Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مصطفی زبردست عصر امروز در نشست مجازی با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص کمبود واکسن و داروهای دامی بیان کرد: در لرستان دو مجموعه بایر افلاک ازنا و اکسیر بروجرد تولید و تامین داروهای دامی را انجام می‌دهند، کلیه مراحل تولید در این دو واحد تولیدی توسط دامپزشکی رصد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کیفیت محصولات تولید شده در  دو واحد بایر افلاک و اکسیر با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند و حتی شاهد صادرات به کشورهای همسایه هم هستیم.

مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: در مجموع کمبودی به لحاظ تامین داروهای دامی در استان نداریم.

زبردست در خصوص تامین واکسن تب برفکی نیز توضیح داد: همانطورکه می‌دانید دارو و واکسن با هم متفاوت هستند‌ و ما بعضی واکسن‌ها را وارد می‌کنیم، اما با این وجود سال  گذشته ما توانستیم واکسن تب برفکی را بین جمعیت دام سنگین انجام دهیم.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: امسال نیز از ابتدای تیر ماه به مدت یک ماه طرح واکسیناسیون را بین دام سنگین با هدف خدمات رسانی رایگان و ایمن سازی در مقابل بیماری واگیردار تب برفکی اجرا خواهیم کرد.

زبردست گفت: در حال حاضر کمبود واکسن تب برفکی نداریم و واکسن به اندازه کافی توسط بخش دولتی و خصوصی تامین شده است و به موقع در اختیار تولید کنندگان و بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

وی اما در رابطه با گرانی داروهای دامی توضیح داد: با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه داروهایی که در استان و کشور تولید می‌‌شود وارداتی است و ارتباط مستقیم با تغییرات ارزی و ریالی دارند، امسال شاهد افزایش سی درصدی قیمت داروهای دامی نسبت به سال گذشته بودیم.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه نود درصد پرورش دام در استان سنتی است و  دامداران جزو قشر آسیب پذیر هستند، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که بخشی از واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار دهیم.

انتهای پیام/
 / / تامین دارو و واکسن/کمبود نداریم/ / گرامی داروهای دامی
 

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیر کل دامپزشکی لرستان تب برفکی پرورش دام واکسیناسیون دام سبک و سنگین داروهای دامی تب برفکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟

ایتنا - براساس آخرین پژوهش‌ها درمورد داروهای کاهش وزن، برخی مصرف‌کنندگان مدعی‌اند که داروی «پپتید شبه‌گلوکاگون ۱» (جی‌ال‌پی-۱) و سایر داروهای مشابه، به موازات کاهش وزن، در آنها احساس اضطراب، افسردگی و گاه افکار مرتبط با خودکشی پدید آورده است.
برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی داروهای درمان دیابت ممکن است شخصیت و رفتار افراد را تغییر دهند. به گزارش نیویورک‌پست، داروهایی نظیر اوزمپیک (ozempic) و ویگووی (Wegovy‌) بر میزان دوپامین تاثیر می‌گذارند. دوپامین بر بخش‌های مختلف بدن تاثیرگذار است.

ترکیبات شیمیایی مغز علاوه بر تاثیر روی انگیزه عاطفی و فیزیکی برای غذا‌ خوردن، بر احساس پاداش، لذت، انگیزه و کنش هم تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس، سطوح در حال تغییر این تغییرات شیمیایی این ادعای مصرف‌کنندگان را توجیه می‌کند که چرا تمایلشان به الکل، سکس یا مواد مخدر کاهش می‌یابد.

دکتر کنت بریج، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب در دانشگاه میشیگان، به دیلی میل گفت: «هم مواد اعتیادآور و هم غذا، سیگنال‌های دوپامین و مناطق یادگیری‌-پاداش یکسانی را در مغز را فعال می‌کنند.» طبق گفته او، در برخی موارد وقتی محققان می‌خواهند چیزی را به حیوانات یاد بدهند، آنها را برای مدتی گرسنه نگه می‌دارند، زیرا گرسنگی به یادگیری کمک می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «ظاهرا گرسنگی مختص غذا است، اما گستره‌اش بیش از این است و میل و هوس‌های متعددی را بیدار می‌کند. هنگامی که گرسنه‌اید، ارزش انگیزشی پدیده‌ها، حتی آن‌‌هایی که خوراکی نیستند، افزایش می‌یابد.»

به باور کارشناسان، از آنجایی که این داروها مدت زمان احساس سیری را افزایش می‌دهند، میل به چیزهایی غیر از غذا مانند مواد مخدر و الکل را نیز کاهش می‌دهند. دکتر بریج می‌گوید: «احساس سیری نه‌تنها میل به غذا را کاهش می‌هد بلکه به صورت بالقوه میل به چیزهای دیگر را هم کم می‌‌کند.»

به گفته بریج، هنگام مصرف داروهای جی‌ال‌پی-۱ احتمال کاهش میل جنسی هم وجود دارد. طبق استدلال او از آنجایی‌که رابطه جنسی میل طبیعی لذت‌بخشی است، مسدود کردن مسیر پاداش ممکن است کاهش میل جنسی را به‌دنبال داشته باشد. با این حال او می‌گوید که هنوز مشخص نیست داروهای جی‌ال‌پی-۱ مسیر دوپامین را چگونه مسدود می‌کنند.

در سال ۲۰۲۳، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، ۶۰۶ گزارش از اختلالات روان‌پزشکی مرتبط با اوزمپیک، ۳۲۴ گزارش مربوط به ساکساندا (Saxenda) و ۱۹۰ گزارش مربوط به ویگووی دریافت کرده است.

دیگر خبرها

  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • داروی اوزمپیک شخصیت افراد را تغییر می‌دهد؟
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • ماجرای دنباله دار افزایش ۵۰ درصدی قیمت پژو پارس؛ وزیر صمت و شورای رقابت چه می گویند؟ | قیمت های جدید را ببینید