Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، امروزه به نظر می‌رسد همه چیز، از بطری‌های آب معدنی گرفته تا آب‌میوه‌ها و دیگر خوراکی‌ها، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. شاید تصور کنید راه خوبی برای تامین مواد مغذی بدن‌تان هستند، به خصوص اگر دارای رژیم غذایی ضعیف باشید اما نباید از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز غافل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف بیش از حد ویتامین سی یا زینک می‌تواند باعث تهوع، اسهال و درد شکم شود؛ سلنیوم بیش از حد نیز می‌تواند سبب ریزش مو، ناراحتی گوارشی، خستگی و آسیب عصبی خفیف شود.

 دوز مکمل‌ها را بررسی کنید

احتمالا مواد غذایی غنی‌شده‌ای که مصرف می‌کنید مشکلی ایجاد نکنند. دکتر جوهانا دوایر، محقق ارشد موسسه ملی سلامت مکمل‌های غذایی می‌گوید: زیاده‌روی در مصرف ریزمغذی‌ها فقط از طریق غذا امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین باید به مکمل‌ها و خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های غنی‌شده فکر کرد.

او می‌گوید: بیشتر مردم متوجه نیستند که مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی بیش از مقدار توصیه شده هیچ فایده‌ای ندارد و حتی ممکن است عوارضی هم داشته باشد.

اگر مکمل مصرف می‌کنید، از نوعی استفاده کنید که بیشتر از مقدار روزانه نباشد. (یعنی مقدار ویتامین یا ماده مغذی که فرد باید برای برخورداری از بهترین وضعیت سلامتی مصرف کند)

دکتر اندرو شائو، معاون ارشد امور علمی و نظارتی یک گروه تجاری در صنعت مکمل‌ها می‌گوید: اگر از یک مولتی‌ویتامین ابتدایی استفاده می‌کنید، نیازی نیست نگران مصرف بیش از حد باشید. بیشتر مولتی‌ویتامین‌ها از حاشیه امن بالا برخوردارند که حتی وقتی با خوراکی‌های غنی‌شده ترکیب شوند آسیبی به شما نخواهند زد.

نشانه‌های نامحسوس مصرف بیش از حد ویتامین‌ها

دکتر دیوید کاتز، مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری دانشگاه ییل می‌گوید: تا به حال کسی را ندیده‌ام که مقدار زیاد و خطرناکی از ویتامین آ یا دی مصرف کرده باشد – این موارد بسیار نامتداول است. چیزی که بیشتر احتمال دارد ببینم، کسی است که دوز مکمل بالاتر از حد بهینه مصرف کند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا کمی زیاده‌روی (در مقابل دوزهای بالا) در مصرف مداوم ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند مشکل‌ساز باشد یا خیر.

از جمله نشانه‌های عوارض مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌توان به دشواری در خواب یا تمرکز، مشکلات عصبی همچون کرختی یا مورمور شدن یا احساس تحریک‌پذیری بیشتر – با توجه به نوع ریزمغذی که در آن زیاده‌روی می‌شود – اشاره کرد.

سه ریزمغذی که باید مراقبشان باشید

به گفته دکتر دوایر، ویتامین دی، کلسیم، و اسید فولیک سه ریزمغذی هستند که ممکن است بیش از حد مصرف کنید به خصوص از طریق مکمل‌ها. بزرگسالانی که دائماً از حداکثر ۴ هزار واحد مصرف روزانه توصیه شده ویتامین دی فراتر می‌روند ممکن است دچار بیماری‌های قلبی جدی شوند.

اسید فولیک به غلات غنی‌شده – آرد سفید، پاستا، برنج، نان‌ها – اضافه می‌شود تا به جلوگیری از نواقص مادرزادی در نوزادان کمک کند.با وجود آن‌که این کار میزان نواقص مادرزادی را ۲۵ الی ۵۰ درصد کاهش داده است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارضی داشته باشد.

دریافت بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز از طریق مصرف مداوم خوراکی‌ها و مکمل‌ها کار دشواری نیست و این امر می‌تواند نشانه‌های کمبود ویتامین ب۱۲ در افراد مسن‌تر را پنهان کند. کمبود ب۱۲ می‌تواند منجر به آسیب عصبی دائمی شود.

در مورد خوراکی‌هایی که به صورت طبیعی حاوی فولات هستند هیچ جای نگرانی نیست.

بیشتربخوانید

علت زانو درد در سنین جوانی/ تاثیر عجیب فشار خون دوران بارداری بر کودکان/ پس از مسمومیت غذایی چه باید بخوریم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلامت بدن ریزمغذی ها ویتامین ها و مواد معدنی مصرف بیش از حد ویتامین زیاده روی خوراکی ها مکمل ها غنی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۰۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

بدن طی فرآیندی پروتئین‌ها را تجزیه کرده و به آمینو اسیدها تبدیل می‌کند. آمینو اسیدها ترکیب‌های ارگانیکی هستند که برای ایجاد پروتئین‌های جدید با یکدیگر ادغام می‌شوند. در حقیقت پروتئین‌ها و آمینو اسیدها عناصر اساسی شکل گیری سلول هستند.

منابع حیوانی تنها عامل تامین کننده پروتئین به حساب نمی‌آیند بلکه مواد خوراکی دیگری همچون آجیل، حبوبات، غلات و برخی سبزیجات منبع مهم تامین پروتئین مورد نیاز برای افرادی هستند که از خوردن مواد گوشتی پرهیز می‌کنند.

سایت «هلث لاین» در مطلبی به معرفی برخی از سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی از پروتئین پرداخته‌ است:

- سبزیجات سبز تیره‌رنگ و خام: اسفناج و کلم حاوی میزان فراوانی پروتئین هستند. سبزیجات سبز تیره رنگ منبع غنی از دیگر مواد مغذی مهم از جمله کلسیم، پتاسیم و بتاکاروتن نیز به حساب می‌آیند. در فرآیند طبخ، میزانی از مواد مغذی موجود در سبزیجات از بین می‌روند اگرچه در این فرایند آسیبی به پروتئین وارد نمی‌شود. هر چند بهتر است این نوع از سبزیجات را به منظور حفظ مواد مغذی آن به صورت خام مصرف کرد.

- کلم بروکلی: این سبزی که به شکل یک درخت کوچک به نظر می‌آید حاوی ارزش غذایی فراوانی است و وجود میزان کافی از پروتئین در آن برای حفظ استحکام بدن و رشد آن اهمیت دارد. همچنین این سبزی منبع غنی از ویتامین A و C به حساب می‌آید.

- آووکادو: آووکادو، یک ماده غذایی کامل با 14 ماده معدنی مفید برای تحریک رشد بدن مثل آهن و مس است که برای خون سازی مفیدند یا سدیم و پتاسیم موجود در آووکادو تعادل شیمیایی بدن را حفظ می‏‌کنند. این خوردنی که گاهی آن را به عنوان میوه هم مصرف می‌کنند به دلیل نداشتن نشاسته، قند خون را در طول روز متعادل نگه می‌‏دارد و بنابراین برای افراد دیابتی و افراد دچار هیپوگلیسمی (افت قند خون) مناسب است.

آووکادو از نظر چربی خیلی غنی است در حالی که سایر میوه ها و سبزی ها این طور نیستند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین‏ A، ویتامین‏‌های گروه B و غنی از آنتی اکسیدان‏‌هایی مثل ویتامین E ،C و لوتئین (رنگدانه گیاهی) است.

- ذرت: این ماده خوراکی منبع سرشاری از پروتئین و همچنین حاوی میزان فراوانی کاروتنوئید است. سبزیجات حاوی این ترکیب به کاهش خطر ابتلا به «دژنراسیون ماکولا» که یک عارضه چشمی است، کمک می‌کند.

- سیب زمینی: سرخ کردن سیب زمینی پروتئین آن را از بین نمی‌برد و پختن یا آب‌پز کردن آن محتویات کالری موجود در سیب زمینی را پایین می‌آورد.

- نخود فرنگی: مصرف این ماده خوراکی به دلیل دارا بودن میزان بالایی از پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فیبر خوراکی و منیزیم برای حفظ سلامت توصیه می‌شود.

- باقلا: باقلا نیز همچون تعداد زیادی از سبزیجات دیگر به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند منبع مناسبی برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باشد.

- عدس پخته: عدس که در دسته حبوبات قرار دارد سرشار از پروتئین است. در حقیقت 30 درصد از کالری عدس از پروتئین آن ناشی می‌شود و مصرف آن به دلیل دارا بودن فیبر خوراکی، مواد معدنی و ویتامین B توصیه می‌شود.

- نخود: از ویژگی‌های نخود نیز که در گروه حبوبات قرار دارد، دارا بودن حجم بالایی از پروتئین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • ضرورت مصرف مکمل‌ها در زمان‌های مشخص برای بهبود جذب آن‌
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!