Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسین صالحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون ذکر آماری از میزان تخلف های انجام شده اظهار داشت: امسال شمار پرونده های تعلیف غیرمجاز و حضور غیرقانونی دامداران در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به طور جشمگیری افزایش یافته است.

وی گفت: تعلیف غیرمجاز دام بیشتر در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم گزارش شده است البته دامداران در قرخود مانه و سملقان، سالوک و ساریگل اسفراین و نیز در گلول و سرانی شهرستان شیروان خارج از زمان مجاز، دام را وارد عرصه ها کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی ها سبب شده تا تولید علوفه در مراتع به شدت کاهش یابد از طرفی قیمت نهاده های دامی به طور چشمگیری افزایش یافته است از این رو دامداران برای تغذیه دام به تعلیف غیرمجاز روی آورده اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش حضور دامداران در عرصه های طبیعی، سبب ناامن شده زیستگاه ها برای وحوش شده است و به نوعی تعارض میان دامداران و وحوش افزایش یافته است. 

کاهش ۵۰ درصدی میانگین بارش باران در خراسان شمالی در هشت ماه سال زراعی جاری که منجر به نفوذ خشکسالی خفیف تا شدید در حدود ۵۹ درصد از گستره ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار این استان شد و پیش بینی تداوم روند کاهش نزولات جوی در ماه‌های آینده، زخم خشکسالی را در این خطه عمیق‌تر کرده است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی  قرار دارد.

هم اکنون  ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید،  ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد  و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

افزایش زنده گیری بره وحوش 

صالحی در ادامه با بیان اینکه سگ های گله سبب ناامن شدن زیستگاه ها برای وحوش شده است اظهار داشت: امسال زنده گیری بره ها افزایش یافته است و حضور سگ‌های گله سبب شده تا بره ها در معرض شکار قرار گرفته و یا شکار شوند.

وی با اشاره به اینکه زنده گیری بره های وحوش هم امسال تا ۳۰ درصد افزایش یافته است گفت: دامداران بره های شکار شده توسط سگ ها را به ادارات شهرستانی حفاظت محیط زیست تحویل می دهند و در نهایت پس از تیمار به پارک پردیسان شهرستان بجنورد منتقل می شوند. 

صالحی خاطرنشان کرد: حضور وحوش دام در عرصه های طبیعی و مناطق حفاظت شده، سبب شده تا دام ها از آبشخورهای عرصه ها برای تامین آب استفاده کنند که این امر احتمال بروز بیماری ها میان حیوانات را افزایش می دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال سخت گیری ها برای جلوگیری از ورود دام بدون واکسیناسیون به مناطق افزایش یافته است و به شدت اعمال می شود.    

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند. 

برچسب‌ها بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی حقوق حیوانات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی بجنورد سازمان حفاظت محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خراسان شمالی حقوق حیوانات حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزایش یافته تعلیف غیرمجاز گونه موجود تحت تاثیر عرصه ها بره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اله پور اظهار کرد: پس از سال‌ها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردان، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی بالایی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و نیز این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت این اتفاق خوشایند، توسط محمود رمضان نژاد رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ انجام شده است، ادامه داد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن اینکه گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور گفت: این منطقه از لحاظ اکولولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آنکه باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه اشاره کرد.

کد خبر 6081872

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی