Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی، در تشریح «طرح رتبه بندی معلمان» اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های آموزش و پرورش، تلاش برای ایجاد شرایط بهتر برای فرهنگیان در راستای افزایش معیشت و ارتقای منزلت معلمان است که این تلاش به صورت همیشگی است و در تمامی روزهای کاری پیگیر این مسأله هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فرهنگیان به اطلاعات و اخبار نادرست و یا بعضاً اشتباه، توجه نکنند، گفت: این روزها بحث «رتبه بندی» به عنوان مطالبه بسیار مهم فرهنگیان، در دستور کار آموزش و پرورش بوده است.

حاجی میرزایی افزود: در دو نوبتی که رتبه بندی اجرا شد از ظرفیت امتیازات «قانون مدیریت خدمات کشوری» استفاده شد که این ظرفیت بعداً برای عموم کارکنان دولت تعمیم پیدا کرد، عملاً ارزش رتبه بندی را تضعیف کرد، بنابراین نیازمند طراحی امتیاز ویژه و متمایزی برای فرهنگیان بودیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امتیازاتی که برای کلیه کارکنان دولت طراحی شده است، طبیعی است که فرهنگیان نیز مانند سایر کارمندان دولت، باید از آن بهره مند باشند. «رتبه بندی» امتیاز جداگانه‌ای است و هدف آن ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های شغلی معلمان است.

وی گفت: «رتبه بندی» در صدد است که به معلمان خلاق، تلاشگر و مسؤولیت پذیر، موقعیت‌های بهتری ببخشد و منزلت آنان را ارتقا دهد و انگیزه آنان را برای افزایش توانمندی‌هایشان افزایش دهد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: معلمان با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، دارای صلاحیت‌ها و توانایی‌های یکسان نیستند و رتبه بندی می‌خواهد معلمان را متناسب با ظرفیت‌ها و تحرک علمی شان، شبیه قوانین دانشگاه‌ها، رتبه بندی کند. در دانشگاه مراحل مختلفی که یک استاد طی می‌کند و از مرحله مربی تا استادی، متناسب با فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهد، امتیازاتی کسب می‌کند.

حاجی میرزایی گفت: با موافقت هیأت دولت لایحه رتبه بندی فرهنگیان تهیه شد و این لایحه بر اساس تعیین صلاحیت‌های معلمان است که در این صورت معلمان دارای امتیازات مختلفی خواهند شد؛ اما هدف رتبه بندی امتیازبندی نیست بلکه ارتقای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمان است.

وی ادامه داد: در دولت به دلیل اهمیت موضوع رتبه بندی و به دلیل اینکه در طی سال‌های گذشته این کار به نحو کامل انجام نشده بود، لایحه رتبه را خارج از مراحل در دستور کار قرار داد و در سال گذشته لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس شورای اسلامی ارایه داد. در مجلس به دلیل توجه ویژه نمایندگان به جامعه فرهنگیان بلافاصله درخواست اولویت شد، در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات آن با رای کم نظیر و قاطع نمایندگان مجلس تصویب شد و اکنون در اختیار کمیسیون آموزش است تا اجزای آن مورد بررسی قرار گیرد و در شور دوم و تصویب نهایی تقدیم صحن مجلس شورای اسلامی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زمان اجرای لایحه رتبه بندی گفت: اجرای رتبه بندی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ پیش بینی و منابع مورد نیاز بر اساس این لایحه در بودجه ۱۴۰۰ اختصاص داده شده است؛ بنابراین پس از تصویب و ابلاغ این قانون به آموزش و پرورش، بلافاصله دستورالعمل اجرایی آن را به دولت تقدیم خواهیم کرد و امیدواریم سریع‌تر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی در مورد مطالباتی که پس از سخنان نوبخت در بین فرهنگیان و در مورد فوق‌العاده ویژه شکل گرفت، گفت: فوق‌العاده ویژه در ۸ سال دولت تدبیر و امید و به صورت امتیاز ویژه ای که ۵۰ درصد آن به کارکنان دولت پرداخت شود، انجام نشده است و در سال گذشته به طور ویژه برای کارکنان بخش درمان به دلیل مسئولیت سنگینی که در شرایط کرونا داشتند و همچنین به صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند و با این شرط سازمان برنامه که منابع مالی ناشی از اجرای فوق‌العاده ویژه را خودشان تهیه کنند، موافقت شده است. برای مابقی کارکنان دولت پیشنهادی از طرف سازمان امور اداری و استخدامی به دولت تقدیم شده و در دستور کار است و در صورت تصویب در شورای حقوق و دستمزد و دولت اجرایی خواهد شد.

حاجی میرزایی در پایان گفت: با تمام وجود پیگیر هستیم و تلاش می‌کنیم تا این اقدام اجرایی شود و همکاران ما مطمئن باشند که در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: شورای حقوق و دستمزد شورای حقوق و دستمزد فوق العاده ویژه معلمان محسن حاجی میرزایی نظام رتبه بندی معلمان هیئت دولت وزیر آموزش و پرورش فوق العاده ویژه آموزش و پرورش حاجی میرزایی کارکنان دولت دستور کار لایحه رتبه صلاحیت ها رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاه های کشور (ISC) تصویب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازمؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه ISC گفت: پیرو سیاست‌های کلان نظام علم، فناوری و نوآوری کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونین و مدیران وزارت عتف، این مؤسسه نسبت به بازتعریف و ارتقا نظام رتبه بندی ملی مؤسسات آموزش عالی کشور اقدام نموده و روشناسی جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) در کارگروه رتبه بندی و جلسه شماره ۹۷۲ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ ۱۳.۱۲.۱۴۰۲ به تصویب رسید. در تعریف این معیارها، گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت عتف، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهره وری کشور و برخی گزارشهای مربوط به طرح‌های پژوهشی اخیر در حوزه رتبه بندی و سیاست گذاری علم و فناوری در نظر گرفته شده است.

رییس مؤسسه ISC در ادامه تاکید کرد: دانشگاه تمدن ساز اسلامی؛ به معرفی مدلی جدید از دانشگاه می‌پردازد که پاسخگوی نیازهای عصر جدید کشورمان باشد. لازمه چنین شرایطی این است که دانشگاه تمدن ساز برای پذیرش مسئولیت‌های جدید و ورود موفق به سده آینده و همچنین ارائه خدمات کارامد به نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید موانع و فرصت‌ها را تشخیص دهد. از این رو دانشگاه به عنوان یکی از مراکز علم، فناوری و فرهنگ که وظیفه تولید، تبیین و تعمیق علم، معرفت و فرهنگ را بر عهده دارد و از مهمترین مراکز تاثیرگذار بر شکل گیری و رشد هر تمدنی است.

رییس مؤسسه ISC گفت: امروزه دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای آموزشی، پژوهشی و فناوری یکی از مهمترین و موثرترین اجزاء در اقتصاد دانش بنیان محسوب می‌شوند که تاثیر به‌سزایی در ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کنند. لذا رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغه‌های سیاست گذاران حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود. رتبه بندی‌های علمی علاوه بر اطلاع رسانی به جامعه در مورد عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، به مقایسه بین دانشگاه‌ها می‌پردازند. دانشگاه‌ها از نتایج رتبه بندی ها برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب دانشجو، استادان و پژوهشگران برجسته استفاده می‌کنند. همچنین نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها، در رقابت پذیری و نیز برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی حائز اهمیت است.

فاضل زاده افزود: بنابر این فرایندهای ارزیابی، معیارها و شاخص‌های رتبه بندی خود موضوعی چالش برانگیز در نظام‌های رتبه بندی اعم از ملی و بین المللی محسوب می‌شود. نقش هدایت گر این معیارها در تحقق سیاست‌های بالادست علم و فناوری نظام‌های سیاسی، از اهمیت بسزائی برخوردار است و در درازمدت ابزاری در راستای تحقق این سیاست‌ها و جریان سازی فکری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کشور خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نیز باید مانند سایر کشورها نظام رتبه بندی خود را با توجه به هدف کشور مبنی بر ساخت دانشگاه‌های تمدن ساز اسلامی بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی تبیین نماید.

در معیارهای جدید توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین المللی و همچنین پاسخگو بودن دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور توجه ویژه ای شده است، همچنین، شاخص‌های "دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی" و "مدیریت و بهره وری" موسسات نیز از جمله شاخص‌های جدید برای ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها به معیارها اضافه شده است.

معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۲۵ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۰ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (با وزن ۱۵ درصد)، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی (با وزن ۱۵ درصد) و مدیریت و بهره وری (با وزن ۱۰ درصد) شامل ۵۶ شاخص و ۱۶۵ زیرشاخص است.

کد خبر 6056448

دیگر خبرها

  • معیار‌های جدید رتبه بندی دانشگاه‌های کشور در ۶ حوزه تصویب شد
  • واریز معوقات فرهنگیان تا قبل از اتمام سال
  • پذیرش اعتراض۲۷۲ هزار معلم در رتبه‌بندی/ معلمان هر سه سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند
  • پذیرش اعتراض۲۷۲ هزار معلم در رتبه‌بندی/معلمان هر سه سال یکبار ارزیابی می‌شوند
  • خبر خوش واریزی برای فرهنگیان تا قبل از پایان سال
  • خبر خوش برای فرهنگیان
  • خبرهای خوش از واریز معوقات فرهنگیان تا قبل از اتمام سال
  • تصویب معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC)
  • معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) تصویب شد
  • معیارهای جدید رتبه بندی ملی دانشگاه های کشور (ISC) تصویب شد