Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@08:21:02 GMT

رونق بازارچه‌های مرزی خوزستان ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۲۴۹۷

رونق بازارچه‌های مرزی خوزستان ضروری است

به گزارش ایرنا مهرداد نیکو دوشنبه  شب در دیدار با دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار داشت: مبادلات تجارت خارجی در استان در رشد اقتصادی خوزستان تاثیر چشم‌گیری دارد و بر همین اساس رونق بازارچه های مرزی با همکاری دستگاه های مربوط در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه‌داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در تلاش است تا در راستای تحقق چشم‌اندازهای تعریف شده در زمینه بازارچه‌های مرزی اجماع و هماهنگی منسجمی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان یکی از راهبردهای اصلی در رونق بازارچه‌های مرزی استان خوزستان را هدایت و مدیریت منابع مالی ویژه این فضاهای تجاری عنوان‌کرد و افزود: بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تامین زیرساخت بازارچه‌ها به صورت ردیف‌های درآمد و هزینه پیش‌بینی شده است.

نیکو اظهار داشت: این فرآیند در پیش‌بینی منابع مالی به منظور توسعه زیرساخت‌ها، انگیزه مناسبی برای دستگاه‌های متولی در زمینه رونق بازارچه‌های مرزی خواهد بود.

همکاری مشترک دبیرخانه‌های شورای گفت‌وگو و فرماندهی اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان با تاکید بر توسعه همکاری‌های مشترک بین دبیرخانه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان عنوان‌کرد: این همکاری‌ها علاوه بر رونق اقتصادی خوزستان به رفع موانع تولید منجر خواهد شد.

نیکر یادآورشد: شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان نیز از ظرفیت‌های مناسبی برای بررسی و پیگیری دغدغه‌های بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف بخصوص رفع مقررات زائد، برخوردار است.

رفع موانع در مسیر فعالیت‌های بخش خصوصی نیاز به همکاری‌ بین بخشی دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست با اشاره به اینکه بخش خصوصی در استان خوزستان نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دولت است گفت: به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود، دغدغه‌های متعددی برای فعالان بخش خصوصی استان در زمینه‌های مختلف به وجود آمده است.

شهلا عموری تصریح‌کرد: قطعا حمایت‌های دولت در مسیر رفع موانع به‌ویژه در زمینه تولید و همچنین توسعه صادرات محصولات غیرنفتی می‌تواند استان خوزستان را در مسیر رونق اقتصادی قرار دهد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه‌داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از جمله دستگاه‌هایی است که به واسطه بدنه کارشناسی کارآمد می‌تواند زمینه‌های این رونق در استان را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه پارلمان بخش خصوصی آمادگی دارد که همکاری‌های خود با این سازمان را تقویت کند ادامه‌داد: بخش مهمی از تصمیمات مدیریتی استان از طریق شورای برنامه‌ریزی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کارگروه‌های آموزش و پژوهش، اشـتغال و سرمایه گذاری اجرایی می‌شوند؛ لذا این فرآیند اهمیت فعالیت‌ها و همکاری‌های کارشناسی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را نشان می‌دهد.

واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی مستلزم توجیه اقتصادی است 

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این نشست با اشاره به ظرفیت ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در واگذاری برخی از پروژه‌های نیمه تمام استان به بخش خصوصی بیان‌داشت: اقدام بسیار خوب دولت در این رابطه می‌تواند به بهره‌وری بهتر از توانمندی‌های بخش خصوصی منجر شود.

محمد نجفیان ادامه‌داد: در این راستا دستگاه‌های اجرایی که دارای پروژه‌های نیمه تمام هستند باید منافع بخش خصوصی را نیز مورد توجه قرار دهند تا علاوه بر جلب مشارکت بخش خصوصی امکان بهره‌برداری از طرح ها نیز فراهم گردد.

وی بیان‌داشت: طی یک سال گذشته، پروژه‌های نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی مانند اداره کل ورزش و جوانان و همچنین فنی و حرفه‌ای خوزستان دارای بیشترین جذابیت برای مشارکت بخش خصوصی بوده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، یکی از ظرفیت‌های بسیار مناسب جهت واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی و تکمیل و بهره‌ برداری از آنها در حداقل زمان ممکن است.

مطالعات مربوط به مقابله با آفات چوبخوار نیازمند اعتبارات پژوهشی است

مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان به بخشی از مصوبات این شورا در حوزه کاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اشاره‌کرد و گفت: با توجه به اینکه هفت هزار هکتار از نخلستان‌های استان خوزستان به آفات چوبخوار مبتلا شده‌اند، مقابله با این بحران نیازمند پروژه‌های پژوهشی و علمی است.

اعظم ساسانی تصریح‌کرد: از سوی دیگر نیز، پدیده خشکیدگی برگ درخت خرما باعث نگرانی‌های جدی برای فعالان بخش خرما در استان شده است؛ بر همین اساس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان طی مصوبه‌ای از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان درخواست کرده تا در این رابطه اعتبار لازم ویژه پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری تامین گردد.

حدود ۴.۵ میلیون اصله نخل بارور و غیربارور خرما در خوزستان وجود دارد.محصول خرمای خوزستان از تنوع خوبی برخوردار است به گونه‌ای که حدود ۷۵ رقم خرما در این استان تولید می‌شود.هم اکنون معیشت ۴۰ هزار نفر خانوار در خوزستان از خرما و فرآورده‌های وابسته به آن تامین می‌شود. سالانه حدود ۱۹۰ هزار تن خرما ، خارک و رطب در خوزستان برداشت می‌شود.

کرم چوب‌خوار خرما از آفاتی است که معمولا در ردیف آفات اختصاصی درجه ۲ قرار داشته اما از پارسال سطح آلودگی نخیلات خوزستان به این آفت که از آن به عنوان سرطان درخت خرما نام برده می‌شود در حال گسترش است.

به گزارش ایرنا کارشناسان حوزه خرما اعتقاد دارند که بروز پدیده کرم چوب خوار در نخلستان‌های خوزستان ناشی از عواملی مانند تغییرات اقلیمی، خشکسالی ‍ پی در پی، شوری حقابه نخیلات، طولانی بودن فاصله زمان در آبیاری‌ها و همچنین از بین رفتن دشمنان طبیعی این آفت در استان است.

برچسب‌ها دولت خوزستان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت خوزستان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت خوزستان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صادرات غیر نفتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی فرماندهی اقتصاد مقاومتی رونق بازارچه های مرزی پروژه های نیمه تمام استان خوزستان همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودداری شهروندان از سفرهای غیر ضروری در هنگام بارندگی های پیش رو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب در   نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان افزود:بر اساس پیش بینی هواشناسی روز سه‌شنبه ورود سامانه بارشی به استان را خواهیم داشت که انتظار می‌رود در اثر فعالیت این سامانه بارشی شاهد نزولات سنگینی در بالا دست و مناطق پایین دست سد‌ها و بروز آبگرفتگی باشیم.  

وی ادامه داد:  این نوبت از بارش‌ها برای تامین آب کشاورزی و شرب استان مواهب و منافع بسیاری به دنبال خواهد داشت و پیش‌بینی شده بین ۵۰ تا ۱۷۰ میلیمتر بارش در بالا دست خواهیم داشت که می‌تواند استان را سیراب کند.

استاندار خوزستان بیان کرد:در عین حال این سامانه بارشی مشکلاتی برای پایین دست به وجود می‌آورد و آبگرفتگی‌هایی در مناطق مختلف خواهیم داشت و امیدواریم مسئولین ذی‌ربط ستاد بحران سازمان‌های امدادی و اقشار مختلف مردم آمادگی لازم را داشته باشند تا شاهد وارد آمدن آسیب به زندگی مردم نباشیم.  

حسینی محراب با بیان اینکه محور‌های پل زال به اندیمشک، ایذه به لردگان و اندیکا به تاراز از مسیر‌هایی است که در معرض بیشترین تاثیر از بارش‌های پیش رو هستند ادامه داد: از مردم عزیز درخواست میکنیم در بازه زمانی سه‌شنبه شب تا چهارشنبه ظهر از سفر خودداری نموده و پس از تثبیت شرایط جوی اقدام به مسافرت کنند.

وی اظهار داشت: تخلیه آبگرفتگی از سطح شهر در صورتی که بارش به میزان ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متر باشد طبعاً به مقداری زمان نیاز دارد البته در مناطقی که قبلاً آبگرفتگی داشتیم بخش زیادی از مشکلات حل شده است ولی همچنان نقاطی داریم. در جلسه گذشته حدود ۶۰ نقطه در اهواز اشاره شد که دچار آبگرفتگی شده که تعدادی از آنها مشکلش رفع شده است، اما آنچه که باید حتماً اتفاق بیفتد  آمادگی دستگاه‌ها برای خدمت رسانی در شرایط بحران است.

استاندار خوزستان گفت: در جلسه امروز تدارک و بسیج امکانات، نیرو‌ها و ماشین آلات برای تخلیه آبگرفتگی و هدایت آن به ایستگاه‌های پمپاژ و رودخانه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وظایف دستگاه‌های مختلف تقسیم بندی شد.

حسینی محراب افزود:  از نیرو‌های مسلح از جمله ارتش، سپاه، بسیج و فراجا در بخش‌های مختلف خواسته شد آمادگی داشته باشند که اگر برای برخی مناطق نیاز به کمک آنها بود اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد:  در اثر رعد و برق و بارش‌ها ممکن است در برخی مناطق قطعی برق و متعاقب آن قطعی آب داشته باشیم که به مسئولان تاکید شد ژنراتور‌هایی در کنار ایستگاه‌های پمپاژ آب تعبیه نمایند که در زمان قطعی برق بتوانند جبران کنند و امیدواریم با کمک مردم و خودداری از سفر‌های غیرضروری به مناطق کوهستانی، مسیل ها، حاشیه رودخانه‌ها و نقاط مستعد خطر خسارات به حداقل ممکن برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد:  مرخصی کلیه مدیران و تیم‌های  امدادی و ستاد بحران دستگاه‌ها تا پایان بارش‌های پیش رو لغو شده است و انشاالله پس از بارش‌ها مرخصی تشویقی برای جبران تلاش‌های آنها لحاظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها برای حضور مسافران نوروزی در اردبیل برنامه‌ریزی کنند/ آمادگی در مقابل مشکلات آب‌وهوایی ضروری است
  • سوناک: انگلیس پناهجویان غیرقانونی را در فصل بهار به رواندا اخراج می‌کند
  • استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت پایانه مسافربری در استان البرز ضروری است
  • رانندگان کامیون‌های یخچالی در بازارچه مرزی کشور پاکستان همچنان بلاتکلیف مانده اند + فیلم
  • اجرایی شدن ۳۳ مصوبه اقتصادی سفر رئیس جمهور به لرستان
  • خودداری شهروندان از سفرهای غیر ضروری در هنگام بارندگی های پیش رو
  • بارش بارش معابر بازارچه صدف اهواز را به دریاچه تبدیل کرد + فیلم
  • بهره‌برداری از راه دسترسی بندر نوشهر تا هفته دولت سال ۱۴۰۳
  • واریز عواید طرح کولبری برای ۲۴۰۰ خانوار هیرمندی
  • حضور دولت ‌در بازار کارکرد تنظیم‌کننده دارد