Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@06:04:33 GMT

اجلاس گروه هفت؛ مواجه با موج گسترده انتقادهای جهانی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۶۸۵۰

اجلاس گروه هفت؛ مواجه با موج گسترده انتقادهای جهانی

به گزارش سه شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، نتیجه نشست سه روزه سران هفت کشور پیشرفته اقتصادی جهان، تنها چند اعلامیه از جمله اختصاص ۸۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا به کشورهای نیازمند بود. به باور منتقدان، این کمک کافی نبوده و مشکلات ساختاری این کشورها در عرضه واکسن را حل نمی کند.

در این نشست علاوه بر هفت کشور عضو ازجمله آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن؛ چهار مهمان دیگریعنی اتحادیه اروپا، هند، استرالیا و کره جنوبی نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله منتقدان سرسخت اجلاس، سازمان دیده بان حقوق بشر (HRW)، اکسفام و سازمان جهانی بهداشت و همچنین کشورهایی مانند چین بودند.

سازمان دیده بان حقوق بشر، با «شکست عظیم» خواندن اجلاس گروه هفت، اعلام کرد: راهکارهای ارائه شده از سوی سران اجلاس، توان رویارویی با هیچ یک از بحران ها و چالش های بین المللی مانند همه گیری کووید ۱۹، تغییرات اقلیمی و ... را ندارند.

از دیگر وعده های اجلاس حمایت از بهداشت جهانی، انرژی سبز، زیرساخت های آموزشی، مالیات جهانی برای شرکت های چندملیتی بود که طرح چنین موضوعاتی برای آن بود که ادعا کنند پس از پسرفت های ناشی از پاندمی و حضور دونالد ترامپ بر مسند قدرت آمریکا، همکاری های بین المللی به جریان قبلی خود بازمی گردد.

با این وجود، مدافعان سلامت و محیط زیست آشکارا شگفتی خود را از مفاد مبهم بیانیه پایانی اجلاس ابراز داشتند.

منتقدان با ناکافی دانستن میزان واکسن پیشنهادی به کشورهای نیازمند بر این باورند که با وجود ادعای اجلاس برای اجرای واکسیناسیون در سطح جهان تا پایان سال ۲۰۲۲، وعده اولیه اعطای یک میلیارد دوز واکسن به کشورهای نیازمند که با اختلاف نظر کشورهای عضو، به ۸۷۰ میلیون دوز کاهش یافت، بسیار کمتر از ۱۱ میلیارد دوز اعلامی از سوی سازمان جهانی بهداشت است. این نهاد جهانی بهداشت پیشتر اعلام کرده بود که برای واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت جهان و پایان دادن به پاندمی نیاز به اختصاص ۱۱ میلیارد دوز واکسن است.

«مکس لوسن» مدیر کارزار نابرابری در سازمان تحقیق و امدادرسانی اکسفام نیز با بیان اینکه اجلاس گروه ۷ در بدنامی به سر می برد، گفت : برنامه های این گروه ۷ نفر در برابر بحران بهداشتی قرن و فاجعه آب و هوایی که در حال نابودی سیاره زمین است، به طور کامل در رویارویی با چالش های زمان شکست خورده اند.

گردون براون نخست وزیر سابق انگلیس نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که فقدان برنامه واکسیناسیون بلندنظرتر حاکی از «شکست اخلاقی نابخشودنی» است.

گوردون براون که طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ سکان دولت انگلیس را در دست داشت به طعنه از تصویر سران جهان که در سواحل جنوب غرب انگلیس مشغول خوش‌گذرانی هستند  گفت: خنده وجود دارد اما راه حلی برای عبور از این بحران دیده نمی‌شود. به این ترتیب میلیون نفر دیگر واکسن دریافت نخواهند کرد و هزاران نفر قربانی می‌شوند.

در این میان رسانه های معروف جهان نیز با تحلیل رویکردهای اجلاس، اظهارات مطرح شده از سوی سران گروه ۷ را به باد انتقاد گرفتند. از جمله روزنامه گاردین به رغم تکذیب اتحادیه، ورود جو بایدن به اروپا برای شرکت در اجلاس گروه ۷ را ورای دلایل ظاهری، حاکی از یارگیری واشنگتن از میان متحدان اروپایی خود برای جنگ سرد علیه قدرت روزافزون پکن در جهان دانست.

کشور چین نیز گروه ۷ را به تحریف اطلاعات متهم کرد و گفت: گروه کوچکی از کشورها نمی توانند برای سیاست های جهانی تصمیم بگیرند.

ادعاهای مطرح شده در بیانیه پایانی اجلاس گروه ۷ درباره نقض حقوق بشر در ایالت سین کیانگ چین و خودمختاری هنگ کنگ و تایوان، خشم پکن را برانگیخت. چین این اظهارات را «سانسور» توصیف کرد.

نشست سه روزه هفت کشور صنعتی جهان به میزبانی انگلیس از ۱۱ تا ۱۳ ژوئن (۲۳-۲۱ خرداد) در خلیج کاربیس (Carbis Bay) منطقه «کورن وال» انگلیس برگزار شد تا اعضای اجلاس در مورد مسائل مهم جهانی از جمله همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر کنند. اما به عقیده منتقدان، راهکار مفیدی از سوی اعضا در قبال بحران‌های فوری بین‌المللی ارائه نشد.

برچسب‌ها جو بایدن نشست سران گروه۷ پکن بازتاب در رسانه‌های خارجی انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جو بایدن پکن جو بایدن پکن بازتاب در رسانه های خارجی انگلستان اجلاس گروه گروه ۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: هرگونه تعرض به ایران با پاسخی شدیدتر مواجه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اندیمشک، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امشب در پادگان دو کوهه اظهار کرد: شهید ابراهیم همت فرمانده‌ای بود که در خط مقدم حضور داشت و وقتی بسیجیان، فرمانده خود را در این خط می‌بینند، حتی اگر تمام نیرو‌های کفر گرد هم آیند، نمی‌توانند به پیروزی دست یابند.

وی گفت: ۸۷ کشور اعلام کردند در جنگ ۸ ساله با ایران شرکت داشتند، اما نتوانستند کوچکترین پیروزی را کسب کنند، زیرا ایران به تکلیف خود عمل کرد و خداوند این پیروزی را در معرض دید جهانیان قرار داد.

وی افزود: با وجود امپراطور رسانه‌ای که در اختیار دشمنان، آمریکا و جنایتکاران است، آنها نتوانستند از انتشار تصاویر شکست خود جلوگیری کنند، زیرا مردم با گوشی‌های همراه خود، جبهه‌های حق را پوشش می‌دهند و شکست دشمنان را به همه نشان می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: موشک‌های قدرتمند سپاه بر بزرگترین پایگاه هوایی اشغالگران در سرزمین‌های فلسطین اشغالی فرود آمد و دل همه را از این شکست شادمان کرد و این پیروزی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد وعده خداوند حتمی است و برای پیروزی شرط ایستادگی در برابر ظلم صهیونیست‌ها را قرار داده است، امروز فلسطینیان نزد جهانیان از ۶ ماه پیش عزیزتر هستند.

فدوی گفت: اگر دشمن صهیونیستی حماقت خود را ادامه داده و به ایران اسلامی تعرض کند، پاسخی بسیار شدیدتر به آنها داده می‌شود.

tags # اسرائیل سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ناجی جان و سلامت انسان‌ها در برابر بیماری‌های عفونی
  • ساعت دله علی به وقت جام‌جهانی ۲۰۲۶ کوک شد!
  • عملیات وعده صادق با الگویی ابر قدرتی اجرایی شد
  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • سردار فدوی: هرگونه تعرض به ایران با پاسخی شدیدتر مواجه می‌شود
  • هشدار اوکراین درباره آغاز جنگ جهانی سوم و شکست از روسیه/حمله گسترده پهپادی اوکراین به بلگورود روسیه
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • سی و پنجمین اجلاس کنگره جهانی انجمن پیانک برگزار می شود
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال