Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمد طمراسی با بیان اینکه آب و خاک یکی از اساسی‌ترین منابع پایه است که منحصر به بخش کشاورزی نیست، آب امروز یک مقوله کشاورزی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است، گفت: امروز شاهد کلنگ زنی پروژه‌های شبکه آبیاری و زهکشی هستیم تا بخشی از حقوق عقب افتاده مردم شریف و پرتلاش منطقه احقاق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه انسان جزیی از طبیعت است و اگر به دیده احترام و ظرافت با آن برخورد نکند دچار قهر طبیعت می‌شود، اظهار کرد: آنچه که در حفظ منابع طبیعی اهمیت دارد، ظرافت اجرایی است از این رو بخش کشاورزی باید با نگاه کلان و به صورت بلند مدت مدیریت شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شرایط سخت مدیریت امور با روحیه جهادی، مهارت خاص و اقدامات غیر متعارف صورت می‌گیرد، ابراز کرد: اجرای پروژه‌های آبیاری از این قبیل اقدامات است.

طمراسی با بیان اینکه طرح‌های آب و خاک باید با مطالعه کامل اجرا شود و در اجرای این قبیل پروژه‌ها باید جامع نگر بود تا عمر طبیعی داشته است، افزود: اگر نواقصی در تکمیل این طرح‌ها وجود دارد از هم اکنون در برنامه‌های توسعه‌ای استان فارس دیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: تا آخر تیرماه و قبل از پایان سال مالی این پروژه باید به اتمام برسد.

توسعه کاشت چغندرقند پاییزه

او؛ کاشت چغندرقند پاییزه را از ظرفیت‌های قابل توسعه در شهرستان رستم دانست و افزود: کشاورزان می‌توانند از پتانسیل کارخانه‌های قند استان در زمینه کشت قراردادی استفاده کنند.

طمراسی اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه نهاده‌های کشاورزی، ذخیره سازی به اندازه کافی وجود دارد و در همین سال زراعی که در اواخر آن قرار داریم کود اوره بیش از ۱.۵ برابر سهمیه پارسال توزیع شده است.

شبکه فرعی آبیاری و زهکشی اراضی پایاب بند فهلیان واقع در شهرستان نورآباد ممسنی با مشارکت بسیج سازندگی سپاه فجر فارس اجرا می‌شود و پس از بهره برداری این طرح به طول ۲۱۲۵ متر، حدود چهارصد هکتار از اراضی و هشت صد خانوار زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

مرمت و بازسازی کانال دولت آباد شهرستان رستم به طول ۱۶۵۰ متر با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال اجرا می‌شود و اراضی تحت پوشش این کانال ۵۹۵ هکتار است که در تامین معیشت ۱۵۷ خانوار بهره بردار نقش دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی فارس شبکه آبیاری و زهکشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۷۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز۴۰ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از تجهیز۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سامانه‌ نوین آبیاری خبر داد و گفت: بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار طرح نیز حال اجرا داریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اکبر محمدی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته خراسان جنوبی با اجرای یک هزار و 920 هکتار، رتبه سوم کشوری را در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کسب کردیم.

وی گفت: خراسان جنوبی در سه سال اخیر همواره جزو سه استان برتر اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری کشور بوده است و شهرستان‌های خوسف و درمیان بیشترین سطح و شهرستان بیرجند کمترین سطح اجرا شده را دارند. تاکنون 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با مشارکت بهره‌برداران به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و بیش از 7 هزار و 500 هکتار طرح در حال اجرا داریم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: امسال به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار 25 میلیون تومان و آبیاری تحت فشار 73 میلیون تومان کمک بلاعوض دولتی اختصاص داده می‌شود و مشارکت مردم در اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بی‌نظیر است.

وی با اشاره به تعداد منابع آبی خراسان جنوبی گفت: حدود 2 هزار و 68 حلقه چاه، 6 هزار و 983 رشته قنات و 2 هزار و 864 رشته چشمه در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد. آمار ثبت شده استان در سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار و 600 رشته است که باید این آمار توسط شرکت آب منطقه‌ای استان ثبت شود.

محمدی اظهار داشت: میزان آب استحصال‌شده از چاه‌ها در سال جاری 560 میلیون متر مکعب، قنوات 197 میلیون مترمکعب و چشمه‌ها 31 میلیون مترمعکب است که در مجموع حدود 788 میلیون مترمکعب آب استحصال شده از این سه بخش است.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد این آب استحصال شده در حوزه قنوات است، افزود: آب قنوات با کیفیت و شیرین است که باید در بحث قنوات بیش از گذشته تلاش کنیم که پروژه‌های احیای قنوات را در سطح استان اجرا کنیم. 96 درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به کنتور هوشمند هستند که برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل بخشی توسط کشاورزان به خوبی رعایت می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: ایجاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی، احیا و مرمت قنوات، احداث جاده بین مزارع، احداث، تکمیل و بهسازی کانال‌های آبرسانی کشاورزی و انتقال آب، یکپارچه سازی، تجهیز، نوسازی و زهکشی اراضی سنتی و ایجاد زیرساخت‌های مجتمع‌های دامپروری از دیگر برنامه‌های در دستور کار این مدیریت است.

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری
  • تجهیز۴۰ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری
  • برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری
  • کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد
  • شبکه آبیاری دشت قزوین پر آب شد 
  • اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • پست برق و پروژه فیبر نوری میامی افتتاح و کلنگ زنی شد
  • ۲ طرح بهداشت و درمان در شاهرود افتتاح و کلنگ زنی می‌شود
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • ۲ پروژه در میامی افتتاح و کلنگ زنی می‌شود