Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:29:36 GMT

صاحب رسانه‌ای که سیاستمدار شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۶۷۳۵

صاحب رسانه‌ای که سیاستمدار شد

خبرگزاری مهر - فرهنگ و اندیشه: این روزها حرف اول و آخر محافل سیاسی و غیرسیاسی انتخابات است. در محافل مجازی و غیرمجازی هم حرف انتخابات است و همه دنبال این هستند بدانند نامزدهای تایید صلاحیت‌شده چه برنامه‌هایی برای کشور دارند. ما هم از این ماجرا مستثنی نیستیم اما زاویه نگاه‌مان به جای برنامه‌های فرهنگی (که در جای خود قابل بررسی است) روی کنش‌های فرهنگی آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتاً برنامه‌های نامزدها در این ایام بیشتر بر روی برنامه‌های اقتصادی متمرکز است و اگر هم برنامه فرهنگی از سوی نامزدی ارائه بشود چیزی بیشتر از بیان کلیات نیست. پس ما سعی می‌کنیم یک پله عقب‌تر برویم و ذره‌بین خود را جایی بندازیم که کمتر دیده می‌شود.

در این سلسله گزارش‌ها که برای هر هفت نامزد تدارک دیده شده نگاهی داریم به همه آنچه کنش‌های فرهنگی خوانده می‌شود، اعم از اظهارنظرهای مرتبط یا یک اقدام و عمل فرهنگی. لازم به ذکر است که کنش‌های فرهنگی هر نامزد میزان حجم گزارش مدنظر را جهت می‌دهد و الا از بررسی نگاه فرهنگی تفاوت نظری میان نامزدها در میان نگارنده وجود ندارد. نکته قابل ذکر اینکه در این گزارش‌های سعی شده مرجع اصلی سایت رسمی و صفحات شخصی نامزدها در شبکه‌های اجتماعی مورد استناد قرار بگیرد و اگر مطلبی غیر از این ذکر شود حتماً منبع ان ذکر خواهد شد.

گزارش‌های قبلی را اینجا ببنید.

سعید جلیلی: شرکت در دو نمایشگاه کاریکاتور و دیدار با سینماگران جوان

محسن رضایی: بهره‌برداری از حواشی «سرزمین کهن» و «گاندو»

عبدالناصر همتی: غرق در اقتصاد؛ دور از فرهنگ

***

علیرضا زاکانی رییس کنونی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یکی از نامزدهای کنونی انتخابات ریاست‌جمهوری است. او در سابقه خود دو دهه مدیریت بر تشکیلات بسیج دانشجویی کشور را دارد و صاحب امتیاز دو رسانه جهان نیوز و هفته نامه پنچره بوده است که در دوره ای جزو برترین رسانه‌های ایران بودند. نام زاکانی در یک دهه اخیر با کلیدواژه‌هایی چون برجام و کرسنت و فساد اقتصادی گره خورده است و از این منظر زاکانی چهره‌ای شاخته شده است از سوی دیگر به واسطه دو دهه فعالیت در بسیج دانشجویی و نیز رسانه‌داری می‌توان زاکانی را دارای بعدی فرهنگی دید هر چند این مساله هم دلیل نمی‌شود وی به در سال‌های قبل در حوزه فرهنگ کنش های موثر و ماندگاری انجام داده باشد.

مجله پنجره در دوره انتشار خود جزو نشریات مهم محسوب می‌شد و افشاگری‌هایی که درباره مسایل اقتصادی انجام می‌داد به شدت مورد توجه بود. اولین بار این نشریه بود که در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد ماجرای عزل مشایی با حکم حکومتی را افشا کرد. یکبار هم ویژه نامه نوروزی این مجله به دلیل انتشار تصویری خاص از احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت با دستور زاکانی مدیرمسول از دکه جمع آوری و با عکس جایگزین دوباره منتشر شد. زاکانی همچنین با شکایت محمدرضا رحیمی به دلیل افشای پرونده وی در فساد بیمه دادگاهی و بعدا تبریه شد. این مجله همچنین مصاحبه‌ای با هاوراد گوردون تهیه‌کننده مشهور آمریکایی سریال‌های 24 و میهن منتشر کرد بعدا رسانه ها درباره صحت این مصاحبه تشکیک کردند هر چند مسولان مجله از صحت این مصاحبه دفاع کردند.

در اولین نشست خبری زاکانی در خبرگزاری مهر از وی پرسیدم کدام مساله مهم فرهنگی در دولت شما در اولویت و توجه است که این طور پاسخ داد: «محور دوم تحول ما در جامعه، فرهنگ و اجتماع است. در این محور، نقطه کانونی که روی آن متمرکز هستیم بخش تعلیم و تربیت است. این تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه و فضای مجازی را در برمی‌گیرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید به تعلیم و تربیت نگاه سرمایه گذاری داشته باشیم،اظهار داشت: رشد و تحکیم خانواده و رشد جمعیت، موضوعات جدی است. همچنین تحول در نقش مساجد در قبول مسئولیت های اجتماعی در کنار کارکردهای مذهبی ضرورت دارد. تحول در آمورزش و پرورش نیز می تواند ظرفیت بزرگی را در کنار تحصیل دانش آموزان فراهم کند و این تحول باید به دست معلمان رقم بخورد.تلاش ما بر این است که نظام مسائل کشور و ظرفیت های موجود در جهت اصلاح امور قرار بگیرد و با تحول به پیشبرد این مسیر کمک کنند.امکان ایجاد نظارت مردم بر مسئولین و توجه بر اهمیت رسانه ضروری است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری، فضای مجازی را فرصتی بی نظیر دانست و عنوان کرد: امروز فضای مجازی به خاطر بی موالاتی ما به تخلیه‌گاه جوانان تبدیل شده چراکه ارزش این فضا را نمی دانیم و فرصت هایش را در نمی یابیم، بنابراین فقط در معرض تهدیدات آن قرار می گیریم، از این رو به دنبال این هستم که با توسعه جدی موضوع، در جهت منافع ملی، به مصالح انقلاب کمک کنم.عرصه هنر، عرصه ماندگار کردن کارها و اندیشه ها است. آنچه که در قالب هنر منتقل نشود جز رعد و برق چیزی نخواهد بود. بنابراین هنر بستر، عرصه تمام این تحولات خواهد بود و در جلسه‌ای اختصاصی با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه مسائل مربوطه را با جزئیات مطرح خواهیم کرد.»

زاکانی چند روز قبل هم در یک برنامه‌رادیویی گفته بود:‌ «قیمت کاغذ ۱۰ برابر افزایش یافته است. حدود ۶۰ درصد ناشران تغییر شغل داده‌اند تا روزمره خود را بگذرانند. این جرم و جنایتی نابخشودنی است. نباید نسبت به فرهنگ بی تفاوت باشیم. فرهنگ هوایی است که تنفس در آن امکان حیات را برای ما فراهم می‌کند. باید باور کنیم که در حال جنگ فرهنگی هستیم. مسئولان فرهنگی بعضاً به این موضوع باور ندارند. باید مسئولیت اداره درست این صحنه را پذیرفته و برای آن برنامه داشته باشیم که متأسفانه امروز برنامه‌ای برای این موضوع وجود ندارد.»

زاکانی در شبکه‌های اجتماعی صفحه شخصی دارد. در اینستاگرام وی تاکنون 558 پست منتشر کرده و 118 هزار دنبال کننده دارد و 21صفحه را دنبال می کند که عمده ان صفحات مرتبط با رهبر انقلاب است. او در سال 2020 به اینستاگرام پیوسته و در اولین پست های هم تمرکز ویژه ای بر دفاع مقدس دارد. غلبه محتوا در این صفحه سیاست است و به تبع آن فعالیت‌های انتخاباتی زاکانی است هر چند در میانه این پست ها یک تبریک برای پیروزی تیم ملی ایران مقابل بحرین هم مشاهده می شود. ایضا در سالروز شهادت مرتضی اوینی نیز متنی از وی درباره این مناسبت منتشر شده است.

زاکانی هم‌اکنون نماینده مردم قم نیز هست و وی به این واسطه از برخی مراکز فرهنگی این شهر بازدید داشته است. در صفحه وی تصاویری از بازدید وی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور و مرکز پاسخگویی به سوالات دینی دیده می‌شود. زاکانی در سالروز شهادت یکی از فرماندهان لشکر ده سیدالشهدا خاطره ای از رشادت‌های وی منتشر کرده است. او یکبار هم بردهای تیم پیروزی در آسیا را تبریک گفته است. دیدار با رییس حوزه علمیه قم و نیز تقدیر نماینده ولی فقیه از زاکانی از دیگر پست های این صفحه است. زاکانی از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس است و در صفحه اش هم توجه به مناستت‌های دفاع مقدس ویژه است از جمله توجه به شهدای مدافع و حرم و اتفاقات مهمی مثل آزادسازی خرمهشر و همچنین شهادت جانبازانی مثل عیل خوش لفظ و حاج میرزامحمدسلگی. آنچه از صفحه زاکانی مشخص است ترتیب و نظمی است که در انتشار محتوای پست ها وجود دارد که گرافیک یکسان چشم‌نواز آن قابل توجه است و نشان می دهد تمرکز خوبی برای فعالیت در این صفحه از سوی زاکانی و تیم پشتیبان وی وجود دارد.

زاکانی در توییتر نیز از سال 2020 عضو شده است و 28 هزار دنبال کننده دارد و 33 نفر را دنبال می کند. او در توییتر فعالان و سرشناسان این عرصه و برخی نمایندگان مجلس را دنبال می‌کند .او تاکنون 104 پست منتشر کرده است.

همان طور که ذکر شد زاکانی در سال‌های اخیر به صورت مشخص تمرکز روی مسایل سیاسی و مفاسد اقتصادی داشته است و در حوزه فرهنگ فعالیت خاصی ندارد و طبعا ما نیز نتوانستیم از وی کنش خاص و موثری در این حوزه پیدا کنیم.

کد خبر 5235245 مصطفی وثوق کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا زاکانی انتخابات 1400 توسعه فرهنگی جهان نیوز سازمان بسیج دانشجویی انتخابات 1400 تازه های نشر معرفی کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور ترجمه نقد کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سمت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران جایزه ادبی ادبیات داستانی بازی های رایانه ای انتشارات پیدایش پست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۶۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه

فرماندهی انتظامی کشور (فراجا) از سیدحسین حسینی به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده و دروازه‌بان ملی‌پوش آبی‌پوشان در دادگاه حضور یافت.

حسینی در دادسرا توضیح داد صحبتی یا اقدامی علیه فرماندهی انتظامی نکرده و تنها برای مراقبت از بانوی هوادار دنبال آرام کردن فضا بوده است.

وکیل باشگاه استقلال نیز بابت این پرونده در دادسرا حضور پیدا کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه
  • کیفیت نان مورد نیاز مردم تویسرکان باید افزایش یابد
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود