Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@13:26:14 GMT

آشنایی با بیماری‌های مزمن در مردان‌

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۸۷۶۳

آشنایی با بیماری‌های مزمن در مردان‌

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پوران خلفیان مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: علاوه بر مشکلات روانی و اضطراب‌های ناشی از کرونا باید موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را در مردان مورد توجه قرار داد چراکه همه افراد جامعه در معرض خطر کرونا ویروس و عواقب آن هستند و سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علائم تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتری پیدا می‌کنند یا ابتلا به کرونا در آن‌ها منجر به مرگ می‌شود، در سال‌های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است به طوری که از هر پنج مرگ در بین مردان، یک مرگ در سنین کمتر از ۶۵ سال ثبت شده است.

بیشتر بخوانید

آغاز شمارش معکوس واکسیناسیون سالمندان در بام‌ایران‌

خلفیان اضافه کرد: همچنین در سطح جهان، در مقابل هر ۱۰ زن، هشت مرد تست کووید۱۹ را انجام داده‌اند و به ازای هر ۱۰ زن مبتلا به بیماری کووید‌۱۹، ۱۰ مرد گرفتار این بیماری شده اند همچنین در مقابل هر ۱۰ زن که با تست مثبت اثبات شده فوت شده اند، ۱۵ مرد با این شرایط فوت شده اند.

او اظهار داشت: برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان، آنان را نسبت به ابتلا به کووید۱۹ آسیب‌پذیر از زنان می‌سازد چراکه وجود آنزیم ACE در مردان بیشتر از زنان است و عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود از طرفی وجود هورمون استروژن در زنان، عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا به این بیماری در زنان است.

خلفیان تصریح کرد: شاغل بودن مردان به عنوان نان‌آور خانواده سبب می‌شود که تماس‌های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده بوده و در معرض خطر بیشتری قرار گیرند آن‌ها باید بنا را بر آن بگذارند که اطرافیان از فامیل و همسایه و همکار و دوست و آشنا تا پزشک و معلم و‌مغازه دار و... آلوده هستند تنها با پذیرش این اصل است که به حفاظت شخصی خود توجه خواهند کرد.

او گفت: از جمله مهم‌ترین چالش‌ها باور غلط مردان مبنی بر قوی بودن آنان نسبت به زنان و درنتیجه مغفول ماندن تمرکز از سلامت خودشان است.

خلفیان بیان کرد: اگرچه بیماری‌های مهمی مانند بیماری‌های قلبی عروقی«فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز» عامل مهم مرگ و میر به‌ویژه در گروه سنی میانسال و سالمند است، اما این عوامل در مردان نقش بسیار پر رنگ تری نسبت به زنان دارند و بروز و شیوع و مرگ میر ناشی از آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از زنان است.

او افزود: با توجه به اینکه یک عامل خطر بسیار مهم در شدت ابتلا مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای فوق است، مردان در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند.

خلفیان اضافه کرد: درصد کثیری از مردان به خصوص در گروه میانسال دارای بیماری‌های مزمن زمینه‌ای غیر واگیر مانند انواع سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری کلیوی مزمن، بیماری‌های سیستم عصبی و نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا و عواقب آن بوده و نیازمند توجه و مراقبت بیشتری هستند.

او ادامه داد: لازم است مردان برای محافظت از خود در مقابل کرونا و سایر عوارض بیماری‌های غیر واگیر به رفتار‌های ناسالم و پرخطر خود در دوران شیوع کرونا پایان دهند.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرکز بهداشت مرگ و میر کرونا ویروس بیماری های مزمن معرض خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۸۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«زهرا شجاعی» درگذشت

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، زهرا شجاعی امروز به دلیل بیماری درگذشت.

زهرا شجاعی معاون امور زنان و خانواده در دولت اصلاحات و دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب امروز پس از طی دوره ای بیماری درگذشت.

دیگر خبرها

  • خودنمایی زنان در مقابل مردان نامحرم نشانه جاهلیت است
  • اعلام اسامی تیم های مچ اندازی مردان و زنان ایران
  • اسامی تیم های مچ اندازی مردان و زنان ایران اعلام شد
  • آتش بازى دختران بسكتبال با حذف كره جنوبى
  • برتری تیم‌های مردان و زنان ایران در بسکتبال ۳ نفره کاپ آسیا
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • «زهرا شجاعی» درگذشت
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا