رایگان در بین دامداران توزیع کرد.

 

علی سلیمانی افزود: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت حشرات بویژه کنه‌ ها که عامل بیماری مشترک و خطرناک تب کریمه کنگو هستند، از ابتدای امسال سال توزیعِ سم‌ بین دامداران با همکاری دهیاران روستاها در دستور کار قرار گرفت.


وی از دامداران خواست: برای حفظ سرمایه و دسترنج خود در فصل گرما هر ۲ هفته دام‌ ها و محوطه دامداری خود را با سموم مختلف سم پاشی کنند.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • هشدار دامپزشکی گناباد در خصوص شیوع بیماری تب مالت
  • برگزاری کلاس آموزشی راههای انتقال و پیشگیری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام دردامپزشکی نیشابور
  • هشدار دامپزشکی تربت‌حیدریه به دامداران در خصوص مبارزه با انگل‌های خارجی