Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهلا نوری در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به هفته جهانی سلامت مردان که از ۱۴ تا ۲۰ ژوئن؛ برابر با ۲۵ تا ۳۱ خردادماه سال برگزار می­‌شود اظهار کرد: در این هفته کمپین­‌های آگاهی‌رسانی با پوشیدن لباس آبی و با استفاده از روبان آبی به عنوان سمبل سرطان پروستات برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این کمپین­‌ها بیماری­‌های شایع مردان از جمله دیابت، استئوپروز، سلامت خانواده، سلامت و حوادث شغلی، خودکشی و خشونت در مردان مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر با توجه به پاندمی کووید ۱۹ و شدت ابتلا، مرگ و میر و مشکلات سلامت مردان نسبت به زنان این موضوع در صدر مسائل مورد توجه هفته سلامت مردان قرار گرفته است گفت: شعار هفته بین المللی سلامت مردان، «سلامت روانی مردان در پاندمی کووید با تاکید بر مردان جوان، مردان شاغل و مردان بیکارشده به علت کووید» در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: متاسفانه قرنطینه‌­های دوره کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه­‌ها، آموزش‌­های غیرحضوری و مجازی در منزل و نداشتن تعامل اجتماعی، بهداشت روان نوجوانان و جوانان به خصوص پسران را تحت تاثیر قرار داده در حالی که آنها قبل از دوران کرونا زمان بیشتری را در خارج از خانه سپری می­‌کردند.

نوری با تاکید بر اینکه نوجوانی به خودی خود دوران سختی است و همه‌­گیری بیماری کرونا آن را تشدید کرده است افزود: با حذف رویدادهای اجتماعی، بسیاری از نوجوانان و جوانان نه تنها برخی از مهمترین لحظات زندگی خود را از دست داده­‌اند، بلکه از فعالیت­‌های روزمره­ای مثل گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس‌­های درس هم دور افتاده‌­اند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌­ها، نحوه برگزاری امتحان و خبرهای هشدارآمیز باعث اضطراب این افراد شده است گفت: فرصت ارتباط با دوستان و همکلاسی‌­ها و رفت وآمدهایی که باعث کاهش فشار روانی می­‌شود، از دانش‌آموزان گرفته شده است.

 مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه از دست دادن سرگرمی‌­ها یا مسابقات ورزشی برای نوجوانان ناگوار است و آموزش­‌های آنلاین ممکن است اقناع‌کننده نباشد خاطرنشان کرد: از طرفی آسیب­‌های فضای مجازی نیز به دلیل رواج آموزش‌های الکترونیکی بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه از دست دادن شغل و پایین آمدن سطح درآمد مردان بویژه مردان جوان در این دوره سبب بحران­‌های اقتصادی، مشکلات روانی و افسردگی آنها شده است گفت: افراد بالای ۳۰ سال، افراد بدون کار، افراد با محدودیت مالی ناشی از کار و نداشتن ایمنی شغلی دچار استرس شده‌اند.

تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و چاقی عامل بیماری­‌های غیر­واگیر

نوری ترویج فعالیت بدنی از قبیل پیاده‌­روی، دویدن و دوچرخه‌­سواری برای مردان جوان را در پیشگیری از تبعات روانی ناشی از شرایط قرنطینه کمک­ کننده دانست و افزود: علاوه بر مشکلات روانی و استرس‌­های ناشی از کرونا باید موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را در مردان مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه گرچه تمام افراد جامعه در معرض خطر کرونا ویروس و عواقب آن هستند اما سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: ابتلا و سن افرادی که علائم شدید­تری پیدا می­‌کنند یا ابتلا به کرونا در آنها منجر به مرگ می‌­شود.

 مدیرسلامت جمعیت، خانواده و مدارس  معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه در سال‌­های پایانی میانسالی و دوره سالمندی این موضوع بیشتر نمود دارد افزود: تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند. 

وی به مهمترین عوامل در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان اشاره کرد و گفت: مطالعات حاکی از آن است که برخی ویژگی­‌های بیولوژیک مردان آنها را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ آسیب‌پذیرتر از زنان می­ سازد.

نوری از مسوولیت شغلی مردان سخن گفت و افزود: شاغل بودن اکثریت مردان به عنوان نان‌­آور خانواده سبب می­‌شود که تماس­‌های آنها با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده باشد و در نتیجه در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.

وی تصریح کرد: به طور کلی کارکنانی در معرض مواجهه بیشتر با ویروس کرونا شامل کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، کفن و دفن، آزمایشگاه­‌های تشخیص طبی، تمام وسایل حمل و نقل عمومی و جمع‌آوری زباله، پسماند و فاضلاب هستند.

 مدیرسلامت جمعیت، خانواده و مدارس  معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه مسوولیت خانوادگی مردان برای خرید اقلام مورد نیاز خانواد گفت: اکثر مردان مسوولیت خرید اقلام ضروری خانواده را نیز به عهده دارند و در معرض خطر بیشتری قرار می­‌گیرند.

وی به تاثیر مسائل فرهنگی بر ابتلای مردان به کووید ۱۹ اشاره کرد و  افزود: از جمله مهم­ترین چالش‌­ها باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی­تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت خود است.

نوری ادامه داد: با همین باورهاست که مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه می­‌کنند و به انجام آزمایش تن می‌­دهند و یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست­‌ها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت می­‌ورزند.

وی با اشاره به بیماری­‌های مزمن در مردان میانسال یادآور شد: گرچه بیماری­‌های مهمی مانند بیماری قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز عامل مهم مرگ و میر به ویژه در گروه سنی میانسال و سالمند است اما این عوامل در مردان نقش بسیار پررنگ­تری نسبت به زنان دارند.

 مدیرسلامت جمعیت، خانواده و مدارس  معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه رفتارهای ناسالم در  مردان وجود دارد گفت: به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ‌آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب تغذیه ناسالم و بی­‌تحرکی برسلامتی نیز می­‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی،کاهش قوای عضلانی و ...شود.

وی تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و چاقی را از دلایل مهم بیماری­‌های غیر­واگیر دانست که متاسفانه مردان را در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ و مقاومت پایین در مقابله با آن قرار می‌­دهد افزود: لازم است مردان برای محافظت از خود در مقابل کرونا و سایر عوارض بیماری‌‌های غیرواگیر به رفتارهای ناسالم خود در دوره شیوع کرونا پایان دهند.

نوری با اشاره به اینکه هیچ­ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی‌کند گفت: در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی پرهیز از زندگی بی­‌تحرک و فعالیت بدنی کافی در این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است و از سوی دیگر فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می‌­برد و نیز در کاهش استرس­‌های ناشی از این بیماری مهلک موثر است.

وی با اشاره به خطر دخانیات در مردان افزود: در تمام جوامع، مصرف دخانیات در مردان بسیار بیشتر از زنان است و سابقه مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده‌­تری ایجاد می‌­کند، چراکه دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها می‌شود.

 مدیرسلامت جمعیت، خانواده و مدارس  معاونت بهداشتی همدان خاطرنشان کرد: به دلیل آسیب دیدگی و عملکرد نامناسب ریه­‌ها در استعمال کنندگان مواد دخانی، این افراد با شدت و وخامت بیشتری تحت تاثیر این ویروس قرار خواهند گرفت. 

انتهای پیام/ 89026

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس همدان بیماری کرونا سلامت روانی مردان معاونت بهداشتی همدان خانواده و مدارس فعالیت بدنی سلامت جمعیت سلامت مردان معرض خطر مرگ و میر کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ویتامین لازم برای سلامت مردان

به گزارش تابناک، داشتن یک رژیم غذایی متعادل راهی برای دریافت مواد مغذی ضروری در بدن است؛ اما حتی با این وجود، دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای حفظ سلامتی شاید ممکن نباشد. نیازهای غذایی منحصر به فرد هر شخص ممکن است به میزان مصرف فعلی رژیم غذایی، سطح فعالیت، سطح استرس، ژنتیک و سابقه خانوادگی، محل زندگی و در دسترس بودن غذا بستگی داشته باشد. علاوه بر این، متغیرهایی مانند مصرف الکل، مصرف کافئین و حتی سفر نیز می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند. به عنوان مثال، کسانی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنند، در معرض خطر کمبود ویتامین B هستند.

در ادامه تعدادی از ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که برای سلامت مردان ضروری و ارزشمند هستند، معرفی شده‌اند:

ویتامین D

ویتامین D می‌تواند سطح تستوسترون سالم را در مردان افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D عاملی برای کاهش تستوسترون است و تستوسترون پایین باعث می‌شود مردان مستعد ابتلا به انواع مشکلات سلامتی مانند کمبود خواب، کاهش انرژی و متابولیسم یا اختلالات جنسی شوند؛ در نتیجه دریافت ویتامین D بخش مهمی از سلامت مردان است.

ویتامین D هم‌چنین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان با افزایش جذب کلسیم دارد. علاوه بر این، ویتامین D با عملکرد خوب سیستم ایمنی مرتبط است. با این حال، بسیاری از مردان به دلیل کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی در روز یا خوردن غذاهای غنی از ویتامین D، دچار کمبود ویتامین D هستند، بنابراین مصرف مکمل می‌تواند مفید باشد.

 

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن، از جمله: ریکاوری عضلات، سنتز پروتئین، عملکرد اعصاب و موارد دیگر ضروری است. منیزیم در دانه کدو تنبل، دانه چیا، بادام، بادام هندی، لوبیا سیاه، موز و اسفناج یافت می‌شود.

هم‌چنین مصرف مکمل منیزیم نیز مفید است. طبق تحقیقات، مکمل‌های منیزیم می‌توانند سطح تستوسترون خون در مردان را بهبود ببخشد و سلامت عضلانی را افزایش دهد. مقدار توصیه شده مصرف منیزیم در مردان ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی گرم در روز (هم از رژیم غذایی و هم از مکمل) است.

 

امگا ۳

امگا ۳ اسیدهای چرب اشباع‌نشده چندگانه هستند که فواید متعددی برای سلامتی دارند. امگا ۳ به سلامت قلبی عروقی، سلامت مفاصل و سلامت مغز در مردان کمک می‌کند. امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی به طور فراوان یافت می‌شود و در غذاهایی مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو نیز به مقدار زیاد وجود دارد. اگر امگا ۳ کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، می‌توانید از طریق مصرف مکمل امگا ۳، این کمبود را جبران کنید.

 

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های B نقش اساسی در فرآیند تبدیل غذا به انرژی دارند. ویتامین‌های B شامل تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳)، اسید پانتوتنیک (B۵)، B۶ (پیریدوکسین)، بیوتین (B۷)، فولات (B۹) و B۱۲ است. این ویتامین‌ها هم‌چنین با تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی، که برای عملکرد مغز و تنظیم خلق و خوی ضروری هستند، به داشتن یک سیستم عصبی سالم کمک می‌کنند.

علاوه بر این، ویتامین‌های B۶ و B۱۲ برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم هستند، زیرا به تنظیم سطح هموسیستئین و تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند.

برخی از عوامل سبک زندگی می‌توانند بر سطوح ویتامین B در بدن تأثیر بگذارند. مصرف الکل می‌تواند جذب چندین ویتامین B را مهار کند. افزایش سطح استرس می‌تواند برخی از ویتامین‌های B، به ویژه ویتامین B۶ را کاهش دهد. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی با مقادیر کم ویتامین B می‌تواند منجر به افزایش سطح استرس و خلق و خوی ضعیف شود.

برای دریافت ویتامین B کافی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از منابع ویتامین B یک گام کلیدی است. مصرف مکمل‌های B کمپلکس که حاوی تمام ویتامین‌های گروه B است را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

زینک (فلز روی)

روی یا زینک چندین مزیت مهم برای سلامت مردان دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم تولید مثل مردان، از جمله تولید اسپرم، سلامت پروستات و سنتز تستوسترون ایفا می‌کند. سطح کافی روی برای حفظ سطح تستوسترون سالم، که در میل جنسی و رشد عضلات نقش دارد، بسیار مهم است. روی هم‌چنین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی، کمک به فعال کردن آنزیم‌های دخیل در پاسخ ایمنی و ارتقای سلامت کلی مفید است.

غذاهای غنی از روی عبارتند از: گوشت گاو، آجیل، دانه‌ها، لبنیات و تخم مرغ. مردان در صورت مصرف مکمل روی، مراقب باشند که میزان مصرف آنها بیش از ۴۰ میلی گرم در روز نباشد؛ زیرا مصرف بیش از حد روی می‌تواند باعث کمبود مس شود.

منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • ۵ ویتامین لازم برای سلامت مردان
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۱۰ فروردین؛ ۲۹ فوتی و ۳ هزار ابتلای جدید
  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • بیان بیماری‌های روحی و روانی حاصل تجربه ۱۴ هزار ساعت مشاوره
  • تشریح بیماری‌های روحی و روانی حاصل تجربه ۱۴ هزار ساعت مشاوره 
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.