Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-16@12:47:31 GMT

مصلحت شورای نگهبان علیه مصلحت نظام

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۲۷۵۷

مصلحت شورای نگهبان علیه مصلحت نظام

آفتاب‌‌نیوز :

وزیر اطلاعات احمدی‌نژاد که نامزد انتخابات خبرگان است و این روزها بسیار فعال شده و علیه احمدی‌نژاد زیاد حرف می‌زند، صراحتا علت ردصلاحیت هاشمی را رأی بالای او در کف جامعه دانسته و گفته هزینه‌-فایده کردیم، به صلاح نظام نبود که هاشمی تأیید صلاحیت شود.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دو سال بعد از ردصلاحیتش از نقش حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، در‌این‌باره پرده برداشت و گفت: «آقای مصلحی وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا (شورای نگهبان) رفته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیین‌نامه آنها اجازه نمی‌دهد که در بحث‌های انتخاباتی کسی از خارج باشد. با حضور مصلحی مخالفت شده بود که نباید او باشد. خیلی اصرار شده بود که گفتند پس معاونان نباشند و خود مصلحی باشد. یکی از اعضای خبرگان به من خبر داد که مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به‌طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به 70 درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند». وزیر اطلاعات دولت دهم هم دقیقا عین همین صحبت هاشمی را تکرار کرده و گفته است: در دوران وزارتم درباره یکی از شخصیت‌ها بررسی‌هایی در کف خیابان انجام دادم که نشان می‌داد اگر این آقا بیاید، رأی می‌آورد. در بررسی‌هایم تأیید صلاحیت و ردصلاحیت آن فرد و هزینه‌ -فایده هرکدام از آنها را مشخص کردم، سپس جمع‌بندی کردم و این جمع‌بندی را به دستگاه‌هایی که باید، ارائه کردم و در نهایت شورای نگهبان از من دعوت کرد بیایم و این هزینه- فایده را توضیح دهم که رفتم و در دو صفحه این موضوع را به آنان گفتم. مصلحی با اشاره به اینکه در این جلسه فقط یکی از آقایان حقوق‌دان شورای نگهبان از من پرسید شخصیت این فرد چه می‌شود؟ افزود: گفتم من با شخصیت کاری ندارم، من دارم هزینه- فایده برای نظام می‌کنم. بر اساس گزارش‌های ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. یک عزیزی گفت مگر بچه‌حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد. جمع‌بندی من این بود با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان ردصلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند، نتوانستند.

‌پشیمان از دعوت مصلحی؟

کدخدایی بلافاصله به سخنان مصلحی واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرده است. او پیش‌تر هم واکنش‌هایی به همین روایت مصلحی که البته از زبان هاشمی بیان شده بود داشته است. کدخدایی برخلاف اعلام نظر صریح مصلحی که گفته تأیید صلاحیت هاشمی به صلاح نظام نبوده، مدعی شده بود سخنان مصلحی در شورای نگهبان ربطی به هاشمی‌رفسنجانی نداشت! کدخدایی در واکنش به این اظهارات مصلحی گفته است: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به‌شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد». این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه چند سال پیش خود با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «اگر دوباره جلسه بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی تشکیل می‌دادید و فرضا دولت احمدی‌نژاد، مستقر و مصلحی وزیر اطلاعات بود، باز هم از مصلحی برای حضور در جلسه دعوت می‌کردید؟» گفته بود: «الان اگر بودیم، شاید بهتر بود ایشان دعوت نشود تا این شائبه‌ها ایجاد نشود».

‌تناقض در ادعاهای کدخدایی

او پیش‌تر هم به روزنامه سازندگی گفته بود: «من هم این مطالب را شنیدم. خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورای نگهبان هم او را ردصلاحیت کند... اصلا ما در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت نداریم. پس با جرئت می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلا ردصلاحیت نشدند.‌ البته عدم احراز صلاحیت هم در عمل همین معنا را دارد... در مورد آقای هاشمی بحث مطرح شد. ایشان آدم ناشناسی نبودند که منتظر باشیم وزیر اطلاعات اظهارنظر کند و بر آن اساس نظر بدهیم. آقایان جنتی، مؤمن و یزدی از قبل از انقلاب با ایشان حشر و نشر داشتند و حداقل این سه نفر از بزرگان شورای نگهبان از قبل از انقلاب با ایشان محشور بودند. نسبت به ایشان شناخت و نظر داشتند. بقیه اعضا هم شناختی از ایشان به اندازه خودشان داشتند و بر اساس این شناخت و مطالب و مسائلی که از سوی کارشناسان اعلام شد، اعلام نظر کردند. آن‌ زمان آقای مصلحی به شورای نگهبان آمد و مباحث کلان کشوری را مطرح کرد. حتی کسی از ایشان سؤال کرد که آیا نظر شما نسبت به آقای هاشمی منفی است و ایشان جواب داد من اصلا نیامده‌ام درباره آقای هاشمی صحبت کنم. ایشان درباره جریانات کلان کشور و تهدیداتی که کشور دارد و فضای انتخابات صحبت کرد. نکته سوم اینکه برخلاف آنکه برخی می‌گویند وزیر اطلاعات فقط در جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی به شورای نگهبان رفت، این رسم ما در شوراست و از گذشته هم وجود داشته است... به‌هرحال سخنان ایشان هم ربطی به آقای هاشمی نداشت. وزیر اطلاعات وقت مگر بهتر از آقای یزدی ایشان را می‌شناخت؟ به‌هرحال ارزیابی اکثر افراد در شورا این بود که ایشان برای این دور واجد شرایط قانونی نیستند». این در حالی است که کدخدایی در سال 92 در گفت‌وگو با «شرق» علت ردصلاحیت هاشمی را چیز دیگری اعلام کرده بود و تلویحا آن را به توانایی جسمی و سن‌و‌سال هاشمی نسبت داده بود: «در مجموع در توانایی‌ها بحث شد که ریاست‌جمهوری دوندگی‌هایی نیاز دارد که مثلا شما الان کسی مثل آقای احمدی‌نژاد دارید که هر لحظه یک جایی است. البته ایشان خودشان تمایل به این کار دارند و بحث سفرهای استانی را هم خودشان ابداع کردند، اما این سفرها از وظایف رسمی رئیس‌جمهوری نیست. لذا با این گستردگی کار، فرد چابکی را می‌خواهیم که مدیریت فعالی را داشته باشد. این بحث توانایی در مجموع مطرح شد، اما نه اینکه مثلا سقف سن 80 تا 70 یا 85‌سالگی باشد، اصلا چنین چیزی را نمی‌توانیم مطرح کنیم».

‌دعای فرج به جای شکایت

نجات ابراهیمیان، عضو و سخنگوی سابق شورای نگهبان نیز در واکنش به اظهارات مصلحی گفته است: «در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل آقای اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت‌سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده باشد. آیا یک عضوی در جلسات غیررسمی و در روابط شخصی تحت تأثیر این‌گونه موارد قرار گرفته باشد بنده اطلاعی ندارم. من نمی‌توانم شهادت بدهم که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر، اما مسئله درخور بررسی است و باید با جدیت به این موضوع پرداخت». ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟ گفت: من دعای فرج می‌خوانم بقیه افراد را نمی‌دانم. عباس عبدی هم در توییتی نوشت پیشگوها هم نمی‌توانستند دو دهه پیش بگویند فردی چون هاشمی را یک روحانی درجه چند ردصلاحیت می‌کند. حسام‌الدین آشنا هم در توییتی نوشت: حضرت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین جناب آقای حیدر ‎مصلحی؛ از جنابعالی بابت روشن‌کردن بخشی مهم، حساس و ناشناخته از تاریخ جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم. علی مطهری، نماینده سابق مجلس، در واکنش به این سخنان گفت: «آقای مصلحی می‌گوید در سال ۹۲ به شورای نگهبان گفتم آقای هاشمی‌رفسنجانی رأی می‌آورد، به‌ خاطر حفظ نظام مصلحت نیست تأیید صلاحیت شود و شورا پذیرفت. آقای کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مر قانون را عمل می‌کند. به‌راستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می‌شود؟ معمای ردصلاحیت شخصیت‌های محبوب در این دوره نیز حل شد: چون رأی داشتند، برای حفظ نظام رد شدند». دو نماینده اصولگرای مجلس فعلی هم در توییت‌هایی جداگانه اظهارات مصلحی را مصداق نفوذ و بازی در زمین رقیب دانسته‌اند!

‌جهانگیری:‌ فیلم جلسه را منتشر کنید

اسحاق جهانگیری، معاون دولت و نامزدی که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان برای انتخابات 1400 رد شد نیز در رشته‌توییتی در پاسخ به ادعای حیدر مصلحی درباره چگونگی ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات سال 92 نوشت: اظهارات دیرهنگام ‌وزیر اطلاعات‌ ‌دولت دهم‌ تأمل‌برانگیز است. چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ‌ردصلاحیت‌ آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی‌ که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در ‌شورای نگهبان‌ تصمیم‌سازی و تصیم‌گیری می‌شود؟ با اندیشه انقلاب، منطق ‌جمهوریت‌ و ‌قانون اساسی‌ ‌میزان رأی مردم‌ و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ‌ایران‌؟ حتی ‌امنیت‌ و ‌اقتدار‌ کشور هم با ‌انتخابات حداکثری‌ تأمین می‌شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است. از تاریخ پند بگیریم و نادیده‌گرفتن قانون و ‌حقوق اساسی ملت‌ را در قبال مصلحت‌سنجی‌های امنیتی و سلیقه‌های سیاسی تهدیدی برای ‌جمهوریت‌، ‌مردم‌سالاری‌، ‌عدالت‌، ‌آزادی‌ و ‌امنیت ملی‌ بدانیم. به‌عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال‌شده و احترام به ‌افکار عمومی‌ به‌جای هرگونه پاسخ‌گویی غیرمؤثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.

شورای نگهبان ملاحظه‌ای دارد که از خانواده هاشمی کسی نباید دیگر بیاید

محمد هاشمی‌رفسنجانی به سایت خبری مدارا گفت: به نظر من طبق گفته آقای کدخدایی خودشان باید تکلیف خودشان را با خودشان روشن کنند و ظلم و آبرویی که بر مبنای گزارش غلط و دروغ بوده باید جبران کنند که آخرین نمونه آن هم در همین ایام و در این انتخابات دیدم و مقام معظم رهبری گفتند که نسبت به کاندیدایی اجحاف شده و باید جبران شود که جبرانی نشده و کاری نکردند. هاشمی‌رفسنجانی افزود: متأسفانه این بیانگر این است که در نظام اسلامی که نباید به کسی ظلم شود و کرامت افراد از بین برده شود، این شورای محترم نگهبان با این ترکیبی که دارد چه کرده با این ملت و عواقب آن چه بوده است. اگر در سال ۹۲ آقای هاشمی‌رفسنجانی روی کار می‌آمد و مدیریت کشور را در دست می‌گرفت، مثل آقای روحانی بود؟ معلوم است که کشور از زمین تا آسمان فرق می‌کرد و مردم در رفاه و آسایش بودند. عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کارنامه آقای هاشمی‌رفسنجانی مشخص است. گناه این همه اجحاف و ظلم به نظام و مردم بر عهده کیست؟ قطعا بر عهده شورای نگهبان، آقای مصلحی و این گروهی است که مصلحت‌سنجی کردند آقای هاشمی نیاید. محمد هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای مصلحی همان روز در شورای نگهبان گفته بود که اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی بیاید ۳۰ میلیون رأی دارد و هاشمی با ۳۰ میلیون رأی قابل کنترل نیست. حرف‌هایی که همان زمان آقای مصلحی در شورای نگهبان زده بود، بعضی از افراد شورای نگهبان آمدند و به آقای هاشمی‌رفسنجانی گفتند که آقای مصلحی آمدند و این گزارش را دادند و تصمیم این است و شما می‌خواهید چه کاری انجام دهید که ایشان هم اقدامی نکردند و گفتند به خدا واگذار می‌کنم. وی ادامه داد: در همان زمان آقای حسن روحانی و علی لاریجانی آمدند و به آقای هاشمی‌رفسنجانی گفتند که شما انصراف دهید وگرنه شما را رد صلاحیت می‌کنند که آقای هاشمی‌رفسنجانی گفت من که با مردم شوخی ندارم که ‌روزی بگویم می‌آیم و یک روز بگویم انصراف می‌دهم. من انصراف نمی‌دهم و آنها هم به نظر خودشان عمل کنند. محمد هاشمی‌رفسنجانی گفت: در مکتب مارکسیست‌ها جمله‌ای وجود دارد که ما قبل از انقلاب که در آمریکا و انجمن‌های دانشجویی بودیم همیشه با این جمله بحث‌ها را مرتب می‌کردیم که چپی‌ها می‌گفتند «هدف وسیله را توجیه می‌کند» اما ما می‌گفتیم که در اسلام ما چنین واژه‌ای نداریم که هدف وسیله را توجیه کند؛ هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و هدف باید خداگونه و مبتنی بر اخلاق اسلامی باشد. ولی الان از نظر شورای محترم نگهبان هدف وسیله را توجیه کرد و اینکه مردم به آقای هاشمی‌رفسنجانی عنایت دارند و به ایشان رأی می‌دهند قابل کنترل نیست و باید رد صلاحیت کنیم و با آبروی ایشان بازی کنیم. برادر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پایان گفت: من سال ۹۶ به خاطر حرف آقای هاشمی‌رفسنجانی نامزد انتخابات شدم، من را احراز صلاحیت نکردند، پسر من در مجلس ثبت‌نام کرد، احراز صلاحیت نکردند، محسن هاشمی در انتخابات ثبت‌نام کرد که او را هم احراز صلاحیت نکردند؛ بنابراین شورای نگهبان بالاخره ملاحظه‌ای دارد که از خانواده هاشمی‌رفسنجانی کسی نباید دیگر بیاید و به مردم خدمت کند و باید افراد دیگری بیایند که شرایط دیگری داشته باشند.

منبع: روزنامه شرق

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان حیدر مصلحی آیت الله هاشمی رفسنجانی آقای هاشمی رفسنجانی هاشمی رفسنجانی گفت هدف وسیله را توجیه شورای نگهبان آقای هاشمی وزیر اطلاعات تأیید صلاحیت احراز صلاحیت صلاحیت هاشمی آقای مصلحی احمدی نژاد آیت الله بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه توسعه در صحن بررسی می‌شود، گفت که تا نیمه اردیبهشت‌ماه تکلیف برنامه هفتم توسعه مشخص شده و تبدیل به قانون می‌شود.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح آخرین روند بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه هفتم توسعه گفت: بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی مجددا شورا ایراداتی را وارد دانست که ناظر بر اصل ۷۵ مربوط به بار مالی بود.

وی توضیح داد: مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در ماده ۱۱۸ برنامه اعمال کرد که با این اصلاحات شورای نگهبان برخی احکام را مشمول اصل ۷۵ دانست همچنین برخی ابهامات جزئی هم وجود داشت. امروز جلسه‌ای در شورای نگهبان برگزار شد که بخش عمده‌ای از ایرادات بررسی و حل شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: امیدوارم نهایتا هفته آینده ایرادات در صحن مورد بررسی قرار گرفته و به شورای نگهبان ارسال شود.

زنگنه در مورد این‌که چه زمانی برنامه هفتم نهایی خواهد شد، تصریح کرد: قانون بودجه سال ۱۴۰۳ براساس توافق صورت گرفته با دولت طبق احکام برنامه هفتم توسعه نوشته شد منتها به دلیل انتخابات و ایام عید تاخیری در رفع ایرادات صورت گرفت. امیدوایم تکلیف برنامه هفتم توسعه تا نیمه اردیبهشت‌ماه مشخص شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رسیدگی به «لایحه تجارت» در مجلس پایان یافت
  • پیام عملیات موشکی سپاه علیه اسرائیل از نگاه وزیر کشور و یک عضو شورای نگهبان
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس
  • شرایط مبهم است | واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست | اسرائیل پاسخ ندهد، درگیری ادامه پیدا نمی‌کند
  • پیام سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی انتقام سپاه از رژیم صهیونیستی
  • زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود
  • شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
  • ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت رفع شد
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در صحن مجلس
  • شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود