Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@20:52:52 GMT

تحقق بودجه‌ریزی مشارکتی در شورای پنجم

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۵۱۴۲

تحقق بودجه‌ریزی مشارکتی در شورای پنجم

از افتخارات شورای پنجم است که برای نخستین بار دربند ۶ بخش اول مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شورا، شهرداری را موظف کرد تا در تدوین بودجه از مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های تخصصی استفاده کند.

همچنین‌بند ۲‌ـ ۳‌ـ ۸‌ـ مصوبه سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران، نکته مهمی را مورد توجه قرار داده و تأکید دارد اختصاص هزینه کرد ۱ تا ۵‌درصد بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای مناطق منوط به اخذ نظر مشورتی شورایاران با توجه به نتایج شاخص‌های برخورداری برآمده از ماده بیست و سوم برنامه پنج ساله سوم شهر تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه در مسیر «بودجه‌ریزی مشارکتی در محله» با تصمیم و اقدام قابل تقدیر ستاد هماهنگی امور شورایاری‌ها اقدام لازم برای شناخت مشکلات و تعیین اولویت‌های محله؛ در چهارچوب سند تحویل و تحول شورایاری محله برداشته شد.

همچنین آموزش و توانمندسازی برای بودجه‌ریزی مشارکتی ویژه اعضای شورایاری محله‌ها انجام گرفته است. با رأی اعضای شورا در متمم بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات توسعه محلی برای نخستین بار در بودجه شهرداری مطرح و تصویب شد. این روند در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت و شهرداری موظف است اعتبارات را در پروژه‌های مورد تأیید شورایاران هزینه و صورتجلسه تأیید پروژه‌ها توسط شورایاران را به شورا ارائه کند.  
در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ خوشبختانه توانستیم برای نخستین بار شاهد دعوت از رابطان شورایاری و دبیران کارگروه برنامه و بودجه مناطق در جلسات کمیته بودجه و نظارت مالی در جلسه بررسی بودجه هر منطقه و دریافت پیشنهادات شورایاران محترم درباره تبصره‌های بودجه سال ۱۳۹۹ و بعضا ردیف‌های بودجه بودیم. در خلال این جلسات و بررسی‌های بودجه مناطق متأسفانه شاهد عدم تطابق و توجه جدی شهرداری به سند تحویل و تحول شورایاری محله‌ها در پیش‌بینی اعتبارات برای پروژه‌های توسعه محلی بودیم که ان‌شاالله ‌این روند را در جریان بررسی و تصویب بودجه در شورا اصلاح خواهیم کرد. ما در شورا معتقدیم که اعتبارات توسعه محلی در همه مناطق شهر باید توزیع شود نه فقط محله‌ها دارای دفتر توسعه محلی؛ اعتبارات توسعه محلی باید در چهارچوب سند توسعه محله، سند تحویل و تحول شورایاری و در پروژه‌های مورد نیاز و تأیید شورایاری محله هزینه شود. و این مسئله را در چهارچوب دو تبصره مهم‌ پیشنهاد داده‌ایم.  
 

کد خبر 607383 برچسب‌ها بودجه - کسر بودجه همشهری محله بودجه کل کشور بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بودجه کسر بودجه همشهری محله بودجه کل کشور بودجه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی شورایاری محله توسعه محلی بودجه سال پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

محسن محرری،رئیس شورای اسلامی شهر قم امروز در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم در آستانه روز شورا‌ها که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر قم در شش دوره فعال با ترکیب نیرو‌های متعهد، انقلابی و متخصص در راستای رضایت شهروندان تلاش کرده تا عملکرد شایسته‌ای داشته باشد.

 وی ارتباط بیشتر با رسانه‌ها و مردم را رویکرد شورای اسلامی شهر دانست و افزود: تلاش شده است تا در عرصه‌های مختلفی، چون مساجد، مجامع عمومی، مجالس و هیئت‌ها و همچنین ملاقات‌های مردمی این ارتباط چهره به چهره حفظ شود و اعضای شورا نیز متعهد و موظف به ارتباط با رسانه‌ها هستند. 

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اینکه نگاه برنامه‌ای در شورا اسلامی شهر حاکم است، تصریح کرد: دقت در تنظیم بودجه به‌طوری بوده که بودجه با رعایت روند رشد منطقی تعرفه که از تورم عقب نماند و فشاری هم به مردم وارد نشود و در این سال‌ها عملکرد بودجه منطبق با بودجه مصوب است. 

وی طرح‌های نیمه‌تمام را از اولویت‌های شورای اسلامی شهر دانست و تأکید کرد: تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در هسته مرکزی شهر تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

محرری با بیان اینکه توازن در مناطق از هدف‌های مهم است، گفت: توازن درآمد و توزیع بودجه در مناطق شهری متناسب با نیاز هر محله با توجه به درآمد کلی شهرداری به شکل مناسب و متوازن انجام می‌شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ۱۲۴ جلسه رسمی در دوره ششم برگزار شده است، عنوان کرد: در طول این مدت ۸۲۰ مورد لوایح و ۷۸ طرح مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی از برگزاری هفتاد و یکمین اجلاسیه مشورتی روسای شورا‌های اسلامی شهر مراکز شهر‌ها در ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: شورای اسلامی شهر قم، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت، میزبان اجلاس رؤسای شورای استان‌ها خواهد بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • یکی از رویکردهای مهم شورا توجه به مناطق کمتر توسعه یافته است
  • اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود
  • مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه