Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس آذری، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به اینکه با تصویب هیات دولت در ابتدا یک نرم‌افراز کاربردی با نام «برق من» برای مدیریت مصرف مشترکان طراحی شد، افزود: در این طرح مشترکین به ۳ دسته کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف با توجه به فصول گرم یا سرد سال دسته‌بندی می‌شوند.  

وی وضعیت هزینه مشترکین را اینگونه تشریح کرد: مشترکینی که در ماه‌های غیرگرم ۸۰ کیلووات و در ماه‌های گرم تا ۱۰۰ کیلووات در ماه برق مصرف کنند مشمول طرح رایگان برق امید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشترکینی با مصرف ۲۰۰ کیلووات در ماه‌های غیرگرم و ۳۰۰ کیلووات و در ماه‌های گرم جزو مشترکین خوش‌مصرف بوده که هزینه آنها طبق نرخ پایه محاسبه می‌شود و مصرف بالاتر از ۲۰۰ کیلووات در ماه‌های غیرگرم و بیش از و ۳۰۰ کیلووات و در ماه‌های گرم در گروه مشتکرین پرمصرف قرار دارند که شامل نرخ پایه به علاوه نرخ تساعدی می‌شوند.

آذری اظهار کرد: در ماه‌های غیرگرم سال حدود ۳۰۰ هزار نفر از مشترکین شهری و روستایی شهر مشهد در دسته کم‌مصرف‌ها با هزینه صفر قرار دارند، اما در ماه‌های گرم سال تعداد مشترکین کم‌مصرف حتی به هم می‌رسد.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی افزود: نرم‌افراز کاربردی برق من به غیر از مدیریت مصرف مشترکین، امکانات دیگری نیز دارد، از جمله این‌که مشترکین می‌توانند درخواست اشتراک برق، اعلام خاموشی، مشکلات روشنایی معابر، ثبت شکایات و خسارت‌های ناشی از نوسانات برق و دیگر خدمات امور مشترکین را نیز بدون حضور در اداره مربوطه و از طریق همین نرم‌افراز پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه پکیج برق خورشیدی را می‌توان به دو گروه متصل به شبکه و مستقل از شبکه تقسیم کرد، اظهار کرد: در پکیج برق خورشیدی مستقل از شبکه، پنل خورشیدی انرژی موجود در نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل و در باتری ذخیره‌سازی می‌کند. به این صورت در طول شبانه روز، مشترک می‌تواند از انرژی الکتریکی مانند برق شهر استفاده کند، اما در پکیج برق خورشیدی متصل به شبکه، انرژی تولید شده مستقیما و بدون ذخیره‌سازی به شبکه برق شهر تزریق می‌شود و معادل برق تولید شده، پول از طرف اداره برق به حساب مشترک واریز می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: طی ۳ سال اخیر در استان خراسان رضوی ۱۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی با ۱۲۰۰ مشترک پراکنده خانگی نصب و راه‌اندازی شده، که سهم مشهد از این آمار حدود ۵/۷ مگاوات است.

آذری با اشاره به اینکه در ابتدای کار پکیج نیروگاه ۵ کیلواواتی خانگی برای مشترکین ۲۵ میلیون تومان تمام می‌شد، اما در حاضر قیمت این پکیج به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: تا سال ۹۸ تعداد زیادی متقاضی برای استفاده از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی در استان وجود داشت، اما در دو سال اخیر به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده نصب نیروگاه خورشیدی استقبال از این فن‌آوری بسیار کم‌تر شده است.

نصب یک پکیج نیروگاه ۵ کیلواواتی خانگی با قیمت تمام‌شده ۱۰۰ میلیون تومان و نرخ خرید تضمینی برق تولیدشده یک هزار و ۴۰ تومان دیگر صرفه اقتصادی چندانی برای مشترکین ندارد.

بزرگ‌ترین مضیت نیروگاه‌های خورشیدی تولید انرژی پاک بدون استفاده از منابع فسیلی است که سازگاری بسیار خوبی با محیط‌زیست دارد و کمک خوبی برای شبکه تامین برق در ساعات پیک روز به شمار می‌رود، اگر نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی طبق برنامه پیش رفته بود و مشوق‌های بهتری برای این مساله وجود داشت درحال حاضر کشور با مشکل خاموشی روبرو نمی‌شد.

کد خبر 607672 برچسب‌ها نیروگاه خورشیدی برق استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیروگاه خورشیدی برق استان خراسان رضوی ماه های گرم خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۶۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه‌جویی۴۶۰ هزار مترمکعبی مشترکان آب در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، محمد اشرفی افزود: این میزان صرفه جویی توسط بیش از ۸۰ هزار مشترک در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی حاصل شده است.
او اضافه کرد: برای تشویق مشترکان، اعطای پاداش به خانواده‌هایی که صرفه جویی داشتند در دستور کار شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی است که در سال گذشته در این زمینه چهار میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال پاداش پرداخت شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی تصریح کرد: این طرح در زمینه مدیریت مصرف آب و ترغیب و تشویق مشترکان پرمصرف برای کاهش مصارف غیرضرور همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می‌شود.
اشرفی گفت: از مردم آذربایجان غربی انتظار داریم با توجه به نزدیک شدن به ایام گرم، صرفه جویی در مصرف آب را در سال جاری نیز در دستور کار خود قرار دهند.

دیگر خبرها

  • توقیف خودرو قاچاق ۱۰۰ میلیاردی در مشهد
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • مدیریت مصرف آب و صرفه جویی در فصل گرم سال
  • صرفه‌جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتری مصرف بنزین در منطقه ایلام
  • هشدار به مصرف کنندگان | هوای برق را داشته باش
  • صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل
  • ۲۲ میلیون مترمکعب آب در تایباد و باخرز خراسان رضوی صرفه‌جویی شد
  • ۹۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در خراسان شمالی توزیع شد
  • صرفه‌جویی۴۶۰ هزار مترمکعبی مشترکان آب در آذربایجان‌غربی