Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-29@15:56:46 GMT

سیاوش تهمورث، شاه بی‌تاج

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۱۲۰۴

سیاوش تهمورث، شاه بی‌تاج

در سال‌های گذشته سینمای جهان نشان داده با این‌که برای گیشه، ارزش‌گذاری خود را روی جوان‌ترها هزینه می‌کند؛ اما وقتی پای هنرنمایی و بازیگری به مثابه امری شاق و دقیق به میان می‌آید، انگشت‌ها را به‌سوی قدما دراز می‌کنند.

انگار آنان بیشتر از ما باور دارند آنچه جوان در آینه بیند، پیر در خشت خام بیند. از همین رو محصولات غربی و شرقی پر است از فیلم‌ها و سریال‌هایی که قهرمانانش نه جوانان که اهالی روزگار پیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیری که معنای فرتوتی را متبادر نمی‌کند. کافی از به بازی خیره‌کننده آنتونی هاپکینز در «پدر» دقت کنید، نتیجه کار هم چیزی جز اسکار بهترین بازیگری نبود. همین امروز که این واژگان را می‌نگارم، خبری منتشر شده است از تلاش هریسون فورد برای رسیدن به نقش مشهور ایندینا جونز. هریسون ۷۶ ساله هر روز ۴۰ مایل دوچرخه‌سواری می‌کند.

اما به ایران بازگردیم. به سرزمین فراموشی‌ها. به سرزمین که برای بازیگران پا به سن گذاشته برزخ است. فیلم‌ می‌سازیم تا چند جوان را نشان دهیم و از قضا همه آثار هم همچون دیگری. دو یا چند جوان در یک فرایند، محصول اقتصاد و اجتماع دچار درگیری می‌شوند و فاجعه می‌آفرینند. هیچ پیری هم نیست اوضاع را تغییر دهد، همان پیری که در سیستم جوزف کمبل و کریستوفر ووگلر، جوان‌ترها را نجات دهند. پیری که هم ناجی شخصیت است و هم ناجی بازیگر. نمونه متأخرش را می‌توان در سریال «زخم‌کاری» دید.

با اینکه دو قسمت از این سریال ساخته مهدویان پخش شده است؛ اما می‌توان دید سیاوش تهمورث، در نقش دانکن‌وار خود، چطور بازی جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور و سعید چنگیزیان را تعدیل می‌کند. کافی است بازی این سه بازیگر را در صحنه‌های بی‌تهمورث دنبال کنید. همه چیز کلیشه‌ای می‌شود. همان نگاه‌های عصبی مرسوم در فیلم‌های ایرانی و آمادگی برای دست به یقه شدن؛ اما تهمورث، این بار بدون آن سبیل‌های مشهورش، بدون آن هیبت رضاخانی معروفش، با لبخندی شیطنت‌آمیز حتی از قداست شاهانه دانکن هم می‌کاهد تا به نوعی، شیطان میدان باشد. کسی که جهان را می‌شناسد و همه چیز را روی سرانگشتانش می‌چرخاند. نمی‌دانی مسخره می‌کند یا واقعاً همدل است. مثل ستیز ماشین‌ها در جاده‌های شمال، نیازی به حرف زدن نیست. از معدود صحنه‌هایت بهره ببر و واکنش درست را به کار ببر.

سیاوش تهمورث از آن دست بازیگرانی است که کم‌تر درموردش سخن گفته شده است. برای آنان‌که او را از نزدیک می‌شناسند، او بازیگری ذاتی است. در حین مصاحبه یک اجراگر یا به قول فرنگی‌ها پرفورمر قهار است. در فن بیان فوق‌العاده و در بالا و پایین کردن کلام متبحر است. او میراث‌دار چند سنت مهم تئاتری کشور است. دانش‌آموخته دانشگاه تهران، روزگاری را در کارگاه نمایش بازی و اجرا کرده است تا شکل نابی از تئاتر تجربی زمانه خویش را آموخته باشد.

در سوی دیگر، با علی رفیعی از فرنگ‌بازگشته در تئاتر شهر، همکاری خاطره‌انگیزی داشت و هنوز میل دیدن تصاویرش در «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان فراهانی» شعله‌ور است. در سوی دیگر او میراث‌دار بهرام بیضایی است و در سال‌های اخیر وقت زیادی برای بازخوانی متون بیضایی در اقصی نقاط ایران و جهان صرف کرده است. مهم‌تر از همه آن‌که تهمورث یک تعزیه‌شناس است و در ادوار مختلف اقدام به اجرای تعزیه کرده است و حتی در مهم‌ترین نمایش او، «معرکه در معرکه» با سنت‌های مشهور نمایش ایرانی، اثری ماندگار تولید کرده است. با این حال تهمورث در مدیوم سینما و تلویزیون، همانند بیشتر بازیگران قدرنادیده تئاتر، به قالب‌های کلیشه‌ای سوق می‌یابد. نقش بدمن‌های عصبی و توطئه‌چین چیزی است که سال‌های سال از او دیده‌ایم یا نقش‌های رضاخانی به سبب میمیک صورتش که از قضا آن هم عصبی و توطئه‌چین است.

اگر کمی با حافظه‌امان فشار بیاوریم، بی‌شک می‌توان سریال «فکر پلید» محسن شاه‌محمدی را به یاد آورد. جایی‌که تهمورث در نقش پسر سرتق آقا عبدالله به موفقیت‌های یوسف (دانیال حکیمی) حسادت می‌ورزد، چیزی شبیه وضعیت «زخم‌کاری»، بین مالک و ناصر و کافی است قیاس کنیم جنس بازی‌ها را. شیطنت عجیب تهمورث در آن سریال به‌قدری است که بیش از نقش اول مظلوم فیلم بازیش به چشم می‌آید.

حالا تهمورث همان شیطنت را با خود به «زخم‌کاری» آورده است. او در ۷۴ سالگی می‌خواهد ستاره باشد، این اولین سریال شبکه‌ خانگی اوست. مناسبات سریال‌هایی از این دست به شدت وابسته به بازی بازیگر است و عامل فروش، نقش تعیین‌کننده‌ای در محبوبیت سریال دارد. تهمورث در اولین تجربه‌ای از این دست، گویی لِم بازی دستش آمده و از بهترین فرصت‌های دوربین، همانند یک بازیگر تئاتر عمل می‌کند. او صحنه را با زیرکی از آن خود می‌کند، همانند استعمال تریاک یا جلسه حمایت از مالک. او می‌داند دانکن است و به‌زودی تاج از سرش برداشته می‌شود، او شاه بی‌تاجی است که عمرش تا انتهای سریال نیست؛ ولی آمده مُهر خودش را پای سریال بزند و عجالتاً این بازیگران جوان سریال هستند که باید خودشان را به پای تهمورث برسانند، کسی که در این سن و سال حتی در فیزیک، یکی از مهم‌ترین عناصر شاخص برای بازیگر، یک سر و گردن از همه برتر است.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1525304

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیاوش طهمورث محمدحسین مهدویان شبکه نمایش خانگی سریال ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۱۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتبال نتیجه‌گرا مانع استفاده از جوانان در تیم ملی شده است

علیرضا محمد بازیکن سابق فوتبال  درباره عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: تیم ملی فوتبال در ۲ بازی رفت و برگشت برابر تیم ترکمنستان توانست امتیازات کامل را بگیرد و نتیجه لازم را کسب کند. تیم ملی ما در آسیا قدرتمند است و جزو اول و دوم آسیا هستیم و به جام جهانی صعود می‌کنیم.

او افزود:  البته ما باید برنامه ریزی کنیم تا از مرحله گروهی جام جهانی صعود کنیم و  اینکه چه نفراتی را به این مسابقات ببریم که گره گشا باشند.

محمد درباره اینکه در بازی رفت با ترکمنستان  چند بازیکن جوان در ترکیب تیم ملی حضور داشتند، اما در بازی برگشت شاهد جوانگرایی نبودیم، گفت: استراتژی قلعه نویی است و نمی‌توانیم به این مسائل ورود کنیم و او سرمربی هست و تصمیم می‌گیرد. ما اصلا از وضعیت بازیکنان خبر نداریم.

بازیکن سابق فوتبال درباره اینکه چرا جوانگرایی در تیم ملی فوتبال انجام نمی‌شود، گفت: فوتبال ما نتیجه گرا هست و قلعه نویی هم به دنبال این است که نتیجه را بگیرد به خاطر همین از جوانان زیاد استفاده نمی کند.  به هر حال او کارش را بلد است و آرزوی موفقیت برای تیم ملی داریم. ما نمی‌توانیم در این باره نظر بدهیم و ورود کنیم و سرمربی تیم ملی بهتر از ما شرایط بازیکنان را می‌داند. شاید بازیکن جوان در شرایط آمادگی نیست و نمی‌تواند فیکس بازی کند.

او درباره اینکه بازیکن جوان را سنین ۲۴ و ۲۵ ساله می‌دانیم، اما تیم‌های خارجی از بازیکنان ۱۶ و ۱۷ ساله استفاده می‌کنند، گفت: به نظرم به تدریج دارند جوانگرایی می‌کنند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و بازیکنان جوان بیایند جای خود را در تیم ملی بگیرند. بازیکن جوان هم باید سریعا خودش را نشان بدهد، چون تیم ملی جای آزمون و خطا نیست. بازیکن جوانی که پیراهن تیم ملی را تنش می‌کند به صورتی باشد که دیگر از تنش بیرون نکند و جای خود را بگیرد و ادامه بدهد.

مربی ملوان درباره اینکه بازیکنی از تیم ملوان جایش در تیم ملی خالی نیست، گفت: بله، ما بازیکنان توانمندی داریم و فکر می‌کردیم که در این اردو بازیکن در تیم ملی داشته باشیم. حالا امیدواریم که در اردوی بعدی از بازیکنان شایسته ملوان هم انتخاب شود، چون ما چند بازیکن در حد تیم ملی داریم. ان شا الله قلعه نویی با شعور فنی خود در اردو‌های بعد ی، بازیکنان ملوان هم به تیم ملی دعوت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • زمان پخش سریال «کشیک قلب» با بازی محسن کیایی و لیندا کیانی
  • پخش سریال «کشیک قلب» با بازی محسن کیایی از امشب
  • تیم ملی ایران در صدر استفاده از بازیکنان جوان در فیفادی
  • (عکس) رکورد ویژه تیم ملی در فیفا دی
  • فوتبال نتیجه‌گرا مانع استفاده از جوانان در تیم ملی شده است
  • رونمایی از سریال مورد علاقه مسی؛ گیم آو ترونز، انتخاب اسطوره آرژانتینی
  • لامینه یامال: دنیا زیر پای این بچه است!
  • تاج‌گذاری پرنس جوان در انگلیس!‏
  • چرا مدافع جوان تیم ملی نیمکت نشین شد؟
  • دلیل بازی نکردن مدافع جوان تیم ملی در دیدار با ترکمنستان