Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش الف، در سایه تحولاتی که منجر به فروپاشی کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و آغاز دور تازه‌ای در عرصه سیاسی اسرائیل شد به نظر می‌رسد که بار دیگر تاریخ صهیونیست‌ها در حال تکرار شدن است.

مهم‌ترین تحولی که اخیرا در اراضی اشغالی رخ داد مربوط به جنگ 12 روزه غزه است که ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی و سوءمدیریت محافل سیاسی این رژیم تحت ریاست نتانیاهو انتقادات داخلی زیادی را متوجه وی کرد و شاید بتوان گفت در کنار عدم توانایی «بی بی» برای تشکیل کابینه، شکست مقابل فلسطینی‌ها و هجمه‌های تندی که ضد نتانیاهو مطرح شد یکی از عوامل فراهم شدن مقدمه برکناری او از صحنه قدرت اسرائیل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر کمی به عقب برگردیم، یعنی زمانی که موشک‌های حزب‌الله در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 میان رژیم صهیونیستی و لبنان عمق اسرائیل را هدف گرفت و مقدمات سقوط «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی را فراهم کرد، می‌توان ارتباط میان سرنوشت نتانیاهو و اولمرت را دریافت. ایهود اولمرت که پس از شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها از مقاومت در جنوب لبنان در سال 2000 با امید به یک پیروزی تاریخی جنگ جولای 2006 را آغاز کرد در نهایت مجبور شد با شکستی ذلت‌بارتر از سال 2000 از آن خارج شود. در آن زمان نخست‌وزیر وقت اسرائیل همانند شرایط اخیر نتانیاهو در معرض انتقادات تند محافل داخلی اسرائیل قرار گرفت.

پس از آن ایهود اولمرت تلاش زیادی کرد تا با طرح برخی پیشنهادات که از محافل نظامی دریافت کرده بود از خود و کابینه‌اش و سیاستی که در این جنگ داشتند دفاع کند؛ اما کمیسیون «وینوگراد» (کمیته تحقیق اسرائیل که در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۶ برای بررسی عملکرد مقامات و نظامیان این رژیم در جریان جنگ ۳۳ روزه با حزب الله لبنان در تل آویو با بیشترین اختیارات تشکیل شد) وی را مقصر اصلی شکست در این جنگ دانسته و گزارش داد که اولمرت بدون برنامه‌ریزی و به شکل شتابزده جنگ با لبنان را آغاز کرد.

بعد از گزارش کمیته وینوگراد کم کم زمزمه‌های استعفای ایهود اولمرت به گوش رسید و نهایتا پس از کش و قوس‌های فراوان وی در سپتامبر 2008 از این منصب استعفا داد. در آن زمان در جلسه‌ای که برای بررسی استعفای ایهود اولمرت برگزار شد، بنیامین نتانیاهو که ریاست حزب راست‌افراطی «لیکود» را بر عهده داشت اولمرت را خطاب قرار داد و گفت: فقدان قدرت بازدارندگی، مشکل ارتش نیست، بلکه مشکل محافل سیاسی است. می‌گویید که می‌توانید تمام اتفاقات را اصلاح کنید، اما چگونه این کار را انجام خواهید داد در حالیکه مشکل اصلی شما هستید؟ شما از تجربیات درس نخواهید گرفت، چرا که عبرت واقعی که باید گرفته شود، شما هستید.

سپس در آوریل 2009 بنیامین نتانیاهو جای اولمرت را گرفت و از آن زمان تاکنون کرسی نخست‌وزیری اسرائیل را در اختیار فرد دیگری قرار نداده بود. اما مهمترین نقطه اشتراک نتانیاهو و اولمرت در نحوه برکناری آنها از قدرت است؛ کارشناسان معتقدند همانگونه که موشک‌های حزب‌الله لبنان اولمرت را از صحنه قدرت اسرائیل حذف کرد و به نوعی مقدمات نخست‌وزیری نتانیاهو فراهم شد، موشک‌های مقاومت فلسطین نیز همین سناریو را برای نتانیاهو تکرار کرد و اکنون بی بی بعد از 12 سال با صحنه قدرت رژیم صهیونیستی خداحافظی کرد.

چرا کابینه ائتلافی بنت و لاپید شکننده است؟

اما گذشته از اینکه اکنون نتانیاهو دیگر در منصب نخست‌وزیری اسرائیل نیست و قدرت به «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» واگذار شد، به گفته تحلیلگران صهیونیست‌ها نمی‌توانند به سیاست‌های کابینه جدید خود برای خروج از بحران خیلی خوشبین باشند.

این کابینه از 8 حزب کوچک تشکیل شده و که طبعا هریک رویکردها و ایده ‌های خاص خود را دارند و از همه مهمتر اینکه کابینه ائتلافی بنت و لاپید با هدف کنار زدن نتانیاهو و طی دوره کوتاهی تشکیل شده؛ به این معنا که استراتژی و برنامه سازمان‌یافته‌ای برای مدیرت پرونده‌ها و چالش‌های کنونی رژیم صهیونیستی را ندارد. 

همچنین طرف‌های خارجی اصلی در قبال پرونده تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی همچون «جو بایدن» به امید اینکه کابینه جدید یک کابینه اعتدال‌گرا باشد از آن حمایت می‌کنند؛ درحالی که کارنامه سیاسی نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که او به عنوان شاگرد بنیامین نتانیاهو اگر افراطی‌تر از او نباشد معتدل‌تر نیست. 

این واقعیت در سخنان اخیر بنت درباره ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و الحاق این منطقه به اراضی اشغالی و رد برپایی هرگونه دولت مستقل فلسطینی کاملا مشهود است. او حتی یک بار در سال 2013 در گفتگو با روزنامه صهیونیستی جروز الم‌پست اعلام کرده بود: من در طول زندگی خود بسیاری از اعراب را کشته‌ام و مشکلی با ادامه کشتار آنها ندارم.

علاوه بر آن، این کابینه در سایه سیاست‌های ناقص خود دست کم در کوتاه مدت قادر به حل بحران سیاسی رژیم صهیونیستی نخواهد بود و حتی ممکن است نتانیاهو همانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده با عدم پذیرش شکست طی روزها یا هفته‌های آینده به ناآرام کردن خیابان‌های اراضی اشغالی روی بیاورد.

منبع: الف

کلیدواژه: بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی ایهود اولمرت نخست وزیر حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس احزاب مخالف نتانیاهو: به یاد داریم چه کسی حماس را ایجاد کرد و به تامین مالی آن پرداخت

به گزارش همشهری آنلاین، «یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در سخنانی بار دیگر از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم انتقاد کرد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «حافظه ما کوتاه نبوده و به یاد داریم چه کسی حماس را ایجاد کرد و چه کسی به تامین مالی آن پرداخته و چه کسی نخست وزیر اسرائیل در روز ۷ اکتبر بوده است».

این در حالی است که امروز «اسحاق بریک» ژنرال ارشد و ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به شکست تمام عیار این رژیم در برابر مقاومت فلسطین، اذعان کرد که «اگر نتوانیم گروگانها را زنده آزاد کنیم، این جنگ در افکار عمومی، به عنوان بدترین شکست ثبت خواهد شد».

بریک با انتشار یادداشتی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: «برای مدت زمان طولانی نمی‌توانیم به مردم دروغ بگوییم. رخدادهای غزه و حزب الله لبنان به زودی گریبان ما را خواهد گرفت و حقیقت با تمامی ابعاد پنهانش، برملا خواهد شد».

وی با بیان اینکه «جبهه داخلی اسرائیل، به هیچ عنوان، آماده جنگ منطقه‌ای نیست»، تأکید کرد: «این جنگ، هزاران بار سخت‌تر و خطرناکتر از جنگ در نوار غزه است. هر روز سربازان ما [در غزه]، به خاطر تله‌های انفجار و منازل بمب‌گذاری شده، کشته و زخمی می‌شوند».

کد خبر 839875 منبع: فارس برچسب‌ها بنیامین نتانیاهو اسرائیل خبر ویژه فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • لاپید: نتانیاهو علیه ارتش اسرائیل عمل می‌کند
  • اعتراف نتانیاهو به شکست در غزه
  • رئیس احزاب مخالف نتانیاهو: به یاد داریم چه کسی حماس را ایجاد کرد و به تامین مالی آن پرداخت
  • سناتور آمریکایی: تنها عامل اتحاد کابینه نتانیاهو، جنگ است
  • نتانیاهو: پیش از آنکه به اهداف خود برسیم، جنگ متوقف نخواهد شد
  • درخواست اسرائیل برای توافق تبادل اسرا با حماس/نرمش حماس در مذاکرات آتش‌بس/افزایش شمار شهدای غزه به ۳۱ هزار و ۶۴۵ تن
  • هشدار اولمرت به سران صهیونیست درباره عواقب دردناک جنگ با حزب‌الله/ تهدیدات علیه لبنان را تمام کنید
  • اختلافات داخلی، چگونه کابینه رژیم صهیونیستی را به زانو در می آورد؟
  • حزب‌الله لبنان ۲ پایگاه‌ نظامی رژیم اسرائیل را هدف قرار داد
  • حمله گسترده حزب الله به 9 پایگاه ارتش اسرائیل