Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، در پی فوت حسین برکات، از زندانیان سیاسی بحرین پس از ابتلا به کرونا طی دومین موج این اپیدمی، به نظر می‌رسد علاوه بر واکسیناسیون زندانیان، اقدامات پیشگیرانه بیشتری جهت توقف شیوع آن در زندان‌های بحرین نیاز است.
 
حسین برکات در ۱۵ مه ۲۰۱۸ به همراه ۱۱۴ متهم دیگر طی محاکمه‌ای کاملاً ناعادلانه در پرونده‌ای موسوم به «گردان‌های ذوالفقار» بر اساس اتهاماتی مرتبط به تروریسم به حبس ابد محکوم شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که تعريف بحرين از «تروريسم» بیش از حد وسیع و گسترده است (دایره وسیعی از متهمین را شامل می‌شود) و انطباق آن نياز به عنصر «خشونت‌آمیز بودن» ندارد و در مواردی در خصوص اقدامات غیر‌خشونت‌آمیز مخالفان سياسی (اپوزسیون) نيز اعمال شده است.
 
علی‌رغم اینکه وزارت کشور بحرین مدعی شده برکات از تماس تلفنی منظم با خانواده‌اش برخوردار بوده، به گفته همسرش، وی پس از بیماری، تنها دو بار تماس داشته که در آخرین تماس خود گفته بود بااینکه از چندی قبل مسئولان زندان را از بیماری و عوارض آن آگاه ساخته، اما از انتقال به موقع وی به بیمارستان امتناع شده است. وی تأکید کرده بود: «من نمی‌توانم نفس بکشم، من دارم می‌میرم». همسر برکات در این خصوص افزوده است مسئولان دائماً به وی می‌گفته‌اند که وضعیت سلامت حسین پایدار است، اما یک پرستار به او خبر داده که وی زیر دستگاه اکسیژن قرارگرفته است.
 
لین معلوف، معاون بخش خاورمیانه و آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل نیز اظهار کرد: مقامات بحرین باید به طور فوری تحقیقات مؤثر، بی‌طرفانه و مستقلی را در خصوص چگونگی فوت حسین برکات آغاز کنند، از جمله اینکه بررسی گردد آیا برکات از درمان پزشکی به موقع و مناسب بهره‌مند شده است یا خیر. همچنین ادامه روند عدم موفقیت مقامات بحرین در فراهم‌آوری ماسک یا مواد ضدعفونی‌کننده دست جهت جلوگیری از ابتلای زندانیان به کرونا غیرقابل‌قبول است. حق برخورداری از مراقبت‌های حقوق بشری الزامی است. مقامات بحرین باید فوراً اقدامات بیشتری را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که همه زندانیان از مراقبت‌های پزشکی بهره‌مندند. همچنین مقامات بحرین باید گام ضروری -که هم‌اکنون هم دیر شده- یعنی آزادی تمامی شهروندانی که به خاطر انتقاد حکومت و تظاهرات مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند را بردارد و به مشکل ازدحام زندان‌ها رسیدگی کند.
 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: مقامات بحرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های رهبری را متوجه شوند+فیلم

مداح بحرینی پیرامون جریان ساخته شدن سرود «سلام یا مهدی» صحبت کرده و از جزئیاتی از برگزاری مراسم‌های مذهبی در بحرین و اهمیت زبان فارسی گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، دومین ویژه برنامه «هنوز» در فصل اول با موضوع سرود «سلام یا مهدی» از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو پخش شد.

این برنامه که با اجرای سید علی حسنی و حضور میهمانانی از مناجات‌خوانان پخش می‌شود در دومین قسمت خود میزبان محمد غلوم، مداح بحرینی و خواننده سرود «سلام یا مهدی» است.

شروع ساخت «سلام یا مهدی»

غلوم در مورد شروع ساخت سرود گفت: شب جمعه‌ای بود بعد از نماز مغرب و عشاء، نشسته بودم و چند روز پیش از آن، «سلام فرمانده» در کل کشور‌های عرب و دنیا رفته بود. گروهی از مردم می‌گفتند که ما به یک نسخه عربی نیاز داریم. آن شب، حدود ده بار، «سلام فرمانده» را تماشا کردم و به دو نفر از دوستان صمیمی زنگ زدم و گفتم که باید یک کار عربی انجام شود و آن‌ها با من مخالفت کردند.

وی افزود: اما من همان شب، بسم الله را گفتم و شروع کردم. باخودم گفتم از نظر فیلمبرداری، بهترین‌ها را در بحرین داریم. تصمیم گرفتم این کار باید از بحرین خارج شود اما به یک شرط؛ همه عوامل این اثر باید گمنام باشند؛ چراکه قرار است فقط اسم امام زمان(عج) به گوش برسد.

این مداح بحرینی خاطرنشان کرد: افراد زیادی را در زمینه این کار نمی‌شناختم و با جست‌وجوی عناوینی مانند «فیلمبردار»، «سناریو نویس» و...، کسانی را در اینستاگرام پیدا کردم و آن‌ها را دنبال کردم. شب که شد، قرار بر این شد که جلسه‌ای با این افراد بگذاریم و قضیه را مطرح کنیم. با امام زمان(عج) صحبت کردم و به ایشان گفتم که می‌خواهم کاری انجام دهم که در آن فقط یک کارگر باشم. به دوستم گفتم که اگر ما درآن جلسه رفتیم و همه آن‌ها بودند، پس باید کار را شروع کنیم. وقتی به جلسه رفتیم، همه بودند. پس از آن جلسه، کار را شروع کردیم.

غلوم گفت که از سختی‌های کار، جمع کردن این تعداد کودک در دوره پس از کرونا بود و ادامه داد: به ویژه بحرین که اصلا اجازه کار‌های مذهبی را نمی‌دهد. ۲ شاعر جوان گمنام انتخاب کردیم در لبنان و به آن‌ها تلفن زدیم و گفتیم کار را شروع کنند. کار را به مدت ۱۴ روز به صورت شبانه روزی با ۷ نفر شروع کردیم و در آخرین روز ضبط، ۳۱۳ نفر بودیم.

وی در مورد تغییراتی که در شعر اعمال شد، اذعان داشت: ما حدود ۴ بار این شعر را تغییر دادیم. در مورد عنوان گفتیم که اگر در عنوان به بحرین یا عرب اشاره شود، به این سرزمین‌ها محدود می‌شود. گفتیم که برای هر دین و مذهبی، یک منجی وجود دارد، دین محمد (ص) نیز یک موعود دارد. تصمیم گرفتیم که موعود خودمان را به کل دنیا معرفی کنیم. وقتی که امام زمان (ع) ما را صدا بزند، ندای او فقط مختص بحرین نبوده و خطاب به همه دنیا است.

با این دیدگاه، ما تصمیم گرفتیم که نشان دهیم اسلام کجاست و قرآن و اسلام را معرفی کنیم. بنابراین گفتیم که مردم دنیا را با امام زمان(ع) آشنا کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شرایط دشوار کار در بحرین                                                            

غلوم پیرامون محدودیت‌های مالی که برای ساخت سرود «سلام یا مهدی» وجود داشت، گفت: خدا عالم است که ما بدون هیچ شروع کردیم. هزینه این کار، ۲۵ هزار دینار بحرینی بود. این هزینه برای بحرین و کشور‌های خلیج، عددی نیست؛ چراکه این اثر با کم‌ترین امکانات ساخته شد. برای مثال اگر ایران بخواهد یک اثر بسازد، از هِلی شات و این سبک تجهیزات استفاده می‌کند، اما در بحرین به دلیل کمبود امکانات، اگر بخواهیم از این وسایل استفاده کنیم، مجبوریم از یکسری ارگان این ابزار‌ها را بگیریم و از همین روی نام آن ارگان به داخل وزارت‌ها می‌رفت و متضرر می‌شد و نمی‌خواستیم برای ساخت این اثر، کوچک‌ترین ضرری به کسی وارد شود.

وی افزود: بچه‌هایی که این سرود را اجرا می‌کردند، همه از یک محل نبودند؛ چراکه ما می‌خواستیم کل کشور با امام زمان(ع) صحبت کند.

از ۳۰۰ نفر کارگر امام زمان (ع) قسم گرفتیم که این کار به اطلاع هیچ کس نرسد، چون اگر کسی مطلع می‌شد، کار نمی‌توانست ادامه پیدا کند.

این مداح بحرینی خاطرنشان کرد: بعد از «سلام یا مهدی»، خواندنم ممنوع شد و ۴ بار نیز دستگیر شدم؛ از کار هم اخراج شدم. از کشور هم نمی‌توانستم خارج شوم؛ اما، ما امیرالمومنین (ع) را داریم. باور کنید کل این حوادث برایم شیرین بود.

 

آشنایی با انقلاب اسلامی ایران

غلوم اذعان کرد: انقلاب اسلامی تنها در ایران نبود. پدر و مادرم من را با عشق به حضرت امام(ره) آشنا کردند. شبیه‌ترین افراد به پیامبر(ص)، حضرت علی اکبر(ع) بود. در بین این کشورها نیز شبیه‌ترین افراد به حضرت بقیه الله(عج)، ولی فقیه است. البته این تنها حرف من نیست، بلکه سخن رهبر و علمای ما است.

 

دیده شدن و شبکه‌های اجتماعی

غلوم ضمن بیان اینکه شبکه‌های مجازی برای ما مداح‌ها، هیئت و امام حسین(ع) ساخته نشده است، گفت: اگر شما امروز یک حرف حق را در صفحه اینستاگرام بگذارید، پاک می‌شود. پس من چطور می‌توانم در آن از هیئت و امام حسین(ع) دفاع کنم؟

وی خاطرنشان کرد: اگر از من بپرسید چرا فارسی صحبت می‌کنم، می‌گویم که زبان اسلام، قرآن است، ولی زبان انقلاب، فارسی است. چرا امروز کشور‌های بسیاری فارسی را یادگرفته‌اند به این زبان صحبت می‌کنند؟ برای اینکه به نتایج صحبت‌های حضرت آقا برسند و آن را بفهمند. زمانی توانستم بهتر فارسی صحبت کنم که به مدت ۴ سال، کارمند سفارت جمهوری اسلامی ایران در بحرین بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این مداح اهل بیت اشاره کرد: در بحرین افرادی وجود دارند که به آن‌ها «اوپِن مایند» گفته می‌شود؛ آن‌هایی که فکر می‌کنند ذهن روشنی دارند، در حالی که در غفلت‌اند. این افراد زبان خودشان زبان کودک خود را که عربی است، از بین می‌برند برای اینکه فرزندشان انگلیسی یادبگیرد.

ورود سبک‌های مداحی ایران به بحرین

محمد غلوم در مورد پخش شدن سبک‌های مداحی ایران در کشور خود گفت: حاج محمود کریمی حدود ۱۵ سال پیش در یک سبک مداحی کرد. ۱۰ مداح بحرینی آن سبک را می‌نوشتند و به آن شکل می‌خواندند. در نتیجه، آن سبک در کل بحرین پخش می‌شد.

وی افزود: به دوستان مداحم توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهید شعری بگویید و یا مداحی کنید، فقط به مخاطبینی که در هیئت شما هستند فکر نکنید؛ بلکه به فکر کل شیعه و یا حتی کل دنیا باشید.

غلوم ادامه داد: برای مثال کار  «صل الله علیک یا فاطمه» حاج مهدی رسولی، در همه خانه‌ها و در ماشین شیعیان و حتی اهل تسنن، مسیحی و انگلیسی نیز پخش می‌شد. این چه معنایی دارد؟ همه با آن ارتباط برقرار کردند؛ اما چرا همه کارهای ما به این شکل نیست؟ موقعی که مشغول انجام کاری هستیم، باید فکر کنیم آخرین کار ما در دنیا خواهد بود. امام حسین(ع) سر خود را به خدا تقدیم کرد تا سر ما بالا باشد. پس چرا ما در راه او تمام تلاش خود را نکنیم؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فرهنگ عزاداری و شادی برای اهل بیت در بحرین

این مداح بحرینی گفت که در کشورش دو نوع عزاداری وجود دارد و ادامه داد: یکی از آن در حسینیه‌ها است که ریتم معمولی مثل جنوب ایران را دارد. نوع دیگر، دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها است که برای ما اهمیت بسیاری داشته و اولویت است. چرا که وقتی ما با لباس مشکی به خیابان‌هایی می‌آییم، وسط دشمن در حال عزاداری هستیم.

وی افزود: به مروز با گذشت سال ها، فکر‌های تازه‌ای اضافه شد. تا اینکه ما به ۲۵ سال پیش رسیدیم که حسینه عجم‌ها گفتند که ما از ایران روحانی می‌آوریم. آن‌ها روحانیون بسیاری آوردند، حاج آقای فاطمی‌نیا، حجت الاسلام سید جلال موسویان و.... از مداح‌ها نیز حاج عباس و حاج احمد واعظی، حاج محمود کریمی و...

حاج صادق آهنگران نیز روی بحرین بسیار تاثیرگذار بود. حدود ۲۰ سال قبل و پیش از اینکه صدای حاج محمود کریمی و حاج منصور در بحرین پخش شود، حدود ۱۰ سال صدای صادق آهنگران بود. پدر بزرگ من و هم نسل‌هایش حداقل ۲۰ سبک از حاج صادق حفظ هستند. موقعی که مداح‌ها آمدند، آن‌ها به ما فکر هیئت را منتقل کردند. پرسیدیم هیئت چیست؟ گفتند انسان ساز، فرهنگ ساز، اجتماع ساز. از منبر، می‌توان به همه چیز رسید. با منبر امام حسین (ع)، رهبر می‌شوی، ذهنت قوی می‌شود و در همه رشته‌ها می‌توانی متخصص شوی.

غلوم پیرامون برگزاری مراسم‌های شادی به مناسبت ولادت اهل بیت گفت: برای هر ولادت، در بحرین سفره‌های بزرگی پهن می‌شود؛ چون عقیده مردم بر این است که روزی ما و هرچه که در زندگی داریم، از این سفره‌ها است. خیابانی به نام «امام حسین(ع)» در منامه وجود دارد که برای ایام محرم و صفر، دسته‌های سینه زنی راه می‌افتند و در ایام ولادت، همه آن مکان سفره می‌شود. سفره‌ای که هندی، سنی، مسیحی و انگلیسی از آن استفاده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • آزادی ۲۳۶ زندانی در قالب پویش به حرمت علی (ع ) می بخشم
  • آزادی زندانیان به برکت کلام وحی
  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • آزادی نزدیک به سه هزار زندانی در آذربایجان غربی در سال گذشته
  • مرخصی به ۱۷۱ زندانی تحت مراقبت پابند الکترونیکی در بوشهر
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه
  • آزادی ۴ زندانی جرائم غیرعمد در شهرستان مراغه
  • اشتغال به کار ۹۱۴ زندانی کهگیلویه و بویراحمد طی سال گذشته
  • اشتغال ۱۲۴۸ زندانی کردستان در ۴۶ کارگاه فعال