Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محاکمه» رمانی ناتمام از فرانتس کافکا است که اولین بار در سال ۱۹۲۵ چاپ شد.

به گزارش برنا، «محاکمه» داستان مردی است که قدرتی خارج از صحنه و دور از دسترس او را بازداشت می‌کند، بی آن‌که خودش یا خواننده خبر از ماهیت جرمش داشته باشد. داستان از همان جمله‌ی آغازین این نکته را روشن می‌کند: «بی‌شک کسی به یوزف کا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهمت زده بود زیرا بی‌آن‌که از او خطایی سرزده باشد، یک روز صبح بازداشت شد.» خواننده گمان می‌کند که بازداشت یوزف کا. اشتباهی قضایی است و این خطا به‌زودی برطرف خواهد شد، اما این انتظاری بیهوده است. یوزف کا. هم که اثبات بی‌گناهی‌اش را کاری ساده می‌پنداشت، هر چه پیش‌تر رفت آن را ناممکن دید. محاکمه نیز مانند دیگر آثار کافکا کامل نشد، اگرچه فصلی دارد که در آن داستان به سرانجامی می‌رسد. کافکا این رمان را در سال 1915 نوشت، ولی اولین‌بار پس از درگذشتش، در 1925، به همت مکس برود منتشر شد.

فرانتس کافکا، زاده‌ی 3 ژوئیه 1883 در پراگ، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان قرن بیستم است. او اگرچه زبان چکی را کم‌و‌بیش بی‌نقص صحبت می‌کرد، زبان آلمانی را به عنوان زبان نخست آموخت و آثارش هم، جز چند نامه‌ای که به چکی برای میلنا ینسکا نوشته، به زبان آلمانی است. کافکا در سال 1901 دیپلم گرفت و سپس در دانشگاه جارلز پراگ در رشته‌ی شیمی به تحصیل پرداخت ولی پس از دو هفته تغییر رشته داد و حقوق خواند و در سال 1906 با مدرک دکترای حقوق فارغ‌التحصیل شد. کافکا در پایانِ نخستین سال تحصیل در دانشگاه با ماکس برود آشنا شد که به همراه فلیکس ولش تا پایان عمر از نزدیک‌ترین دوستان او باقی ماندند. او در 1917 به سل مبتلا شد. در 1923 برای فاصله گرفتن از خانواده و تمرکز بیش‌تر بر نوشتن، مدت کوتاهی به برلین نقل مکان کرد. بااینحال بیماری سل کافکا شدت گرفت و او به پراگ بازگشت، سپس برای درمان به استراحتگاهی در وین رفت و در سوم ژوئن 1924 در همانجا درگذشت. کافکا در طول زندگی فقط چند داستان کوتاه منتشر کرد و تمام رمان‌هایش ناتمام ماند. او به دوستش، ماکس برود، وصیت کرده بود که پس از مرگش همه‌ی آثارش را نابود کند اما برود چنین نکرد و بر چاپ همه‌ی نوشته‌هایی که از او در اختیار داشت اهتمام ورزید.

علی‌اصغر حداد در 24 اسفند در محله‌ی راه‌کوشک قزوین متولد شد. تا سال‌های اول دبیرستان در قزوین درس خواند و پس از گذراندن کلاس هشتم دبیرستان با خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد. پس از اخذ دیپلم و پایان خدمت سربازی به آلمان رفت و مدرک فوق لیسانس را در رشته‌ی جامعه‌شناسی در برلین غربی اخذ کرد. سال 1359 به ایران بازگشت و به کار تدریس زبان آلمانی و ترجمه‌ی آثار ادبی آلمانی‌زبان مشغول شد.

بخش‌هایی از کتاب:

 این فقط به خاطر حماقتشان است که قادرند آن قدر از خودشان مطمئن باشند.

کسی به من گفت [به خاطر نمی آورم چه کسی ]که چه خوب است وقتی آدم صبح از خواب بیدار می شود، دست کم در مجموع همه چیز را بی هیچ جابه جایی درست در همان جایی بازیابد که شب گذشته بوده است … هم از این رو به گفته ی آن مرد لحظه بیدار شدن مخاطره آمیزترین لحظه ی روز است. اگر آن را از سر بگذرانیم، بی آنکه از جای خود به جایی دیگر کشیده شویم، می توانیم تمام روز آسوده خاطر باشیم.

لازم نیست واقعیت و درستی همه چیز را بپذیریم، فقط باید ضروری بودن ]اتفاق افتادن آن چیزها[ را پذیرفت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رمان دیپلم پراگ شیمی حقوق خانواده بیماری سل درمان مهاجرت سربازی آلمان ایران آلمان ایران بیماری سل دیپلم سربازی معرفی کتاب محاکمه فرانتس کافکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر

در این نوشته میخوانید چطور با خواندن نماز والدین و هدیه آن به روح پدر و مادر، گوشه‌ای از حق آنها را بجای بیاورید.

فلسفه نماز والدین

معروف این است که میگویند بعد از مرگ، دست انسان‌ها از دارِ دنیا کوتاه میشود، شاید این جمله از یک زوایه درست باشد، اما قطعا یک حکم عمومی و فراگیر نیست.

به این دلیل که انسان زرنگ با انجام بعضی از کار‌ها میتواند بعد از مرگ همچنان از دنیا استفاده و برای خودش ثواب کسب کند.

این قبیل کار‌ها که آثار و نتایجش بعد از مرگ آدمیزاد قطع نمیشود، در معارف اسلامی تعبیر به «باقیات الصالحات» میشود.

غیر از باقیات الصالحات که بدست خود فرد و پیش از مرگش کِشت میشود، بعضی کار‌های دیگر هم هست که بعد از مرگ و توسط باقی ماندگان فرد متوفی انجام شده و ثوابش در آن دنیا به روح مرده میرسد.

نماز والدین که توسط فرزندان خوانده میشود، یکی از همین کارهاست که مطابق روایات ما، اثرات عجیبی در زندگی برزخی پدر و مادر دارد و گرفتاری‌های عجیبی را از پیش پای آنها بر میدارد.

در ادامه این مقاله درباره نماز والدین توسط فرزندان و آموزش کامل آن بیشتر صحبت میکنیم.

محتوای نماز والدین

پایه و اساس نماز والدین بر طلب مغفرت و آمرزش برای خود شخص، و پدر و مادر وی بنا شده است.

نگاهی به مضمون و ترجمه آنچه در نماز والدین میخوانیم نشان میدهد در همه اذکار، بنوعی طلب مغفرت برای پدر و مادر از درگاه خدا است.

ادعیه‌ای که در این نماز میخوانیم از دعا‌های مشهور قرآنی است که در قنوت نماز‌ها و دیگر اوقات نیز میتوان خواند، اما خواندن آنها با همین شکل و دستوری که در منابع از جمله مفاتیح الجنان آمده، اثرات عحیبی برای روح پدر و مادرهایمان در عالم برزخ دارد.

آموزش نماز هدیه به پدر و مادر

نماز والدین در منابع مختلف روایی به اشکال گوناگون بیان شده که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان به نقل از کتاب مکارم الأخلاق، ترتیب این نماز را اینگونه بیان کرده است:

ابتدا نیت میکنید: «دو رکعت نماز والدین بجا می‌آورم قربه إلی الله» و بعد سوره حمد را میخوانید. بعد از آن ۱۰ مرتبه این ذکر را بخوانید:

رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ

پروردگارا مرا و پدر و مادرم و همه اهل ایمان را روزى که حساب برپا میشود بیامرز

آنگاه به رکوع و سجده رفته و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، این ذکر را ۱۰ مرتبه بخوانید:

رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ

پروردگارا مرا و پدر و مادرم و هرکه وارد خانه ام شد و مردان مؤمن و زنان مؤمن را بیامرز

سپس به رکوع و سجده رفته و بعد از سلام نماز والدین، بدون آنکه حالت نماز بهم بخورد، یعنی حرفی بزنید یا کاری بکنید ۱۰ بار این ذکر را بخوانید:

رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانى صَغیراً

پروردگارا به پدر و مادرم رحم کن، چنان که مرا در کودکى پروریدند

تبریک میگوییم! شما بهمین راحتی نماز والدین را خواندید و انشاءالله خداوند به سبب این نماز، پدر و مادر شما را مورد رحمت واسعه خودش قرار بدهد.

آیا نماز والدین قنوت دارد؟

از جمله سوالات پرتکراری که توسط شما عزیزان مدام پرسیده میشود و در بحث نماز والدین، به یکی از جستجو‌های پرتکرار در گوگل هم تبدیل شده این است که آیا نماز والدین قنوت هم دارد؟

قنوت نماز والدین

ریشه این سوال این است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان (به عنوان رایج‌ترین منبع مورد رجوع مردم) چیزی در مورد قنوت نماز والدین نیامده است. اما آیا اینکه مرحوم شیخ عباس قمی نامی از قنوت نیاورده دلیل میشود براینکه نماز والدین قنوت ندارد؟

اگر به متن اصلی مفاتیح الجنان مراجعه کنید میبینید در بیان چگونگی خواندن این نماز، نامی از رکوع و سجده هم نیامده، بنابراین باید نتیجه بگیریم نماز هدیه به پدر و مادر رکوع و سجده هم ندارد؟

اینکه در این متن نامی از قنوت نیامده به این دلیل است که دستور خاص و یا ذکر خاصی برای آن وارد نشده و شما میتوانید از دعا‌های قنوت نماز هرکدام را خواستید بخوانید. همانطور که برای رکوع و سجود نماز والدین هم دستور خاصی نداریم بنابراین شیخ عباس قمی نامی از آنها هم نیاورده است.

یک نکته کلی در مورد قنوت که باید بدانید و خیلی جا‌ها (از جمله همین مورد) میتواند راهگشایتان باشد این است که قنوت، جزو مستحبات نماز است و حتی اگر شما در نماز‌های واجب هم آنرا نخوانید مشکلی در نماز ایجاد نمیکند (هرچند بدلیل ثواب فراوانی که دارد، بهتر است آنرا همیشه بخوانید).

حالا در نماز‌های مستحبی مانند نماز والدین هم قاعده همین است. شما میتوانید قنوت نخوانید هرچند خواندن آن مستحب است و ثواب نماز را یقینا بیشتر میکند.

خواص و آثار نماز والدین

تا اینجای کار، حتما در ذهن شما این سوال مطرح شده که نماز هدیه به پدر و مادر چه آثار و خواصی دارد؟

جستجو‌های رایج اینترنتی در این زمینه، جواب‌های متنوعی پیش روی شما قرار میدهد از جمله اینکه:

 باعث آمرزش مهمان‌هایی میشود که به آن خانه وارد میشوند.
 پدر و مادر آرزو میکنند ایکاش زنده شوند و بیایند زانوی فرزندشان که این نماز را خوانده ببوسند.
 این نماز خاصیت ضد افسردگی دارد
 و…

اینها نتایجی است که با جستجوی اینترنتی به آنها دست پیدا کردیم، اما مراجعه به منابع روایی، در این خصوص چیز واضح و مشخصی بیان نکرده است.

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح نیز در خصوص آثار نماز والدین چیزی نگفته و فقط روش خواندن آن را بیان کرده است.

هرچند آثار و خواصی که در منابع اینترنتی برای این نماز ذکر شده، مغایرتی با آموزه‌های اسلامی ندارد و به لطف و رحمت پروردگار، خواندن این نماز میتواند این آثار را هم شامل شود، اما چون وظیفه ما ارائه آموزش‌های دینی مطابق منابع معتبر است، موارد ذکر شده را مستقلا رد یا تایید نمیتوانیم.

بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر

نماز و ادعیه مستحبی را هروقت دلتان خواست میتوانید بخوانید و ثواب خودش را هم دارد، اما همانطور که خودتان میدانید، برخی ادعیه و نماز‌های مستحبی اگر در وقت خاصی خوانده شوند؛ اثرات آن بیشتر از سایر اوقات است.

در مورد وقت نماز والدین هم همینگونه است. شما هرجا و هروقت که فرصت داشتید این نماز را بخوانید، اما نظر مشهور این است که بهترین زمان برای خواندن نماز والدین، شب جمعه و بین نماز مغرب و عشاء میباشد.

همچنین خواندن این نماز در اماکن مقدس مانند حرم ائمه معصومین علیهم السلام، حرم امامزادگان، مساجد و… یقینا ثواب بیشتری دارد.

امیدواریم به پرسش‌های شما در زمینه نماز والدین پاسخ مفید داده باشیم؛ در آخر این مقاله از خدا بخواهیم پدر و مادر همه ما و شما را بیامرزد!

tags # دعا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • جایزه داستان و بازآفرینی در ۲ بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی کاری است کارستان!
  • کتاب‌های ادبیاتی جذاب
  • کتاب های پرفروش سال ۱۴۰۳
  • بهترین داستان های دنیا
  • جنگ موقعیت‌های دراماتیکی برای نوشتن دارد
  • پادشاه داستان های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • سادگیِ ظاهری؛ دلیل محبوبیت و جاودانگی اشعار سعدی