Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:02:45 GMT

نبرد شعار در شهرها

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۲۶۸۰

نبرد شعار در شهرها

به گزارش ایرنا، فضای شهرهای سراسر کشور و حتی روستاها از صبح پنجشنبه ۲۰ خرداد با نصب و پخش پوسترها و بروشورهای انتخاباتی نامزدهای شورای شهر و روستا حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است. هر چند که جوِ انتخاباتی ریاست جمهوری برجسته‌تر و حاکم بر فضای انتخاباتی کشور است، اما فضای انتخاباتی شوراهای شهر و روستا به دلیل محلی بودن و منطقه‌ای بودن ، مسائل قومیتی و صنفی و گروهی و حتی حاشیه‌ها و چالش‌های مربوط به هر شهر یا روستا ویژگی‌های متفاوتی نسبت به جوِ انتخاباتی ریاست جمهوری در این مناطق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ویژگی‌هایی که می‌توان در انتخابات شوراهای اسلامی بویژه برای شهرها مورد توجه قرار داد، تعدد و تنوع شعارها و تلاش نامزدها و گروه‌های حامی یا مشاوران آن‌ها برای جلب نظر با استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات است. نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستا در هر دوره از انتخابات تلاش می‌کنند شعاری داشته باشند که هم توجه مخاطب راجلب کند و هم بیان کننده دیدگاه و چشم‌انداز مد نظر آنان باشد. شهرها و روستاهای مازندران هم از این قاعده مستثنی نیستند ، اما در بین شهرهای این استان برخی شهرها به دلیل حاشیه‌هایی که در دوره پنجم شورای شهر داشتند، فضای انتخاباتی تا حدودی متفاوت است ؛ تفاوتی که می‌توان آن را در محتوای شعار تبلیغاتی نامزدهای حاضر در ششمین دوره شورای شهر مشاهده کرد.

مروری بر شعارهای انتخاباتی نامزدهای شورای اسلامی برخی شهرهای مازندران علاوه بر وعده‌های همیشگی، ردّی از تلاش برای بهره‌برداری از حاشیه‌های دوره پنجم مدیریت شهری را نشان می‌دهد؛ جریانی که می‌توان آن را در برخی شهرها که مدیریت شهری آن حاشیه‌هایی داشت مشاهده کرد. شهرهایی مانند ساری، بابل، سلمانشهر، بهشهر و آمل. اما در این بین ساری به دلیل حاشیه‌های برجسته و پررنگ شورای شهر و شهرداری در دوره پنجم و بازداشت همه اعضای منتخب شورای پنجم و بسیاری از مدیران شهرداری و حتی شهردار این شهر و در نهایت نیز انحلال شورای شهر ساری، نشانه‌های بیشتری از این تفاوت را در شعارها دارد.

گشت و گذاری در خیابان‌های مهم شهر ساری و مروری بر پوسترهای ده‌ها نامزد انتخاباتی شورای شهر مرکز مازندران به وضوح نشان می‌دهد که عمده نامزدها تلاش می‌کنند خودشان را با شعارهایی که انتخاب کرده‌اند از جریان پیشین مدیریت شهری جدا کنند و نوید آینده‌ای و برنامه‌ای متفاوت را بدهند. البته در برخی موارد خروجی این تلاش که روی پوسترها ثبت شده، کنایه‌های شهروندان و گاهی هم خنده‌های از سر انتقاد یا شاید هم کم‌اعتمادی آن‌ها را به دنبال دارد ، بویژه درباره نامزدهایی که پوسترهای تبلیغاتی خود را روی درخت و سازه‌های شهری و در و دیوار شهر چسبانده‌اند و با این تجاوز آشکار به حقوق شهروندی، مدعی حمایت از حقوق شهروندان هستند.

 در این نوشتار شعار انتخاباتی بیش از ۵۰ نامزد شورای ششم شهر ساری از بین افزون بر ۲۰۰ نامزد این پارلمان شهری را به صورت گذرا مرور می‌کنیم تا کمی با تلاش‌های شعاری نامزدها که عمدتا پیشینه‌ای را با خود به یدک می‌کشند بیشتر آشنا شویم.

شعارهای شهروندمحور

تعدادی از شعارها شهروندمحور هستند. یعنی نامزدها تلاش کرده‌اند که با مخاطب قرار دادن شهروند یا وارد کردن واژه‌های «مردم»، «شهروند» و حتی مخاطب قرار دادن آن‌ها توجه رأی‌دهندگان را به خود جلب کنند. مثلا یکی از نامزدها خطاب به شهروندان این شعار را انتخاب کرده: «همشهری صدایت را می‌شنوم»؛ شعاری که تلویحا اشاره به فاصله مدیران شهری ساری با شهروندان در چند سال اخیر دارد. نامزد دیگری هم شعارش را «یکی از شما» انتخاب کرده تا بگوید که از شهروندان جدا نیست.

«هم‌صدا برای مردم» هم در بین شعارهای نامزدهای انتخابات شورای ششم ساری دیده می‌شود. می‌توان گفت به نوعی اشاره به همان تخلفات مالی در مدیریت شهری گذشته ساری دارد که هیچ سودی به مردم نرساند. شعار مشابه دیگری هم هست، «هم‌دلی، هم‌صدایی، هم‌فکری» که یک نامزد دیگر آن را به عنوان دستورالعمل خود در صورت ورود به شورا انتخاب کرده است.

نامزد دیگری هم بدون این که مستقیم بخواهد شعار بدهد در پوسترهایش نوشته: «مردم رأی به یاد ماندنی می‌دهند». در بین شعارهای شهروندمحور ساری می‌شود شعار «کرامت انسانی، حقوق شهروندی» را هم دید که بی‌ارتباط به تضییع حقوق شهروندان ساروی در چند سال اخیر نیست.

یکی از نامزدها هم خودش را از حالا منتخب مردم معرفی کرده و شعار «منتخب اصناف و مردم» را برای فعالیت تبلیغاتی‌اش در نظر گرفت.

در بین شعارها ، دو شعار شهرمحور با موضوع سلامت هم دیده می‌شود که احتمالا ناشی از دغدغه‌های شغلی دو نامزد است. «شهر سالم، شهروند سالم» و «شهر سلامت‌محور» شعارهایی هستند که در ساری بر موضوع سلامت تأکید دارند. موضوعی که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد؛ از چالش پسماند گرفته تا سلامت جسمی و بهداشت روان که این مورد آخر در چند سال اخیر با حاشیه‌های مدیریت شهری ساری به شکل پررنگی تحت فشار قرار گرفت.

شعارهای شهرمحور

تعدادی از شعارهای نامزدهای شورای ششم ساری نیز شهرمحور هستند ؛ شعارهایی که در آن‌ها واژه‌های «شهر» و «ساری» به چشم می‌خورد و برخی از آن‌ها اشاره تقریبا مشهودی به تخلفات مالی دوره پنجم مدیریت شهری و بازداشت مدیران شهرداری و تمام اعضای شورا و انحلال شورای پنجم ساری دارند.

«شهر هوای تازه می‌خواهد» یکی از همین شعارهاست که به ضرورت تعویض و تغییر نگاه در پارلمان شهری ساری برای عوض شدن حال و هوای این شهر اشاره دارد. یکی از نامزدها هم شعار «ساز ساری را کوک کنیم» را انتخاب کرده تا ناکوک بودن ساز ساری را به دلیل حاشیه‌های چند سال اخیر مطرح کند.

شعارهای «همه با هم برای شهری سربلند» و «در سرم نیست جز سربلندی‌ات #ساری_سربلند» نیز در دسته همین شعارها قرار می‌گیرند که پسِ آن‌ها ناراحتی و دلخوری از پررنگ شدن نام ساری با تخلفات مالی مدیران شهری را می‌توان دید.

شعار پرتکرار «شهر خوب ساختنی است» هم در بین شعارها دیده می‌شود. یکی از نامزدها نیز شعار «شهر برنده» را برای خود انتخاب کرده تا احتمالا به بازنده بودن ساری در انتخابات شورای پنجم اشاره کند.

یکی دیگر از هشتگ‌-شعارها هم توسط یک ائتلاف ۹ نفره انتخاب شده که اشاره‌ای به حاشیه‌های انتخابات گذشته شورای شهر ساری دارد. #حواس‌مان_هست شعار برگزیده این ائتلاف ۹ نفره است.

«سعی برای ساری» هم از آن دست شعارهاست که هم نام شهر در آن قرار دارد و هم از تلاش برای بهتر شدن حال ساری حرف می‌زند. یکی از نامزدها هم تصمیم گرفته در شعار انتخاباتی‌اش به شهر خود سلام کند و شعار «شهر من ساری، شهر من سلام» را انتخاب کرده است. احتمالا تصمیم گرفت به ساریِ متفاوتی از آن‌چه که در سال‌های اخیر دیده شده سلام کند.

«یاری برای شهری آباد» هم در بین شعارهای شهرمحور شورای ششم ساری دیده می‌شود. یکی از بانوان نامزد شورای شهر ساری هم تصمیم گرفته در شعارش نیم‌نگاهی به سریال «پایتخت» و خانواده معمولی داشته باشد و خود را همای شهر معرفی کند. این نامزد شورای ششم ساری شعار «همای شهر ساری» را برای خودش انتخاب کرده که هم اشاره مستقیمی به حضور «هما سعادت» همسر نقی معمولی در شورای شهر علی‌آباد سریال پایتخت دارد و هم به پرنده اسطوره‌ای هما که هر جا برود خوشبختی را با خود همراه دارد اشاره می‌کند.

وعده صداقت و درستی و پاکدستی

حاشیه‌های شورای پنجم ساری که ریشه‌های آن به شورای چهارم هم می‌رسد سبب شده که امسال در بین شعارهای نامزدهای شورای شهر ساری مصادیقی مانند راستگویی، پاک‌دستی، صداقت، خدمت صادقانه و مواردی از این دست پررنگ‌تر دیده شود. «آمدم برای خدمتی صادقانه» یکی از همین شعارهاست. یکی از نامزدها هم شعار «خدمت صادقانه دستور کار ما» را به عنوان شعار خود انتخاب کرده و نامزدی دیگر هم با همین ترکیب واژگانی از هشتگ #خدمتی_صادقانه برای شعار انتخاباتی بهره گرفته است.

 در بین شعارهای هشتگی با این محتوا و مفهوم شعار #عمارت_شیشه‌ای هم دیده می‌شود که اشاره مستقیمی به پشت پرده‌های عمارت شهرداری ساری و تخلفات مدیران در مسائل مالی دارد.

«شهر من پاک می‌خواهد و خدمتگزار» هم مرتبط با همین قبیل شعارهاست که تأکید می‌کند باید افرادی پاک‌دست وارد شورای شهر شوند تا مانند شورای پنجم تخلفات گسترده مالی در مدیریت شهری ساری رقم نخورد.

یکی از نامزدها هم با این شعار وارد عرصه انتخابات شورای ششم ساری شده که اهل شعار نیست. در پوستر تبلیغاتی او نوشته شده: «شعاری ندارم، می‌خواهم عمل کنم». نامزد دیگری هم این شعار را در قالب یک هشتگ به کار گرفته و روی پوسترهایش نوشته است: #شعار_نمی‌دهم. البته شرایط به گونه‌ای است که حتی ادعای شعار ندادن هم نوعی شعار محسوب می‌شود.

شعارهای توسعه‌محور

برخی شعارها از سوی نامزدها رنگ و بوی اجرایی بیشتری دارند. مثلا نامزدی شعار «کارآفرینی، اشتغال، توسعه» را انتخاب کرده که بیشتر مخاطب را یاد شعارهای انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی می‌اندازد. این شعار از طرفی هم آن‌چه که شورای پنجم و مدیریت شهری دوره قبلی از آن به عنوان اشتغال‌زایی دم می‌زد و حدود پنج هزار نیروی مازاد به شهرداری ساری تحمیل کرد را نیز یادآوری می‌کند.

یکی دیگر از نامزدها شعار «انتخابات درست = توسعه ساری» است و نامزد دیگری هم شعار «اعتماد، پیشرفت، آبادانی» را انتخاب کرده که هر دو شعار بر درست انتخاب کردن نامزدها اشاره دارند. «به عمل کار برآید» هم یکی دیگر از شعارهای کلیشه‌ای انتخابات ششم شورای شهر ساری است.

شعارهای نام‌محور

در بین شعارهای انتخاباتی شورای ششم ساری مانند برخی شهرهای دیگر می‌توان شعارهایی را یافت که ارتباط مستقیمی با نام یا نام خانوادگی نامزد دارند. یعنی نامزد از نام یا نام خانوادگی خود برای ساختن شعار بهره گرفته تا با یک تیر دو نشان بزند. «حافظ شهر باشیم» و «عادل باشیم» از همین نمونه‌ها هستند.

یکی هم با استفاده از نامش شعارش را با پس‌زمینه‌ای تاریخی و تلویزیونی منتشر کرده و روی پوسترها و بنرهایش نوشته «مختار سازندگی آمد». برخی‌ها هم از نام خانوادگی خود برای ساخت شعار استفاده کرده‌اند. «بهبود حال شهر»، «ساعی برای ساری» و «متولیان شهر مردم‌اند» از همین گروه هستند که سعی کردند به بهانه یک وعده و شعار انتخاباتی نام خود را هم ارائه کنند.

مواردی از این دست را در شهرهای دیگر مازندران هم می‌توان مشاهده کرد. مثل «باصفا باشیم» که توسط یکی از نامزدهای شورای ششم قائمشهر است.

شعارهای صنفی و شغلی

همیشه و در هر دوره از انتخابات یک عده از نامزدها روی جامعه هم‌صنف خود یا مخاطبان شغل و حرفه‌ای که دارند برای جلب رأی استفاده می‌کنند. در این دوره هم این موضوع قابل مشاهده است که از بین آن‌ها عده‌ای شعارشان را صنفی و شغلی برگزیده‌اند. مانند شعار «منتخب اصناف و مردم» که در بخش شعارهای شهروندمحور به آن اشاره شده بود. «طبیب توسعه شهر» یکی از همین موارد است. یک نامزد هم در ساری سراغ صنف کمتر دیده شده کارگری رفته و شعار «همت بلند دار سرافراز کارگر» را انتخاب کرد.

«تعهد، تخصص، تجربه» را هم با توجه به شرح کوتاهی که نامزد پس از آن در نظر گرفته و به تخصص خود در زمینه ترافیک اشاره کرده در همین دسته قرار می‌گیرد.

یکی از نامزدها هم با شعار «معمار فلسفی» تلاش کرده که تخصص‌اش را به عرفان و فلسفه پیوند بزند تا جلب توجه بیشتری داشته باشد.

نامزدی دیگر هم که از بین ورزشکاران قصد کرده بخت خود را برای حضور در شورای ششم ساری بیازماید با هشتگ-شعار #پهلوان_مردمی وارد عرصه انتخابات شده است.

شعارهای واژه‌محور

بعضی نامزدها نیز به رسم و روال عادی شعارسازی چینش واژه‌ها در کنار هم و استفاده از ترکیب‌های ادبیاتی و حتی سیاسی را برای انتخاب شعار خود در دستور کار قرار دادند. «پایان تکرار» یکی از همین نمونه‌هاست که هم به شورای پنجم ساری و وعده پایان دادن به حاشیه‌ها اشاره دارد و هم با استفاده از واژه «تکرار» سعی کرده از یک کلیدواژه سیاسی انتخاباتی کشور استفاده کند.

«تداوم تازگی» هم از دیگر شعارهای قابل مشاهده در شهر ساری است. البته این شعار پرسشی هم ایجاد می‌کند؛ این که وقتی عمده نامزدها وعده پایان دادن به روال تکراری و پرحاشیه گذشته را می‌دهند، قرار است تداوم کدام تازگی باشد؟ احتمالا قرار است روند تازه‌ای آغاز شود تا پس از آن مداومت داشته باشد.

اصطلاح «تازه‌نفس‌ها» هم در ساری این روزها زیاد دیده می‌شود. یک گروه ۶ نفره که به صورت ائتلافی وارد عرصه انتخابات شدند و قصد دارند همه با هم دو سوم از کرسی‌های شورای ساری را با این شعار تصاحب کنند.

عده‌ای هم شعارشان را لطیف و شاعرانه انتخاب کرده‌اند. مثل «اردیبهشتی‌ترین انتخاب» که قرار است در روز ۲۸ خرداد رقم بخورد. اگر انتخابات در اردیبهشت برگزار می‌شد، این شعار مصداق تقویمی پیدا می‌کرد ، اما وقتی در خرداد برگزار می‌شود یا به ماه تولد نامزد اشاره دارد یا این که قصد از انتخاب آن تزریق مفهوم طراوت و نشاط ماه اردیبهشت به انتخابات شورای شهر ساری است.

نامزدهایی هم هستند که شعارشان شعر است. برای مثال یکی از نامزدها شعر معروفی از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی را به عنوان شعار انتخاب کرد؛ «بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب / که باغ‌ها همه بیدار و بارور گردند». شعری که زمانی در بخشی از تاریخ سیاسی معاصر کشور هم کاربرد داشت.

یکی از نامزدها نیز با بیانی شاعرانه به چند مفهوم شعاری رسیده است و نوشته: «اینجا ساری جان من است، چشم به راه انتخاب توست، برای توسعه، نشاط، سلامت، آرامش».

«متانت یک شهر» را هم می‌توان در بین همین شعارها قرار داد که نامزد خواسته با مطرح کردن آن وعده آینده‌ای وزین و بدون حاشیه برای مدیریت شهری ساری را بدهد. یکی هم در شعارش نیرو و انرژی جوانی را برجسته کرده و با انتخاب شعار «انگیزه جوان، طرح جوان، اقدام جوان» تلاش کرده توجه این قشر را به خود جلب کند. البته شهروندان ساری از جوان شدن ترکیب شورای شهر در دوره گذشته هم نتیجه دلخواه‌شان را نگرفتند.

در بین این گروه از شعارها یک شعار را می‌توان شخصی‌تر از همه شعارها دانست. «برای پنجمین دوره عضویت» شعاری است که یکی از نامزدهای دارای سابقه عضویت در چهار دوره شورای ساری انتخاب کرده است. شعاری که حتی اگر پس‌زمینه‌ای پنهان برای توسعه شهر و خدمت به مردم داشته باشد، مفهوم آشکار آن راه یافتن به شورای ششم است.

یکی از نامزدها هم هشتگ-شعار #در_دسترس_هستم را برگزیده تا به شهروندان اطمینان دهد در کنار آن‌ها خواهد بود و در صورت راه یافتن به شورای ششم ساری، احتمالا نه گوشی‌اش از دسترس خارج یا خاموش می‌شود، نه دور از دسترس خواهد بود و نه دغدغه‌ای جز شورای شهر برای خود درست می‌کند.

بیش از دو میلیون و ۴۷۴ هزار واجد شرایط رأی‌دهی در مازندران حضور دارند و رأی‌دهندگان قرار است ۲۸ خرداد در چهار هزار و ۵۲ شعبه اخذ رأی نامزدهای مد نظر خود برای حضور در شوراهای شهر و روستا را انتخاب کنند. یکهزار و ۵۱۶ نامزد شورای شهر و ۱۴ هزار و پنج نامزد شورای روستا در این استان با شعارها و وعده‌هایی که در نظر گرفته‌اند این روزها تلاش می‌کنند توجه رأی‌دهندگان را به خود جلب کنند تا سرنوشت ۳۳۶ کرسی اصلی شورای شهر و هفت هزار و ۶۸۳ کرسی اصلی شورای روستا مشخص شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر ساری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی مازندران تبلیغات انتخاباتی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر ساری انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر ساری ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مشارکت انتخاباتی مازندران تبلیغات انتخاباتی شعار انتخاباتی نامزدهای شورای انتخابات شورای انتخاب کرده نامزد دیگری هم بین شعارهای شورای شهر ساری انتخاباتی نام شعار انتخابات بین شعارها شورای اسلامی چند سال اخیر شعار انتخاب مدیریت شهری شعارهای نام نامزد شورای شورای شهر دیده می شود شهر و روستا یکی از همین نامزد دیگر شورای پنجم برخی شهرها دوره پنجم شهری ساری حاشیه ها واژه ها هم شعار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند

شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: امسال ۱۲۰۰ نوروزگاه عشایری با اولویت کمپین ۶۰ - ۳۰ در شهرهای مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

او با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های پلیس و راهداری، ۶۰ درصد تصادفات جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد، افزود: با برپایی این سیاه چادرها در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها، محلی برای استراحت مسافران و راننده‌ها و کاهش تصادفات بین شهری در ایام نوروز فراهم شده است.

نادری ادامه داد: همچنین تعاونی‌های عشایری در این نوروزگاه‌ها محصولات عشایر را به نمایش گذاشته‌اند و مسافران با ظرفیت‌های فرهنگی و تولیدی جامعه عشایری آشنا می‌شوند و عشایر نیز با فروش محصولات خود از نظر اقتصادی تقویت می‌شوند.

او با بیان اینکه استقبال خوبی از این نوروزگاه‌ها صورت گرفته، افزود: این نوروزگاه‌ها تا پایان تعطیلات نوروز میزبان مردم و مسافران و گردشگران هستند.

منبع : میراث آریا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • امیدآفرینی و تحقق شعار سال اولویت شهرداری و شورای شهر است
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • باز شدن پای مردم به تولید نیازمند بازشدن چشم و گوش همه قوا در امر اقتصاد است
  • شعار سال فقط مربوط به تولیدات اقتصادی نیست
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • بیشترین حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهرها است
  • مزایای خیابان‌های دیجیتال برای شهرها
  • تسریع، تسهیل و تکریم سه اصل تحقق شعار سال
  • نخستین نشست شورای اداری گیلان در سال جدید