Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@04:42:26 GMT

می توانیم بجای اهدای خون حجامت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۲۳۵۶

می توانیم بجای اهدای خون حجامت کنیم؟

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر بیژن کیخائی در جمع خبرنگاران با اشاره به روز جهانی اهدای خون، اظهار کرد: بسیاری از بیماران نیازمند دریافت خون هستند. خوزستان یکی از استان‌های تالاسمی‌ خیز کشور است و این بیماران به دریافت مستمر خون نیاز دارند. بیماران سرطانی نیز در بازه‌ای از درمان، به دریافت خون نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه آمار تصادفات در خوزستان بالا است و خوزستان، استان‌های همجوار را نیز پوشش می‌دهد، بیماران تصادفی نیز به خون نیاز دارند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی تصریح کرد: در برخی جراحی‌های دیگر نیز ممکن است بیماران به خون نیاز پیدا کنند بنابراین نیاز به خون همیشگی است و جایگزینی برای خون وجود ندارد. خون این بیماران تنها از طریق اهداکنندگان تامین می‌شود.

وی با اشاره به برخی شرایط اهدای خون، گفت: افراد ۱۸ تا ۶۰ سال سالم و دارای وزن بالای ۵۰ کیلوگرم می‌توانند خون اهدا کنند و هر فرد می‌تواند حداقل هر سه ماه یک بار خون اهدا کند.

کیخائی به تاثیر اهدای خون در کاهش غلظت خون اشاره کرد و گفت: امروزه متاسفانه حجامت به غلط جایگزین اهدای خون شده است در حالی که نباید جای اهدای خون را بگیرد. بهترین درمان برای افرادی که غلظت خون دارند، اهدای خون است اما برخی به جای اهدای خون، حجامت می‌کنند در حالی که حجامت نمی‌تواند غلظت خون را کاهش دهد.

وی با اشاره به عدم توانایی اهدای خون بعد از حجامت، عنوان کرد: کسانی که حجامت کرده‌اند، حداقل سه ماه نمی‌توانند خون اهدا کنند.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال گفت: قبل از انجام فرآیند اهدای خون، بررسی‌های لازم از افراد انجام و در شرایط خاص، خون در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد.

کیخائی در خصوص برخی نگرانی‌ها از انتقال کرونا از طریق اهدای خون، بیان کرد: کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود و در این زمینه جای نگرانی نیست. مردم می‌توانند با خیال راحت نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی افزود: نیازمندان خون چشم انتظار اهداکنندگان هستند بنابراین از افرادی که توان اهدای خون دارند می‌خواهیم نسبت به این عمل خداپسند و برای نجات جان بیماران اقدام کنند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بیماران سرطانی تالاسمی بیماران تصادفی اهدای خون حجامت اهدای خون خون نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز شدید انتقال خون اصفهان به تمام گروه‌های خونی / یاری‌گر بیماران باشید

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از نیاز شدید به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی خبر داد.

کیان دهراب‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به کاهش ذخایر خون به کمتر از پنج روز، اداره کل انتقال خون اصفهان به همه گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی نیازمند است تا بتواند پاسخگوی بیماران باشد.

وی با بیان اینکه حداقل استاندارد ذخیره خون، هشت روز است، افزود: ذخیره خون استان اصفهان در حال حاضر برابر با ۱۶۴۷ واحد معادل ۴.۲ روز و شهرستان اصفهان برابر با ۸۲۷ روز معادل ۲.۶ روز است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: مرکز اهدای خون خواجو اصفهان از ساعت ۰۸:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰ و از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۴ پذیرای اهداکنندگان ایثارگر خون است.

کد خبر 736976

دیگر خبرها

  • شاخص اهدای عضو در غرب خراسان ۱۸ درصد افزایش یافت
  • داروخانه مرکزی هلال احمر در ۲۹ اسفند ماه تعطیل است
  • ‍ افزایش ۱۸ درصدی شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در سبزوار
  • اصفهان نیاز به گروه خونی «AB منفی» دارد
  • ساعت فعالیت پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اعلام شد/ نیاز به گروه‌های خونی A و AB
  • افزایش۱۸ درصدی شاخص اهدای عضو دردانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • نیاز شدید انتقال خون اصفهان به تمام گروه‌های خونی / یاری‌گر بیماران باشید
  • نیاز مبرم به خون و فرآورده‌های خونی در قزوین‌
  • کمبود گروه خونی AB منفی در اصفهان
  • وضعیت قرمز ذخایر خونی در لرستان