Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@13:00:14 GMT

باید چهارم؛ مدیریت فرهنگسراها به دست افراد لایق باشد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۵۸۱۷

باید چهارم؛ مدیریت فرهنگسراها به دست افراد لایق باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، یکی از بایدهایی که مقام معظم رهبری برای شورای اسلامی شهر عنوان کرده‌اند، فرهنگ‌سازی و تبلیغات در مسائل مربوط به شهر است. 

مقام معظم رهبری در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی به موضوع فرهنگسراها اشاره نموده و فرمودند: فرهنگسراها ضمن داشتن محیطی معنوی و درس آموز همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی باید از مدیریتی متعهد، انقلابی و دینی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این جمله رهبری نشان می‌دهد که این مهم هنوز محقق نشده و البته باید دید که عملکرد شورای شهر در این خصوص چگونه بوده است؟

قبل از آنکه به سراغ بررسی عملکرد فرهنگسرای بجنورد و خراسان شمالی برویم بد نیست نظر کارشناسان مرتبط با این موضوع را از نظر بگذرانیم.

حجت‌الاسلام جمالی، معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان در خصوص فرهنگسراها که زیر مجموعه شهرداری است اظهار کرد: در فرهنگسراها باید کلاس‌هایی گذاشته شود که با فرهنگ ما ضدیت نداشته و آداب و رسوم شهر را آنجا معرفی کرد؛ مثلا می‌توان بر روی غذاها و لباس‌های بومی تاکید کرد و الان به عموم مردم اگر بگوییم نخبگان و علمای شهر یا محصولات بومی خودمان را نام ببرید نمی‌شناسند چون رسانه‌ای نشده اند.

وی گفت: ما نتوانستیم یک فیلم خوب درمورد بزرگان بجنورد برای معرفی به دیگران بسازیم و فرهنگسراها می‌توانند نقش خوبی در این خصوص ایفا کنند. 

در تئاتر این آبادی، جای شهدا خالی

محتوا غنی است ومتولیان امر از غنی بودن گریزانند که البته باید دلیل آن بررسی شود که چرا چنین موضوعاتی مورد استقبال جوانان فعال در این حرفه واقع نشده ویا اگر مورد استقبال است چرا در سطح شهر کمتر شاهد تئاتر فاخر هستیم.

در حال حاضر فضای شهر به سمت‌وسویی رفته است که خواننده‌ها را سفیر هنری معرفی می‌کنند و وقتی نام فرهنگ به میان میآید صرفا از رقص محلی صحبت می‌شود در صورتیکه هویت یک شهر را اشخاص و منش آن اشخاص می‌سازند.

حجت‌الاسلام جمالی در ادامه بیان کرد: باید فرهنگسراها با بنیاد شهید تعامل داشته باشد و شهدای شاخص را معرفی کنند، جای چنین تئاتری در شهر ماخالی است که معرف شهدای مدافع حرم باشد و الان اگر از دانشجویان بپرسیم شهدای مدافع حرم استان چه کسی است شاید ندانند. 

معاون فرهنگی نهاد رهبری اظهار کرد: ما به جوانان الگوی خوبی را معرفی نمی‌کنیم بعد می‌بینیم شبیه کسانی می‌شوند که الگوی خوبی نیستند و پوشش و حتی تکه کلام آن‌ها شبیه همان می‌شود.

فرهنگ ایرانی ما، اسلامی بودن را کم دارد

محمدی کرجی، استاد موسسه امام خمینی(ره) نیز در خصوص فرهنگسراها بیان کرد: برخی فرهنگسراها در بعضی جاها نه برای فرهنگ بلکه ضدفرهنگ شده‌اند و با اسلام سازگاری نداشته و عکس آن عمل می‌کند؛ همچنین با قانون اساسی ما منافات دارد که اراده‌ای جدی برای تغییر نیاز دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که منصوب به فرهنگسراها می‌شوند باید شرایط لازم را در این حوزه داشته باشند و دید اسلامی داشته باشند یعنی هم تعهد هم تخصص داشته باشد.

تخصص کنار تعهد باید باشد

نمی‌شود برای دینداری افراد ایمان‌سنج نصب کرد اما تدین یک نمادهای بیرونی دارد و اگر درست سنجیده شود افراد شایسته چنین مسئولیت‌هایی شناسایی خواهند شد که متاسفانه کمترین توجهی به این مولفه صورت نمی‌گیرد.

محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در استرالیا  نیز در گفت‌وگو باخبرنگار فارس گفت: نه تنها مسول فرهنگسراها باید متدین باشند بلکه تمام کسانی که بیت المال دست آن هاست باید متدین باشند.

وی گفت: ما متدینی احتیاج داریم که متخصص باشد و فرهنگسرا نیز باید برای ارتقای فرهنگ عمومی برنامه داشته باشد و در حقیقت فرهنگ‌ساز باشند.

به نظر می‌آید طبق صحبت این تحلیلگر سیاسی فردی باید مسئولیت‌های فرهنگی جامعه را به عهده بگیرد که نه تنها برنامه فرهنگی داشته باشد بلکه نگاه و ایدئولوژی فرهنگی مطابق با اسلام را ترویج و با خلاقیت فرهنگ‌ساز شود.

نگاه انفعالی و اداری همانطور که می‌بینیم بازنده‌ی عرصه فرهنگی فعلی است که روز به روز به سرعت بالایی در حال انتشار است.

امید است که شورای شهر بعدی به این موارد توجه کرده وبا اهلش مشورت کند.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ مقام معظم رهبری مدیریت رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمینه و بیشینه دمایی چهارم اردیبهشت در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ کارشناسان هواشناسی کمینه و بیشینه دما‌های امروز مناطق مختلف استان سمنان را اعلام کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب
  • چهارم اردیبهشت روز رادیو
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • کمینه و بیشینه دمایی چهارم اردیبهشت در استان سمنان
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی