Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا – علی‌رغم پیام‌های مبنی بر حمایت از همتی که در روزهای اخیر هر سوی جریان اصلاح‌طلبی می‌رسد و احتمالا خواهد رسید، جبهه اصلاحات ایران یعنی سازوکار انتخاباتی آنان در جلسه دیشب که گویا تا یک بامداد هم به درازا کشید، بعد از کلی بحث و بررسی به معرفی او به عنوان نامزد رای نداد!

عدم حمایت این سازوکار، آن هم در شرایطی که برخی احزاب اصلاح‌طلب تمام توان خود را برای پیروزی همتی گذاشته‌اند و برخی شخصیت‌های شاخص این جریان نیز از اعتبار خودشان هزینه کرده و پیام و نامه به مردم می‌دهند؛ وضعیت را دچار پیچیدگی کرده و این سوال را به ذهن می‌رساند که تکلیف همتی چه خواهد شد؟

اساسا حمایت رسمی جبهه اصلاحات از وی چقدر در میزان را او اثرگذار است؟ محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «فردا» پاسخ این پرسش را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید: «جبهه اصلاحات یک سیاستی را اتخاذ کرده و آن هم این است که رسما از همتی حمایت نکند اما عملا از او حمایت می‌کند و حتی شبکه‌ های رای خود را در اختیار او قرار می‌دهد».

وی مباحث مطرح در جریان اصلاح‌طلبی درباره حمایت یا عدم حمایت از همتی را نشانه اختلاف نظر ندانسته و بلکه یک تاکتیک می‌داند. کوشی می‌گوید: «با این کار دو منفعت خواهند داشت. اول اینکه اگر همتی در انتخابات برنده باشند آن 8 سال روحانی ادامه یافته و منافع و امکاناتی که اصلا‌ح‌طلبان سابقا در اختیار داشتند، را باز هم خواهند داشت. به اضافه اینکه اگر همتی نیز مثل روحانی عملکرد نامطلوبی داشته باشند، با اشاره به این عدم حمایت رسمی مسئولیت دولت او را به عهده نگرفته و تجربه قبلی را تکرار نمی‌کنند. دوم اینکه اگر او در این انتخابات شکست بخورد، جبهه اصلاحات این شکست را متوجه خود ندانسته و می‌گوید که او نامزد ما نبوده است.»

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «اصلاح‌طلبان در این باره اختلاف نظری ندارند و با مدلی که گفته شد، حرکت خواهند کرد دلیلش نیز این است که از تجربه هشت ساله دولت روحانی عبرت گرفته و نمی‌خواهد بار دیگر خودشان را هزینه کنند. در عین حال همه توان خود را به کار می‌گیرند تا او موفق شود».

وی در پاسخ به اینکه آیا همتی بدون حمایت رسمی اصلاح‌طلبان نیز شانس موفقیت دارد یا خیر؟ گفت: «بله، به این خاطر که کل شبکه تبلیغی و جنگ روانی این جریان در خدمت او خواهد بود اما نکته این است که رسما نامزد نیست. حتی هماهنگی اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از او حمایت کنند، پیش‌بینی و انجام شده است».

به گفته او، همتی نه بلکه جریان اصلاحات تلاش می‌کند که به هر شکلی شده او در این انتخابات پیروز باشد.

کوشکی در پاسخ به اینکه شانس موفقیت‌شان چقدر است؟ گفت: « پیش‌بینی که ممکن نیست اما باید در نظر گرفت که جبهه اصلاحات این قدرت را داشت که آقای روحانی را با 4 درصد آرا تحویل بگیرد و ظرف سه روز با 50.71 درصد آرا تحویل بگیرد. دقت داشته باشید آقای روحانی در سال 92 آنقدرها هم معروف و شناخته شده نبود و می‌توان گفت که همتی امروز از وی شناخته‌شده و معروف‌تر است».

 

منبع: فردا

کلیدواژه: کوشکی اتخابات جبهه اصلاحات همتی انتخابات ۱۴۰۰ جبهه اصلاحات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۶۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزهایِ آخر کریمی قدوسی در پارلمان؛ طلایه دار ادعاهای تکذیب شده /توئیت های عضو پایداری دردسر هسته ای ایجاد خواهد کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۱۶ سال سابقه نمایندگی در کارنامه اش سبب نشده تا با دقت و وسواس یک سیاستمدار اظهارنظر کند، او در همه این سال های رفت و آمدش به بهارستان بر یک مدار حرکت کرده است؛ مدار تندروی.

اما این تنها نکته بارز در کارنامه «جواد کریمی قدوسی» یا همان نماینده مشهد یا همان عضو جبهه پایداری نیست، او حتی این مهارت را دارد که علاوه براینکه با غلط املایی درباره مسائل مهم امنیتی و هسته ای یادداشت یا توئیت منتشر کند، این عادت را هم دارد که گاه و بیگاه برخی ادعاها درباره مسائل امنیتی، نظامی و هسته ای مطرح کند، فارغ از آنکه صحت داشته باشد یا نه. ادعاهایی گاها پرهزینه و جنجال برانگیز.

ادعاهای واهی درباره موضوعات امنیتی و نظامی ایران

او در همین روزهایی که کشور درتب و تاب تنش های اوج گرفته بین ایران و اسرائیل است، موبایل به دست شده و یکی بعد از دیگری توئیت هایی را منتشر می کند. او چند روز پیش و در روزهایی که بخش های امنیتی و نظامی کشور درحال تصمیم گیری درباره نحوه پاسخگویی به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بودند، ناگهان توئیتی را منتشر کرد و نوشت؛ «بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی در ساعت آینده، این شرور خواهد فهمید که من بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیتهای جبهه مقاومت بزند باز با سجیل و خیبر شکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.»

این ادعا با واکنش هایی در فضای مجازی روبرو شده و بسیاری این نماینده را بخاطر این توئیت تقبیح کردند و آن را گرا دادن به اسرائیلی ها دانستند.

او اما گویا این روزها که از عدم حضورش در مجلس آینده مطمئن شده تلاش دارد در فضای مجازی خود را زنده نگه دارد و چه راهی برای چهره پرحاشیه جز او بهتر از توئیت های خیالی و جنجالی زدن.

او طی روزهای اخیر بازهم توئیتی را منتشر کرد که حاشیه ساز شد. کریمی قدوسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.» پس از انتقاداتی که از سوی فعالان سیاسی و رسانه ای به این توئیت شد، او بدون اینکه از حرف خود عقب نشینی کند، بازهم روز گذشته در توئیتی با هشتگ اقتدار ایران نوشت: « در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.»

این توئیت هم به مثابه توئیت های قبلی با انتقاداتی همراه شد. علی قلهکی هم در پاسخ به این نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موشک قاره پیما با برد ۱۲ هزار کیلومتر، فقط برای حمل کلاهک هسته‌ای است، اینکه دانش ساخت آن را داریم یا نه به کنار، ولی تمامی مواضع اخیر شما پیوست گزارش آژانس انرژی اتمی علیه کشور می‌شود! چه اذنی بیاید چه اذنی نیاید...

او در فیلمی که ساعاتی پیش از او منتشر شده، نیز به جای آنکه به تصحیح اشتباه خود بپردازد ادعایش درباره مسائل هسته ای ایران را با جزئیاتی دیگر تکرار کرده است. او می گوید؛ «بعد از انجام عملیلات وعده صادق و صحبت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شد این بود که رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند و سایت‌های فردو و نطنز را منهدم کند. اینجا فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای موضعی گرفت که حمله به مراکز هسته‌ای یعنی عبور از خط قرمزهای جمهوری اسلامی در تولید سلاح هسته‌ای و احتمال داد که اگر دشمن دست به چنین اقدامی بخواهد بزند، فتوا تغییر کند.»

کریمی قدوسی ادامه داد: «اما از نظر فنی آیا ایران قدرت تولید سلاح هسته‌ای را دارد؟ بنابر نقد کارشناسان حتی اطلاع فنی که آژانس دارد و قانون مجلس به نام لغو راهبردی تحریم‌ها که غنای اورانیوم تولیدی را به ۶۰ درصد رساند، کارشناسان به ما گفتند که ما نصف روز زمان لازم داریم که چند آبشار غنی سازی را سری کنیم و غنای اورانیوم تولیدی را از ۶۰ به ۹۰ درصد برسانیم. این چیز خاص و سری نیست و آژانس هم مطلع است. از نظر فنی هم یک امر شدنی و خیلی راحت است؛ بنابراین به لحاظ تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، جمهوری اسلامی یک نصف روز زمان لازم دارد، حالا بگوییم یک هفته.

او در بخشی دیگر از اظهارات می گوید؛«همچنان در فتواهای مقام معظم رهبری، تولید و بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای امری غیرقابل قبول است، اما اگر زمانی ایشان تشخیص بدهند، فرمودند که در هر سطحی ما را تهدید کنند، در همان سطح تهدیدشان می‌کنیم. یعنی اگر دست به تهدید هسته‌ای بزنند، با تهدید هسته‌ای جوابشان را می‌دهیم. اینجا که دیگر با موشک کاتیوشا نمی‌توان جوابشان را داد.»

این اظهارات کریمی قدوسی با واکنش جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی روبرو شد که با کنایه به او نوشته است؛« ول کن تو را به علی. ‏الان اومدی ابروش درست کنی زدی چمشم کور کردی که! ‏از یک هفته رسیدی به نصف روز؟ ‏بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!! ‏شنیدم جایی گفته بودی رشیدی نفوذی اسرائیله! ‏آورنده خبر آدم موثق و خداترسی بود، اما همینجا میگم، من حلالت کردم، ‏ولی ‏خدا جای حق نشسته.»

از ظریف و روحانی تا خاتمی و مهدی هاشمی

این چهره وفادار به مشی پایداری ها، در طرح ادعاهایی که صحت آن از سوی نهادهای رسمی تایید نمی شود هم ید طولایی دارد، ادعاهایی که خوراک خوبی برای جنجال سازی های رسانه ای خاصه رسانه های خارج از کشور بوده اند.

یک روز مدعی گذراندن سربازی ظریف در ارتش آمریکا می‌شود و روز دیگر از سقیفه‌سازی حسن روحانی و دیدار خاتمی با فرمانده ناتو می‌گوید.

او در جریانات اعتراضات مردم در انتخابات ۱۴۰۱ مدعی شده بود: «در طی شصت روز آمار حضور اغشتشاگران در خیابان، ۵۰۰ هزار نفر بوده است. البته اگر یک نفر ده بار هم آمده ده بار در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود. (طبق آمار غیر رسمی ۳۱۰ هزارنفر کل جمعیت اغتشاشگران بودند که می شود) گفتند نمادهای حاکمیتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت تیر ۶۰ تکرار شود. آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال ۸۸ هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید. اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازداشتیهای هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده اند. تمام این ارتباطات بدست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می شود. ۷۰ درصد دستگیر شدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده اند. ۶۷ درصد اهل شرب خمر بوده اند. از این شاربان خمر ۴۷ درصد دائم الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همانکس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. ۸۰ درصد اینها خارج از کشور را بهشت می دانند. خانم مولاوردی معاون روحانی طرحی داشت و می خواست فاحشه ها را بیمه کند.»

اما این تنها ادعای کریمی قدوسی درباره اعتراضات نبود، او پس از آتش گرفتن بخشی از زندان اوین در سال ۱۴۰۱ مدعی شد: «فردی با چاقو خود را به بند مهدی هاشمی رفسنجانی می‌رساند و در صددکشتن او برمی‌آید، اما مهدی هاشمی از دو روز قبل به درخواست خودم از آن بند جابه‌جا شده بود!»

این نماینده مجلس حتی حسن روحانی را هم از گزند ادعاهای خود در امان نگذاشت و در جریان رد صلاحیت او در انتخابات خبرگان مدعی شد: «کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.»

کریمی قدوسی که طلایه‌دار ادعاهای تکذیب‌شده است، پیش از این هم در اظهارنظری رسماً حسن روحانی را به «خط‌گرفتن» از سرویس جاسوسی MI۶ متهم کرده و گفته بود: «یکی از پرونده‌های مهم در نهاد ریاست‌جمهوری نفوذ ام‌آی‌سیکس انگلستان از طریق اسماعیل سماوی، خواهرزاده رئیس‌جمهور بود. این سرویس جاسوسی مرتب به خواهرزاده روحانی زنگ می‌زد و خط‌مشی و مواضع رئیس‌جمهور را به خواهرزاده‌اش دیکته می‌کرد. پرونده این فرد همچنان در دادسرای رسانه در جریان است. امیدواریم قوه قضائیه در خصوص این پرونده به مردم اطلاع‌رسانی کند و بگوید که چگونه رئیس‌جمهور برای بازداشت خواهرزاده خود، قوه قضائیه را تهدید می‌کرد.»

موضوعی که با واکنش پایگاه ریاست‌جمهوری مواجه شد و یک منبع آگاه گفته بود: «حتی هم‌جناحی‌های ایشان هم عمدتاً روی اظهارات ایشان حساب باز نمی‌کنند و اذعان دارند که وقتی ایشان ادعایی علیه کسی مطرح می‌کند، به اعتبار تجارب متعدد دروغ‌گویی و خلاف‌گویی ایشان در گذشته، ادعایش فاقد صحت، عقلانیت و حتی ظرافت‌های مرسوم دروغ‌گویی است.»

او همچنین در اواخر سال گذشته پس از آنکه ظریف گفته بود، قدرت مردم از قدرت موشک بالاتر است؛ ادعاهای عجیبی را درباره وزیر خارجه سابق مطرح کرد. کریمی قدوسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏از کسی که با فرار از مردم و انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سربازی‌اش را در ارتش آمریکا خدمت می‌کند و با امریه آن‌ها کارمند رسمی سازمان ملل می‌شود و با دریافت تابعیت خود و فرزندانش از آمریکا به وزارت خارجه ایران نفوذ داده می‌شود و دیکته آمریکا در برجام را نخوانده امضاء می‌کند، و مردم ایران را دانسته در بزرگترین تنگی معیشت قرار میدهد؛ جای تعجب نیست که در نقطه عطف قدرت مردم و سپاه و مقاومت توان موشکی ملت ایران را به چالش بکشد. خائن و خیانت و نفاق شاخ و دم ندارد.

سردمدار گاف‌های املایی در توئیتر

اما حواشی محمد جواد کریمی قدوسی فقط به ادعاهای او محدود نمی‌شود. او در زمره نمایندگانی است که گاها طرز نوشتن و غلط‌های املایی‌اش دستمایه طنز در فضای مجازی می‌شود. کریمی قدوسی که سال ۹۲ در اعتراض به توافق هسته‌ای طرح دو فوریتی تهیه کرده بود در آن " معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای" (NPT ) یعنی (Nuclear Non- Proliferation Treaty ) را «MPT » نوشته بود.

البته او از این اشتباه درس نگرفت و سال ۹۹ بار دیگر در توئیترش وقتی داشت با توپ پر به دولت روحانی انتقاد می‌کرد به جای «PMD » نوشت «PND» و این موضوع دوباره به یک سوژه تبدیل شد.

کریمی قدوسی که گویا تمایلی ندارد به این غلط‌های املایی پایان بدهد در مهرماه ۱۴۰۰ نیز گاف عجیب و غریب‌تری داد و این‌بار در نوشتن کلمات فارسی غلط املایی داشت و به جای «آمر» نوشت «عامر». او در توئیترش نوشته بود: «ریاست محترم قوه قضائیه ملت تقاضا دارند دادگاه برگزار شده برای سیف و عراقچی که منجر به صدور حکم قطعی شد برای معرفی خیانت مار بزرگ به ملت پخش شود تا عامل و عامر اصلی سقوط ارزش پول ملی رسوا گردد.»

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898707

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • روزهایِ آخر کریمی قدوسی در پارلمان؛ طلایه دار ادعاهای تکذیب شده /توئیت های عضو پایداری دردسر هسته ای ایجاد خواهد کرد؟
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • واکنش ایران محاسبات دشمن را به هم ریخت
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!