Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان یک عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان اعلام کرد که کردستان در چارچوب ایران اسلامی به عنوان یک استان در موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی قرار گرفته و مدل‌هایی که در طول شش برنامه توسعه در کشور تجربه کردیم، با کمال تاسف نشان دهنده این است که شکاف بین مناطق بیشتر شده است و این به نظام دیوان سالاری فکری حاکم برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حامد قادرزاده در وبینار "دولت سیزدهم و مطالبات دانشگاهیان استان کردستان" که با همت دانشگاه کردستان برگزار شد به ارائه مطالبی با عنوان "الزامات تعدیل مدل دیوان سالاری توسعه" پرداخت و اظهار کرد که اگر ما به گذشته شیوه نگاه به توسعه برگردیم، مدل انتشار یکی از مدل‌هایی بود که معتقد بود اگر کشوری از روشی به توسعه دست پیدا کرده، باید آن روش را در جاهای دیگر هم به کار بگیریم.

وی افزود که به دلیل اینکه اساسا توسعه نیازمند شناسایی مدلی خاص در هر منطقه است، نمی‌توانیم برای همه مناطق مدل یکسانی برای توسعه عرضه کنیم و انتظار توسعه را داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه توسعه امری از بالا به پایین نیست و بر اساس آنچه در سیستم اقتصادی جامعه موجود است، باید شکل بگیرد، تصریح کرد که سنجش فاکتورهای پنجگانه توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در هر مکان از الزامات توسعه است و برای دستیابی به توسعه لازم و ضروری است اما نمی‌توان بدون توجه به مزیت‌های موجود برنامه کاملی را به کشوری دیکته کرد.

وی عنوان کرد که کردستان در چارچوب ایران اسلامی به عنوان یک استان در موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی قرار گرفته و مدل‌هایی که در طول شش برنامه توسعه در کشور تجربه کردیم، با کمال تاسف نشان دهنده این است که شکاف بین مناطق بیشتر شده است و این به نظام دیوان سالاری فکری حاکم برمی‌گردد.

قادرزاده ادامه داد که در برنامه ریزی توسعه که در کشور اتفاق افتاده به چند دلیل نتوانستیم موفقیت را چنان که شایسته است ببینیم و یکی از دلایل آن نظام دستوری از بالا به پایین و دستوری است و به این مسئله برمی‌گردد که فاکتورهای پذیرنده مدل ذکر شده در محیط ما نتوانسته جذب مناسب و نتیجه مطلوب را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که اگر امروز در کشور میخواهیم شاهد تحولی نو باشیم، بایستی نگاه به این گفتمان تغییر پیدا کند به نحوی که حتی نمی‌توان راهکار مشترکی برای همه شهرهای یک استان تعیین کرد.

به گفته قادرزاده نگاه دیوان سالارانه نگاهی ناموفق بوده و نگاه جامع توسعه و برنامه دیکته شده به همه استان‌ها و در همه بخش‌هاست و این اقدام درستی نیست.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در دولت سیزدهم توسعه مناسبی در کردستان را شاهد باشیم، لازم است نگاه به توسعه نگاهی آکادمیک و مبتنی بر شرایط موجود باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان درپایان یادآور شد که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در طول 6 برنامه گذشته، شانس موفقیت ما بویژه در استان کردستان کمتر از 40 درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی دانشگاه کردستان دانشگاه کردستان دیوان سالاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۰۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی _ یک گروه از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از آثار تاریخی اصفهان بازدید کردند تا اثرات فرونشست را بر آن ببینند. یک شکاف بزرگ درست کف یکی از صحن‌های مسجد سید درست شده است که نسبت به دو سال قبل بیشتر پیش رفته است. شکاف ادامه پیدا کرده تا به جاهای دیگر مسجد هم برسد، به خصوص به سقف و دیوارها.

گزارش را اینجا ببینید

علاوه بر آن مسجد جامع عباسی و مسجد و بازار علیقلی آقا هم وضع بهتری ندارد. ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بر سقف و دیوار مسجدها دیده می‌شود. فرونشست در اصفهان نامتقارن است یعنی دو طرف بنا به یک اندازه در زمین فرو نمی‌رود. به همین دلیل خطر فروریختن بیشتر می‌شود.

در بعضی جاها دیوار را  طوری درگیر کرده‌ که مجبور شده‌اند وصله پیله‌اش کنند. در مسجد جامع عباسی ستون‌ها چرخیده‌اند و این می‌تواند باعث شکاف در گنبد و ریزش بنا شود.

کارشناسان فعال در این حوزه می‌گویند می‌توان با نصب دستگاه میزان تغییر در آثار را اندازه گرفت اما گویا اداره میراث فرهنگی اصفهان در این حد هم با همراهی نداشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر نمی‌توان جلوی برداشت بی‌رویه آب را گرفت، می‌توان ایجاد شکاف و ترک را در آثار تاریخی کنترل کرد،

اما گویا مسوولان میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه آنطور که باید تلاش نکرده‌اند. اداره میراث فرهنگی اصفهان باید بیشتر از قبل به این آثار رسیدگی کند.

سوال این است که دیوارها و سقف‌ها تا کی می‌توانند سر پا بمانند؟ هیچ کس نمی‌تواند دقیق بگوید چقدر برای نجات این آثار  وقت هست؛ برای نجات این آثار و البته نجات اصفهان. هر چقدر آب بیشتری از چاه‌ها بکشند، عمق ترک‌ها بیشتر می‌شود و زندگی در این شهر خطرناک‌تر. باز و بسته شدن زاینده‌رود هم فقط کار را بدتر می‌کند. باید این رودخانه همیشه جریان داشته باشد و جلوی برداشت‌های اضافه از رودخانه و چاه‌ها گرفته شود.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زاینده‌رود چند روزه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد / همه ناراضی و معلوم نیست کی از این وضعیت راضیست (فیلم) مدیریت ناهماهنگ در زاینده‌رود/ ممکن است آبی که از دریای عمان می‌رسد به رودخانه نرود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند