Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «به نظر می‌رسد که اگر دولت قصد دارد به شهرداری‌ها توجه کند ابتدا باید وزارت شهری یا سازمان شهرداری‌های مستقل زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری ایجاد کند»، گفت: این‌گونه که شهرداری‌ها زیر نظر معاون وزیر کشور باشد دردی را دعوا نمی‌کند و امیدی به آن نیست که دولت از شهرداری‌ها حمایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهناز رمام در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عملکرد شورای پنجم‌ اظهار کرد: بهترین ارزیابان مردم هستند و آن‌ها باید به عملکرد شورای پنجم نمره بدهند. بنده به عنوان یکی از ناظران شورا بر شهرداری به هریک از حوزه‌های شهرداری و نحوه عملکرد آن یک نمره‌ای را می‌دهم؛ به عنوان مثال به شهرداری در حوزه انجام مسئولیت‌های اجتماعی نمره ۱۹، به انجام پروژه‌های عمرانی اجتماعی‌محور و عدالت‌محور نمره ۲۰، در حوزه انجام پروژه‌ها براساس تقویم زمان‌بندی، نظم، سرعت، دقت و کنترل نمره ۲۰ را در نظر می‌گیرم.

وی با اشاره به اینکه بهترین عملکرد شورای پنجم برداشتن دو قدم بوده که شامل راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی شفافیت‌ و هوشمند سازی شهر است، افزود: تمام مقررات شهرسازی بر روی سیستم شهرداری بارگذاری شد و دخالت انسانی در تصمیم‌گیری‌های صدور پایانکار، صدور پروانه و صدور گواهی‌های خلافی و... برداشته شد به نوعی مقررات ساخت‌وساز وحدت رویه و بستان‌سازی شد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: دومین قدم مهم شورای پنجم ورود شهرداری به مسئولیت‌های اجتماعی به منظور توسعه متوازن و عدالت محوری بود؛ یعنی شهرداری در ماموریت‌هایی شرکت کرد و پروژه‌هایی ایجاد کرد که وظیفه مستقیم شهرداری نبود و وظیفه سایر ارگان‌ها بود؛ مثال این موضوع پروژه ساماندهی کشف رود بود که خود را در قبال سلامت مردم مسئول می‌دانست. همچنین اجرای پروژه‌های تصفیه‌خانه سپتاژ، پارک کودک و مادر، کوه پارک، کوه‌شار و... که همه این پروژه‌ها اجتماع محور بود.

رتبه اول و دوم مدیریت شهری مشهد در کشور

رمارم ادامه داد: همچنین احداث تقاطع‌ها در شرق و غرب شهر مشهد به منظور توسعه متوازن نمونه دیگری از  فعالیت‌های شورای پنجم بوده است. این اقدامات رتبه مدیریت شهری شهر مشهد را در شرایط بد اقتصادی کشور به رتبه یک یا در فاصله‌ای کم در مقام دوم در کشور رسانده است.

وی با اشاره به اقدامات حوزه فرهنگی شورای پنجم، عنوان کرد: در زمینه احیاء خانه‌های تاریخی همچون خانه پیشه‌وران، خانه توکلی، خانه داروغه، تکمیل کتابخانه مرکزی مشهد، تصویب ۳درصد بودجه آموزش وپرورش، خرید تجهیزات آموزشی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در شرایط کرونا، تهیه بسته‌های معشیتی برای مردم آسیب دیده از کرونا ، ورود به ساخت خانه‌های ارزان قدیم، ساماندهی کودکان کار با طرح سایه‌بان مهر، ایجاد مجتمع شوق زندگی به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد گرم‌خانه‌ها برای معتادان متجاهران، کارتن خواب‌ها و... اقدامات چشمگیری بود که برای اولین بار در شورای پنجم انجام شد.

رمارم بیان کرد: هر چند این اقدامات در شان مردم مشهد نیست و هنوز با شانیت مردم مشهد و شهر امام رضا فاصله وجود دارد، اما این اقدامات قدم‌های بزرگ و شروع مثبت، رو به جلو و توسعه‌ای بوده است. فعالیت‌های زیادی در شورای پنجم انجام شده است  که هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد، اما شورای پنجم ثابت کرد در اندک زمان می‌شود، پروژه‌های بزرگ انجام‌ داد.

دولت آن‌طور که باید از شهرداری‌ها حمایت نمی‌کند

وی درخصوص میزان توجه دولت به شهرداری‌ها و شوراها، گفت: تعامل شورا با تمام بخش‌ها از جمله دولت سبب شد تا بخشی از بدهی‌های دولت به شهرداری‌ تهاتر شود. این امر باعث شد تا بار هزینه‌ای شهر مشهد از دوش مردم برداشته شده و  به دوش دولت بیفتد که در اینجا شهر مشهد بسیار موفق عمل کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: به‌طور کلی شهرداری‌ها سازمان متولی در دولت ندارند و به صورت مستقل نیستند. این سازمان زیر مجموعه وزارت کشور بوده  و به عنوان سازمان همیاری‌ها مشغول فعالیت است و دولت آن‌جوری که باید و شاید از شهرداری‌ها حمایت نمی‌کند.

درآمد پایدار و بودجه‌های دولتی برای شهرداری‌ها تعریف نشده است

وی افزود: از سال ۶۴ شهرداری‌ها به لحاظ بودجه‌ای مستقل شدند. بعد از آن شهرداری‌ها باید درآمد و ثروت تولید و شهر را به‌صورت خودکفا اداره می‌کردند. درآمد پایدار و بودجه‌های دولتی برای شهرداری‌ها تعریف نشده و مقداری مورد کم لطفی از جانب دولت واقع شده‌اند. شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ می‌توانند در آمدزایی کنند، اما متاسفانه در شهرهای کوچک این امر مشکل است و شهرداری‌ها را گرفتار کمک‌های دولتی کرده و از این جهت رنج می‌برند، زیرا کارمندان آن‌ها چند ماه به چنده ماه حقوق عقب افتاده دارند.

گرفتن نیروهای غیر متخصص شهرداری را دچار آسیب کرده است

رمارم اضافه کرد: همچنین هنوز نظام جامع هماهنگی پرداخت حقوق در شهرداری‌ها اجرا نشده است و دولت اجازه برگزاری آزمون و جذب نیرو را به شهرداری نمی‌دهد و شهرداری سال‌هاست در حوزه منابع انسانی دچار مشکل هست . گرفتن نیروهای غیر متخصص شهرداری را دچار مسئله و آسیب کرده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به نظر می‌رسد که اگر دولت قصد دارد به شهرداری‌ها توجه کند ابتدا باید وزارت شهری یا سازمان شهرداری‌های مستقل زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری ایجاد کند. این‌گونه که شهرداری‌ها زیر نظر معاون وزیر کشور باشد دردی را دعوا نمی‌کند و امیدی به آن نیست که دولت از شهرداری‌ها حمایت کند.

وی درخصوص رابطه بین شورای پنجم مشهد و شهرداری بیان کرد: همیشه به دلیل اینکه ناظر فرادستی است و می‌خواهد نظارت داشته باشد و مجری هم دلش می‌خواهد دستش در اجراها باز باشد، نه تنها در شورا و شهرداری مشهد بلکه در همه جای دنیا بین ناظر و مجری اختلاف نظرها و چالش‌هایی وجود دارد.

رمارم ادامه داد: آنچه مسلم است مدیریت شهری در مشهد به دور از رفتارهای شخصی، فردی و سلیقه‌ای به عنوان یک کل، در کنار شهرداری یک هدف داشتند و آن هم عمران، توسعه آبادانی، رشد و ارتقاء شهر مشهد بوده است که شورای پنجم در این مسئله بسیار موفق بوده و توانسته کارنامه عملکردی خوبی ارائه دهد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: شهر مشهد به کارگاه تبدیل شده و تبدیل شهر به کارگاه، بودجه‌ای می‌خواهد که شورا باید آن را تصویب کند. معلوم است که شورا  تعامل مثبت و سازنده‌ای با شهرداری داشته و توانسته موفق عمل کند. در عین حال باید وظایف نظارتی نیز به خوبی انجام شود که در این امر ممکن است اتفاقاتی افتاده باشد. در کل اختلاف جدی بین شهرداری و شورا نبوده که مدیریت شهری دچار اختلال شود.

وی افزود:  شورای ششم در راستای هوشمندسازی شهر، تقویت استارتاپ‌ها، داشتن رویکرد اجتماع‌محور و انجام ماموریت‌های اجتماعی، ادامه دادن کارگاه‌های عمرانی و توسعه شهر مشهد با کار شبانه‌روزی و جهادی  فعالیت کند.

رمارم گفت: مهمترین اقدامی که شورای بعدی باید انجام دهد این است که با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد سامانه فاش بارگذاری شده، شورای ششم۳۰ درصد باقی‌مانده را بارگذاری کنند تا این پروژه به اتمام برسد. همچنین زیرساخت‌های خوبی که در دوره پنجم ایجاد شده را تقویت کنند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: وجود شهر هوشمند سبب می‌شود تا مردم برای انجام کارهایی مانند گرفتن امتیاز آب، برق و... سرگردان سازمان‌های مختلف نشوند و در خانه‌های خود فقط با داشتن اینترنت و گوشی هوشمند کارهای‌شان را انجام دهند. هوشمندسازی شهر می‌تواند الگویی مناسب برای تمام کشور باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای شهر مشهد شهرداری مشهد درآمد پایدار شهرداری انتخابات ۱۴۰۰ شورای اسلامی شهر مشهد شهرداری ها حمایت مدیریت شهری شورای پنجم پروژه ها خانه ها زیر نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری

امین انصاری به سمت دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست جمهوری منصوب شد‌. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست جمهوری توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با هدف حفظ انسجام، وحدت ملی و هماهنگی تقویت بین اقوام، مذاهب اسلامی و ادیان توحیدی و ارتقا همکاری و تعاملات نهادهای ذیربط تشکیل شده است و امین انصاری با موافقت رئیس‌جمهور به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد.

ایمانی پور: تقویت جریان تقریب مذاهب از اهداف جایزه جهانی امام خمینی (ره) است

این شورا داری 9 عضو اصلی است که اعضا به پیشنهاد ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و دبیر شورا و با تأیید رئیس جمهور انتخاب می‌شوند و ذیل این شورا چند کمیته تشکیل می‌شود.

ریاست این شورا برعهده رئیس‌جمهور است و گزارش کار شورا به شخص رئیس‌جمهور منتقل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند
  • تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد
  • انتصاب دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • پیشروی مشهد در حوزه هوشمندسازی
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان بین‌المللی
  • ایران عضویتش را در سه سازمان بین المللی لغو کرد + اسامی